Kuka tekee väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Gloria

Aktiivinen jäsen
03.06.2004
9 087
1
36
Mä oon tässä nyt paljon miettinyt erilaisia suhteita ja pettämisiä..

Muutama esimerkki lähipiiristä:
1) Minna ja Mauri ovat viiden lapsen n. 45-vuotiaat vanhemmat. Mauri pettää Minnaa n. kerran kuussa baarireissulla jonkun satunnaisen tutun kanssa. Minna hehkuttaa kaikille, miten perhe-elämä on ihanaa.
Oko toi väärin, koska Mauri pitää huolen siitä, ettei Minna tiedä ja molemmat ovat tyytyväisiä?

2) Jake ja Jonna ovat pienen lapsen vanhemmat, kumpainenkin nuoria aikuisia. Kumpikin tekee töitä ja työvuorot menevät ristiin, he näkevät ainoastaan muutamana iltana viikossa enemmän. Suhde on väljähtänyt, tuntuu ettei yhteistä ole, paitsi lapsi. Jake on tavannut työnsä kautta ihanan naisen, jonka kanssa tekstailee, kirjottelee pitkiä viestejä facebookissa, puhuu puhelimessa, on erittäin ihastunut ja ajattelee paljon tätä tapaamaansa naista. Tämä toinen nainen tietää tietenkin Jaken olevan varattu, mutta pitää yhteyttä silti, vastaa Jaken puheluihin. Mutta "suhde" ei ole fyysinen, pitkän välimatkan vuoksi. Tapaamista on suunniteltu, mutta ei vakavalla mielellä.
Kuka tekee väärin? Jake, joka on onneton liitossaan, ei jaksa yrittää ja on ihastunut toiseen naiseen? Jonna, joka ei jaksa huolehtia suhteestaan? Toinen nainen, joka tietää Jaken olevan pienen lapsen isä ja varattu, mutta hänkin on ihastunut Jakeen?

3)Liisa ja Lauri ovat keski-ikäisiä, ainoa lapsi on jo yläasteella. Perhe-elämä on ollut jo vuosia tylsää, töihin, töistä kotiin, ruokaa, nukkumaan. Lauri on tavannut työpaikan pikkujouluissa ihanan nuoren naisen, johon on ihastunut. Nainen on ihastunut Lauriin, tietää että tämä on isä ja varattu.
Lauri on alkanut viettämään päivittäin aikaa tämän nuoren naisen kanssa, käydään kahvilla, lenkillä, seksiä päivittäin, elämä tuntuu ihanalta. Sen ajan mitä Lauri on kotona, hän viettää sen omissa "töissään", viestittelee ihastukselleen. Liisa on huomannut, että Lauri ei juuri enää kotona viihdy, mutta ei sano mitään, on ainoastaan pahalla tuulella.
Kuka on tehnyt väärin? Liisa, jota ei kiinnosta suhde lapsensa isään? Lauri, joka riskeeraa perheensä ihastuksen takia ja viettää ihastuksensa kanssa aikaa reippaasti enemmän, kuin perheensä kanssa? Nainen, joka tietää Laurin olevan varattu?

Mietin vaan...

1) Mauri tekee väärin. Koskaan ei saa pettää. Toki Minnan on ehkä helpompi elää, kun ei tiedä.

2 ja 3) Vika on siinä, että parisuhteelle ei ole aikaa. Eikä se oikeuta pettämään ei vaikka suhde ei olisikaan fyysinen. Toki ystävänä voi olla eri sukupuolen kanssa, mutta veteen piirrettyä viivaa ei saa ylittää.

Tästä hyvin huomaa, miten ihmisten moraalikäsitykset ovat nykyään ihan hakoteillä.

1: Mauri tekee väärin, koska pettää vaimoaan.

2: Jake tekee väärin, koska pettää vaimoaan. Henkisesti vielä, mutta suunnittelee fyysistäkin puolta.

3: Lauri nyt ainakin tekee todella väärin, koska pettää vaimoaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Miksi kaikkien miehet höyläilee muualla?

Tätä minäkin mietin. Eikö ap:n mielestä naiset petä :o

Nää oli lähipiiristä esimerkit. Kyllä mä tiedän naistenkin pettävän, mutta ne eivät nyt vain mahtuneet näihin esimerkkeihin.

