Kuka se sanoikaan, ettei aborteista kannata "paasata"?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et voi keskustella asiasta järkevästi, kun olet jo alkuun noin asenteellinen. Miksi et vain sano että parempi jopa rikollinen kuin abortoitu sikiö? Minun mielestäni abortointi ei ole ihmisen tappamista. Koko ajan lopetetaan laillisesti kehittyneempiäkin eliöitä kuin sikiö. Kysyn kuitenkin, oletko uskonnollinen?

No joo kuule ihan miten vaan. Jokainen lapsi ansaitsee mahdollisuuden osoittaa ettei ole mikään rikollinen. Eikä pelkän rikollisuuden takia siltikään saa tappaa.
En ole erikoisen uskonnollinen, pelkkä tapakristitty. Harkinnu jopa eroa kirkosta. Mitä sitten?

Ja kannattaa kyllä tutustua ihan siihen kritiikkiinkin mitä tosta tutkimuksesta on annettu, ennenkun alkaa linkitellä.

Alkuperäinen kirjoittaja +++++:
Et voi keskustella asiasta järkevästi, kun olet jo alkuun noin asenteellinen. Miksi et vain sano että parempi jopa rikollinen kuin abortoitu sikiö? Minun mielestäni abortointi ei ole ihmisen tappamista. Koko ajan lopetetaan laillisesti kehittyneempiäkin eliöitä kuin sikiö. Kysyn kuitenkin, oletko uskonnollinen?

No joo kuule ihan miten vaan. Jokainen lapsi ansaitsee mahdollisuuden osoittaa ettei ole mikään rikollinen. Eikä pelkän rikollisuuden takia siltikään saa tappaa.
En ole erikoisen uskonnollinen, pelkkä tapakristitty. Harkinnu jopa eroa kirkosta. Mitä sitten?

Ja kannattaa kyllä tutustua ihan siihen kritiikkiinkin mitä tosta tutkimuksesta on annettu, ennenkun alkaa linkitellä.

Totta kai tutkimuksista täytyy käydä kriittistä keskustelua ja varmasti löytyy samanlaista kritiikkiä ja pohdintaa kyseistä itsemurha-alttiutta koskevaa tutkimusta kohtaan jne.

Mutta tuosta edellisellä sivulla mainitusta tutkimuksesta rikollisuuteen, tuleviin mahdollisiin rikollisiin ja abortteihin liittyen voi tosiaan miettiä, että kyseinen tutkimus ei ole mitenkään suoraan istutettavissa Suomalaiseen yhteiskuntaan ja meidän aikaamme. Ihan vain ot:nä ja pohdintana tämä

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
http://www.guttmacher.org/media/nr/2007/10/11/index.html
Tässä on nyt muutamia vuosia vanha tutkimus aborttien määrän alenemisesta maailmalla. Tai siis nimenomaa maissa, joissa abortti on turvallinen ja sallittu.

Ja esim. hyvällä ehkäisysaatavuudella ei ole "mitään" tekemistä lukujen kanssa? Tässä pitäs vertailla nimenomaan niitä maita joissa on MYÖS kaikille riittävä ehkäisysaatavuus, salliva ilmapiiri sen käytölle ja sen kanssa erilaisia lakeja.
Miksi sitten esim. naapurimaissa (Ruotsi, Venäjä) luvut on suhteellisesti suurempia verrattuna Suomeen, niissähän saa sen vapaasti ja todella myöhäsille viikoille?

Voidaanhan sitä ajatella monelta kantilta. Enempi yhteiskunnalta panostusta ja suuri osa aborttiin päättyvistä raskauksista olisi jäänyt alkamatta. Tai sitten ne naiset, jotka sosiaalisista syistä päätyvät aborttiin, voivatkin pitää lapsen, koska on olemassa keinoja voittaa ne sosiaaliset syyt, jonka takia ovat aborttia hakeneet.

