Kuka luki Meidän perhe-lehdessä olleen Äiti pyörätuolissa jutun? Oli yrittänyt itsemurhaa 19 vuotiaana, hypännyt katolta

• Viestiketjun aloittaja niin
  • Ensimmäinen viesti
olen
ollut tältä pastalta reilun puol vuotta pois ja täytyy sanoa, että yhtä tyhmää on meno vieläkin.

Kyseisessä jutussa oli masentunut nainen yrittänyt itsaria 19 vuotiaana. Hänen juttunsa koko pointti oli siinä, että ihmisiltä saisi apua ennen kuin yrittää itsaria!!
Sillä niinhän se on, että jokainen tuijottaa vain omaan napaan eikä näe mitä ympärillä tapahtuu ja vasta sitten havahdutaan, kun tapahtuu jotain kamalaa!

Itse ainakin pystyn kuvittelemaan miten onnellinen se nainen on tällä hetkellä, kun saa vaan elää! Moni meistä on samassa tilanteessa; mies, lapset ja perhe, eikä siltikään osaa muuta kuin valittaa valittamisen perään, kun ei ymmärretä, miten hienosti meillä oikeasti menee!

Alkuperäinen kirjoittaja Pampolina:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Luin. Lähinnä ihmetyttää, että hän viitsii kertoa tapauksestaan, kun on itse sen aiheuttanut. En minä sillä ylpeilisi.
Eikai siinä mitään asiasta ylpeilty!? Tosi asiallinen juttu oli ja jollain tapaa lohduttava, että tuollaisestakin voi selvitä. Miksi otit jutun noin?
itselläni ei käynyt mielessäkään että siinä olisi ylpeilty teolla..
Arvasin, että joku puuttuu sanavalintaani. No olet oikeassa, ei hän sanan varsinaisessa merkityksessä ylpeillyt. Tarkoitan, että en ymmärrä, kuinka hän kehtaa puhua tekosestaan lehdessä. Lastenhoitoavun tarpeesta, kun on pyörätuolipotilas ym. Siis minä en ymmärrä tuota. Sinänsä hienoa, että on elämässään päässyt eteenpäin.
Onneksi on olemassa sinua fiksumpia ihmisiä, joiden mielestä myös vaikeista asioista ja ikävästä menneisyydestä voi ja tulee puhua lehdissä. Kun kaikki ei ole kaikilla pelkkää ruusunlehdillä tanssaamista elämän alusta loppuun saakkaa. Nämä ovat juuri niitä "vaiettuja asioita", joista lehdissä harvoin puhutaan, niitä Meidän Perhe on viime aikoina käsitellyt mielestäni todella paljn lehdessään ja hyvä niin. On puhuttu alkoholismista, lapsen antamisesta adoptioon, huostaanotosta ja perheväkivallasta. Nämä ovat niitä juttuja, jotka toivottavasti avaavat edes jonkun silmät todellisuudelle, tai auttavat jotain sellaista, joka vastaavassa elämäntilanteessa elää. Ehkäpä tästä jutusta nyt joku itsemurhaa harkitseva saa avun. Mutta sinulle sillä ei tietenkään ole väliä, koska näistä asioista ei saisi kehdata puhua.

Pampolina
Loppupeleissä sillä kirjoituksella ei ole minulle mitään väliä, eikä se vaikuta elämääni.
Vaikeuksia on minunkin elämässä ollut ja silti edelleen, yhä ja aina vaan olen tätä mieltä ja seison sanojeni takana.
Erikoista, että se joitakin niin häiritsee.
Lepo vaan.

Mua nyt ei sinänsä häiritse kenenkään mielipiteet, ainoastaan tuo sananvalinta kehtaamiseen viitaten osoittaa ainoastaan kirjoittajan täydellistä empatiakyvyttömyyttä ja jopa suoranaista typeryyttä. Pelottavaa, että noin ajattelevia ihmisiä on; jos on vaikeuksia, älä kehtaa puhua, älä uskalla valittaa, kaikesta on vaiettava. Toivottavasti moisen ajattelutavan omaavia ihmisiä on vähän.

Pampolina
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mua nyt ei sinänsä häiritse kenenkään mielipiteet, ainoastaan tuo sananvalinta kehtaamiseen viitaten osoittaa ainoastaan kirjoittajan täydellistä empatiakyvyttömyyttä ja jopa suoranaista typeryyttä. Pelottavaa, että noin ajattelevia ihmisiä on; jos on vaikeuksia, älä kehtaa puhua, älä uskalla valittaa, kaikesta on vaiettava. Toivottavasti moisen ajattelutavan omaavia ihmisiä on vähän.
Hivenen murteesta oppia sinulle.
Seudulla, jossa asun kehtaaminen tarkoittaa myös viitsimistä. Ehkäpä tarkoitinkin sitä,ehkä?
Pelottavaksi minua ei ole koskaan sanottu. Kunnianhimoiseksi kylläkin.
Ammatissanikaan tuskin ihan typerys pärjäisi.
Koita nyt olla provosoitumatta ihan joka sanasta.

