Kuka maksaa avioehdon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avioon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avioon

Vieras
Ollaan menossa naimisiin ja molemmat ollaan tosi pienituloisia, ei omaisuutta. Miehen vanhemmat kärttää avioehtoa, perintöjen varalle. Minulle asia on sinänsä ihan ok, en ole miehen perintöjen perässä. Mutta mitä katselin, niin sen laadinta maksaa väh 100€ ja rekisteröinti 50€. Olenko törkeä miniä jos vaadin heitä myös maksamaan sen? Hehän voivat toki tehdä testamentin itsekkin, mutta ilmeisesti on sitten jotain huolta muualta mahd. tulevasta perinnöstä... en tiedä.

Testamentin yleinen lause "... aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta perittyyn omaisuuteen" on sillä tavalla hankala, että jos omaisuus muuttaa muotoaan, esim. kiinteistö myydään ja siitä saadut varat käytetään muuhun, avioerossa onkin sitten vaikea tietää mistä rahat ovat alunperin tulleet. Eli kannattaa se avioehto tehdä joka tapauksessa.

Se, joka avioehdon haluaa. Minun vanhempani ovat suojanneet omaisuutensa rajaamalla minun ja veljeni puolisot aukottomasti omaisuuden ulkopuolelle. Meillä ei ole avioehtoa.

He joilla on jotain perittävää osaavat testamentillaan ohjata perinnön haluamiinsa osoitteisiin.

Vaimoni veljen vaimon isä oli tippaakaan valehtelematta yks suomen rikkaimmista. Omaisuusjärjestelyt oli tehty kauan ennen kuolemaansa.

Kohtalon iskiessä kohdalle vanhimmasta pojastaan tuli megamiljonääri, vaimoni veljen vaimosta vain multimiljonääri, heidän yhteisestä lapsestaan vain pahaiseen lottovoittajaan verrattava tavallinen miljonääri.

Testamentin yleinen lause "... aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta perittyyn omaisuuteen" on sillä tavalla hankala, että jos omaisuus muuttaa muotoaan, esim. kiinteistö myydään ja siitä saadut varat käytetään muuhun, avioerossa onkin sitten vaikea tietää mistä rahat ovat alunperin tulleet. Eli kannattaa se avioehto tehdä joka tapauksessa.

"Aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta perittyyn omaisuuteen, sen tuottoon tai sen sijaan tulleeseen omaisuuteen."