Kuka maksaa sakot tällaisessa tapauksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos lainaa tutultaan autoa, mutta ei tiedä että auto ei ole katsastettu ja siitä tulee sakot? Joutuuko ajaja maksamaan ne sakot, vai annetaanko sakot auton omistajalle? Kaverini väittää, että se joka ajaa autoa joutuu aina maksamaan sakot, voiko se oikeasti muka olla noin?

Minulla kokemusta kolmisen viikon takaa juurikin tälläisestä (kiitos vaan ystävälle).

Poliisit pysäytti, kirjoitti minulle 35e rikesakon (katsastamattomalla ajoneuvolla ajamisesta) ja autononmistajalle lähti sit vähän isompi sakko menemään.
Kaiken lisäksi autossa oli huikeat 30.75e veroja rästissä niin kilvet lähti.
Antoivat mukaan lapun jossa muutama tunti ajoaikaa et auton sai siirtää kotio.

Hävetti ja ketutti ihan tarpeeksi kun keskellä päivää ja keskellä keskustaa pysäyttivät ja piti mennä maijan peräänkin kököttämään kun kyselivät tietoja ja kirjoittivat sen rikesakon minulle.

Voitte kuvitella, et miten mielissäni olin kun pääsin soittelemaan kaverille tapahtuneesta....

Mitä tästä opimme..jos lainaat autoa, varmista että auton asiat on kunnossa.

Lisäys:
Poliisit olivat kyl todella mukavia ja ymmärtäväisiä...sanoivat, et eipä sitä itekkään kun autoa kaverilta lainaa ala kyselemään millon auto on katsastettu ja onko verot kunnossa.

Viimeksi muokattu:
Minulla kokemusta kolmisen viikon takaa juurikin tälläisestä (kiitos vaan ystävälle).

Poliisit pysäytti, kirjoitti minulle 35e rikesakon ja autononmistajalle lähti sit vähän isompi sakko menemään.
Kaiken lisäksi autossa oli huikeat 30.75e veroja rästissä niin kilvet lähti.
Antoivat mukaan lapun jossa muutama tunti ajoaikaa et auton sai siirtää kotio.

Hävetti ja ketutti ihan tarpeeksi kun keskellä päivää ja keskellä keskustaa pysäyttivät ja piti mennä maijan peräänkin kököttämään kun kyselivät tietoja ja kirjoittivat sen rikesakon minulle.

Voitte kuvitella, et miten mielissäni olin kun pääsin soittelemaan kaverille tapahtuneesta....

Mitä tästä opimme..jos lainaat autoa, varmista että auton asiat on kunnossa.

Eli auton omistajakin kuitenkin sai sakkoa? Kun kaverini on sitä mieltä, että pelkästään kuski saisi sakkoa tuossa tilanteessa, auton omistaja ei mitään.

Eli auton omistajakin kuitenkin sai sakkoa? Kun kaverini on sitä mieltä, että pelkästään kuski saisi sakkoa tuossa tilanteessa, auton omistaja ei mitään.

No kyllä sieltä kuulemma kaverille tuli 180e sakko...ja ite tosiaan sain paikan päällä heti sen 35e rikesakon, en muuta.

Lisäksi veivät kilpien lisäksi rekisteriotteenkin...jotka löytyy katsastusasemalta ja jotka saa takaisin kun on verot maksettu ja auto menee leimalta läpi.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24613582]Kai se on se auton omistajan homma. Kolarissakin autonomistaja on korvausvelvollinen, eikä se kuski.[/QUOTE]

Ai, jos mä vaikka ajaisin sun auton kännissä jonkun kaupan näyteikkunasta sisään, niin sä maksat?
Tästä lähtien taidan ajella vaan muiden autoilla.

[QUOTE="vierailija";24614025]Ai, jos mä vaikka ajaisin sun auton kännissä jonkun kaupan näyteikkunasta sisään, niin sä maksat?
Tästä lähtien taidan ajella vaan muiden autoilla.[/QUOTE]

Kyllä, juurikin näin. Vakuutus on autokohtainen, ei kuljettajakohtainen.

[QUOTE="vieras";24613555]Jos lainaa tutultaan autoa, mutta ei tiedä että auto ei ole katsastettu ja siitä tulee sakot? Joutuuko ajaja maksamaan ne sakot, vai annetaanko sakot auton omistajalle? Kaverini väittää, että se joka ajaa autoa joutuu aina maksamaan sakot, voiko se oikeasti muka olla noin?[/QUOTE]

Autossa on (pitää olla) rekisteriote, josta voi helposti tarkistaa onko auton katsastus voimassa. Verot ja vakuutus onkin sitten hankalampi homma.

[QUOTE="hmm";24614159]Autossa on (pitää olla) rekisteriote, josta voi helposti tarkistaa onko auton katsastus voimassa. Verot ja vakuutus onkin sitten hankalampi homma.[/QUOTE]

Eikös verot saa tietää AKE:lta ja vakuutukset vakuutusyhtiöstä?

Entäs jos luovuttaa auton kortittomalle? ja jos poliisi pysäyttää? tuleeko ongelmia myös omistajalle, vaikka kuinka selittäis, ettei tienny ajokortittomuudesta? entäs jos joku ajaa toisen autolla humalassa yms, mitä ongelmia tulee omistajalle? ta ajaa huumausaineissa? tämä vain siksi, että kiistelen kaverin kanssa :D

[QUOTE="vieras";24614207]Eikös verot saa tietää AKE:lta ja vakuutukset vakuutusyhtiöstä?[/QUOTE]

Periaattehes juu, mutta mahtaakohan ne antaa toisten tietoja kenelle tahansa..

Entäs jos luovuttaa auton kortittomalle? ja jos poliisi pysäyttää? tuleeko ongelmia myös omistajalle, vaikka kuinka selittäis, ettei tienny ajokortittomuudesta? entäs jos joku ajaa toisen autolla humalassa yms, mitä ongelmia tulee omistajalle? ta ajaa huumausaineissa? tämä vain siksi, että kiistelen kaverin kanssa :D

jos luovutat autosi kortittomalle tai päihtyneelle niin saat myös tuomion. kortittoman kyydissä kun olet menetät myös oman korttisi.

auton vakuutus korvaa toiselle osapuolelle tulleet vahingot aina esim. kolari. ja vakuutus on auto kohtainen eli vaikka vieras ajaisi autoa niin korvaus menee auton vakuutuksesta.

[QUOTE="hmm";24614148]Kyllä, juurikin näin. Vakuutus on autokohtainen, ei kuljettajakohtainen.[/QUOTE]

Ja vakuutus ei korvaa mitään jos päihtyneenä ajaa. Silloin kyllä kuljettaja on vastuussa. Ja ylipäätään jos menet täräyttämään kaverisi autolla tuhoja aiheuttaen, harva kaveri jättää asian siihen.

Yhteistyössä