Kuka ompelee lapsen vaatteita itse? Onko miten vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minulla 4v poika jolle haluaisin tehdä hiphtavia/retro vaatteita. Kaupasta ne on niin kalliita/vaikeita löytää..
Ajatteln aloittaa legginsseistä ja tavallisista trikoopaidoista mallina marimekon paita ja trumpettilahkeiset legginssit.

Onkohan miten haastavaa näin peruskoulu kässäntaidoilla :)
Voihan niitä varmaan kotona ja kerhossa vedellä..
Kankaita ajattelin ostaa marimekon tehtaanmyymälästä "jämäpaloja" jne.

Mä ompelin nuorena tosi paljon itselle vaatteita, jopa ilman kaavoja.

Nytkin tekis mieli, vaikkakin mieluuten kaavoilla, mut ei ole tullut hankittua saumuria. Tavallisella ompelukoneella ei paljon kannata joustavia kankaita ommella. Menee ikä ja terveys kun kaikki saumat joko siksakkaa tai sit ajaa sillä maailman hitaimmalla jousto-ompeleella.

Fleeceä pystyy ompelemaan loivalla siksakilla, sitä ei tarvii huolitella...

Mä tein aikoinaan melkein kaikki vaatteet vanhemmalle pojalle itse. Jopa kurahousut tein itse.
Muistaakseni sellainen lehti kuin muksu, siinä oli yksinkertaisia kaavoja. Enkä tosiaan osaa mitenkään kummoisesti ommella.

Nukenvaatteita vain toistaiseksi tuttujen lapsille, mutta ajatus on mullakin tehdä papuskalle vaatteita.

Kaavoja löytyy käsityölehdistä, en alkais tekemään ilman (enkä toisen vaatteen perusteella), jos et ole kovin kokenut... Kaavojen avulla tekeminen on helppoa. :)

Joustavia kankaita en mäkään tehnyt ennen kuin sain saumurin. B) ...ja joo, on tuo muutenkin lisännyt mun ompeluintoa, saa sillä kaikkiin kankaisiin niin paljon siistimmän jäljen.

olen tällainen höyrähtänyt ompeluihminen. vaikea sanoa, mitä muistat kässän tunneilta. itse olen jo alaasteikäisenä ommellut jotain itsellenikin, sukuvika.mutta trikoopaitojen tekeminen ei kyllä ole kovin vaikeaa, mielestäni. saakohan täällä "mainostaa", mutta ottobre on ihana, suomalainen lasten kaava-lehti, jossa on huippumalleja. sieltä voi tilata myös ihan peruskaavoja ja saattaa niitä löytyä joistakin kangaskaupoista.

Menen loppuviikosta kirjastoon jos sieltä saisi lainattuja kivoja lehtiä. On rahat aika kortilla kun olen edelleen lapsen kanssa kotona ja toisekseen löydän tosi vähän mieleisiä vaatteita tuolle pojalle. Täytyy opetella tekemään itse. Mulla on kyllä sellainen peruskone vaan, mutta katson miten sillä pärjäilen alkuun. Tuosta fleecestä voisi alkuun tehdä jotkut kotihousut :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Menen loppuviikosta kirjastoon jos sieltä saisi lainattuja kivoja lehtiä. On rahat aika kortilla kun olen edelleen lapsen kanssa kotona ja toisekseen löydän tosi vähän mieleisiä vaatteita tuolle pojalle. Täytyy opetella tekemään itse. Mulla on kyllä sellainen peruskone vaan, mutta katson miten sillä pärjäilen alkuun. Tuosta fleecestä voisi alkuun tehdä jotkut kotihousut :)
tosiaan, kirjastossa olen nähnyt noita ottobren lehtiä. itselläni on kuitenkin kahta lehteä lukuunottamatta kaikki numerot, on ilmestynyt vuodesta 2000. ilmestyy neljä kertaa vuodessa ( naisille vielä 2kert./v ). itse en tykkää niin paljon muotimuksusta, mutta makuasioistahan ei voi kiistellä. onko sulla saumuria käytössä?

Yhteistyössä