Kuka maksaa, jos saa alaikäisenä lapsen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
heitän tähän nyt vähän inhottavan kysymyksen. Jos joku katsoo olevansa kyllin vanha tekemään lapsia niin miksi siihen sitten vanhempia elättäjiksi tarvittaisiin? yleisesti ottaen kun on helpompi kuitenkin tienata vaikka koululaisena pientä taskurahaa omiin tarpeisiin kuin alkaa huolehtimaan lapsesta

Kuka on sanonut että tarvitsisi?

tämä on taas niin älytöntä! Täällä huudetaan aina miten teiniäidit on kypsiä saamaan lapsia jne. ja nyt ihmetellään miten niitä elätetään. Isin ja äidin rahoilla tai sossun. Jos on niin helkkarin kypsä hankkimaan teininä lapsen niin sitten pitäisi olla tarpeeksi kypsä tienaamaan rahaakin. Voi apua!

Alkuperäinen kirjoittaja Isabella:
tämä on taas niin älytöntä! Täällä huudetaan aina miten teiniäidit on kypsiä saamaan lapsia jne. ja nyt ihmetellään miten niitä elätetään. Isin ja äidin rahoilla tai sossun. Jos on niin helkkarin kypsä hankkimaan teininä lapsen niin sitten pitäisi olla tarpeeksi kypsä tienaamaan rahaakin. Voi apua!

Mä en tunne ainuttakaan teiniäitiä jonka isä ja äiti elättäisi. Ja mä tunnen teiniäitejä paljon, sattumalta, kun olen itsekin sellainen. Ainakin ollut, olisinpa vieläkin... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:
Kyllä mä yritin elättää ihan itse minut ja esikon kun hänet sain 17 vuotiaana.Tehtiin iskän kanssa sellainen paperi tai allekirjoitettiin jossa iskä luopui minun huoltajuudesta ennenkuin täytin 18 vuotta.
Aina oppii näköjään jotain uutta =) Oliko sulla sen jälkeen jotain muuta huoltajaa vai eikö huoltajaa´tarvinnut olla lainkaan?

Nyt vasta huomasin tän sun kysymyksen,Siis mulla ei ollut huoltajaa ollenkaan kun isä siitä luopui.En nyt muista mistä se paperi hankittiin ja mihin se piti lähettää mutta tuollainenkin on mahdollista tehdä.

Kyllä mä yritin elättää ihan itse minut ja esikon kun hänet sain 17 vuotiaana.Tehtiin iskän kanssa sellainen paperi tai allekirjoitettiin jossa iskä luopui minun huoltajuudesta ennenkuin täytin 18 vuotta.
Aina oppii näköjään jotain uutta =) Oliko sulla sen jälkeen jotain muuta huoltajaa vai eikö huoltajaa´tarvinnut olla lainkaan?

en minäkään tuota tiennyt. Olikos joku viran puolesta sitten`? ei kukaan vanhempi voi noin vain lastaan aikuisen kirjoihin alaikäisenä siirtää. eikä lapsen saaminen lapsesta aikuista tee

No,kyllä vaan voi,koska mun kohdalla tehtiin iin.Sen jälkeen mä olin vastuussa itsestäni ja sain hoitaa sellaisia asioita joita en olisi voinnut hoitaa muuta kuin huoltajan suostumuksella.Tosin sitä en tiedä kuinka painava peruste tuollaiseen pitää olla mutta mulla riitti ainakin se että mulla oli oma lapsi.

Mä kävin kanssa 17 vuotiaana kysymässä sossusta, että saataisko me sieltä jotain.. sieltä sanottiin, että mun vanhemmat on velvollisia elättämään mut.. asia tuli harvinaisen selvästi tädin suusta.. enpä ole toista kertaa sinne mennyt..

