Kuka tietää jehovista....?

Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Lapsien kohdallahan ne oikoo siten, että lapset annetaan huostaan väliaikaisesti, se saa hoidot ja sitten terve laps palautetaan vanhemimlle.

En ole koskaan kuullu tuollaista et joku antais vapaaehtoisesti.Itse en antaisi.Oikeus voi niin määrätä mut ei oo sellasta ollu ainakaan meillä päin.

Ei Suomessa anneta lapsen kuolla vanhempien aatteen puolesta...

Jehovien raamattu on eri käännös kuin norm raamattu.

ja kyllä he ovat varsin hierarkisia ja aivopestyjä.Minun mieheni on sieltä erotettu ja valtavat traumat on jäljellä.

Se on niiden uskonto se. Uskontoja ei sais tosiaan solvata, mutten minäkään ymmärrä kaikkea? En myöskään sitä miks jotkut ei saa uskontonsa takia syödä possua? Mutta eiköhän jotkut niistä jehovistakin oo "vähemmän" uskonnollisia ja hyväksyisivät verensiirron vaikkapa omalle lapselleen jos siitä elämä olis kiinni.
Niinhän meistäkin toiset uskoo jumalaan hartaasti ja toiset vähän vähemmän...

...taas on liikkeellä niin kaikki tietäviä että voi voi! :kieh:

jt ei ota vastaan verta missään muodossa. itse en myöskään ota, tästä olen keskustellut mieheni kanssa jos sellainen tilanne joskus tulisi etten ole itse tajuissani niin mieheni tietää kantani asiaan ja se on sitten hänen päätettävissään mitä tekee... se ei ole enää minun asiani vaikka minusta on kyse! ja nykyään ei kukaan enää kuole verenhukkaan, on sellaiset aineet keksitty, tästä vasta puhuttiin äitini kohdalla sairaalassa. täytyy olla todella kriittinen tilanne ettei ole keritty tilaamaan sitä vastaavaa ainetta. esim. synnytyksessä kysytään etukäteen kaikki tiedot ja silloin pitää ilmoittaa tuo verihomma, niin tehtiin meilläkin. varuilta tilattiin sitä ainetta sairaalaan kun tuli leikkaus mahdollisuus eteen. että sillai! jos kuolee niin se on tarkoitettua, ei se siihen verenpuutteeseen kuole vaan se on ennalta määrätty, se voi kuolla johonkin muuhun sitten muuten!

Valtava sisäinen kontrolli pakottaa kastetun jäsenen noudattamaan sääntöjä ja tää verijuttu on yksi tärkrimmistä, toinen on esim.tupakka.Tietenkin voi salaa tehdä mitä huvittaa, mutta kyllä se vesittää pohjan uskonnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Mulle on tosi hankalaa omaksua eri uskontojen harjoittajien ajatuksia, tai siis mulle on tosi hankalaa käsittää niitä yhtään mitenkään.

Mut nyt nää jehovat on käsittelyssä Uskonto1-kurssilla. Ei päihteitä, ei ristejä, ei joulua, ei synttäreitä...selvä. Mutta ei verensiirtoa?
Siis jos jehovantodistaja tarvitsee verensiirron, niin kuoleeko se mieluummin kuin ottaa sen vastaan? Ja ihan vain sen takia, että uskoo hengen olevan siinä veressä? Eli toiselta ei voi ottaa verta vastaan, koska siinä veressä on toisen sielua... Entä mitä he ovat mieltä elinsiirroista?

Tämä meni nyt niin yli ymmärryksen, että mä ihan odotan että Vartiotornin jakelijat ilmaantuvat ovelle, ois paljon kysyttävää :xmas:

Miten elinsiirtoja voi tehdä ilman verensiirtoa???