Mä mietin tuota Jakea, kun se on ihastunut, eihän sille mitään voi. Helpostihan noin käy, kun oma suhde on persiillään. Mutta silti, onhan se väärin Jonnaa kohtaan, kun tämä tapahtuu kuitenkin hänen selkänsä takana.
Mutta, tuskin Jonna ymmärtäisi, vaikka Jake hänelle sanoisikin "hei kulta, tapasin duunissa yhden ihanan naisen, jonka kanssa ollaan nyt aika paljon yhteyksissä, siis ihan päivittäin. Mutta ei tässä oo tapahtunu mitään, et älä huoli muru"

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
se tekee väärin joka vehtaa toisen selän takana jotain salaa - oli olosuhteet ja tilanteet mitä oli.
PETTÄMINEN ei ole koskaan oikeutettua ja hyväksyttävää.

Peesi! Lisään vielä, etten pidä myöskään tietoista varattuun ihmiseen sekaantumista hyväksyttävänä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Tästä hyvin huomaa, miten ihmisten moraalikäsitykset ovat nykyään ihan hakoteillä.

1: Mauri tekee väärin, koska pettää vaimoaan.

2: Jake tekee väärin, koska pettää vaimoaan. Henkisesti vielä, mutta suunnittelee fyysistäkin puolta.

3: Lauri nyt ainakin tekee todella väärin, koska pettää vaimoaan.

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:
Nää oli lähipiiristä esimerkit. Kyllä mä tiedän naistenkin pettävän, mutta ne eivät nyt vain mahtuneet näihin esimerkkeihin.

Mä mietin tuota Jakea, kun se on ihastunut, eihän sille mitään voi. Helpostihan noin käy, kun oma suhde on persiillään. Mutta silti, onhan se väärin Jonnaa kohtaan, kun tämä tapahtuu kuitenkin hänen selkänsä takana.
Mutta, tuskin Jonna ymmärtäisi, vaikka Jake hänelle sanoisikin "hei kulta, tapasin duunissa yhden ihanan naisen, jonka kanssa ollaan nyt aika paljon yhteyksissä, siis ihan päivittäin. Mutta ei tässä oo tapahtunu mitään, et älä huoli muru"

Ihastumiselle ei voi mitään, mutta juju onkin siinä että alatko virittelemään puolisosi selän takana henkistä (tai jopa fyysistä )suhdetta. Jake salaa kumppaniltaan asioita, ja se on väärin.

1. Mauri tekee väärin koska pettää kumppaniaan. Minna tekee väärin jos valehtelee hehkuttaessaan parisuhdettaan ja perhe-elämää, josn Minna kuitenkin oikeasti on siinä uskossa että kaikki on OK niin Mauri on kaksinverroin kusipäisempi äijä.

2. Jake tekee väärin, koska valehtelee vaimolleen ja salaa häneltä asioita. Vaimokaan ei tosin ihan oikein toimi, jos huomaa, ettei suhde enää pelitä, mutta ei ota asiaa puheeksi. Se ei kuitenkaan oikeuta pettämään.Samoin toimii väärin se, kenen kanssa Jake tätä suhdetta virittelee

3. Lauri tekee todellakin väärin, pettää henkisesti ja fyysisesti, mutta sielläkin molemmat parisuhteen (siis Lauri ja Laurin vaimo) osapuolet on ihan väärässä kun eivät yritä tehdä mitään suhteen eteen. Ja se Laurin nuori naikkonenkin toimii väärin.

ottamatta sen enempää kantaa pettämiseen, niin sitä mitä tiedä, se ei voi satuttaa. Itse olen ollut saman miehen kanssa 16-vuotta ja ymäärrän järjen tasolla, jos se haluaa kokeilla jotain muutakin kuin vaimoaan, mutta se ei saa ikinä tulla mun tietoon. Järki ymmärtää, tunne ei. Jos sellainen tilanne tulisi ja saisin siitä tietää, niin se satuttaisi/loukkaisi mua liikaa, ja todennäköisesti ero olisi edessä.

Mistä tiedät nämä lähipiirisi asiat näin hyvin, vaikka puolisot eivät itse tiedä? Vai oletko kenties se pettäjän salarakas?

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
se tekee väärin joka vehtaa toisen selän takana jotain salaa - oli olosuhteet ja tilanteet mitä oli.
PETTÄMINEN ei ole koskaan oikeutettua ja hyväksyttävää.