Heh, täällähän on kaikilla ex-teiniäideillä vakityössä oleva mies, joka muistetaan mainita joka toisessa lauseessa. Olipa joku kerran pistänyt kyseisen asian profiiliinsakin ettei vaan kukaan luulisi että sossun rahoilla elävät. Tosiasiassa varmaan 80 prosenttia teiniäipistä elää etuuksien varassa tai isin rahoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja hehe:
Heh, täällähän on kaikilla ex-teiniäideillä vakityössä oleva mies, joka muistetaan mainita joka toisessa lauseessa. Olipa joku kerran pistänyt kyseisen asian profiiliinsakin ettei vaan kukaan luulisi että sossun rahoilla elävät. Tosiasiassa varmaan 80 prosenttia teiniäipistä elää etuuksien varassa tai isin rahoilla.

No,minun silloin mies ei todellakaan käynnyt töissä eikä tuonnut yhtään rahaa meille.Hyvä ettei viennyt minunkin rahat.Viinaan ne sen rahat meni,sanon ihan suoraan.joten kyllä mä jouduin soskussa käymään siihen aikaan.Onneksi enään ei tarvitse vaikkei rikkaita olla vieläkään.
Niin ja silloinenkin mieskin sai kyllä jäädä matkanvarrelle tuossa 15 vuotta sitten.

en minäkään tuota tiennyt. Olikos joku viran puolesta sitten`? ei kukaan vanhempi voi noin vain lastaan aikuisen kirjoihin alaikäisenä siirtää. eikä lapsen saaminen lapsesta aikuista tee
Mä tässä jo ehdin miettiä, että jos tuo junnu seuraavan kahden vuoden aikana heittäytyy hankalaksi, niin irtisanon huoltajuuteni hänestä :D Mutta mulla on kyllä ollut se käsitys, että ei tästä huoltajuudesta ihan vaan paperia allekirjoittamalla eroon pääse.

Alkuperäinen kirjoittaja Captain:
En tarkoittanut että kaikki yh;t saa sossusta rahaa, olen itsekkin yh, ja ihan ilman sossua pärjään, kun työssä käyn. Tarkoitan siis lapsen saanutta, joka on kotona. Jos ei ole miestä, eikä tuloja, varmaan sossusta osan saa. niinkuin myös alaikäinen vanhempi. Siis jos ei ole miestä jolla tulot. (siis jos minimi äitiyspäiväraha) Vastauksen sana asettelu oli väärä, sori... :ashamed:

En minä ainakaan mitään toimeetulotukea - sitä sossun rahaa - saanut, vaikka kotona olin.
Sain kodinhoidotukea, eli jäin -nakkasin ukon pihalle- kun lapset oli ihan pieniä mutta äitiysloma sentään eletty. Siihen maailman aikaan se oli paljon parempi kuin nyt, vaikkei kuntalisiä tiedettykään.

Kodinhoidotukeen sain päälle lapsilisät, yh-korotuksen ja sisaruskorotuksia siten kuin kela niitä makselee ja sitten asumistuki, koska vuokralla asuin. Lasten isä maksoi elatusmaksut tuolloin alkuun ihan kunnolla.

Näillä rahoilla pärjäsin paremmin kuin silloin, kun se äijä oli palkkaansa ryyppäämässä ja auton huoltoon sitä laittamassa. Se raha riitti oikein hyvin elämiseen.

Luulen, että yksinhuoltajien sossunelätti-leveä elämä -väärin käsityksiin törmää just siksi, että yh.t ei valita, he pärjäävät sillä mitä on, koska ovat onnellisia kun ovat päässeet kurjasta liitosta eroon.

