Kuka kustantaa uusperheissä lapsille isot hankinnat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamma

Aktiivinen jäsen
22.05.2004
1 736
0
36
Meillä ainakin mieheni eli lasten isä!
Mieheni yritti ehdottaa aikoinaan että säästäisivät ex:n kanssa lasten tileille yhdessä rahaa, mutta eihän se lasten äidille käynyt..Kaikki rahat pitää kuulema käyttää elämiseen!(On siis itsekkin hyvätuloinen!)
Mieheni ajatteli tulevaisuutta..Olisi lapsilla pesämunaa opiskelemaan lähtiessä tai ajokorttia varten.Me sitten avasimme lapsille omat tilit, joihin säästetään tulevaisuutta varten.

Minä kustannan koska saan sekä lapsilisät että elatusmaksut tililleni. Kotoa muuttaessa saa käytettyä tavaraa meiltä ja muilta sukulaisilta ja ajokortti maksetaan silloin kun sen aika on.

Mikä on mielestänne iso hankinta?

Nii hän se on että elatusmaksut kattaa myös isommat hankinnat, joka kuukausi ei tarviste tehdä hankintoja vaan pelkkä asuminen ja ruoka ym. tarpeelliset. Elatusmaksu + lapsilisä+äidinosuus pitäisi riittää jos ne laitetaan erilliselle pankki tilille ja käytetään vain lapsen niitä tarvitessa. Miksi miehesi suostuu ylipäätään maksamaan ylimääräisiä varsinkin kun äitikin on töissä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 09:43 Sointu kirjoitti:
Hienoa lukea että monella se menee niinkuin pitääkin. Sen, kuka saa lapsilisät ja elatusmaksut, kuuluu isommat hankinnat hoitaa. Siksihän nämä maksut ovat!

118e:n elatusmaksu ei riitä edes esikoisen ratsastustunteihin kuussa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 11:05 mirena04 kirjoitti:
\
Hienoa lukea että monella se menee niinkuin pitääkin. Sen, kuka saa lapsilisät ja elatusmaksut, kuuluu isommat hankinnat hoitaa. Siksihän nämä maksut ovat!

Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Hienoa, että lapsella on harrastus ja äiti sallii semmoisen lapselle, ja semmosen harrastuksen mistä lapsi nauttii. Kuitenkin: jos ei ole varaa harrastukseen X, pitää alkaa miettiä lapsen kanssa toista vaihtoehtoa, semmosta mihin on varaa.
Näin toimitaan kahden aikuisenkin ydinperheessä.

Nimimerkillä: entinen yh, joka myös sai minimin sossusta, satasasi harrastuksiin kahdelle muttei ratsastukseen kuitenkaan ollut varaa...

Riippuu perhemuodosta, kuka asuu kenenkin luona. Biologinen vanhempi kuitenkin pääsääntöisesti. Eli jos perheessä on äiti/isäpuoli, kumpikin vastaa omista lapsistaan.

Yh-perhe tapauksissa etävanhemman osuus on se elari, lähihuoltajan osuus on saman verran, puolet ja puolethan se elatus menee... lähi sitten päättä mihin se rahan käyttää vai käyttääkö vain peruselämiseen.

Mielestäni lasten biologisten vanhempien tulee kustantaa lastensa menot. Isäpuoli ja/tai äitipuoli voi osallistua asioihin niin halutessaan. Meillä lapsilisillä ja elatusmaksuilla maksellaan normaali arkiasioita (siis lähinnä lastenvaatteita, ruokaa ja pieniä menoja, esim. elokuvalippuja ja viikkorahaa) ja suuremmat hankinnat, esim. silmälasit, harrastusvälineet, polkupyörät jne. ostaa kunkin lapsen omat vanhemmat puoliksi. Myös isovanhemmat ja kummit kyselevät mitä lapsille voisi antaa lahjaksi ja monesti ostamme isommalla porukalla jotain isompaa ja tarpeellista lapsille. Kukin tekee tyylillään, mutta näin meillä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 13:06 neuvo kirjoitti:
\
\

Hienoa, että lapsella on harrastus ja äiti sallii semmoisen lapselle, ja semmosen harrastuksen mistä lapsi nauttii. Kuitenkin: jos ei ole varaa harrastukseen X, pitää alkaa miettiä lapsen kanssa toista vaihtoehtoa, semmosta mihin on varaa.

Nimimerkillä: entinen yh, joka myös sai minimin sossusta, satasasi harrastuksiin kahdelle muttei ratsastukseen kuitenkaan ollut varaa...

