Kuka pitää lapset kotona kun vauva syntyy?

• Viestiketjun aloittaja hämmästelen
  • Ensimmäinen viesti
hämmästelen
Onko olemassa enää äitejä, jotka ottavat lapsensa pois tarhasta, kotiin vauvan kanssa kun pienokainen syntyy? Vai onko kaikilla lapsi osan tai koko viikon tarhassa entiseen tapaan??

vieras
Minä olen ottanut, kaikki on jääneet kotiin. Minusta äitiysloma on niin ainutlaatuinen mahdollisuus saada olla lasten kanssa kotona kesken työ-, koulu-ja tarhakiireiden että en ole jättänyt sitä käyttämättä.

juups..
Meillä poika 2v. päivääkään ei ole ollut tarhassa tai kenelläkään muulla hoidossa (jos sukulaisia ei siis lasketa, lomailee nytkin mummolassa) Mutta vauva tulee viikon sisään, enkä ole edes miettinyt, että antaisin pojan hoitoon, kun vauva tulee! Kotona ollaan kolmestaan (hoitoon pääsee mummoille yms, jos haluaa, mutta ei vieraille!) Mielestäni äiti on lapsen paras hoitaja, siksi en hoitoon ole viemässä kumpaakaan ainakaan 1-1½ vuoteen!

*juu huomasin, pikkasen asian vierestä.. *vihellys* *

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästelen:
Onko olemassa enää äitejä, jotka ottavat lapsensa pois tarhasta, kotiin vauvan kanssa kun pienokainen syntyy? Vai onko kaikilla lapsi osan tai koko viikon tarhassa entiseen tapaan??
Onkos se sitten jotenkin huono asia jos pitää isomman/isommat lapset päivähoidossa?
Kyllä omasta mielestäni isompi lapsi tarvitsee ikäisiään leikkikavereita kun on niihin jo tottunutkin siellä tarhassa. En usko että meidän neiti tykkäisi olla 24/7 vauvan luona.

Jokainen tietty tyylillään

:)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen ottanut, kaikki on jääneet kotiin. Minusta äitiysloma on niin ainutlaatuinen mahdollisuus saada olla lasten kanssa kotona kesken työ-, koulu-ja tarhakiireiden että en ole jättänyt sitä käyttämättä.
Samoin ajattelen minäkin =) Ihan riittävän kauan mun kumpikin lapseni sai olla tarhassakin, kun mulla työt alkoi eli eivät varmasti jääneet mitenkään paitsi tarhaelämän ihanuudesta.

No meidän lapset eivät ole olleet tarhassa muutenkaan (paitsi kaksi vanhinta silloin kun olin 3kk työkkärin harjoittelussa). Mutta kotona kyllä hoidan kaikki lapseni kun kerran kotona olen. Itseltäni ei hirmusti löydy sympatioita sellaiselle, joka laittaa isommat lapset tarhaan vauvan syntymän vuoksi. Vähän niin kuin laittaisi muut lapset pois jaloista :/ Kun kerran kotona hoitaa yhtä, miksi ei kaikkia???

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvin sanottu! Noin itsekin ajattelisin. Tosin on vain tämä yksi, mutta jos saisin vielä toisen niin ottaisin esikoisenkin kotiin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja balik:
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästelen:
Onkos se sitten jotenkin huono asia jos pitää isomman/isommat lapset päivähoidossa?
Kyllä omasta mielestäni isompi lapsi tarvitsee ikäisiään leikkikavereita kun on niihin jo tottunutkin siellä tarhassa. En usko että meidän neiti tykkäisi olla 24/7 vauvan luona.

Jokainen tietty tyylillään

:)
Jokainen tyylillään, mutta vaikka otankin lapset pois tarhasta, ei se tarkoita että vanhemmat lapset olisivat 24/7 vauvan seurassa. Kyläillään ystävillä, on kerhoja ym.

äiti 3lle
Meillä kaksi isompaa kotona vauvan kanssa. Ovat aina olleet kotona ja tulee olemaan niin kauan, kun se on mahdollista. Esikoinen aloittaa nyt 4v. kerhoryhmässä, jossa näkee ja saa kavereita taas uusiakin. Keskimmäinen saa osallistua jo toiseen kerhoon, jossa saa ikätovereita. Lisäksi on meillä ystäviä, joiden kanssa ollaan paljon joilla saman ikäisiä lapsia kuin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
No meidän lapset eivät ole olleet tarhassa muutenkaan (paitsi kaksi vanhinta silloin kun olin 3kk työkkärin harjoittelussa). Mutta kotona kyllä hoidan kaikki lapseni kun kerran kotona olen. Itseltäni ei hirmusti löydy sympatioita sellaiselle, joka laittaa isommat lapset tarhaan vauvan syntymän vuoksi. Vähän niin kuin laittaisi muut lapset pois jaloista :/ Kun kerran kotona hoitaa yhtä, miksi ei kaikkia???
Mä olen tässä aikalailla samoilla linjoilla.Meillä lapset on ollu mun kanssa koko ajan kotona.Mulla ei kyllä käynyt mielessäkään,että esikon olisin päivähoitoon vienyt kuopuksen syntyessä!Ehdottomasti haluan pitää molemmat kotona vielä ainakin vuoden verran.Ovat vain kerran pieniä,en halua missata mitään! =)

Ei olisi tullut mieleenkään laittaa esikkoa hoitoon, kun tyttö syntyi. Esikko oli silloin 4,5 vuottta ja nautti ajasta yhtä paljon kuin minä ja vauvakin. Leikkikavereita hän silloin tällöin tapasi ja kesää lukuun ottamatta kävi kerhossa ja leikkikoulussa.