Sitten on ne, jotka valittaa vaikka kaikki olisi hyvin taloudellisesti, heitähän ei epäilläkään sossun eläteiksi vaan sanotaan, että etäisän pitäisi maksaa enemmän.... :)

Nyt vasta huomasin tän sun kysymyksen,Siis mulla ei ollut huoltajaa ollenkaan kun isä siitä luopui.En nyt muista mistä se paperi hankittiin ja mihin se piti lähettää mutta tuollainenkin on mahdollista tehdä.
Oiskohan siihen voinut liittyä jokin lastensuojelullinen juttu? Eli olisit ollut huostaanotettuna, vaikkakin elänyt jo omaa elämääsi? Tuntuu nimittäin aika omituiselta, että huoltajuudestaan pääsisi eroon vain toimittamalla jonkun paperin jonnekin. En väitä, etteikö voisi olla ihan totta, mutta aika helpollahan sitten vanhemmat teiniensa kanssa pääsisivät, jos esim teinistään tarpeekseen saatuaan voisivat sanoutua irti huoltajuudestaan.

Itse muutin 15-vuotiaana vasten vanhempien tahtoa pois kotoa, joten siitä hetkestä minun oli myös otettava vastuu itsestäni ja raha-asioistani.

Kyllä minäkin tiedän niitä "teiniäitejä" ketkä asuu vanhempiensa luona ja vanhemmat maksaa, mutta aika harvassa ne loppujenlopuksi on.

Oiskohan siihen voinut liittyä jokin lastensuojelullinen juttu? Eli olisit ollut huostaanotettuna, vaikkakin elänyt jo omaa elämääsi? Tuntuu nimittäin aika omituiselta, että huoltajuudestaan pääsisi eroon vain toimittamalla jonkun paperin jonnekin. En väitä, etteikö voisi olla ihan totta, mutta aika helpollahan sitten vanhemmat teiniensa kanssa pääsisivät, jos esim teinistään tarpeekseen saatuaan voisivat sanoutua irti huoltajuudestaan.

En mä kyllä ollut huostaanotettuna,siinä tapauksessahan kaikki mun asiat ois mennyt lastensuojelun kautta niin kauan kun olisin ollut täysikäinen.Ja kyllä siinä piti olla painavat perustelut että miksi iskä luopuisi mun huoltajuudesta.Että ihan helpolla sitä ei todellakaan pysty tekemään.Mun muistaakseni (tästä on aikaa jo tosiaan tuo 16v.) niin oli että asun omassa taloudessa ja asioiden hoitaminen on paljon helpompaa kun saan itse ne hoitaa.Sekä tietysti se että mulla oli oma lapsi.Ja tosiaan se että pystyin itse niitä soskun asioita hoitamaan eikä iskän tarvinnut meidän elämistä kustantaa helpotti huomattavasti.Samoin pankissa asiointi oli helpompaa.Ei tarvinnut aina iskälle soittaa että lähdes mun kanssa pankkiin.
Että ihan sellainen vaikean teinin takia ei pysty huoltajuudesta irtisanoutumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Itse muutin 15-vuotiaana vasten vanhempien tahtoa pois kotoa, joten siitä hetkestä minun oli myös otettava vastuu itsestäni ja raha-asioistani.

Kyllä minäkin tiedän niitä "teiniäitejä" ketkä asuu vanhempiensa luona ja vanhemmat maksaa, mutta aika harvassa ne loppujenlopuksi on.
Mä olen ollut aina siinä uskossa, että olen elatusvelvollinen kunnes lapseni täyttää 18 vuotta. Eli että esim sossusta ei alaikäisenä saisi rahaa. Mahtaakohan se apautus huoltajuudesta koskea molempia vanhempia vai ainoastaan sitä, jonka luona lapsi on aiemmin asunut? Ts. pitääkö entisen etävanhemman maksaa edelleen elatusmaksuja vai voiko siitäkin jollain tapaa irtisanoutua?

Alkuperäinen kirjoittaja Isabella:

|O |O

"isin ja isin rahoilla tai sossun", edelleenkin kysymys mitä olen monta kertaa täältä kysynyt mutta vastausta EN ole saanut, eli: miten sieltä sossusta sitä rahaa haetaan,ei ole kosaan ollut tarve vierailla,eikä tosin nytkään mutta raha mulle kelpaa aina?

