kuka on vastuussa lapsesta päivähoidon aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
jos lapsella on rikkoutunut jotain, voidaanko vanhempia velvoittaa maksamaan korjaus? eikö pk:n henkilökunta ole vastuussa lapsesta hoitopäivän ajan, ja velvollisia vahtimaan heitä?

riippuu mitä on rikottu ja onko rikottutahallaan, myös lapsen ikä vaikuttaa!!

On eriasia jos 1v heittää leluauton ikkunaa kohti ja ikkuna hajoaa, mitä et 5v ottaa masta kiven ja viskaa sen ikkunaan näyttääkseen kavereille et uskaltaa

Siis jos lapsella on mennyt jotain(vaikkapa kurahousut) rikki päiväkodissa ollessa, tottakai vanhemmat maksavat ne uudet housut/housujen korjauksen.
Yhtälailla sitä voi sattua tuollaista pientä kotonakin ihan normileikeissä.
Ei ainakaan minulla tule mieleen tilannetta jossa lapselta menisi rikki jotakin omaa ja päikkytädit olisivat siitä vastuussa, eihän niillä lapsilla voi edes muuta olla mukana kuin vaatteet ja muutoma lelu,ehkä pyöräilykypärä naulakossa?

[QUOTE="Kaisa";23979446]riippuu mitä on rikottu ja onko rikottutahallaan, myös lapsen ikä vaikuttaa!!

On eriasia jos 1v heittää leluauton ikkunaa kohti ja ikkuna hajoaa, mitä et 5v ottaa masta kiven ja viskaa sen ikkunaan näyttääkseen kavereille et uskaltaa[/QUOTE]

miten lapsen ikä vaikuttaa vastuukysymykseen? samalla lailla pk:n henkilökunta on vastuussa lapsista (ja heidän teoistaan), oli sitten kyse 1-vuotiaasta tai 5-vuotiaasta.

päiväkodin omaisuutta mennyt siis rikki. mietin vain että miten voin olla vastuussa lapsen teosta, joka ei tekohetkellä ole vastuullani (enkä olisi mitenkään tapahtunutta voinut estää)?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23979529:
lapsi on päiväkodin tai pph:n vastuulla hoitopäivän aikana. ja ikä ei vaikuta asiaan mitenkään. ja heillä on kyllä vakuutukset.

näin ajattelinkin. meillä on kotivakuutus KOTONA tapahtuvia vahinkoja varten, lisäksi tapaturmavakuutus. tuskin vakuutusyhtiöltä edes saisi vakuutusta hoitopäivän ajalle, joten pk:lla on oltava oma vakuutus.

omalla vastuulla. Ei päiväkodin. Kaupungin päiväkodilla ei ole vakuutusta.

eli jos lapset esim. karkaavat päiväkodista, heidän vanhempansa (jotka ovat kymmenien kilometrien päässä töissä) ovatkin vastuussa lapsistaan? entä jos lapsi putoaa kiipeilytelineestä ja taittaa niskansa? entä jos lapset kiipeävät katolle? vanhemmat ovat kaikissa tapauksissa lapsistaan vastuussa, pk:n tätit ovat muuten vain siellä seisoskelemassa?

tämä löytyy esim kuopion kaupungin päivähoidon sivuilta.
Onko kaupunki vakuuttanut päivähoidossa olevat lapset?
Kaupunki ei ole vakuuttanut päivähoidossa olevia lapsia. Vahingonkorvauslain mukaan kaupunki on kuitenkin vastuussa vahingosta, mikäli se aiheutuu kaupungin työntekijän laiminlyönnistä.

Kuka vastaa, jos lapselle sattuu päivähoidossa hoitopäivän aikana tapaturma?
Päivähoito vastaa ensiavusta, mutta mahdollisesta jatkohoidosta vastaavat vanhemmat.

[QUOTE="vieras";23979551]näin ajattelinkin. meillä on kotivakuutus KOTONA tapahtuvia vahinkoja varten, lisäksi tapaturmavakuutus. tuskin vakuutusyhtiöltä edes saisi vakuutusta hoitopäivän ajalle, joten pk:lla on oltava oma vakuutus.[/QUOTE]

Kannattaisi liittää kotivakuutukseen vastuuvakuutus...

[QUOTE="vieras";23979568]eli jos lapset esim. karkaavat päiväkodista, heidän vanhempansa (jotka ovat kymmenien kilometrien päässä töissä) ovatkin vastuussa lapsistaan? entä jos lapsi putoaa kiipeilytelineestä ja taittaa niskansa? entä jos lapset kiipeävät katolle? vanhemmat ovat kaikissa tapauksissa lapsistaan vastuussa, pk:n tätit ovat muuten vain siellä seisoskelemassa?[/QUOTE]

Sinulle vain tälläistä: Joskus lapsia putoaa kiipeilytelineistä, ja sattuu kaikenlaista, mutta se ei tarkoita, että pk:n tädit ovat olleet laiskoja.

Päiväkoti/päiväkodin vakuutus on vastuussa esim. siitä jos lapsi rikkoo ikkunan tai heittää autoa kivellä tms...
Ainut mistä pk ei ole vastuussa on lasten tavarat esim. vaatteet jotka saattavat repeytyä leikeissä ja sitten "lelupäivänä" vietävät tavarat.

[QUOTE="meppe";23979636]Jos pystytään osoittamaan että tapaturma on johtunut kaupungin työntekijän laiminlyönnistä niin silloin vastuu on kaupungilla ja työntekijällä. Tätä on tosin vaikea osoittaa todeksi, että tosissaan laiminlyönti olisi kyseessä.[/QUOTE]

on kyse päiväkodin rikkoutuneesta omaisuudesta. tekopaikka ei ole näköpiirissä, joten muutama lapsi oli ollut hoitajien näköpiirin ulkopuolella. heitä ei siis kukaan vahtinut.