Meillä tosiaankaan ole mitään suuria tuloja, mies työtön ja minä äitiyslomalla, justiinsa sekin loppuu ja alan saamaan suuren suurta kotihoidontukea. Mutta kyllä tässä pärjätään, ei matkustella, ei ole asunto- tai autolainoja (eikä kyllä sitä autookaan) eikä muutenkaan elellä leveästi. Exä maksaa minulle tuota minimiä, en siis saa sitä enää sossun kautta. Luulenpa kyllä että hänen kanssaa voitaisiin jotain isompaa ostaakin puoliksi, mutta en edes ala kyselemään kun on niin hiivatin pihi äijä =)

Niin ja piti vielä sanomani, ettei minullakaan olisi varaa kustantaa mitään ratsastustunteja jos olisin ihan yssiksein lasten kanssa.

\

Kyllähän ne elarit ym. on tarkoitettu lapsen kuluihin, ja riittävätkin harrastevälineisiin, vaatteisiin, ruokakuluihin yms. kun äiti vielä laittaa oman osuutensa.
Mutta jos puhutaan esim. ajokortista, niin eihän sitä ole lähivanhemmankaan pakko hankkia. Ei voi etä ajatella niin, että maksakoon senkin elareista. Siinä, ja muissa vastaavissa kustannuksissa pitäisi/voisi vähän tulla vastaan.
Maaseudulla ajokortti on lähestulkoon välttämättömyys. Itse aion lapsilleni kortit kustantaa + auttaa ensimmäisen auton hankinnassa, mutta sen teen omasta pussistani. Onneksi olen pystynyt säästämään 30-40e joka kuukausi erilliselle tilille.

Niin ja ainahan nuori voi itse kustantaa korttinsa esim. kesätöillä. Näin meillä ainakin toimittiin kun ajoin kortin tai sit samassa taloudessa asuva vanhempi voi opettaa näin kortti tulee PALJÖN halvemmaksi.

Meillä pääosin kumpikin hoitaa.. Siis esim polkupyörät on täytynyt hankkia kumpaankin paikkaan - koska kulettelusta ei tule mitään. sitten luistimet, sukset yms. lähivanhempi hoitaa. Joskus systeemi oli se, että lähi ja etä maksoivat puoliksi- tai toinen toiselle ja toinen toiselle (etä maksoi kuitenkin elatusmaksun normaalisti). Mutta ei oikein toiminut niin.
Lähi päätti mitä hankitaan, milloin ja millä hinnalla - hankki toisille ja etä sitten hankki toiselle. Ja auta armias, jos ei yhtä kallista tai yhtä aikaa... Lapset eivät siitä valittaneet, mutta lähi kylläkin. Hankala systeemi, koska ei etä voinut koskaan ennakoida ostoksia, eikä myöskään voinut vaikuttaa mitä osti, kaikkeen oli oltava aina varaa...Parempi systeemi tuo, että lähi itse hoitaa. Saa nyt vähän isompaa elaria ja voi sitten yhä edelleen itse päättää mihin on varaa ja millä aikatauluilla.
Mutta sitten tuollaiset ajokortit yms. onkin sitten asia erikseen. Voi olla, että saavat varmaan molemmilta vanhemmiltaan rahaa ja sitten säästävät/tienaavat itse loput. Varmaan niin kuin tosi monessa muussakin perheessä

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 13:06 neuvo kirjoitti:
\
\

On olemassa myös suuria kuluja jotka eivät ole ns.vapaaehtoisia.
Kun sairaus iskee voidaan tarvita kalliita lääkkeitä( on meinaan joitain tosi kalliita ei korvattavia), apuvälineitä, terapiaa jne..Kaikkiin ei tule sossu tai kela vastaan tai jos tulee jää silti maksettavaksi aivan poskettomia summia. Puhun nyt kokemuksesta.
Meidän tapauksessa isä ei halua osallistua ja lapsi onkin lopettanut jo kaikki harrastukset (kuten muutkin perheen jäsenet)jne. jotta rahaa säästyisi. Missään vaiheessa ei ole osallistunut mihinkään kuluihin muutakuin elarilla eli sen minkä laki velvoittaa. Ja hyvä tietty ettei niistä ole tarvinnut tapella ja että tapaa lasta säännöllisesti, mutta kun itse miettii miten haluaisin osallistua lapseni elämään jos muualla asuisi niin kyllä haluaisin auttaa niin, että pystyy harrastamaan ja on pyörä niin kuin muillakin jne.. Sitten taas jos tilanne se ettei ole rahaa mistä antaa niin eihän sille mitään voi..

Meillä mies osallistuu lapsensa elämään ainoastaa elatusmaksulla+ matkakuluilla mitä kertyy lapsen meille hakemiseen ja kotia viemiseen. Joskus on yhteisestä päätöksestä ostettu vaatteita jne...