Peesi! Lisään vielä, etten pidä myöskään tietoista varattuun ihmiseen sekaantumista hyväksyttävänä.

peesi tälle

Alkuperäinen kirjoittaja mamix2:
ottamatta sen enempää kantaa pettämiseen, niin sitä mitä tiedä, se ei voi satuttaa. Itse olen ollut saman miehen kanssa 16-vuotta ja ymäärrän järjen tasolla, jos se haluaa kokeilla jotain muutakin kuin vaimoaan, mutta se ei saa ikinä tulla mun tietoon. Järki ymmärtää, tunne ei. Jos sellainen tilanne tulisi ja saisin siitä tietää, niin se satuttaisi/loukkaisi mua liikaa, ja todennäköisesti ero olisi edessä.

Haluaisitko sä itsekin kokeilla jotain muuta?

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
1. Mauri tekee väärin koska pettää kumppaniaan. Minna tekee väärin jos valehtelee hehkuttaessaan parisuhdettaan ja perhe-elämää, josn Minna kuitenkin oikeasti on siinä uskossa että kaikki on OK niin Mauri on kaksinverroin kusipäisempi äijä.

2. Jake tekee väärin, koska valehtelee vaimolleen ja salaa häneltä asioita. Vaimokaan ei tosin ihan oikein toimi, jos huomaa, ettei suhde enää pelitä, mutta ei ota asiaa puheeksi. Se ei kuitenkaan oikeuta pettämään.Samoin toimii väärin se, kenen kanssa Jake tätä suhdetta virittelee

3. Lauri tekee todellakin väärin, pettää henkisesti ja fyysisesti, mutta sielläkin molemmat parisuhteen (siis Lauri ja Laurin vaimo) osapuolet on ihan väärässä kun eivät yritä tehdä mitään suhteen eteen. Ja se Laurin nuori naikkonenkin toimii väärin.

Tästä voi muuten päätellä sen, että hyvin moni hoitaa suhdettaan hyvin huonosti.
:(

Mistä tiedät nämä lähipiirisi asiat näin hyvin, vaikka puolisot eivät itse tiedä? Vai oletko kenties se pettäjän salarakas?

Jos olet myös sinä teet väärin. Ja ilmeisesti myös varsin usein... kannattisi tutkailla omaa psyykettä ja miettiä miksi aina ajautuu jo varattuihin parisuhteisiin.

Tästä voi muuten päätellä sen, että hyvin moni hoitaa suhdettaan hyvin huonosti.

Mutta ei se oikeuta silti lähteä pettämään vaikka suhde olisikin huono. Asioista pitäisi pystyä puhumaan ja hoitamaan ne kuntoon. Jos siitä ei tule mitään, niin saattaa ensin loppuun sen edellisen suhteen. Ei oo aikuismaista käytöstä paeta omaa arkeaan ja suhdettaan toisen ihmisen luo.

No niin voi. :D Tälleen sinkkuna on hyvä sanoa. :whistle: Petettyjen puolustukseksi täytyy sanoa, että ainakin tuttavapiirissä se on petetylle osapuolelle tullut täysin yllätyksenä, että kumppani pettää tai on ollut onneton liitossaan. :|

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:

Mutta ei se oikeuta silti lähteä pettämään vaikka suhde olisikin huono. Asioista pitäisi pystyä puhumaan ja hoitamaan ne kuntoon. Jos siitä ei tule mitään, niin saattaa ensin loppuun sen edellisen suhteen. Ei oo aikuismaista käytöstä paeta omaa arkeaan ja suhdettaan toisen ihmisen luo.

Mä tiedän, mun entinen mies teki juuri niin. Meillä meni huonosti, hän alkoi seurustelemaan toisen mimmin kanssa, ihastui, halus kuitenkin olla mun kanssa, tekemättä asian eteen mitään, yritettiin vielä ja mäkin olin todella todella onnellinen, kunnes selvisi, että mies seurusteli edelleen tämän toisen tytön kanssa, sen jälkeen mä en enää halunnut yrittää.

Ensi kerralla, mä lupaan, huolehtia parhaani mukaan parisuhteesta :)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja jospa:
Jos noi kaikki miehet höyläilee ap:ta?

Se mullakin kävi mielessä, kuten joku jo ihmettelikin, että miten noin hyvin tietää, vaikka muut ei tiedäkään. Liekö kysessä siis ap:n oma "sarja".

Huoh.
Jos ei tuo sisälukutaito pelaa, niin pitäiaköa se tavuttaa?
NÄ-MÄ E-SI-MER-KIT O-VAT LÄ-HI-PII-RIS-TÄ.
Se tarkoittaa sitä, että tunnen kyseiset ihmiset ja tapaukset erittäin hyvin :flower:

Yhteistyössä