Katsoskun niillä pilleroisilla palleroisilla ketkä alaikäisenä ovat saaneet lapsen voi olla se mies ( tietääkseni lapsen saantiin tarvitaan aina 2 ihmistä), joka on töissä jopa ihan vakituisessa duunissa,oletko ajatellut? onko täällä kukaan teininä lapsen saanut ihmetellyt miten lapset elätetään? vai olikos se sittenkin niin että nämä tietämättömät miettivät miten lapsi elätetään ja nämä toiset näsäviisaat sanovat " isin tai äidin rahoilla tai soskun" :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:

Jep! tähän mä laitan peesin, siittä hetkestä kun omaan asuntoon muutin olen kokenut itse olevani itselleni elatusvelvollinen.Jos se tosiaan menisi niin että äiti ja isi maksaisivat niin eikö tuo olisi sama jäädä kotia? säästyis niidenkin rahat.

En mä kyllä ollut huostaanotettuna,siinä tapauksessahan kaikki mun asiat ois mennyt lastensuojelun kautta niin kauan kun olisin ollut täysikäinen.Ja kyllä siinä piti olla painavat perustelut että miksi iskä luopuisi mun huoltajuudesta.Että ihan helpolla sitä ei todellakaan pysty tekemään.Mun muistaakseni (tästä on aikaa jo tosiaan tuo 16v.) niin oli että asun omassa taloudessa ja asioiden hoitaminen on paljon helpompaa kun saan itse ne hoitaa.Sekä tietysti se että mulla oli oma lapsi.Ja tosiaan se että pystyin itse niitä soskun asioita hoitamaan eikä iskän tarvinnut meidän elämistä kustantaa helpotti huomattavasti.Samoin pankissa asiointi oli helpompaa.Ei tarvinnut aina iskälle soittaa että lähdes mun kanssa pankkiin.
Että ihan sellainen vaikean teinin takia ei pysty huoltajuudesta irtisanoutumaan.
Lapsi voi olla kyllä se keskeisin syy tuohon. Eli katsotaan, että kun kerran on jo toisen huoltaja, ei enää tarvitse itselleen huoltajaa. Mä joskus likan ollessa nuori mietin, että jos hän saisi alaikäisenä lapsen, niin kuka loppujen lopuksi saisi päättää sen lapsen asioista: tyttö, joka olisi ollut hänen äitinsä ja ilmeisesti huoltajansa, vai minä, joka taas sain huoltajuuteni puitteissa päättää tyttärfeni asioista ja tyttäreni tekemistä päätöksistä. Ei mulle kyllä koskaan se asia valjennut =)

Mä olen ollut aina siinä uskossa, että olen elatusvelvollinen kunnes lapseni täyttää 18 vuotta. Eli että esim sossusta ei alaikäisenä saisi rahaa.

Tapauskohtaista. Joissain tapauksissa nuori voi saada toimeentulotukea määrättyihin välttämättömiin menoihin (esim lääkkeet) vaikka asuisi vanhempien kanssa. Toki vanhempienkin tulot kysytään, mutta tuki ei tule heille vaan nuorelle.

ja tämähän ei liity mitenkään tuohon ap:n kysymykseen. Muuten vaan kommentoin.

Alkuperäinen kirjoittaja ellukka1:
Jep! tähän mä laitan peesin, siittä hetkestä kun omaan asuntoon muutin olen kokenut itse olevani itselleni elatusvelvollinen.Jos se tosiaan menisi niin että äiti ja isi maksaisivat niin eikö tuo olisi sama jäädä kotia? säästyis niidenkin rahat.
Tuon ymmärrän oikein hyvin, mutta mietin, miten se ihan lain mukaan menee.

