kuka ´puhuu totta kuka valehtelee, ketä uskoa, miten toimia

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
mulla on kymmenen vuotias tyttö ja mun kaverilla on 14 vuotias tyttö. aamulla mun kaveri laitto viestin, että mun tyttö vittuilee hänen tytölle mesessä koko ajan. on tehnyt jo pitempään. mut ei sit osannut sanoa miten. ja kielsi mua puhumasta mitään tytölleni, tai edes yrittää selvittää täällä tytön kanssa, mitä on puhunut tai vittuillut. mun tyttö oli sitten ihan ymmällä. ei ollut vittuillut kuulema toiselle. ihan tavallisia juttuja kirjoitelleet. tää toinen tyttö on ennenki keksinyt perättömiä juttuja tyttömme päähän ja laittanut asioita meidän tytön syyksi, jotka sit myöhemmin on paljastuneet. en nyt tiedä ketä uskos ja ketä en. en halua lastani syyttää turhasta, mutta jos asiassa olis perää haluaisin laittaa tyttöni pyytämään anteeksi tältä toiselta tytöltä. miksi mun sit olis pitänyt salata asia tyttäreltäni, jos asiassa on perää, toi antais ymmärtää, että tää toinen tyttö puhuu perättömiä. tyttöni kuitenkin poisti tuon toisen mesestään, eikä kuulema halua enää nähdäkkään tuota toista, kun saa aina paskat silmilleen, vaikka ei olis tehnlyt mitään. raapii täällä päätään

Eikö 10 v:llä ja 14 v:llä ole ihan eri ikäisten kiinnostuksenkohteet... miksi he edes kirjoittelisivat toisilleen, saati sitten niin että 10 v aukoisi päätään jo yläasteella olevalle?

Jos kerta kielsi puhumasta eikä tavallaan osallistunut laajemmin selvittelyyn, niin usko omaa tytärtä. Sinuna kertoisin myös kaverille uskovani tytärtä niin kauan kuin kaveri ja 14-v yksilöivät ja tarkentavat väitteensä, ja ovat valmiita puhumaan asiasta perusteellisesti.

Ehkä myös viilentäisin välejä tuollaisen ystävän ja hänen perheensä suuntaan, ja ehdottaisin samaa omalle tyttärellenikin. Hän on paremman seuran arvoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö 10 v:llä ja 14 v:llä ole ihan eri ikäisten kiinnostuksenkohteet... miksi he edes kirjoittelisivat toisilleen, saati sitten niin että 10 v aukoisi päätään jo yläasteella olevalle?
no niin, ja molemmilla on tietty oma kaveri ja ystävä piiri. asutaanhan me eri paikkakunnillakin. ne nyt vaan jotenki on meseen eksyneet keskustelemaan, kun me äidit ollaan ystäviä. ja kukaan muu ei ole koskaan syyttänyt meidän tyttöä vittuilusta. ja tää kun tyttö saa syytökset tältä tytöltä ei ole eka kerta. en mä ymmärrä. ja jo siks tää juttu haisee, kun kiellettiin niin kovasti puhumasta minua tytöllemme mitään asiasta. eli haluttiin panetella selän takana. en mä tiedä, ihmetyttää suuresti

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
mistä tuo juttu sieltä mesestä löytyy, siitähän se selviäsi, mä en ole tollasta tiennyt olevankaan.
Mä en ole meseä käyttänyt enää aikoihin eikä mulla tässä koneessa edes ole sitä. Kun klikkailet niitä valikoita auki, eiköhän sieltä löydy joku kohta, joka viittaa viestihistoriaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Jos kerta kielsi puhumasta eikä tavallaan osallistunut laajemmin selvittelyyn, niin usko omaa tytärtä. Sinuna kertoisin myös kaverille uskovani tytärtä niin kauan kuin kaveri ja 14-v yksilöivät ja tarkentavat väitteensä, ja ovat valmiita puhumaan asiasta perusteellisesti.

Ehkä myös viilentäisin välejä tuollaisen ystävän ja hänen perheensä suuntaan, ja ehdottaisin samaa omalle tyttärellenikin. Hän on paremman seuran arvoinen.
no mä olen jo kauan miettinyt että laitan tämän tytön äidin kanssa välit poikki, koska on niin paljon meidän välissä ja asioita, joita mä en jaksa enää. mut en ole osannut, mut nyt kyllä oikeesti harkitsen asiaa. kun nyt sais selvyyden että miten tää juttu oikeen on. ja sit se on todella viimeinen pisara, jos tää syytös nyt paljastuu turhaksi

Soita sille toisen tytön äidille ja sano, ettei sun tyttös ole syyllistynyt v*ttuiluun (kun olet asia varmistanut). Kysy suoraan, miksi asiaa ei hänen mielestään olisi saanut selvittää.

10-vuotias ja 14-vuotias voi tavallaan puhua "eri kieltä" ja 14-vuotiaat voi joissain asioissa olla aika herkkiä, 10-vuotias on voinut esim. laskea leikkiä jostain, minkä 14-vuotias on tajunnut erilailla...