Raamatussa kielletään veri.Eli emme ota verta missään muodossa.On olemassa verettömiä hoitoja jotka auttavat esim.epo.Elinsiirrot on taas jokaisen omantunnon asia et hyväksyykö ne.

ensinnäkin: nykylääketiede tarjoaa tuhottomasti vaihtoehtoja verelle ja

toiseksi: verensiirto harvemmin on se syy, miksi joku jää henkiin tai kuolee.. Veri on vain helppo tapa ja lisäksi suuri bisnes, joten siitä ei hevin luovuta! Esim on olemassa ihan yleisiä sairaaloita, jotka toimivat täysin ilman verta kaikkien potilaiden kanssa.

ja kolmanneksi: kannattaa ottaa oikeasti asioista selvää ennen kuin sanoo jotain asiasta, mistä ei oikeasti kunnolla edes tiedä!

Alkuperäinen kirjoittaja capris:
...taas on liikkeellä niin kaikki tietäviä että voi voi! :kieh:

jt ei ota vastaan verta missään muodossa. itse en myöskään ota, tästä olen keskustellut mieheni kanssa jos sellainen tilanne joskus tulisi etten ole itse tajuissani niin mieheni tietää kantani asiaan ja se on sitten hänen päätettävissään mitä tekee... se ei ole enää minun asiani vaikka minusta on kyse! ja nykyään ei kukaan enää kuole verenhukkaan, on sellaiset aineet keksitty, tästä vasta puhuttiin äitini kohdalla sairaalassa. täytyy olla todella kriittinen tilanne ettei ole keritty tilaamaan sitä vastaavaa ainetta. esim. synnytyksessä kysytään etukäteen kaikki tiedot ja silloin pitää ilmoittaa tuo verihomma, niin tehtiin meilläkin. varuilta tilattiin sitä ainetta sairaalaan kun tuli leikkaus mahdollisuus eteen. että sillai! jos kuolee niin se on tarkoitettua, ei se siihen verenpuutteeseen kuole vaan se on ennalta määrätty, se voi kuolla johonkin muuhun sitten muuten!

no eiks sulle oo tärkeempää se et sun lapset saa pitää äitinsä.. vai meneekö uskonto perheenki edelle?

ne jehovantodistajat jotka tunsin aikoinanni olivat ihania ihmisiä.
olivat vanhoina liittyneet jehoviin ja salaajeovilta viettivät joulua ja synttäreitä. alkoholin juominen ei heidän mielestään llut pajha, mutta tupakoinnista eivät pitäneet

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipale:
En kuitenkaan "ilku" Jehovantodistajia. He ovat alistettuja ja aivopestyjä, ja tunnen suurta myötätuntoa jehovaperheisiin syntyviä pieniä lapsia kohtaan, joilla on huomattavasti kapeammat mahdollisuudet elämässään kuin muilla. Lisäksi heidät aivopestään subjektiivisillä teeseillä, ja niiden vastustamisesta rangaistaan yhteisöstä erottamisella tai hylkäämisellä. Reiluako?

Anteeksii vaan mutta ei Jehovan todistaja lapsia ole mitenkään alistettu eikä aivopesty ja kyllä heillä on ihan hyvä elämä.

Voi hyvänen aika sentään. Oletko itse Jehovan todistaja? Katsos, juttu menee näin: Jos lapsesta saakka kaikki ympäröivät ihmiskontaktit rajoitetaan jonkin tietyn aatteen kannattajiin, muodostuu lapselle hyvin rajoittunut maailmankuva. muunlaisia ihmisiä, muunlaisia oppeja, totuuksia ja muuta elämää ei ole olemassakaan. Siksi Jehovan todistajat eivät ole korkeasti koulutettuja, eivätkä seuraa tiedotusvälinetiä kovin aktiivisesti ainakaan. Tämä siksi, että "lasten ei tarvitse tietää mitään muuta, mitään muuta tietä ja tottuutta ei ole olemassakaan."

Eli kyse on erittäin raakalaismaisesta aivopesusta, joka aloitetaan heti lapsen synnyttyä ja sitä jatketaan kunnes ihmisen identiteetti on nujerrettu ja etsivä liekki sammutettu. Näin tullaan hyviksi jehovan todistajiksi. Ei kyseenalaisteta mitään, totellaan vaan ja kuljetaan laumassa laput silmillä.