Silloin kun mä sain todeta että olen raskaana 16 vuotiaana ja isä oli 17v. Muutettiin ensikotiin ja sossussa eräs sanoi että ei hän meille sieltä mitään anna kun meidän vanhempien kuuluisi elättää meidät ja maksaa vuokrat ja muut. No muutama kuukausi meni aikas huonosti ja mä sain lapsilisän itselleni en mitään muuta ja ruokaa toki joskus toivat mut silloin en paljon apua pyydelly. Eli nälkääkin kärsittiin sit tos tapauksessa. No sitten myöhemmin päästiin toiselle sos työn tekijälle ja se sanoi että meidän oisi kyllä ollu kuulunu saada toimeentulotukea kokoajan! Vaikka oltiin alaikäisiä. NO nyt jo kaikki hyvin ja tää lapsikin jo parin vuoden päästä on täysi ikäinen.

Lapsi voi olla kyllä se keskeisin syy tuohon. Eli katsotaan, että kun kerran on jo toisen huoltaja, ei enää tarvitse itselleen huoltajaa. Mä joskus likan ollessa nuori mietin, että jos hän saisi alaikäisenä lapsen, niin kuka loppujen lopuksi saisi päättää sen lapsen asioista: tyttö, joka olisi ollut hänen äitinsä ja ilmeisesti huoltajansa, vai minä, joka taas sain huoltajuuteni puitteissa päättää tyttärfeni asioista ja tyttäreni tekemistä päätöksistä. Ei mulle kyllä koskaan se asia valjennut =)

Mä kanssa veikkaan että tuo esikko siinä vaakakupissa painoi eniten.Mutta ainakin 16v. sitten tuollainen oli tuossa tilanteessa mahdollinen ja sellainen me ollaan tehty.Että kyllä mä olin tuon esikon huoltaja ihan pääsääntöisesti ja se etten itse ollut enään huollettavana helpotti niitäkin päätöksiä joita tein esikon puolesta.Ei tarvinnut asioita isiltä kysyä.Esim.passien hankinta,pankissa asiointi,kelassa käynnit,soskusa käynnit ym. pystyin tekemään ilman että isä oli mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Tapauskohtaista. Joissain tapauksissa nuori voi saada toimeentulotukea määrättyihin välttämättömiin menoihin (esim lääkkeet) vaikka asuisi vanhempien kanssa. Toki vanhempienkin tulot kysytään, mutta tuki ei tule heille vaan nuorelle.

ja tämähän ei liity mitenkään tuohon ap:n kysymykseen. Muuten vaan kommentoin.
Juups, tuon ymmärrän. Mutta jos nuori ei asu vanhempiensa luona ja hakee toimeentulotukea, niin kaiketi siinä katsotaan edelleen vanhempien tulot? Ja jos vanhempien tulojen mukaan ei sitten saakaan latin latia, niin mitäs sitten? Ja onkohan muuten olemassa jokin määrätty summa, jolla alaikäistä lastaan pitää elättää? Ts voikohan alaikäinen hankkia ihan millaisen vuokra-asunnon tahansa ja vanhempien on se vuokra maksettava, jos kerran tulot siihen riittävät? Kunhan pohdiskelen asiaa...

=)

Ts voikohan alaikäinen hankkia ihan millaisen vuokra-asunnon tahansa ja vanhempien on se vuokra maksettava, jos kerran tulot siihen riittävät? Kunhan pohdiskelen asiaa...

=)

siskonpoika muutti opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja jo asuntohakemuksissa piti olla äidin allekirjoitus eli lupa vuokrata asunto.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
siskonpoika muutti opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja jo asuntohakemuksissa piti olla äidin allekirjoitus eli lupa vuokrata asunto.
Ei siis ole pelkoa, että junnu tulee huomenna ilmoittamaan, että "heippa, mutsi...vuokrasin just merenrantahuvilan Westendistä...tuossa vuokranmaksulomakkeet" :D

Yhteistyössä