kuka teki tietoisen päätöksen ettei imetä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti minäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti minäkin

Vieras
Minä tein sen ennen kuin tulin raskaaksi. Raskaaksi tultuani
tiesien etten halua imettää. Kun ekan kerran sain vauvan
syliini oli syntymästä kulunut 3 pv. Olin maannut teholla ja
vauva saanut maidon pullosta.
Ei ollut voimia eikä kyllä halujakaan imettämiseen.
Hyvä että muuten jaksoi ja tutustua vauvaan.

Mä aikalailla tiesin että en tule imettämään,kokeilin kyllä sitten kun esikko syntyi mutta parin päivän jälkeen lopetin ja olen päätökseeni ollut tyytyväinen. Seuraavaa en meinaa imettää todennäkösesti ollenkaan,en edes paria päivää.

ja miksi jo etukäteen päätätte että ette imetä? Jokainen imetys on oma juttunsa kuten raskauskin eli eihän sitä tiedä etukäteen sanoa onko se niin vaikeata. Imetyshän on kuitenkin tärkeä juttu monin tavoin. Ja en halua tästä tappelua vaan haluaisin oppia ymmärtämään asian. Itsellä on ollut aina selviö että lasta imetetään, että se on parasta lapselle. Tärkeämpää kuin uudet vaunut tai merkkivaatteet. Omaa lasta imetin 9,5 kuukautta ja voin kertoa ettei alku ollut todellakaan helppoa mutta alkuvaikeuksien kautta pääsimmme toivottuun tulokseen. Ja muistutan että EN halua tästä tappelua vaan asiallisia kommenteja!

siksi minä tähän ketjuun osallistuin koska haluaisin ymmärtää miksi joku päättää jo etukäteen miksi ei imetä. Jos et halua osallistua kekusteluun niin ole sitten kokonaan osallistumatta kuin että äksyilet täällä. Kerroin jo aiemmassa viestissä että haluan tästä asiallisen keskustelun.

etukäteen en niin päättänyt mutta vasta kolmannen kanssa onnistui. ja harmittaa nuo kaksi ekaa koska jos olisin saanut yhtä hyvää ohjausta asiassa kuin kolmannen kanssa, olisi luultavasti jo silloin onnistunut.

Mä en imettänyt siksi kun ajatuskin siitä tuntui epämukavalta ja jutut siitä että 30min välein pitäis olla tissillä yms...ei kiehtoneet,halusin että saan sitä omaa aikaa ilman että täytyy miettiä että nyt tarvii mennä jo kiireenvilkkaa syöttämään. Sitten kun kokeilin sitä kuitenkin niin se oli vielä kamalempaa mitä olin ajatellu ja ihan lapsen hyvinvoinnin kannalta päätin lopettaa,ajatuskin imettämisestä sai jo kylmät väreet menemään ja tuli sellanen olo että ei ole mun juttu. Ajattelin että lapsenkin on kivempi olla kun äiti ei ole ahdistunut ja stressaantunut. Hyvin meitin likka on kasvanut ja mitään allergioitakaan ei ole.

Mun mielestä sitä imetystä kannattaa edes kokeilla. Jos siis esim. esikoisen odotusaikana päättää, ettei imetä, niin kyllähän sitä tulis koittaa että tietää, onko se sitten sellaista kuin on kuvitellut. Jos ei nappaa, niin sitten vauvalle maito pullosta, hyviä ihmisiä niinkin kasvaa. Ja ainahan voi osittaisimettää.

Itse tein päätöksen heti kun aloin odottaa, etten imetä. Jotenkin ajatus tuntui ahdistavalta. Kuitenkin sairaalassa sitten kokeilin imetystä pullon ohella ja loppujen lopuksi imetin 7kk. Välillä ahdisti koko homma, mutta nyt kaipaan niitä aikoja. On se niin helppo tapa ruokkia vauvaa :)

Mulla kans näin! Tein tietoisen valinnan ja raskauden aikana enkä ole hetkeäkään katunut päätöstäni! =)
Lapsen isä on päässyt heti syntymästä mukaan vauva-arkeen ja muutenkin pelkkä liikkuminen on ollut helpompaa, rinnoista puhumattakaan... ;) B)

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
ja miksi jo etukäteen päätätte että ette imetä? Jokainen imetys on oma juttunsa kuten raskauskin eli eihän sitä tiedä etukäteen sanoa onko se niin vaikeata. Imetyshän on kuitenkin tärkeä juttu monin tavoin. Ja en halua tästä tappelua vaan haluaisin oppia ymmärtämään asian. Itsellä on ollut aina selviö että lasta imetetään, että se on parasta lapselle. Tärkeämpää kuin uudet vaunut tai merkkivaatteet. Omaa lasta imetin 9,5 kuukautta ja voin kertoa ettei alku ollut todellakaan helppoa mutta alkuvaikeuksien kautta pääsimmme toivottuun tulokseen. Ja muistutan että EN halua tästä tappelua vaan asiallisia kommenteja!

No onko joku sanonut että se ois vaikeeta? jospa vaan ei halua?