Sama pätee moniin muihin uskontoihin ja kultteihin. Uskonnon nimissä tehdään valtavasti pahaa puolustuskyvyttömille iyhmisille. Kukaan ei kysy jehovantodistajien lapsilta, haluaisivatko he tietää jostakin muusta, yhtä tärkeästä ja painavasta totuudesta.

Nim. Useissa Uskontojen uhrit ry:n tilaisuuksissa puuhamiehenä toimineena ja järjestön perustajien perhetuttuna omaan hiukan tietoa siitä, miten järkyttävää riistoa ja aivopesua voidaan uskon varjolla harjoittaa. Onneksi tilaisuuksista ja järjestön tuesta on ollut apua monille, jotka pystyvät elämään nykyään jo normaalia, onnellista elämää ja tehdä yksilönvapauteensa vedoten itseään koskevia ratkaisuja ilman aivopesua ja kultin painostusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
En myöskään sitä miks jotkut ei saa uskontonsa takia syödä possua?

Raamatussa kerrotaan, kuinka Jeesus ajoi riivaajia (sairaista miehistä?), ne siirtyivät sikoihin, ja näin ollen siat ovat saastaisia eläimiä.

Jotenkin näin se meni, tarkemmin en muista saatika Raamatun kohtaa, että voisin tarkistaa

Alkuperäinen kirjoittaja Kettkarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
En myöskään sitä miks jotkut ei saa uskontonsa takia syödä possua?

Raamatussa kerrotaan, kuinka Jeesus ajoi riivaajia (sairaista miehistä?), ne siirtyivät sikoihin, ja näin ollen siat ovat saastaisia eläimiä.

Jotenkin näin se meni, tarkemmin en muista saatika Raamatun kohtaa, että voisin tarkistaa
Heprealaiset lainasivat ja laajensivat aiemmin kirjoitettua Egyptin lääketieteen saavutuksista kertovaa teosta, ja uusi teos julkaistiin n. 3500 vuotta sitten nimellä Leviticus. Kyseessä oli ohjekirja, joka käsitteli yllättävän nykyaikaisesti (ottaen huomioon, että bakteerit löytyivät vajaa 150 vuotta sitten ja virukset hieman myöhemmin) yhteisön ja yksilön kannalta mm. raskaudenaikaista hygieniaa, henkilökohtaista puhtautta, tartuntatautien torjuntaa, spitaalisten eristämistä, desinfiointia, turvallista elinntarvike- jäte- ja vesihuoltoa. Monet uskonnolliset määräykset Lähi-Idässä, kuten sianlihan syönnin kieltäminen (trikiinivaara) sekä poikien ympärileikkaikset asetettiin määräyksiksi infektioiden torjunta tähtäimessä, vaikka normien perusteita ei tässä yhteydessä ymmärrettykään.

Koraani on kirjoitettu sukupolvia myöhemmin, ja uskonnosta ei sianlihan syöntikiellosta ollut silloinkaan kyse, vaan muinaisten heprealaisten kirjoittamasta ohjeesta ja perimätiedosta, jota tänäkin päivänä noudatetaan. Muslimit pitävät kuulemma usein itsekin kieltoa uskonnollisena, tänäkin päivänä. koska jos he ajattelisivat kiellon johtuvan trikiinivaarasta, on sen riski tämän päivän teollistuneissa länsimaissa häviävän pieni. Saman logiikan mukaan pitisi välttää siipikarjan lihaa salmonellavaaran vuoksi, kalaa listeriabakteerin vuoksi jnejne. Mutta trikiinivaara oli islaminuskon synnyn aikaan tunnettu elintarvikeriski.