Enkä ole pitänyt kahden ja puolen kuukauden pituisen kesälomanikaan aikana lapsia koskaan hoidossa, että "saisivat päivittäin ikäistään seuraa". Aina on kotona tai naapuristossa oleva seura riittänyt!

Minähän tietysti olenkin kalkkis, joka on jämähtänyt 80-luvun lastenhoitomalleihin: silloin kunnallinen hoitopaikka kuului vain työssä käyvien ja opiskelevien vanhempien lapsille, sekä lapsille, jotka muusta erityisestä syystä tarvitsivat hoitopaikkaa. Minusta siinä systeemissä ei ollut mitään vikaa!

Minähän tietysti olenkin kalkkis, joka on jämähtänyt 80-luvun lastenhoitomalleihin: silloin kunnallinen hoitopaikka kuului vain työssä käyvien ja opiskelevien vanhempien lapsille, sekä lapsille, jotka muusta erityisestä syystä tarvitsivat hoitopaikkaa. Minusta siinä systeemissä ei ollut mitään vikaa! [/quote]

Samaa mieltä! =)

Minulla lapsia neljä. Esikoinen oli yhden vuoden virikeryhmässä päiväkodissa, viime vuoden eskarissa ja nyt lähtee kouluun. Toiseksi vanhin oli pari kertaa viikossa kerhossa. Ja kyllä, minä vauvan kanssa kotona.

Nyt on tilanne se, että nuorin eli neljäs lapsistani on 6 kk ja se toiseksi nuorin 2-vuotias. Toiseksi vanhin lähtee nyt puolipäivähoitoon 5 x viikossa, KUNTOUTUKSEEN, koska hänellä kaikenlaisia kehitykseen liittyviä ongelmia. Kaksivuotiaani saa muutaman kerran kuussa mennä avoimen päiväkodin hoitopäivää, koska on todella puuhakas pikkumies ja nauttii siellä olostansa.

Minä olen ratkaissut asian näin. Olen kotiäiti, enkä näe mitään järkeä enkä perustetta nyt sille, että isommat lapseni olisivat kokopäivähoidossa. Kerhot ja puolipäivähoidot ovat asia erikseen, varsinkin, jos jollekin lapselle sitä vieläpä suositellaan kehityksen ja kuntoutumisen kannalta. Puolipäivähoidon jälkeen jää vielä kumminkin erinomaisesti aikaa viettää ihan tavallista kotielämää.

Asiat harvoin ovat yksioikoisia. Aina voi tulla erityistilanteita elämässä eteen.

Miuski harmailee
Kun kakkosesta jäin äitiyslomalle, otin esikoisen (silloin 1v10kk) pois hoidosta, vaikka sainkin siitä ihmettelyä osakseni. Kotona oltiin yhdessä ja kivaa oli kaikilla.

Nyt kun kolmonen syntyi talvella jatkoivat vanhemmat (7v ja 5v) eskaria ja päikkäriä sen 4h/pvä. Eskarilainen kun olisi kuitenkin eskaria käynyt ja tuo keskimmäinen ei osannut mitään kotona tehdä, jos isosiskoa ei kotona ollut (kokeiltiin kyllä). Siksi tämä järjestely ja sanoinkin päikkärissä, että taidettiin saada molemmista parhaat puolet. Eli päikkäristä ohjattua toimintaa ja kavereita, kotoa aikataulutonta eloa. Sopi meille! Nyt kesän ovat lapset olleet kaikki kotona, koulujen alettua keskimmäinen menee taas päikkäriin samalla systeemillä.

Hapsukka
Meillä vanhin tyttö täyttää nyt 4, ja on ollut kokoajan kotona. Toki viime vuonna kävi jo kerhossa yhtenä päivänä viikossa ja nyt syksyllä alkaa käymään kerhossa kahtena päivänä viikossa. Keskimmäinen on 2v. ja menee kerhoon sitten vasta parin vuoden päästä, lasketaankohan nuo parin tunnin kerhot hoitoon viemiseksi?

Meidän 5v on ollut ikänsä kotihoidossa, lähinnä siks kun lasten ikäeroksi tuli toi 3,5vuotta.
Lapset siis 5v ja 1v4kk.
Mulla ei oo mitään päiväkotia vastaan enkä koskaan suunnitellut ettei lapset menis päiväkotiin. Esikoiselle nyt vaan kävi näin.
Kerhossa tuo on käyny 3vuotiaasta asti ja sitten vuoden päästä menee eskariin.

vieras
Meillä isommat lapset olivat kotona kanssani, kun nuorempia sisaruksia syntyi. Sosiaalisia niistä tuli ihan srk:n kerho/puistotäti menetelmälläkin ja hyvin viihdyimme =) Päiväkotiin/eskariin menivät kun nuorin täytti 3 ja aloitin työt.

Yhteistyössä