Hivenen murteesta oppia sinulle.
Seudulla, jossa asun kehtaaminen tarkoittaa myös viitsimistä. Ehkäpä tarkoitinkin sitä,ehkä?
Pelottavaksi minua ei ole koskaan sanottu. Kunnianhimoiseksi kylläkin.
Ammatissanikaan tuskin ihan typerys pärjäisi.
Koita nyt olla provosoitumatta ihan joka sanasta.
No minähän en mitenkään voi tietää, mistä murrealueelta sinä tulet, oletan, että tällaisissa yhteyksissä ihminen käyttää joko yleiskieltä tai sitten ymmärtää, että käyttämillään sanavalinnoilla voi olla useita merkityksiä. Edelleenkään et kerro kuitenkaan, tarkoitatko kehtaamisella viitsimistä vai kehtaamista. Ovelaa jättää itselleen takaporttti, jota kautta luikkia, ettei tarvitse seistä sanojensa takana. Ehkäpä? -on niin kätevä ilmaus, kun joku tulee moittimaan sanavalinnasta, voi aina sanoa, että ehkäpä tässä tarkoitinkin jotain muuta. No, minä en tiedä kumpaa tarkoitit, etkä näemmä sinäkään. Sillä ei sinänsä ole suurtakaan merkitystä, koska kummankin merkityksen käyttäminen, oli kyse sitten viitsimisestä tai kehtaamisesta, on mielestäni typerää. Milläpä näitä lehtiä ylläpidetään kuin sillä, että ihmisetä sekä viitsivät että kehtaavat tulla kertomaan tarinoitaan lehteen. Jos haluaa lukea pelkästään tämän talven haalarimallistoista, vaunutesteistä jne., niin kannattaa jättää nämä jutut lukematta, joilla on suurempaa yhteiskunnallista ja henkilökohtaista ulottuvuutta, niin ei tarvitse ihmetellä kuinka joku kehtaa tai viitsii moisiin juttuihin suostua.

Alkuperäinen kirjoittaja vaipparalli:
Ei minunkaan mielestäni tuossa ole mitään hävettävää, miksi sitä ei kehtaisi kertoa muillekin. Masennus on sairaus siinä missä syöpäkin. Yhdenlainen selviytymistarina tämäkin.
Minä olen varmasti saanut työssäni liikaa ajettavakseni ihmisten tarinoita, jotka kehtaavat liikaa ja tekevätkin sitten liikaa ja ihan noin lainopillisesti.
Ylipäätään minusta on turvallisempi verhota mielipide niin, että kertoo sen omasta näkökulmastaan ja minusta tyylillä. Eri mieltä voi, saa ja joskus pitääkin olla. Kannattaisiko se kuitenkin kertoa niin, että MINÄ olen eri mieltä kuin haukkua toinen hänen mielipiteensä perusteella esim. typeräksi.
Ehkäpä?
No en tietääkseni haukkunutkaan, vaan olen vaan kertonut mitä mieltä olen.

Pampolina
Ei minunkaan mielestäni tuossa ole mitään hävettävää, miksi sitä ei kehtaisi kertoa muillekin. Masennus on sairaus siinä missä syöpäkin. Yhdenlainen selviytymistarina tämäkin.
Minä olen varmasti saanut työssäni liikaa ajettavakseni ihmisten tarinoita, jotka kehtaavat liikaa ja tekevätkin sitten liikaa ja ihan noin lainopillisesti.
Ylipäätään minusta on turvallisempi verhota mielipide niin, että kertoo sen omasta näkökulmastaan ja minusta tyylillä. Eri mieltä voi, saa ja joskus pitääkin olla. Kannattaisiko se kuitenkin kertoa niin, että MINÄ olen eri mieltä kuin haukkua toinen hänen mielipiteensä perusteella esim. typeräksi.
Ehkäpä?
Anteeksi vaipparalli. En tarkoittanutkaan sinua.

ap
Ehkäpä?
Ihan sama miten tai mitä sä tähän ketjuun kirjoitat, tunnut ihmiseltä joka ei välitä eikä suostu ymmärtämään.
Se on mielestäni itsekeskeisyyttä jos mikä. Ja varo mitä kirjoitat, tuo äiti voi palstailla täällä.