USA:ssa toimii järjestöjä, jotka auttavat kaikin tavoin naisia, jotka päättävät antaa lapsen adoptioon synnytyksen jälkeen. Joku siis oikeasti auttaa näitä naisia, eikä länkytä vain tyhjiä sanoja "abortti on murha". Voisitko sinä paasaaja auttaa odottavaa äitiä arjen askareissa tarjoten lastenhoitoapua neuvolakäyntien ajaksi, hoitaen hänenkin kotiaan, jos vuodelepoon joutuu, yms.? Voisitko? On paljon vaikeampaa tehdä kuin puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
http://www.guttmacher.org/media/nr/2007/10/11/index.html
Tässä on nyt muutamia vuosia vanha tutkimus aborttien määrän alenemisesta maailmalla. Tai siis nimenomaa maissa, joissa abortti on turvallinen ja sallittu.

Ja esim. hyvällä ehkäisysaatavuudella ei ole "mitään" tekemistä lukujen kanssa? Tässä pitäs vertailla nimenomaan niitä maita joissa on MYÖS kaikille riittävä ehkäisysaatavuus, salliva ilmapiiri sen käytölle ja sen kanssa erilaisia lakeja.
Miksi sitten esim. naapurimaissa (Ruotsi, Venäjä) luvut on suhteellisesti suurempia verrattuna Suomeen, niissähän saa sen vapaasti ja todella myöhäsille viikoille?

Mutta onhan se luku Ruotsissakin alentunut, eikö?

Totta kai alentuvuudella on aina tekemistä ehkäisyvälineiden saatavuuteenkin. Voisinpa kysyä näin: eikö laillisettu ja turvallinen abortti itsessään kerro myös sallivammasta, vapaammasta ja turvallisemmasta yhteiskunnallisesta ilmapiiristä.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Miksi et vain sano että parempi jopa rikollinen kuin abortoitu sikiö?

Mahdat kannattaa kuolemanrangaistusta?

En, mutta en myöskään synnytyksen jälkeistä abortointia. Sikiön abortointia nykyisin sallituin viikoin kannatan. Totesin tuon siksi koska kirjoittaja alkoi selittelemään kantaansa virheellisesti, kun argumenttina antamani olisi ollut toimivampi vastaus väitteeseen, jonka mukaan abortoinnit vähentävät rikoksia. Sen sijaan hän puolusteli aborttia huonoimmalla mahdollisella tavalla yrittämällä mitätöidä tutkimuksen. Mutta onko tutkimuksella oikeasti väliä abortin sallimisen kannalta? Itse lähtisin myös siitä, että eihän myöskään perinnöllinen alttius rikollisuuteen voisi olla syy aborttiin. Haluan toimivaa kriittistä keskustelua, en hiekkalaatikkotappelua.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
USA:ssa toimii järjestöjä, jotka auttavat kaikin tavoin naisia, jotka päättävät antaa lapsen adoptioon synnytyksen jälkeen. Joku siis oikeasti auttaa näitä naisia, eikä länkytä vain tyhjiä sanoja "abortti on murha". Voisitko sinä paasaaja auttaa odottavaa äitiä arjen askareissa tarjoten lastenhoitoapua neuvolakäyntien ajaksi, hoitaen hänenkin kotiaan, jos vuodelepoon joutuu, yms.? Voisitko? On paljon vaikeampaa tehdä kuin puhua.

Mä näin dokumentin tällaisesta järjestöstä, ja mun mielestä oli tosi hieno idea. Eli vapaaehtoiset avustivat keskeytystä harkitsevia äitejä esim. lastenhoidossa, etsivät teiniäideille asuntoja ja auttoivat käytännön arjessa, auttoivat etsimään työtä perheenisälle jos talous oli ongelma, auttoivat adoptiojärjestelyissä jne.

Mun mielestä todella hienoa työtä. Oikeasti autetaan niitä hädässäolevia, sekä äitiä että syntymätöntä lasta eikä vaan kiljuta ahdingossa olevalle että "sä olet saastainen murhaaja, häpeä".

