Kommentoisin näin ketjun lukeneena ja ap:n muiinkin kommentteihin pohjautuen kuin vain ensimmäiseen.
Koiranpennun kanssa voi oikeasti olla todella rankkaa. Minullakin on ollut aiemmin koiria, mutta tämän nykyisen pentuvaiheen koin jotenkin todella rankaksi tai stressaavaksi vaikka aiemmin kaikki oli sujunut kuin itsestään.
Yritän vain sanoa sitä, että saatat itsekin kokea pennun eri tavalla kuin aiemmat koirasi, pentu myös voi olla aivan erilainen luonteeltaan ja temperamentiltaan ja kuinka sitten jos vauva on hankala, valvottaa, on vaikka allerginen ruoka-aineille tms. ja huutaa koko ajan ja sinun energia menee vauvasta huolehtimiseen?
Meidän pentu sairasti ja olin todella huolissani siitä ja lisäksi myös stressasin sitä, että koira oli aktiivinen koira, että kuinka osaan sen kouluttaa ja pystynkö tarjoamaan tarpeeksi aktiviteettia. Olin ajatellut näitä asioita etukäteen, todella olin, mutta silti oma suhtautuminen asiaan tuli yllätyksenä. En olisi ikinä uskonut, että se voi olla henkisesti niin rankkaa. Minun aiemmatkin koirat on sairastaneet, mutta nyt vain koin tämän jotenkin henkisesti hyvin raskaaksi. Jos minulla olisi ollut vielä vauvakin, ensimmäinen, niin... en halua edes kuvitella.
Koira on aikuinen vasta parivuotiaana tai kolmekin, jotkut varmaan aiemmin, rodusta riippuen. Sitä joutuu kouluttamaan, joutuu opettamaan kaikki perusasiat ja ne voi viedä aikaa kauemmin kuin etukäteen kuvittelet.
Sijassasi minä varmaan odottaisin, että vauva syntyy ja kasvaa. Silloin tietäisin miten reagoin vauvan tuloon ja millainen vauva/lapsi on, jaksanko kouluttaa myös koiranpennun ja kestänkö huolen vauvan lisäksi myös koirasta. En kyllä tiedä onko vauva ensimmäisenne, se voi tietysti muuttaa asiaa.