Kuka tietää toimeentulotuesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelijasissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelijasissi

Vieras
Asun yksin. Tuloni kuukaudessa ovat 500 euroa ja saan asumistukea. Minulla jää tästä vuokran jälkeen käyttörahaa elämiseen noin 280 euroa kuukaudessa, josta maksan ruuat+ juoksevat menot. Säästötililläni on hätävarana 5000 euroa. Mietin, että olenko oikeutettu toimeentulotukeen. Onko ensin käytettävä kaikki tilit nollille, ennen kuin voi hakea ja saada toimeentulotukea. Nythän alan käyttään pois myös säästötiliäni pikku hiljaa, koska harvoin 280 euroa riittää ihan kaikkeen.

Ajattelin itse, että en voi saada toimeentulotukea, kun minulla on tuo pieni säästösumma. Juttelin juuri tuttuni kanssa ja hän väitti, että voisin hakea toimeentulotukea pienestä säästöstäni huolimatta.

Niin ja olen päätoiminen opiskelija, jolta ovat loppuneet opintotukikuukaudet yliopistossa.

Toimeentulotuki on viimeinen etuus, joten säästöt täytyy olla käytetty ennen saamista.
Lisäksi opiskelijalla lasketaan laina aina tuloksi, nosti sitä tai ei, joten käytännössä opiskelijan on opiskeluaikana mahdotonta saada toimeentulotukea muulloin kuin niinä kuukausina, jolloin ei voi opiskella (joillakin aloilla osa kesäsästä).

Alkuperäinen kirjoittaja liinu:
Toimeentulotuki on viimeinen etuus, joten säästöt täytyy olla käytetty ennen saamista.
Lisäksi opiskelijalla lasketaan laina aina tuloksi, nosti sitä tai ei, joten käytännössä opiskelijan on opiskeluaikana mahdotonta saada toimeentulotukea muulloin kuin niinä kuukausina, jolloin ei voi opiskella (joillakin aloilla osa kesäsästä).

Mutta minä olen jo kaikki opintotuet käyttänyt ja siten myöskään en saa opintotukea ja enkä opiskelijan asumislisää..vaan putosin yleiseen asuntotukeen. Yliopisto-opinnoissa on tietty määrä tukikuukausia mitä voi saada.
Mulla on kaksi yliopistotutkintoa menossa ja pääsi käymään näin. Käyn tosiaan työssä ja onneksi saan edes jostain hieman palkkaa.
Hyvin kai minun asiani ovat kuitenkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja dd:
miks sun tarvii kertoo niistä säästöistä?
Eiks vuokranmaksun jälkeen pidä yksineläjällä jäädä 417e kk köteen? niin ainakin mä oon ymmärtäny.
En pysty huijaamaan. Sanon aina niin kuin asiat oikeasti ovat.

No, muistaakseni nää menee näin;
Saat yksineläjänä opintotuen ja asumislisän.
Jos menet sossuun hakemaan tt-tukea, siellä lasketaan tuloiksi opintolaina, vaikket sitä nosta (jollet ole luottotiedoton)
TT-tuki on viimesijaisin tuki, joten säästöt pitäisi käyttää ensin pois. Muutenhan kaikki kaunoiit ja rohkeat pitäisivät tilillään miljoonat ja kävisivät sossussa.

http://www.tampere.fi/ekstrat/sote/toimeentulotuki/index.html

Tuolla laskuri...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos on luottotiedot mennyt ne voi ehdottaa sossussa sosiaalistaluottoa

Ei ole mennyt luottotiedot. Mietin tilannetta, että kun tarkasti elän, pärjään pienillä rahoillani. Onhan minulla aina mahdollisuus löytää parempaa työtäkin..
Kyllä se tästä :) Minua vaan kiinnosti alunperin, että olisiko oikeasti toimeentulotukikin omalla kohdallani mahdollinen, mutta te olette samaa mieltä kuin minäkin alunperin.

Alkuperäinen kirjoittaja liinu:

paitsi jos on luottotiedot menneet. silloin saa toimeentulotukea

Yhteistyössä