Venäjällä on paljon tabuja liittyen seksuaalisuuteen ja seksiin, pelkoja ja ennakkoluuloja ehkäisyyn liittyen ja valistus on todella retuperällä. Siellä olisi työsarkaa abortinvastustajille. Lukuja saataisiin varmasti dramaattisesti alas, jos yhteiskunta pystyisi tukemaan enemmän perheitä ja valistusta olisi edes saatavilla. Suomessahan tilanne on hyvä näiden asioiden suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
ja miten niin katumuspillereiden vapautus reseptistä? kerran jouduin ostamaan 7 vuotta sitten eikä tarvinu reseptiä?

Aikaisemmin jälkiehkäisypillerit olivat reseptillä. En muista tarkkaa vuotta koska vapautettiin, varmaan googlesta löytyy...

Alkuperäinen kirjoittaja m:
ja miten niin katumuspillereiden vapautus reseptistä? kerran jouduin ostamaan 7 vuotta sitten eikä tarvinu reseptiä?

Aikaisemmin jälkiehkäisypillerit olivat reseptillä. En muista tarkkaa vuotta koska vapautettiin, varmaan googlesta löytyy...

Muistaakseni se oli 2000-luvun alkupuolella. (HUOM! MUISTAAKSENI! TARKISTAKAA!!)

Totesin tuon siksi koska kirjoittaja alkoi selittelemään kantaansa virheellisesti, kun argumenttina antamani olisi ollut toimivampi vastaus väitteeseen, jonka mukaan abortoinnit vähentävät rikoksia. Sen sijaan hän puolusteli aborttia huonoimmalla mahdollisella tavalla yrittämällä mitätöidä tutkimuksen. Mutta onko tutkimuksella oikeasti väliä abortin sallimisen kannalta? Itse lähtisin myös siitä, että eihän myöskään perinnöllinen alttius rikollisuuteen voisi olla syy aborttiin. Haluan toimivaa kriittistä keskustelua, en hiekkalaatikkotappelua.

No jos vaivautuisit lukeen ne kritiikitkin niin siellä oli kerrottu monta seikkaa jotka kyseenalaistavat tuota tutkimustasi ihan ilman minuakin.
Minä en usko siihen tutkimuksen pätevyyteen ja kerroin lisäksi oman kantani tuollaisella syyllä tappamisen "oikeutukseen". Mitä virheellistä siinä oli?

Mulla ei ole näihin abortteihin mitään senkaltaista kiihkoaatetaustaa, että sikiöitä murhattaisiin tms. Kuitenkaan en lähtökohtaisena ajatuksena terveen sikiön abortoimista hyväksy ihan turhan takia, ja tähän seikkaan perustan oman näkemykseni ja mielipiteeni - joka aborteista on erittäin tyly ja jyrkkä.

Jos abortin tekee siksi, että yleisesti ottaen luotettavana pidetty ja käytössä ollut ehkäisymenetelmä pettää, asia on ok. Tätä asiaa varten abortti on lainsäädännössä oltava suht löyhin perustein saatavilla. Luotettavana menetelmänä pidän sellaista ehkäisyä, jonka ehkäisyteho liikkuu yli 95%. Esim. spärdärit menetelmänä on ok, jos niitä sitten kanssa käytetään.

Sen sijaan; nämä onnettomat pösilöt, jotka täysin vailla vastuuta ja ilman minkäänlaista käytössä olevaa luoettavaa ehkäisyä raskautuvat, saisi kyllä kuohia saman tien lopullisesti. Jos ei helvetti soikoon kykene edes ehkäisystä huolehtimaan, niin ei todellakaan tarvitse lisääntyä ollenkaan.

Ugh. Olen puhunut.

Totesin tuon siksi koska kirjoittaja alkoi selittelemään kantaansa virheellisesti, kun argumenttina antamani olisi ollut toimivampi vastaus väitteeseen, jonka mukaan abortoinnit vähentävät rikoksia. Sen sijaan hän puolusteli aborttia huonoimmalla mahdollisella tavalla yrittämällä mitätöidä tutkimuksen. Mutta onko tutkimuksella oikeasti väliä abortin sallimisen kannalta? Itse lähtisin myös siitä, että eihän myöskään perinnöllinen alttius rikollisuuteen voisi olla syy aborttiin. Haluan toimivaa kriittistä keskustelua, en hiekkalaatikkotappelua.

