Kuka on hakenut lääkäriltä todistuksen lentämistä varten?

Mä menen ensi viikolla hakemaan, vaikka en oikeasti tarvitsisi koska viikkoja on vasta 28, mutta ihan varmuuden vuoksi. Kiinnostaisi tietää mitä lääkäri tutkii todistusta varten? Neuvolassa terveydenhoitaja ei ollut varma mitä tutkimukseen kuuluu. Jos jollakin on kokemusta niin kertokaa!
 
Itse kävin aikoinaan hakemassa paperin, ja mulle ainakin tehtiin sisätutkimus ja ultra. Tosin kävin yksityisellä, joten luulen että eivät välttämättä ultraa julkisella puolella jos siis olet julkiselle menossa. Muistaakseni samalla lääkäri mittasi verenpaineenkin mikä kyllä on irrelevanttia sen paperin suhteen.
 
Lentoyhtiöt tahtoo todistuksen loppuraskaudessa että eivät joudu kokemaan synnytystä lennon aikana. Mun maha on jo iso vaikka viikoja ei ole vielä paljoa, niinpä haluan että mulla varalta on todistus josta näkyy raskauden kesto ja että kaikki on kunnossa eikä ennenaikaisen synnytyksen vaaraa sillä hetkellä ole.
 
Mä kanssa hain sen rv.31-33 oltiin Egyptissä pari viikkoa niin tosiaan vaan neuvolassa lääkärin sisätutkimus ja siinä se olikin.Finnairilta piti tulostaa se kaavake lääkäriä varten ja faksata se sitten Finskille täytettynä.Otin siitä kopsut mukaan ihan varmuudeksi reissuun ja tosiaan vakuutus oli aika työn alla että löysin sellaisen joka korvaa loman aikana jos jotain olisi sattunut, kannattaa lukea tarkkaan ne vakuutuspykälät ja jos yhtään on epävarma niin soittaa ja varmistaa asia vielä vakuutusyhtiöltä. =)
 
Riippuu siis lentoyhtiöstä mikä raskausviikko heillä on rajana lupalapulle. Finnairilla se raja on 28 viikkoa. Eli jos lääkärin lupaa ei ole, lentoyhtiön ei tarvitse hyväksyä sinua lennolle. Eli se lupa todellakin kannattaa hakea, jos yhtään enemmän on jo masua!

Vaikka olisit pidemmällä kuin 28 viikkoa, virkailijat eivät ehkä edes kysy koko lappua, mutta mukana se kannattaa kyllä todellakin olla. Ystäväni oli viikolla 29 kun häneltä kiellettiin pääsy lennolle. Lääkärin lupaa kun hän ei ollut hankkinut. Hän menetti lennot eikä saanut mistään korvauksia.
 
Mä hain viime raskaudessa lääkärintodistuksen lentämistä varten kun matka oli rv28-30. Neuvolalääkäri sen kirjoitti ja teki normaalin sisätutkimuksen. Siis katsoi lähinnä, että paikat on kiinni eikä synnyttämisen vaaraa ole.
Meinaan hakea lääkärintodistuksen tässäkin raskaudessa vaikka matkustetaan kun viikkoja on vasta 24-25. Haen todistuksen ihan vain varmuuden vuoksi, sillä olen kuullut tapauksista, joissa lääkärintodistusta ei periaatteessa olisi tarvittu mutta ulkomaan päässä ovat halunneet todistuksen siitä huolimatta. Kun on todistus kotoa mukana, ei tarvi lentokentältä lähetä sitä hakemaan.
 

Yhteistyössä