Ehkä yrittäisin saada tytöstä irti mitä hän on varsinaisesti tämän isomman tytön kanssa mesetellyt. En kuitenkaan syyttäisi häntä mistään. Tässä voi toimia niin kuin oikeussalissa: se joka syyttää, on todistamisvelvollinen.

Ja sitten asia, joka ei liity varsinaisesti aloitukseen: minä olen saanut ilmeisesti patavanhoillisen kasvatuksen, mutta tuo v-sanan käyttö ottaa minua kyllä ihan hirveästi korvaan. En ikinä itse käytä sitä, enkä ikinä käyttäisi sitä lasteni kuullen etenkään. Eikö olisi mahdollista käydä näitä keskusteluja käyttämällä muita kuin kirosanoja?

Valikko-työkalut-asetukset-viestit ja siellä on kohta "säilytä automaattisesti keskustelujeni historiatiedot" siinä pitäis olla rasti. Viestihistoria saa auki seuraavati Valikko-tiedosto-näytä viestihistoria sieltä avautuu yhteyshenkilö luettelo ja valitsemalla kyseisen henkilön saa näkyviin viestit molemmilta lähettäjältä ja vastaanottajalta....

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Ja sitten asia, joka ei liity varsinaisesti aloitukseen: minä olen saanut ilmeisesti patavanhoillisen kasvatuksen, mutta tuo v-sanan käyttö ottaa minua kyllä ihan hirveästi korvaan. En ikinä itse käytä sitä, enkä ikinä käyttäisi sitä lasteni kuullen etenkään. Eikö olisi mahdollista käydä näitä keskusteluja käyttämällä muita kuin kirosanoja?
En mäkään lasten kuullen sitä sanaa käytä. Enkä juuri muitakaan kirosanoja. Toisaalta en näin äkkiseltään ainakaan keksi suomenkielistä verbiä, jolla voisi v***illa sanan korvata. Siis jonka merkitys olisi sama. Vaikka käyttäisi sanaa kettuilla, se on lievempi ilmaisu asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En mäkään lasten kuullen sitä sanaa käytä. Enkä juuri muitakaan kirosanoja. Toisaalta en näin äkkiseltään ainakaan keksi suomenkielistä verbiä, jolla voisi v***illa sanan korvata. Siis jonka merkitys olisi sama. Vaikka käyttäisi sanaa kettuilla, se on lievempi ilmaisu asiasta.

Näin voi olla. Onneksi olen joten kuten saanut saman asian ilmaistua eri ilmauksilla. Saa nähdä koittaako se päivä, jolloin ei kertakaikkiaan muu auta kuin täräyttää v-sana. Tähänastiset kokemukset viittaavat siihen, että sitä sanaa ei meikäläisen suusta ihan äkkiä kuulla. :D

Näin voi olla. Onneksi olen joten kuten saanut saman asian ilmaistua eri ilmauksilla. Saa nähdä koittaako se päivä, jolloin ei kertakaikkiaan muu auta kuin täräyttää v-sana. Tähänastiset kokemukset viittaavat siihen, että sitä sanaa ei meikäläisen suusta ihan äkkiä kuulla. :D
Yleensä lapset alkavat v***illa vasta teini-iässä Jos alkavat ollenkaan. Pienet lapset vaan "sanovat ilkeästi tai tuhmasti".

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Yleensä lapset alkavat v***illa vasta teini-iässä Jos alkavat ollenkaan. Pienet lapset vaan "sanovat ilkeästi tai tuhmasti".

Joo, ei meillä 6 ja 8 vee ole vielä sitä sanaa käyttäneet. Semmoinen hytinä on, että eivät kyllä vanhempien kuullen tule käyttämäänkään, kaveriporukasta en ole ollenkaan varma. Tosin minäkin selvisin aikuiseksi ilman että tarvitsi kiroilla kamalasti, vaikka kaverit saattoivat olla pahojakin suustaan...

Joo, ei meillä 6 ja 8 vee ole vielä sitä sanaa käyttäneet. Semmoinen hytinä on, että eivät kyllä vanhempien kuullen tule käyttämäänkään, kaveriporukasta en ole ollenkaan varma. Tosin minäkin selvisin aikuiseksi ilman että tarvitsi kiroilla kamalasti, vaikka kaverit saattoivat olla pahojakin suustaan...
Meilläkään ei muksut ole pahemmin kirosanoja käyttäneet. Nekin kerrat, kun ovat käyttäneet - en tietenkään tiedä, miten puhuvat, kun mä en ole paikalla - , mä olen ollut toisessa huoneessa eikä puheen ole ollut tarkoitus kuulua mulle. Kun sen v-sanan olen kuullut, yleensä hihkaisen "mikä tippu?".

mä sitten keskustelin mesessä tämän toisen tytön kanssa, ja se tyttö sanoi, että äiti on keksinyt omasta päästään syytökset meidän tyttöä kohtaan. mä vähä arvelinki, kun äiti kieli, että ei saa kertoa. nyt äiti ei sit suostu vastaamaan mun puheluihin, eikä viesteihin, jossa pyysin selitystä miksi teki näin :o :headwall:

Yhteistyössä