No jos vaivautuisit lukeen ne kritiikitkin niin siellä oli kerrottu monta seikkaa jotka kyseenalaistavat tuota tutkimustasi ihan ilman minuakin.
Minä en usko siihen tutkimuksen pätevyyteen ja kerroin lisäksi oman kantani tuollaisella syyllä tappamisen "oikeutukseen". Mitä virheellistä siinä oli?

Kyseessä ei ole minun tutkimukseni, sinä kirjoitit "Siis viattomat saa tuomita vaikka millä (pro-choice-tyyppisten tahojen) hölynpölyllä etukäteen ja vieläpä kuolemaan...?? joopa joo! Kaikenmaailman verukkeilla itsekästä tappamista nyt yritetäänkin puolustella.". Erittäin vahvasti asenteellista kirjoitusta jonka tarkoitus ei edes ole saada aikaan rakentavaa keskustelua. Käyttämäsi avainsanat; 'viattomat', 'hölynpöly', 'itsekäs', 'tappaminen'. Käyttämäsi tyyli toimii niihin jotka ovat jo valmiiksi abortin kieltämisen puolella, ei muihin.

Miksi et vain sano että parempi jopa rikollinen kuin abortoitu sikiö?

Mahdat kannattaa kuolemanrangaistusta?

Minusta on vähän turhan dramaattista puhua murhista, jos kyse on alkiosta. Sen sijaan jo rv 12 sikiö alkaa olla jo niin iso, että äärirajoilla liikutaan. Ei silti, että nämä naikkoset, jotka aborttiin turvautuvat (muuten kuin ehkäisyn OIKEASTI pettäessä), kykenisivät näitä edes pohtimaan. Ei riitä kapasiteetti.

Mutta tähän miksi juuri tähän kommenttiin tartuin... Jotenkin mua niin ärsyttää nämä; ihan niin paljon että minusta voisi pikemminkin 'abortoida' sen raskaaksi hankkiutuneen. Siivota ikäänkuin pois kuleksimasta. Ei siitä kuitenkaan ole mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Sen sijaan; nämä onnettomat pösilöt, jotka täysin vailla vastuuta ja ilman minkäänlaista käytössä olevaa luoettavaa ehkäisyä raskautuvat, saisi kyllä kuohia saman tien lopullisesti. Jos ei helvetti soikoon kykene edes ehkäisystä huolehtimaan, niin ei todellakaan tarvitse lisääntyä ollenkaan.

Ugh. Olen puhunut.

Minusta se ehkäisystä valistaminen olisi todella tärkeää. Ennaltaehkäisy olisi avainasemassa. Ja jos nainen toistuvasti tulee aborttiin, niin tukitoimien lisääminen ja tarjoaminen terveydenhuollon suunnalta voisi olla ihan hyvä asia. Teoriassa sitä kai tarjotaan, käytäntö taitaa olla vähän niin ja näin?

Siitä ehkäisyn ja itsensä turvaamisen tärkeydestä pitäisi puhua lapsillekin jo paljon varhaisemmin kuin esimerkiksi kotona puhutaan. Kuinkakohan monelle vanhemmalle se tulee täytenä yllätyksenä, että Liisa tai Teppo onkin seksuaalisesti jo aktiivinen. :|

Mutta tähän miksi juuri tähän kommenttiin tartuin... Jotenkin mua niin ärsyttää nämä; ihan niin paljon että minusta voisi pikemminkin 'abortoida' sen raskaaksi hankkiutuneen. Siivota ikäänkuin pois kuleksimasta. Ei siitä kuitenkaan ole mihinkään.

Että typeryydestä saisi rangaista kuolemalla?

