Kuka tietää postin uudesta käytännöstä? Apua tarvitaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maarit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maarit"

Vieras
Eli, olen tilannut ulkomailta paketin kirjattuna (kaikki maksettu etukäteen). Paketti on tullut suoraan lähipostiin, josta sen on saanut noutaa. Nyt huomasin seurantakoodia katsoessa netistä, että lähetys on noudettavissa postin noutopisteestä (ihan niinkuin ennenkin), ja tämän tekstin alla: rekisteröinti 20.1.2013 ja paikka: tulliposti/Vantaa (uusi tieto). Eikö paketti olekaan tullut kotipostiini vaan tuonne Vantaalle? Yritin ottaa yhteyttä, mutta työaika oli jo loppunut tuolta tullipostista.

Tietääkö kukaan??

[QUOTE="vieras";27918380]Postilaatikkoon sen lapun pitäis tulla jossain vaiheessa.[/QUOTE]

niin pitäisi, mutta tarkoitin nyt sitä pakettia. Onko tuolla lähipostissani vai mennyt tuonne Vantaalle?

Lähetys on jäänyt tulliin. Saat siitä kirjeen lähipäivinä, sun pitää täyttää semmonen lomake ja varmaan maksaa jotain veroja..? Mun sisko lähetti mulle yhden paketin Jenkeistä ja se jäi tulliin. Avasivat sen ja lähettivät mulle kun soitin että kyse on lahjasta, enkä siis tiedä mitä siellä on.

Mikä juttu tämä muuten on kun on joku paketti tulossa kotiin asti lähetettynä niin siitä ei tule etukäteen mitään tietoa? Harva ihminen on oikeasti kotona ennen puoltapäivää tai niillä hujakoilla.
Mielestäni postista pitäisi ottaa yhteyttä etukäteen milloin voi ottaa paketin vastaan.

[QUOTE="vieras";27918413]Lähetys on jäänyt tulliin. Saat siitä kirjeen lähipäivinä, sun pitää täyttää semmonen lomake ja varmaan maksaa jotain veroja..? Mun sisko lähetti mulle yhden paketin Jenkeistä ja se jäi tulliin. Avasivat sen ja lähettivät mulle kun soitin että kyse on lahjasta, enkä siis tiedä mitä siellä on.[/QUOTE]

Ilmeisesti ovat sitten avanneet munkin pakettini. Mä en ymmärrä, kun paketin summa on alle 43€ niin eihän silloin pitäisi mennä veroja vai onkohan tämäkin muuttunut?

p.s. kiitos sulle näistä tiedoista

Pakettti on siis tullut EU:n ulkopuolelta ja mennyt tulliin. Muutaman päivän päästä sinulle tulee kotiin kirje jossa kehotetaan tullaamaan lähetys. Kun olet tullannut sen tullin nettituonti-palvelussa, paketti liikahtaa eteenpäin ja tulee lähipostiisi. Jos lähetyksen arvo toimituskuluineen on alle 22 euron tullausrajan, voit pyytää tullia vapauttamaan paketin tullauksesta vähäarvoisena. Tulli saattaa pyytää lähettämään sähköpostilla maksukuitin tai muun selvityksen lähetyksen arvosta.

[QUOTE="Maarit";27918434]Ilmeisesti ovat sitten avanneet munkin pakettini. Mä en ymmärrä, kun paketin summa on alle 43€ niin eihän silloin pitäisi mennä veroja vai onkohan tämäkin muuttunut?

p.s. kiitos sulle näistä tiedoista[/QUOTE]

Arvonlisäverollisen tuonnin raja muuttui juuri 43 eurosta 22 euroon.

"Mihin soitan kun mielestäni pakettia ei pitäisi joutua tullaamaan lainkaan? Olen saamassa lahjan, miksi joudun tullaamaan sen?

Jos olet saanut saapumisilmoituksen, jossa edellytetään tavaran tulliselvittämistä, mutta mielestäsi kyseessä ei ole tullattava lähetys (kyseessä esim. vähäarvoinen alle 22 euron lähetys), voit soittaa Tulliin, puh. 040 332 6711 (ma-pe klo 8-16). Ahvenanmaan asiakkaita palvelee Tullin numero 020 690 804 (ma-pe klo 8-16). Tulli selvittää antamiesi lisätietojen perusteella, onko lähetyksesi tullattava vai ei. Jos kyseessä ei ole tullattava lähetys, Tulli ilmoittaa postille, että lähetyksen saa toimittaa eteenpäin ilman tulliselvitystä.
Verottoman lahjan arvoraja on 45 euroa. Saadessasi arvokkaamman lahjan, joudut maksamaan siitä maahantuontiveroja.
"

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/netista_ostaminen/nettituonti/ukk/index.jsp

Alkuperäinen kirjoittaja näin;27918448:
Pakettti on siis tullut EU:n ulkopuolelta ja mennyt tulliin. Muutaman päivän päästä sinulle tulee kotiin kirje jossa kehotetaan tullaamaan lähetys. Kun olet tullannut sen tullin nettituonti-palvelussa, paketti liikahtaa eteenpäin ja tulee lähipostiisi. Jos lähetyksen arvo toimituskuluineen on alle 22 euron tullausrajan, voit pyytää tullia vapauttamaan paketin tullauksesta vähäarvoisena. Tulli saattaa pyytää lähettämään sähköpostilla maksukuitin tai muun selvityksen lähetyksen arvosta.

tästä. En tiennytkään, että se on nykyisin 22€ eikä 43€. Ihanaa, saas nähdä paljonko joudun maksamaan maksuja :mad:

Alkuperäinen kirjoittaja näin;27918476:
Arvonlisäverollisen tuonnin raja muuttui juuri 43 eurosta 22 euroon.

"Mihin soitan kun mielestäni pakettia ei pitäisi joutua tullaamaan lainkaan? Olen saamassa lahjan, miksi joudun tullaamaan sen?

Jos olet saanut saapumisilmoituksen, jossa edellytetään tavaran tulliselvittämistä, mutta mielestäsi kyseessä ei ole tullattava lähetys (kyseessä esim. vähäarvoinen alle 22 euron lähetys), voit soittaa Tulliin, puh. 040 332 6711 (ma-pe klo 8-16). Ahvenanmaan asiakkaita palvelee Tullin numero 020 690 804 (ma-pe klo 8-16). Tulli selvittää antamiesi lisätietojen perusteella, onko lähetyksesi tullattava vai ei. Jos kyseessä ei ole tullattava lähetys, Tulli ilmoittaa postille, että lähetyksen saa toimittaa eteenpäin ilman tulliselvitystä.
Verottoman lahjan arvoraja on 45 euroa. Saadessasi arvokkaamman lahjan, joudut maksamaan siitä maahantuontiveroja.
"

Tulli - Usein kysyttyä nettituonnista

kiitos :).

Yhteistyössä