Kyllä minä tiedän, mitä tarkoitin. Tarkoitin kehtaamista SINUN ymmärtämälläsi tavalla. Minä en tarvitse puheisiini enkä mielipiteisiini takaportteja. Seison mielipiteitteni takana kunnes ITSE halutessani muutan niitä.
Sinä tunnut pitävän sanan typerä käyttämisestä. Minä en toista typeräksi sanoisi.
Pidätkö sinä haalari- ja vaunutestien lukemisesta?.Minä en.
Jos tiesit, mitä tarkoitit, ja seisoit sanojesi takana, mikset sano suoraan, onko kyse murresanasta "kehtaa" jonka merkitys on "viitsimistä" vai sitä oikeaa "kehtaamista"? Miksi koit tarpeelliseksi jättää kysymyslauseen Ehkä? lauseesi perään kun selitit tätä? Jos ei se muuta ollut kuin takaportti.

Minä en pidä vaunutestien lukemisesta vaan juuri näistä jutuista, joissa kerrotaan aidoista ihmisistä, aidosta elämästä, aidoista vaikeuksista. Minä en hauku niiden ihmisten kehtaamista tai viitsimistä, jotka tulevat kertomaan tarinansa.

Ehkäpä?
Anteeksi vaipparalli. En tarkoittanutkaan sinua.
Voit ihan suoraan sanoa tarkoittavasi minua, kun se kerran tästä ihan selvästi käy kuitenkin esiin. Vai haluaisitko käyttää jälleen ehkäpä?-takaporttia? =) Minä en sinänsä halua ihmisiä haukkua, mutta kyllä, minusta tuollaiset mielipiteet, joissa vaikeuksistaan avoimesti kertovia ihmisiä haukutaan siitä, että he kehtaavat tai viitsivät kertoa asioistaan, ovat tosiaankin typeriä. Se johtaa ainoastaan siihen, että yhä useammat ihmiset salaavat ongelmiaan koska asioista ei saa kehdata eikä viitsiä puhua. Lisää vain tuollaisia mielipiteitä, niin saamme suljettua kaikki, joilla on vaikeuksia, neljän seinän sisään ettei vain mistään muusta kuin idyllisestä elämästä puhuta.

Pampolina
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehkäpä?
Ihan sama miten tai mitä sä tähän ketjuun kirjoitat, tunnut ihmiseltä joka ei välitä eikä suostu ymmärtämään.
Se on mielestäni itsekeskeisyyttä jos mikä. Ja varo mitä kirjoitat, tuo äiti voi palstailla täällä.
Miksi minun pitäisi varoa, jos kyseinen ihminen tätä palstaa lukee?
Juridisesti tekstini kestävät varmasti päivänvalon. Suomessa on sananvapaus ja oman mielipiteen saa tuoda esiin. Minä olen kertonut ainoastaan, mitä mieltä itse olen. Sinä sen sijaan haukut esim. minua typeräksi?
Sitä kannattaisi enemmän varoa. Uskaltaisin väittää, että koulutusta tältä alueelta omaan sinua enemmän.
Noita ehkä kommentteja viljelen ihan nähdäkseni ,kuinka reagoit niihin. Se on mielenkiintoista. :LOL:

ap
Ehkäpä?
Juridisesti tekstini kestävät varmasti päivänvalon. Suomessa on sananvapaus ja oman mielipiteen saa tuoda esiin. Minä olen kertonut ainoastaan, mitä mieltä itse olen. Sinä sen sijaan haukut esim. minua typeräksi?
Sitä kannattaisi enemmän varoa. Uskaltaisin väittää, että koulutusta tältä alueelta omaan sinua enemmän.
Noita ehkä kommentteja viljelen ihan nähdäkseni ,kuinka reagoit niihin. Se on mielenkiintoista. :LOL:
Mitä mun pitää "varoa"? Nyt en ihan ymmärrä...
Ja mun koulutuksesta sä et tiedä mitään, etkä työkokemuksestani myöskään.
Ja mitä sä vaahtoat oikeudesta? Ai niin, sulla ei ole moraalia....

Pampolina
Luepa ihan ajatuksella kaikki kirjoitukseni. Olenko jossakin haukkunut henkilöä, joka kertoi vaikeuksistaan lehdessä? EN OLE. Minä en tätä ihmistä tunne. Vastoin parempaa tietoani vältän ihmisten haukkumista. Olen kirjoittanut, mitä mieltä olen siitä, kertoisinko itse tälläisistä asioista lehdissä.