[QUOTE="vieras";23979699]on kyse päiväkodin rikkoutuneesta omaisuudesta. tekopaikka ei ole näköpiirissä, joten muutama lapsi oli ollut hoitajien näköpiirin ulkopuolella. heitä ei siis kukaan vahtinut.[/QUOTE]

Lapsiryhmässä on keskimääräisesti 21 lasta, ei kolmen hoitajan silmät riitä kokoajan joka lasta katsomaan. Teillä on korvausvastuu tässä asiassa kyllä.

Päiväkoti/päiväkodin vakuutus on vastuussa esim. siitä jos lapsi rikkoo ikkunan tai heittää autoa kivellä tms...
Ainut mistä pk ei ole vastuussa on lasten tavarat esim. vaatteet jotka saattavat repeytyä leikeissä ja sitten "lelupäivänä" vietävät tavarat.

Täällä oli joskus aiemmin keskustelua uutisesta, jossa kerrottiin kuinka vanhemmat joutuivat korvaamaan kun n. 5v heitti kivellä päiväkotipäivän aikana autoa, joka oli pk:n aidan takana. Monen mielestä oli ihan ok, että vanhemmat olivat korvausvelvollisia. Minusta minä olen luovuttanut vastuun lapsesta päiväkotiin kun olen hänet sinne jättänyt, ja hoitajien on vahdittava lasta sinä aikana. Virallisesti vanhempien on kuitenkin etävahdittava lasta työpäivänsä aikana. Monella kaupungilla pk-lapset eivät ole vakuutettuja, näin esim. Tampereella.

Täällä oli joskus aiemmin keskustelua uutisesta, jossa kerrottiin kuinka vanhemmat joutuivat korvaamaan kun n. 5v heitti kivellä päiväkotipäivän aikana autoa, joka oli pk:n aidan takana. Monen mielestä oli ihan ok, että vanhemmat olivat korvausvelvollisia. Minusta minä olen luovuttanut vastuun lapsesta päiväkotiin kun olen hänet sinne jättänyt, ja hoitajien on vahdittava lasta sinä aikana. Virallisesti vanhempien on kuitenkin etävahdittava lasta työpäivänsä aikana. Monella kaupungilla pk-lapset eivät ole vakuutettuja, näin esim. Tampereella.

Tätä koitan täällä kokoajan selittää ettei ole vakuutettuja melkein missään isommissa kaupungeissa. Ei kuopiossa, ei Jyväskylässä ei Tampereella

Tuo ei valitettavasti pidä paikkaansa. Jos lapsi heittää autoa kivellä ja päiväkodin tädit eivät voi sitä mitenkään estää niin vanhempien on korvattava ainakin osa. Meillä on ollut joskus päiväkodissa ennen minun aikaani tällainen tapaus ja vanhempia kehotetaan tarkistamaan omat vakuutukset kaiken varalta, kotivakuutus korvaa yleensä aika hyvin jos näin käy. Itse olen ainakin omille lapsilleni asiaa monta kertaa terottanu mieleen ja kyllähän lapsen on muutenkin hyvä oppia se, ettei autoja heitellä kivillä, lumipalloilla jne... missään tapauksessa.

Jos lapsi taas rikkoo itseään päiväkodissa, niin päiväkodin vakuutus korvaa.

Muuten päiväkotiin ei kannata tuoda kalliita leluja, vatteita jne.. joiden hukkuminen tai rikkoituminen olisi niin iso asia, että korvauslinjalle tarvitsee lähteä. Ja lapsen tavaroiden nimikoiminen on vanhempien vastuulla ja jos sitä ei viitsi tehdä, ei tavaroiden perään kannata huudella.

Tuo ei valitettavasti pidä paikkaansa. Jos lapsi heittää autoa kivellä ja päiväkodin tädit eivät voi sitä mitenkään estää niin vanhempien on korvattava ainakin osa. Meillä on ollut joskus päiväkodissa ennen minun aikaani tällainen tapaus ja vanhempia kehotetaan tarkistamaan omat vakuutukset kaiken varalta, kotivakuutus korvaa yleensä aika hyvin jos näin käy. Itse olen ainakin omille lapsilleni asiaa monta kertaa terottanu mieleen ja kyllähän lapsen on muutenkin hyvä oppia se, ettei autoja heitellä kivillä, lumipalloilla jne... missään tapauksessa.

Jos lapsi taas rikkoo itseään päiväkodissa, niin päiväkodin vakuutus korvaa.

Muuten päiväkotiin ei kannata tuoda kalliita leluja, vatteita jne.. joiden hukkuminen tai rikkoituminen olisi niin iso asia, että korvauslinjalle tarvitsee lähteä. Ja lapsen tavaroiden nimikoiminen on vanhempien vastuulla ja jos sitä ei viitsi tehdä, ei tavaroiden perään kannata huudella.

tässä näyttäisi olevan päiväkotikohtaisia eroja, koska meillä oli juuri tänä keväänä sellainen tapaus että vieras lapsi heitti meidän autoa kivellä ja pk:n vakuutus korvasi pellin suoristuksen. Samoin kun pk:n vakuutus korvasi kun toinen poika huitaisi meidän poikaa lumilapiolla päin näköä ja se piti tikata.
Tiedän ettei kaikkien kuntien pk:issä ole vakuutuksia, mutta meidän kunnassa näin.

Yhteistyössä