Noniin.. Eli jehovantodistajien raamaattu perustuu iahn kristittyjen raamattuun on pois jätetty kohtia ja muuta tälläistä.. Ja siitä verestä raamatussa kielletään veren SYÖNTI ja jehovat ovat tulkinneet raamattua mieleisekseen ja siis verensiirtoa ei raamatussa kielletä, 1 moos. 9:4, 3 moos. 7:26-27, apt. 15:19-29. Sianlihan syönti kielletään raamatussa koska sika on saastainen eläin. Jehovat eivät usko että helvetti on olemassa vaan he uskovat että kun ihminen kuolee se on se rangaistus, toisin sanotaan raamatussa. Raamatusta löytyy tsiljoona kohtaa missä mainitaan helvetti.tuonela,manala jne jne.. Raamatussa puhutaaan eksyttäjähengistä ja jehovantodistajat ovat juuri näitä.. tulevat lammasten vaatteissa mutta ovat sisältä susia (raamatusta). raamatussa on myös joh. ilm. 22:18: Jos joku panee niihin jotakin lisää,niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset jotka ovat kirjoitettu tähän kirjaan." Ja jehovantodistajathan tekevät juuri näin että lisää omiaan ja poistelee epämieluisia kohtia..Vartiotorniseura sanoo olevansa ainoa profeetta maan päällä tänä päivänä, silloin heidän ennustuksensa pitäisi toteutua. Näin ei ole käynyt he ovat ennustaneet milloin mitäkin. Vartiotorniseura vastustaa Roomalaiskatollista järjestelmää ja silti vartiotorniseura käytti jesuiittojen lähteitä tehdessään Uuden maailman käännöksen kirjoituksissa eikä siinä kaikki, he käyttivät vääristeltyjä katolilaisia käsikirjoituksia eli vartiotorni on sidottu Vatikaaniin lähemmin kuin jehovat antavat ymmärtää..ja sinun ei tarvitse myydä vartiotornen lehteä tai muuta sellaista päästäksesi taivaaseen ainut keino päästä taivaaseen on hyväksyä jeesus sinun pelastajaksesi ja pyytää häneltä synnit anteeksi ja päästää Jeesus sisälle. ef. 2:8-9: Sillä armosta te olette pelastetutuskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojenn, ettei kukaan kerskaisi. Ja lopuksi jehovantodistaja sanovat että Jumalan nimi on Jehova joka ei pidä paikkaansa Jumalan nimi on raamatun mukaan JHVH eli siinäkin heillä on omaa lisäystä... jokohan on asia sydämmeltä.. =)

Mä en tarkoittanut aloittaa mitään riitaketjua, mutta mä olen niiiiin hyvä aloittamaan niitä, vaikkei olisi tarkoituskaan - minkäs sille voi... :xmas:

Itse en ala kritisoimaan kenenkään uskontoa, mun mielestä se menee niin henkilökohtaisiin asioihin jo. Mutta hyvä että selvisi tuo lasten pakkohuostaanotto jos on ongelmia verensiirron yms. kanssa. Aikuiset tehkööt mitä lystäävät, jokaisella on oikeus päättää siitä omasta elämästään. Toki muut voivat olla siitä montaakin mieltä :xmas:

Mua kiinnostaa uskonto lähinnä tieteen näkökulmasta, muuten mä en niistä perusta. Mutta se on semmonen asia mistä en ala tämän suuremmin itse tapella, koska joillain se usko on niin käsittämättömän luja.

Täällä yksi Jehovan todistaja vanhempien lapsi! :wave:

Lapsena en vanhempieni uskosta kärsinyt, teininä tuli halu tutkia myös muita uskontoja, paras ystäväni kuului Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkkoon eli "mormooneihin", kävin heidän kokouksissaan myös.

Kotoa jouduin lähtemään 16-vuotiaana uskonnon takia, en enää halunnut käydä heidän kokouksissaan joten äitini hermostui ja pahoinpiteli minut. Myöhemmin tutustuin myös Islamin uskoon, seurustelin ja elin turkkilaisen miehen kanssa.

Nykyään en kuulu mihinkään uskontoon, vanhempani ovat myös eronneet Jehovan todistajista.

Silti en koe tarvetta haukkua heitä, lapsena koin hyvänä sen lämmön mikä seurakunnassa oli.

Eikä tässä ole sanaakaan verestä, en enää muista mitä sääntöjä oli.

Pakko kertoa tähän sairaalassa työharjoittelussa törmäämääni jehovahoitajaan. Siellä hän sairaille potilaille piti esitelmää, kuinka verta ei saa ottaa vastaan. Varoituksia oli tullut mutta touhu jatkui.

