kuka ostaa vielä h&m:ltä vaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ostatteko vielä h&m:ltä vaatteita, vaikka käyttää lapsityövoiman keräämää puuvillaa.... Vähän kyllä mietityttää... Mä vastustan lapsityövoimaa kaikessa!

kyllä mä ainakin ostan, koska toisaalta ne lapset jotka siellä työskentelee joutuisi luultavasti joka tapauksessa töihin. niin parempi olla jollain pellolla keräämässä puuvillaa kuin jossain ihan muualla töitä tekemässä.

Onko tämä lapsityövoimasyytös se ikivanha? Tiedätkö, että sen jälkeen H&M on palkannut olikohan se jopa 40 ihmistä tarkastamaan tehtaitaan ja huolehtii todella siitä, ettei lapsityövoimaa olisi.

Sen sijaan aika monet suomalaiset ketjut ovat suhteellisen välinpitämättömiä vaatteidensa alkuperästä. Eivät välttämättä selvitä, kuka niitä tekee.

niiltä lapsilta kiellettiin kouluun meno ja pakotettiin sinne helteiselle pellolle koko päiväksi... kauheeta! miettikääpä sitä kun käytätte niitä vaatteita! Mä en ainakaan osta enää h&m:ltä mitään!!!

Alkuperäinen kirjoittaja melli:
Onko tämä lapsityövoimasyytös se ikivanha? Tiedätkö, että sen jälkeen H&M on palkannut olikohan se jopa 40 ihmistä tarkastamaan tehtaitaan ja huolehtii todella siitä, ettei lapsityövoimaa olisi.

Sen sijaan aika monet suomalaiset ketjut ovat suhteellisen välinpitämättömiä vaatteidensa alkuperästä. Eivät välttämättä selvitä, kuka niitä tekee.

Niinpä. Ja H&M on sentään myöntänyt ettei kaikkien alihankkijoiden toimia voida täysin pitävästi valvoa tosin kuin suurin osa vaatefirmoista. Hikipajoissa suurin osa merkkivaatteistakin tehdään.

Alkuperäinen kirjoittaja liirah:
kyllä mä ainakin ostan, koska toisaalta ne lapset jotka siellä työskentelee joutuisi luultavasti joka tapauksessa töihin. niin parempi olla jollain pellolla keräämässä puuvillaa kuin jossain ihan muualla töitä tekemässä.
Mä olen tuota miettinyt monesti. Eli kuinka järkevää loppujen lopuksi olisi boikotoida tuotteita, joiden valmistuksessa on käytetty lapsityövoimaa? Meillä Suomessakin on maaseudulla perheen tenavat tehneet maatalon töitä iät ajat ja ihan ilman palkkaa. Tosin ei ilmeisesti enää nykyisin. Mutta jos jossain kehitysmaassa lapselta loppuu se puuvillankeräystyö, niin mitä se lapsi sitten tekee? Jotain työtähän se lapsi joutuu joka tapauksessa tekemään ja minusta kaikista pahin vaihtoehto on se, että lapsi joutuu toimimaan prostituoituna. Kumpi siis pahempi: työ puuvillapellolla vai työ bordellissa? Itse koen niin, että en voi boikotoida lapsen tekemää työtä, jos en samalla tarjoa hänelle jotain parempaa. Henkkamaukalta en tosin ole koskaan ostanut yhtikäs mitään, mutta pyrin vaikuttamaan köyhien maiden lasten asemaan muilla tavoin . esim Planin kautta - kuin suoraan boikotoimalla heidän valmistamiaan tuotteita.

Alkuperäinen kirjoittaja lasten puolesta:
miettikää vähän jos teidän lapset ois siellä pelloilla keräämässä sitä puuvilla koko päivän...

mietin, ja suren lasten kohtaloa, mutta ostan silti. vielä enemmän suren niitä lapsia, ketkä eivät saa töitä pelloilta/tehtaista vaan vanhemmat pistävät ilotytöiksi tienaamaan.. :(

tokihan lapsityövoima pitäisi saada loppumaan, ja lapset kouluun, mutta noissa maissa kun köyhillä usein on vaan ne kaksi vaihtoehtoa. orjatyö tai huorantyö.

ja mielummin näkisin lapseni pellolla kun miesten hyväksikäyttäminä, vaikka kumpikin vaihtoehto särkee sydäntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja liirah:
Mä olen tuota miettinyt monesti. Eli kuinka järkevää loppujen lopuksi olisi boikotoida tuotteita, joiden valmistuksessa on käytetty lapsityövoimaa? Meillä Suomessakin on maaseudulla perheen tenavat tehneet maatalon töitä iät ajat ja ihan ilman palkkaa. Tosin ei ilmeisesti enää nykyisin. Mutta jos jossain kehitysmaassa lapselta loppuu se puuvillankeräystyö, niin mitä se lapsi sitten tekee? Jotain työtähän se lapsi joutuu joka tapauksessa tekemään ja minusta kaikista pahin vaihtoehto on se, että lapsi joutuu toimimaan prostituoituna. Kumpi siis pahempi: työ puuvillapellolla vai työ bordellissa? Itse koen niin, että en voi boikotoida lapsen tekemää työtä, jos en samalla tarjoa hänelle jotain parempaa. Henkkamaukalta en tosin ole koskaan ostanut yhtikäs mitään, mutta pyrin vaikuttamaan köyhien maiden lasten asemaan muilla tavoin . esim Planin kautta - kuin suoraan boikotoimalla heidän valmistamiaan tuotteita.

Samoin olen kanssa miettinyt,pentuna olin jyrkkä EI lapsityövoimalle..
Mutta nyt"aikuisena" olen laajemmin katsonut asiaa ja miettinyt..
Parempi,että lapsi on töissä,kuin myytynä.
Ja vaikka palkka on euroissa sen 0,5-3 niin onhan se meille pieni raha,mutta mitä se on niiden lasten perheille?

Yhteistyössä