Kuka saattoi alttarille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti83

Vieras
Yleensä isä saataa tyttärensä alttarille. Mutta jos ei ole isää? Kävelenkö yksin? Jossain vaiheessa ajattelin että mun kummisetä olisi saattanut mut tai sit vaari.

Kummisetä kuoli viisi vuotta sitte ja vaarikin on jo sen verran vanha (yli 90v) että voi lähteä koska tahansa taivaan kotiin.

Miten olisi veli? Mulla on kaks veljeä, toinen on mua 8vuotta vanhempi, voisko hän saattaa mut?

Vai kävelenkö yksin orpona?

Pyydä vanhempaa veljeäs.
Eikös se periaate mene niin, että saman suvun vanhempi mieshenkilö luovuttaa morsiamen.
Eli veli käy hyvin.

Toinen vaihtoehto on, että kävelet tulevan miehesi kanssa alttarille.

Miehen sisko juuri samaa pähkäili. Vaihtoehtona oli jos veli olisi saattanut siskonsa alttarille, ehkä kuitenkin vähän outoa kun isä kuitenkin elää.. Tai pari olisi yhdessä kävellyt alttarille tai morsian olisi yksin kävellyt tai sitten setä olisi saattanut. Päätyivät tuohon yhdessä kävelyyn.

Käveltiin miehen kanssa yhdessä. Miksi nainen pitäisi saattaa, onko nainen vai jotenkin kyvytön itse itsenään kävelemään sinne alttarille? Ei miestäkään saateta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Käveltiin miehen kanssa yhdessä. Miksi nainen pitäisi saattaa, onko nainen vai jotenkin kyvytön itse itsenään kävelemään sinne alttarille? Ei miestäkään saateta.

Mä en yksin todennäköisesti sinne asti selviä, ku jännitän niin paljon:)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti83:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Mä en yksin todennäköisesti sinne asti selviä, ku jännitän niin paljon:)

Mies tulee sun kanssa? Kävelette yhdessä. :)

Aihetta sivuten.. Onko luontevaa saattaa morsian alttarille, jos kyseessä on avioliiton siunaustilaisuus / ristiäiset? Me siis mennään ukon kanssa naimisiin ennen lapsen syntymää maistraatissa ja ristiäisten yhteydessä sit siunataan avioliitto. Haluisin, et mun isä pääsis saattamaan mut ( siis ainoan tyttärensä ) alttarille, kun luulen sen olevan tärkeää hänelle.

Alkuperäinen kirjoittaja pinkkimieli:
Aihetta sivuten.. Onko luontevaa saattaa morsian alttarille, jos kyseessä on avioliiton siunaustilaisuus / ristiäiset? Me siis mennään ukon kanssa naimisiin ennen lapsen syntymää maistraatissa ja ristiäisten yhteydessä sit siunataan avioliitto. Haluisin, et mun isä pääsis saattamaan mut ( siis ainoan tyttärensä ) alttarille, kun luulen sen olevan tärkeää hänelle.

No onhan ne teidänkin juhlat ja ihan luontevaa. tai mitä jos kävelisitte kaikki kolme yhdessä alttarille, olisi aika liikkiistä :)

Just tätä en ymmärrä. Onko nainen tosiaan niin avuton tallukka, että tämä pitää saattaa alttarille? Sehän tarkoittaa sitä, että isän holhouksesta siirrytään aviomiehen holhoukseen. Missä on naisten omanarvontunto?

Olin taannoin häissä, jossa isä saattoi alttarille nelikymppisen tyttärensä, joka meni naimisiin jo toista kertaa, ja hänellä on jo lapsi. Hiukan mautonta??

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Just tätä en ymmärrä. Onko nainen tosiaan niin avuton tallukka, että tämä pitää saattaa alttarille? Sehän tarkoittaa sitä, että isän holhouksesta siirrytään aviomiehen holhoukseen. Missä on naisten omanarvontunto?

Olin taannoin häissä, jossa isä saattoi alttarille nelikymppisen tyttärensä, joka meni naimisiin jo toista kertaa, ja hänellä on jo lapsi. Hiukan mautonta??

No vähän kyllä :p

Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
ei kukaan, yhdessä me sinne käveltiin

Samoin, yhdessä käveltiin (vaikka isä on elossa ja häissä mukana, edelleen hyvissä väleissä). Minua hieman tökki ajatus, että joku "luovuttaa" minut, kun kerran olen itse mieheni valinnut ja yhdessäkin asuttu jo 5 v...

No mulla ei ole tota pelkoa ku ei ole edes isää!! ollut enää 25vuoteen (olen 26v)

Minä en tajua koko saattelu juttua. Jotenkin todella kaukaa haettua että jonku mieshenkilön pitää taluttaa naista ja luovutta miehelle. Ääääk! Siis miksi, kysyn vaan. Onhan sulla se mies, kävele sen kanssa sinne alttarille. Niin me tehtiin.

Höpö höpö, sehän on isälle kunniatehtävä :)

Yhdessä käveltiin alttarille, vaikka mulla on isä elossa. Mun isä antoi jo hyvissä ajoin ymmärtää, ettei oikein olisi innokas mihinkään saatteluhommiin. Eikä mullakaan ollut siihen mitään hinkua. Tuo saattamisjuttu on mun mielestäni jäänne niiltä ajoilta, kun tytär naitettiin toiseen sukuun ja perheeseen, jolloin isä "luovutti" tyttärensä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Yhdessä käveltiin alttarille, vaikka mulla on isä elossa. Mun isä antoi jo hyvissä ajoin ymmärtää, ettei oikein olisi innokas mihinkään saatteluhommiin. Eikä mullakaan ollut siihen mitään hinkua. Tuo saattamisjuttu on mun mielestäni jäänne niiltä ajoilta, kun tytär naitettiin toiseen sukuun ja perheeseen, jolloin isä "luovutti" tyttärensä pois.

Niin pitkälle kun suvusta on tietoa tätä saattelua ei ole harrastettu. Luulen että tapa on tuontikamaa, veikkaan amerikanhuttua. Pitääkin oikein selvittää onko niin vai näin.