Kuivihoisten lasten vanhemmat. Tai kuivaihoinen itse? Saa vastata :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MintunKukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ei moniallerginen lapsi (maito, kanamuna, porkkana, omena, kala, persikka jne.) pärjää viikkoa ilman kortisonia . Saatiin Taysin allergiaklinikalta ohjeet, että 3 päivää kortisonia ja 3 ilman kortisonia jaksoissa. Ja toistaiseksi miedolla 1 % kortisonivoiteella mennään. Kortisonia laitetaan runsaasti, eikä sen päälle tule muuta voidetta.

Muita voiteita meillä on Ceridal lipogeeli ja valkoinen Essex lipogeeli tuubissa (eri rasva, kuin valkoinen pumppupullo). Essexiä iltaisin, koska se imeytyy hitaammin, aamuisin ja muulloin Ceridalia.

Taysissä kerrottiin rasvoista, että kuivaan ja hilseilevään ihottumaan käytetään vedettömiä (lipogeeli) rasvoja ja vetiseen ihottumaan vettä sisältäviä rasvoja.

Mieheni, joka on ollut koko ikänsä atoopikko, sai myös ensimmäistä kertaa avun rasvoista, kun lapsen rasvat helpottivat hänenkin ihoaan.

Ilmankostutin ei kyllä aina auta. Meillä iho-ongelmat ovat sukurasite miehen puolelta. Miehen äiti on samanlainen ja miehen äiti kertoi jo omalla isoisällään, joka eli 1800-luvulla, olleen todella vaikeita iho-ongelmia.

Et tee ap mitään väärin. On ihan fiksua hoitaa iho kunnolla, sitten pelkällä perushoidolla pärjää pitkälle. Toki jos oireet on hankalat niin lääkärille kannattaisi käydä näyttämässä, ellei muuten niin että saisit rasvat reseptille.

Mä olen itse ja poika on atooppinen. Puolivuotiaasta pojalla on ollut jokapäiväinen rutiini pesu + rasvaus. Silloin saatiin allergiapolilta ihottumiin Apolaria jota ohjeistettiin käyttämään niin kauan kunnes ihottuma on parantunut, eli 1-2 viikkoa kerrallaan, sitten parin viikon tauko. Ja perusrasvaus tottakai. Pesu myös päivittäin että kaikki rasvajäämät, pölyt jne saadaan iholta pois. Tällä ohjeella saatiin ihottumat paranemaan ja sen jälkeen ei ole kortisonia tarvittu kuin ihan satunnaisesti, poika nyt 4 v.

Juuri noin kuuluukin tehdä. Eli esim. viikko kortisonia ja sitten viikko taukoa. Eli taukoa aina saman verran kuin kortisoniakin. Lisäksi kehottaisin kokeilemaan kalaöljykapseleita, meillä ainakin miehen paha atooppinen iho on ollut tänä talvena rauhallisempi kun syö omega3:sta. Jotkut puhuvat myös että kookosöljy sisäisesti nautittuna helpottais, mä uskon että ylipäänsä rasvaa pitää saada sisäisestikin tarpeeksi.

Kiitos vastauksista.
Meillä käytetään ruoan laitossakin aika runsaasti rasvaa :)
Mut mitään lisärasvavalmisteita en ole lapselle antanu. Mut voi olla ihan paikallaan.

Yhteistyössä