Kuka tietää asunnon vuokrauksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pallokorva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pallokorva

Jäsen
12.07.2004
318
0
16
Nyt äkkivä apuja.....
Tietoa tarvitsisin tilanteesta, jossa vuokraisin osan (siis erillisen osan) omakotitaloani jollekulle.
Miten menetellä?
mItä maksuja pitää maksaa? (esim. veroa???)
mitä tärkeää pitää muistaa?

kiitos, jos osasit jotain sanoa....

(MYÖS LINKKI VINKIT KÄYVÄT... itse en löytänyt sopivaa sivua josta tietoa löytyisi)

Alkuperäinen kirjoittaja Veetin äippä:
Nyt äkkivä apuja.....
Tietoa tarvitsisin tilanteesta, jossa vuokraisin osan (siis erillisen osan) omakotitaloani jollekulle.
Miten menetellä?
mItä maksuja pitää maksaa? (esim. veroa???)
mitä tärkeää pitää muistaa?

kiitos, jos osasit jotain sanoa....

(MYÖS LINKKI VINKIT KÄYVÄT... itse en löytänyt sopivaa sivua josta tietoa löytyisi)

Ottaisit siis alivuokralaisen?? Omistatko itse talon?? Olisiko yhteisiä tiloja käytössä?? Kaikesta tulosta menee veroa, tässä tapauksessa 28%

joo.. siis olemme ostamassa miehen kanssa taloa, jossa on ns. sivuosa (erillinen sisäänkäynti). siellä on oma keittiö ja wc- sekä suihku. joten alivuokralaisen voisi hyvin ottaa.
onko se siis todellakin niin yksinkertaista että maksaisimme vain veroa 28% saamastamme vuokrasta? eikä mitään muuta?

Ja ainaki jos koko asunnon vuokraa niin siitä vuokran summasta saa vähentää eka kulut, eli esim. lainan korot ja lämmitys, jos se siis sisältyy vuokraan. Ja siitä jäljelle jäävästä menee sit se 28 prosenttia. En tiiä miten sit jaetaan se homma, jos on kyse osasta asuntoa.

joo.. siis olemme ostamassa miehen kanssa taloa, jossa on ns. sivuosa (erillinen sisäänkäynti). siellä on oma keittiö ja wc- sekä suihku. joten alivuokralaisen voisi hyvin ottaa.
onko se siis todellakin niin yksinkertaista että maksaisimme vain veroa 28% saamastamme vuokrasta? eikä mitään muuta?

Onhan se niin yksinkertaista ja saat tehdä vielä monenlaisia vähennyksiä tuosta vuokratulosta ennen verojen maksua - okt:ssa saat vähentää jonkun osan hankintahinnasta/vuosi, mutta en tiedä miten se tuossa alivuokralaisjutussa toimii, varmaan lainan korkoja saa vähentää ja kaikkia mahdollisia kuluja - ilmoitukset lehdessä jne.

Omasta verotoimistostasi saat tarkan ja oikean tiedon, joten sinne vaan soittelemaan.

olemme ostamassa miehen kanssa taloa,..... joten alivuokralaisen voisi hyvin ottaa.

Nyt en ymmärrä tuota alivuokralaisjuttua. jos omistatte asunnon, otatte vuokralaisen. Jos asutte itse vuokralla, voitte ottaa alivuokralaisen mikäli vuokranantaja sen sallii.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
olemme ostamassa miehen kanssa taloa,..... joten alivuokralaisen voisi hyvin ottaa.

Nyt en ymmärrä tuota alivuokralaisjuttua. jos omistatte asunnon, otatte vuokralaisen. Jos asutte itse vuokralla, voitte ottaa alivuokralaisen mikäli vuokranantaja sen sallii.

Ei muuten tarvitse vuokranantajan lupaa alivuokralaisen ottamiseen =)

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:

tässähän nämä termit siis menee sekaisin.. kun ei asioista mitään tiedä, niin tulee puhuttua mitä sattuu...
juu, siis todellakin tarkoitin että ottaisimme vuokralaisen, koska siis omistaisimme asunnon.