L
Lise
Vieras
Onko kellään kokemuksia pitkään masennusta sairastaneesta puolisosta? Minun mieheni on ollut masentunut nyt noin kaksi vuotta. Hän käy kyllä töissä, mutta mitään muuta ei jaksa. Illat makaa sohvalla ja valittaa kaikesta: sairaudestaan, työstään, tylsästä elämästään, stressistä ym. Vuosi sitten hän oli jonkin verran sairauslomalla, mutta kunnollista hoitoa hän ei minun mielestä ole missään vaiheessa saanut: Cipralexia vaan ja kehtouksen ulkoilla ja syödä hyvin. Ja masennuksestaan (tai ehkä luonteestaan; en enää tiedä) johtuen hän ei kyllä jaksa ulkoilla. Minä koitan tehdä terveellistä ruokaa, mutta sen lisäksi mies syö noin 2 kiloa karkkia viikossa. Illta tosiaan kuluu niin, että minä hoidan kotia, teen ruokaa ja koitan ehtiä vähän viettää aikaa omien harrastusteni, lukemisen ja lenkkeilyn parissa. Olen vain tosi tosi väsynyt, kun välillä väkisin turhauttaa miehen valitus ja marina. Päällisin puolin kaikki on minusta hyvin, mitään syytä sairastumiselle ei siis ole, enkä enää aina jaksa ymmärtää miestä vaan tulee tiuskittua. Ja sitten poden huonoa omaatuntoa kun sairasta pitäisi jaksaa ymmärtää. Mutta miten jaksaisin, kun en saa apua enää missään, mies ei ota mistään vastuuta, tekee vain ja ainoastaan itselle mieluisia asioita? Olen jo hyvän aikaa tuntenut itseni mieheni huoltajaksi, en puolisoksi. Mistä itse saisin apua? Ystävät ovat kaikonneet kun en ole pystynyt pitämään yhteyttä, ja mies ei halua, että kukaan saa tietää hänen sairaudestaan, joten kenelle minä voin purkaa tuntojani, ja kuka minusta huolehtii? Romahdan kohta ja minun on pakko jättää mies, jos haluan pelastaa itseni!