Minä myöskään en imettänyt, päätöksen tein heti alkuraskaudella, Minulla oli kaksi vaihtoehtoa joko lääkitys tai imetys. Olin itsekäs ja valitsin lääkityksen.... Henkeni ei riipu lääkityksestä.

Minä myös tein päätöksen raskaana ollessa, toki tiesin jo aiemminkin etten halua imettää. Oli mm. rintatraumoja, valmiita kroppaoireita liian suurista rinnoista jne..

Jotenkin sitä tuli kuitenkin yrittäneeksi sairaalassa ja sehän oli yhtä helvettiä se imetys. Mutta silloin tuli sisu esiin koska en voinut todeta että mulle imettäminen olis liian vaikeaa jos muiltakin onnistuu. Muutaman viikon kuluessa imetys alkoi luonnistua ja tuntua hyvältä ja nyt 9 kuisen kanssa imetys on ihanaa. En taida tietää suloisempaa kuin nuo pikkukätöset jotka tarttuu rinnan molemmin puolin kiinni ja ottaa nännin suuhun. Suurempaa hellyyttä en osaa lapselleni antaa.

samalla rintatraumat ovat jääneet ja osaan nähdä rintani ihan eri tavalla. Ei haittaa vaikka ne roikkuisi nyt niillä on jokin arvokin. Se joka luulee että imetys sitoo ei tiedä siitä mitään. yöimetykset voi hoitaa aikalailla niin että itse nukkuu kun taas pullorumban kanssa kyllä tosiaankin herää kunnolla hereille kun leikki mikron kanssa keskellä yötä ja sit on vaikea saada unta. Ja itse oon sitä mieltä että vastasyntyneen, 3-kuisen, puolivuotiaan ja 10-kuisen imetys on kaikki ihan erilaisia juttuja ja onhan rytmitkin ihan erilaiset.

Se ettei imetä ei millään mittarilla voi minusta tehdä liikkumisesta helpompaa. Ja imetys ei isän osallistumistakaan mitenkään vähennä ne on vaan omivien äitien väitteitä jotka väittää että isä ei voi hoitaa lasta imetyksen takia.

En nyt tiedä kuulunko tähän ketjuun, mutta minä en imettänyt. Syy vauvan suulakihalkio. Toki sairaalassa kannustettiin pitämään rinnallakin, mutta en pitänyt. Heti heräämisen jälkeen vauva halusi maitoa HETI, syötön jälkeen sippasi kun oli niin voimia vievää ja hidasta. En sit viittinyt kiusata raukkaa. Korviketta sai, multa ei maitoa tullut :( Oisin kyllä halunnut imettää...

Alkuperäinen kirjoittaja ei pitänyt imettää mutta kuinkas kävikään:
Se joka luulee että imetys sitoo ei tiedä siitä mitään. yöimetykset voi hoitaa aikalailla niin että itse nukkuu kun taas pullorumban kanssa kyllä tosiaankin herää kunnolla hereille kun leikki mikron kanssa keskellä yötä ja sit on vaikea saada unta. Ja itse oon sitä mieltä että vastasyntyneen, 3-kuisen, puolivuotiaan ja 10-kuisen imetys on kaikki ihan erilaisia juttuja ja onhan rytmitkin ihan erilaiset.

Se ettei imetä ei millään mittarilla voi minusta tehdä liikkumisesta helpompaa. Ja imetys ei isän osallistumistakaan mitenkään vähennä ne on vaan omivien äitien väitteitä jotka väittää että isä ei voi hoitaa lasta imetyksen takia.
Tuo on kyllä niin totta. Mulla siis eka pullolla ja toista imetin 10 kk. Oli se pulloruokinta härdelliä.. Ainaiset pesut, reissussa etsit mikroa, hitto pullo unohtui ja vauva huutaa.. Meillä piti syöttää aina istuvassa asennossa suulakihalkion takia ja kyllä siinä yöllä heräsi totaalisesti kun yksi syöttö kesti vähint. 30 min. No nuita ei kaikilla, mut onhan ne lämmittämiset sun muut ainakin ihan pienillä. Ihana oli kuopukselle vaan antaa rinta ja nukahtaa itse uudelleen!

vaik kuinka yritän ymmärtää muita syitä kuin terveydelliset syyt niin en oikein meinaa ymmärtää, sorry. Itse kun laittaa lapsensa aina etusijalle niin tuntuu vaan kovin vieraalle ajatella että lapselleen ei ole valmis antamaan aikaa vaan haluaa "sitä omaa aikaa" tai uskoo "juttuja" mitä kuulee kerrottavan ilman että on itse sitä kokenut. Kyllä aluksi imetin pientä useammin mutta niin uskon myös olevan pullosyötönkin kohdalla ja kun vauva kasvaa niin syöttövälikin kasvaa! Eikä tarvinnut pullloja keitellä ja kulutella niihin aikaa. Yhtään en ole katunut ja eikä meilläkään ole allergioita ja lapsi kasvanut todella hyvin!

Yhteistyössä