Isoimmat hankinnat saa lapsen äiti tehdä itse omien varojen mukaan. Meillä on miehen kanssa myös kaksi yhteistä lasta ja ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa tuplasti kaikkea...eli eka miehen lapselle äitinsä luo ja sit samat kamat parin vuoden päästä meidän yhteiselle vanhimmalle lapselle tänne. Olemmekin toimineet niin,että se mitä mies meillä poikansa kanssa tekee/harrastaa niin olemme hankkineet tänne tarvittavat tavarat sitä varten, joita poika ei kotiaan vie.

Jos lapsi sairastuisi niin se on sitten ihan eri juttu ja uskon,että kykymme mukaan osallistuisimme kustannuksiin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 09:02 mirena04 kirjoitti:
Minä ja nykyiseni, eli lasten "isäpuoli".

Samoin meillä, lasten isä maksaa minimi elatukset ja tapaa lapsia n. 1 krt/kk. Kyllä se lasten henkinen isä löytyy täältä samasta osoitteesta lasten kanssa. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2006 klo 14:33 Mintus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 09:02 mirena04 kirjoitti:
Minä ja nykyiseni, eli lasten "isäpuoli".

Samoin meillä, lasten isä maksaa minimi elatukset ja tapaa lapsia n. 1 krt/kk. Kyllä se lasten henkinen isä löytyy täältä samasta osoitteesta lasten kanssa. :)

Minun tyttöjeni isä tapaa lapsiaan n. 6 kertaa vuodessa... Maksan bussiliput iskälään, en jaksanut enää kuunnella sitä natinaa että minunkin pitäisi osallistua matkakuluihin (eikä oo äijällä munaa natista minulle, vaan lapsilta kuulin tai sitten muilta "pikkulinnuilta"). Tässä tapauksessa minun ei mielestäni pidä, mutta näin helpompaa kuin alkaa tappelemaan.

Nykyään kun on elatusmaksuista sovittu niin ne kattavat kaikki. Eli meillä mieheni jolla on 7-vuotias poika maksaa elatusmaksut. Joihin kuuluvat jopa joululahjat. Ei se silti tarkoita sitä etteikö meillä hänelle niitä ostettaisi. Eli kaikki isommat hankinnat maksaa hänen äitinsä. Minusta on oikein koska hän vaati elatusmaksut, vaikka poika on meillä paljon ja aina ennen ostettu kaikki puoliksi.

Meillä menee kaikki kulut yhteiseltä tililtä uuden mieheni kanssa. Exältä ei tule edes elatusmaksuja, kunta hoitaa nekin. Mutta onneksi uusi mieheni on kuin olisi kuulunut perheeseemme aina isänä, ottanut lapseni kuin omakseen ja lapsellanikin on hyvä isä, ei se biologinen vaan tämä OIKEA, joka päiväämme kuuluva nykyinen mieheni. MIEHIÄKIN on vielä olemassa !!! Aurinkoista päivää kaikille !!!! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2006 klo 13:43 mamma06 kirjoitti:
Meillä menee kaikki kulut yhteiseltä tililtä uuden mieheni kanssa. Exältä ei tule edes elatusmaksuja, kunta hoitaa nekin. Mutta onneksi uusi mieheni on kuin olisi kuulunut perheeseemme aina isänä, ottanut lapseni kuin omakseen ja lapsellanikin on hyvä isä, ei se biologinen vaan tämä OIKEA, joka päiväämme kuuluva nykyinen mieheni. MIEHIÄKIN on vielä olemassa !!! Aurinkoista päivää kaikille !!!! =)
Vaikka kunta maksaakin elatusmaksut sinulle niin kyllä se ex-miehesi maksaa ne kunnalle takaisin!!Eli kyllä hänkin lapsen menoista huolehtii.
Hyvä että sinulla noin hyvä uusi "isähahmo".Muista kuitenkin että lapsilla OIKEUS oikeaankin isään!

No ainakin meillä systeemi oli sellainen,että mieheni edellisen liiton lasten isot ja pienet hankinnat kustansimme minä ja mies,poikien äiti,joka ei muuten ole maksanut elatusmaksujakaan,sanoi,ettei se kuulu hänelle. Minä kustansin itse yksin omien edellisestä liitosta olevien lasten kulut,se taas ei kuulunut miehen mukaan hänelle.
Minua kieltämättä närästi usein,kun poikien äidillä ei ollut varaa esim.kustantaa osaa lapsen silmälaseista,muttä itsellään hänellä oli varaa jatkuvasti hypätä ulkomailla,käydä kampaajalla pari kertaa kuussa ja kämppä oli täynnä uusinta kodin tekniikkaa. Okei,kai se oli kateellisuutta,kun itse on saanut joka penniä venyttää. :\|

Yhteistyössä