Minusta ei kannata puhua rankaisemisesta, vaan... noh, minusta se siivota oli hyvä verbi. Saunan taakse vaan ja kas, ei enää bimboa. Siinä tavallaan yhteiskunta varmistaisi sen, ettei sen saman tahvon kanssa tarvitse hakata päätä seinään, kun ei se oikeasti muutenkaan ihan täysillä käy. Hukkaresursseja ovat tavallaan.

Eikös suuri osa aborttiin päätyvistä ole pienten lasten äitejä?

Minusta ei kannata puhua rankaisemisesta, vaan... noh, minusta se siivota oli hyvä verbi. Saunan taakse vaan ja kas, ei enää bimboa. Siinä tavallaan yhteiskunta varmistaisi sen, ettei sen saman tahvon kanssa tarvitse hakata päätä seinään, kun ei se oikeasti muutenkaan ihan täysillä käy. Hukkaresursseja ovat tavallaan.

Entä muuten vain eri mieltä olevat? Alkoholistit ja muut sairaat? Vammautuneet?

Minun on sanottava, että en todellakaan tiedä - jotenkin en usko tähän, mutta minähän saatan olla väärässäkin. Meinaakko, että tuohon saunantakushoitoon pitäis saada joku pykälä, ettei tulis orpoja? Ihan hyvä pointti, kannatan. Listitään vaan ne lapsettomat tahvot.

Entä muuten vain eri mieltä olevat? Alkoholistit ja muut sairaat? Vammautuneet?

Noh, noh. Eipäs heittäydytä sarkastisiksi. Se on vaikea laji.

Tuon alkoholisti-judanssin ostan, se on oma valinta ja nekin on vastuuttomia pösilöitä. Paitsi jos selkeästi omia rahojaan ryyppää eikä harrasteeseensa pyydä keltään minkäänlajista tukea, niin itselleenhän se jeppe vaan harmia aiheuttaa ja se hälle suotakoon.

Minun on sanottava, että en todellakaan tiedä - jotenkin en usko tähän, mutta minähän saatan olla väärässäkin. Meinaakko, että tuohon saunantakushoitoon pitäis saada joku pykälä, ettei tulis orpoja? Ihan hyvä pointti, kannatan. Listitään vaan ne lapsettomat tahvot.

Lapsille tulisi traumoja ja ne muutenkin kulkisivat äitinsä viitoittamaa tietä. Tapetaan samalla lapset ja vielä vanhemmat siitä hyvästä että eivät kasvattaneet lastaan oikein. Näin päästään rupusakista ja jäljelle jää vain oikeamieliset.

Kyseessä ei ole minun tutkimukseni, sinä kirjoitit "Siis viattomat saa tuomita vaikka millä (pro-choice-tyyppisten tahojen) hölynpölyllä etukäteen ja vieläpä kuolemaan...?? joopa joo! Kaikenmaailman verukkeilla itsekästä tappamista nyt yritetäänkin puolustella.". Erittäin vahvasti asenteellista kirjoitusta jonka tarkoitus ei edes ole saada aikaan rakentavaa keskustelua. Käyttämäsi avainsanat; 'viattomat', 'hölynpöly', 'itsekäs', 'tappaminen'. Käyttämäsi tyyli toimii niihin jotka ovat jo valmiiksi abortin kieltämisen puolella, ei muihin.

Sain jotenkin sen käsityksen että sinä toit tänne sen tutkimuksen, ja ainakin puolustelet sitä pitäen sitä uskottavana?

Yleensähän juuri sen kaltaiset tutkimukset on Planned Parenthoodin tms. puolueellisten tahojen (tai sellaisiin piilokytkeytyvien henkilöiden) väsäämiä joilla yritetään sopivasti lukuja ja taustoja vääristelemällä saada abortit näyttämään jotenkin hyväksyttävämmässä ja hyödyllisessä valossa..
Mutta siis mitään virheellistä ei ollut siinä että ilmaisin mielipiteeni olkoonkin jotkut sanat sun mielestä kuinka asenteellisia tahansa?

Yhteistyössä