Pampolina
Ehkäpä?
Mitä mun pitää "varoa"? Nyt en ihan ymmärrä...
Ja mun koulutuksesta sä et tiedä mitään, etkä työkokemuksestani myöskään.
Ja mitä sä vaahtoat oikeudesta? Ai niin, sulla ei ole moraalia....
Eikö juristeilla ole moraalia ? :LOL:

ap
Luepa ihan ajatuksella kaikki kirjoitukseni. Olenko jossakin haukkunut henkilöä, joka kertoi vaikeuksistaan lehdessä? EN OLE. Minä en tätä ihmistä tunne. Vastoin parempaa tietoani vältän ihmisten haukkumista. Olen kirjoittanut, mitä mieltä olen siitä, kertoisinko itse tälläisistä asioista lehdissä.
olen lukenut, ja niistä kuultaa täydellinen välinpitämättömyys, empatiakyvyttömyys muita kohtaan.
En tiedä missä olet töissä, mutta toivon ettei asenteesi välity mahdollisiin asiakkaisiin/potilaisiin jne.
Ja sun "murtees" ei ole selitys näille väärin ymmärryksille, vaan kyvyttömyys olla ihminen.

Manta Makoisa harmaana
Miksi Pampolina sua häiritsee noin suunnattomasti jos ihminen kertoo tarinansa lehdessä? Kerro nyt meille kuka sitten saa kertoa tarinansa? Vai pitääkö kaikki olla kauniin siloiteltua eikä mitään rumaa saa näkyä julkisuuteen?

Aivan loistavaa. :D Sitten kun ei osaa kantaansa perustella eikä kirjoituksiaan mitenkään argumentoida, niin heittää vaan kommentin että "uskonpa olevani paremmin koulutettu kuin sinä" ja heittää :LOL: -hymiön ja perustelee, että provosoimistarkoituksessa vaan käytti sanaa, jonka käyttöä mitenkään osaa selittää. Huvittavaa, Pampolina, huvittavaa.

ap
olen lukenut, ja niistä kuultaa täydellinen välinpitämättömyys, empatiakyvyttömyys muita kohtaan.
En tiedä missä olet töissä, mutta toivon ettei asenteesi välity mahdollisiin asiakkaisiin/potilaisiin jne.
Ja sun "murtees" ei ole selitys näille väärin ymmärryksille, vaan kyvyttömyys olla ihminen.
Ammattini löytyy edellisestä vastauksesta. Kiitos mielipiteestäsi.

So?
Voithan sä selittää olevas vaikka maamiinojen etsijä.
Sun ammattisi ei kiinnosta, mutta se, mikä olet ihmisenä, no... se on toinen juttu.

Pampolina
Alkuperäinen kirjoittaja Manta Makoisa harmaana:
Miksi Pampolina sua häiritsee noin suunnattomasti jos ihminen kertoo tarinansa lehdessä? Kerro nyt meille kuka sitten saa kertoa tarinansa? Vai pitääkö kaikki olla kauniin siloiteltua eikä mitään rumaa saa näkyä julkisuuteen?
Eihän se häiritsekään. Minä kerroin mielipiteeni. En itse puhuisi asiasta lehdessä. Tämä on aiheuttanut valtavan provosoitumisen joidenkin käyttäjien keskuudessa. Näihin vastauksiin olen ihan mielenkiinnosta vastaillut. Ei sen erikoisempia motiiveja. Kyseinen lehtijuttu ei siis aiheuta minussa sen suurempia tunteenpurkauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Manta Makoisa harmaana:
Eihän se häiritsekään. Minä kerroin mielipiteeni. En itse puhuisi asiasta lehdessä. Tämä on aiheuttanut valtavan provosoitumisen joidenkin käyttäjien keskuudessa. Näihin vastauksiin olen ihan mielenkiinnosta vastaillut. Ei sen erikoisempia motiiveja. Kyseinen lehtijuttu ei siis aiheuta minussa sen suurempia tunteenpurkauksia.
No sä et kehtaisi, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että muut puhuvat. He haluavat puhua ja tuoda tietoutta ihmisille. Miten täällä kukaan tietäisi mistään mitään jos kaikesta vaiettaisiin?

Pampolina
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Aivan loistavaa. :D Sitten kun ei osaa kantaansa perustella eikä kirjoituksiaan mitenkään argumentoida, niin heittää vaan kommentin että "uskonpa olevani paremmin koulutettu kuin sinä" ja heittää :LOL: -hymiön ja perustelee, että provosoimistarkoituksessa vaan käytti sanaa, jonka käyttöä mitenkään osaa selittää. Huvittavaa, Pampolina, huvittavaa.
Etkö halua ymmärtää vai etkö vaan oikeasti ymmärrä? Minä käytin niitä provoja silkasta mielenkiinnosta.

Yhteistyössä