Täällä jo aiemmin todettiin noista ruoka-asioista ja muista terveyteen liittyvistä seikoista historiaan viitaten. Tekisi jokaiselle hyvää, niin uskovalle kuin ateisteillekin, tutustua hieman ihmiskunnan historiaan syvemmin kuin peruskoulussa tai lukiossakaan on käyty asioita läpi. Jos hyvin käy, niin aukeaa silmät moneen kertaan, tai näin ainakin itselleni kävi kun aloin lukemaan nyt jo osin vanhentuneeksi/epätäydelliseksi todettua Carl Grinbergin Kansojen Historiaa. 1900-luvun alkupuolella koostettu teoskokoelma toiminee kuitenkin edelleen hyvänä historian perusteoksena, joka valoittanee myös uskontojen alkuperää.

Alkuperäinen kirjoittaja isukki:
Täällä jo aiemmin todettiin noista ruoka-asioista ja muista terveyteen liittyvistä seikoista historiaan viitaten. Tekisi jokaiselle hyvää, niin uskovalle kuin ateisteillekin, tutustua hieman ihmiskunnan historiaan syvemmin kuin peruskoulussa tai lukiossakaan on käyty asioita läpi. Jos hyvin käy, niin aukeaa silmät moneen kertaan, tai näin ainakin itselleni kävi kun aloin lukemaan nyt jo osin vanhentuneeksi/epätäydelliseksi todettua Carl Grinbergin Kansojen Historiaa. 1900-luvun alkupuolella koostettu teoskokoelma toiminee kuitenkin edelleen hyvänä historian perusteoksena, joka valoittanee myös uskontojen alkuperää.

Mua ei ihan niin kovasti kiinnosta nuo kuitenkaan... Muut kiinnostavat enemmän. Siksi mä kysyn vaan, jos joku mietityttää...

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Lapsien kohdallahan ne oikoo siten, että lapset annetaan huostaan väliaikaisesti, se saa hoidot ja sitten terve laps palautetaan vanhemimlle.

Ei mene noin, kun juuri toisinpäin.. Hoitohenkilökunta tekee ilmoituksen, lapsi otetaan huostaan vanhemmilta ja hoidetaan sitten..

Sepä se onkin. Enemmistöä ei kiinnosta, mutta mielipide kuitenkin jokaiselta löytyy, vaikkei olisi edes vähää tietoa mihin sen mielipiteensä voisi perustaa.

Minä vaan täällä ihmettelen, että mitähän mullekkin syntiselle oikeen sit tapahtuu kun olen ihan varmasti onnistunut rikkomaan joka ikisestä uskonnosta jotain kieltoa? Verensiirron olen saanut ja possua ja veriruokia popsin hyvällä ruokahalulla. Esiaviollista seksiä on harrastettu. Paastonnut en ole ikinä, enkä rukoillutkaan sitten lapsuuden.
Mitä minulle tapahtuu? Paha karma? Helvettikö odottaa?
Kiinnostaa kauheasti tutkiskella eri uskontojen eroja, joten kertokaapa mikä missäkin uskonnossa on seuraus sääntörikkomuksista.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Minä vaan täällä ihmettelen, että mitähän mullekkin syntiselle oikeen sit tapahtuu kun olen ihan varmasti onnistunut rikkomaan joka ikisestä uskonnosta jotain kieltoa? Verensiirron olen saanut ja possua ja veriruokia popsin hyvällä ruokahalulla. Esiaviollista seksiä on harrastettu. Paastonnut en ole ikinä, enkä rukoillutkaan sitten lapsuuden.
Mitä minulle tapahtuu? Paha karma? Helvettikö odottaa?
Kiinnostaa kauheasti tutkiskella eri uskontojen eroja, joten kertokaapa mikä missäkin uskonnossa on seuraus sääntörikkomuksista.

Mä voin kertoa... Kun sen aika on, niin sinä menehdyt ja sinut haudataan, siinä se.

Status
Viestiketju on suljettu.