Kuivihoisten lasten vanhemmat. Tai kuivaihoinen itse? Saa vastata :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MintunKukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"MintunKukka"

Vieras
Meidän pojalla joka on nyt pikkusta alta 2vuotias ni on todella kuiva ja atoppinen iho. Ja pakkaset vaan entistä enempi pahentaa. Ja niinku tänään ni oli pikku vinkka pihalla ni heti oli iho rikki.
Maitoallergia on todettu mutta muuta ei ole havaittu et olisko ruoka syynä tuohon ihoon. Mut taipeet ovat auki tämän tästä jne.

No olen nyt tehorasvannu noin viikon ajan. Laittanu valkosen kerroksen kortisoonivoidetta ja päälle sit jotain muuta rasvaa tai ihoöljyä. Teho on ollu aivan loistava. Mietin vaan että teenkö tässä jotain väärää?! Apteekista sanottiin,et ihan turhaan ihmiset sitä kortisoonia välttää,et sitä saa laittaa ihan paksunki kerroksen kerralla. Lekurit ei ole asiaan pahemmin kommenttoineet. Käskeneet vaan rasvata.

Itselläni on kans tosi kuiva iho ja kädet on nytkin täynnä pikkusia haavoja. Rasvata saa kokoajan.

No meillä lääkäri totesi 1,5-vuotislääkärissä kuopuksella olevan atooppista ihottumaa. Tytöllä juuri nuo taipeet olivat pahat ja muualla oli punertavia, kuivia läiskiä ja hiusrajassa oli myös ihottumaa, jota tyttö raapi.

Lääkäri määräsi kortisonivoiteen ja runsasta rasvailua perusvoiteella. Kortisonivoide tehoaa erinomaisesti. Mutta taukoja täytyy pitää. Lääkäri neuvoi, että kannattta käyttää viikko ja sitten viikon tauko. Ja taas uusi kuuri.

Jostain syystä meillä tytön kutina vaikuttaa nyt pysyvän kurissa ihan ilman kortisonivoidettakin. Eli yli kuukauteen en ole kortisonivoidetta käyttänyt, eikä tyttö raavi itseään. Kuivalle iholle levitän kuitenkin päivittäin perusvoidetta.

kortisonia voi tuonikäisellä käyttää huoletta esim 3-5 vrk kuureina, sitten välissä vähintään 5vrk tauko. silloin tällöin kortisonilla hoitaminen tuo vain sivuvaikutuksia esiin. kasvojen alueella pitäytyisin lyhyemmissä hoitoajoissa.
sitten tietysti kiinnittäisin huomiota niihin käytössä oleviin perusvoiteisiin. locobase repair on sellainen perusvoide joka ainakin meillä( lapsilla ja miehellä) on vähentäny hydrokortisonin tarvetta kun se pitää ihon paremmin kosteutettuna kuin tavalliset perusvoiteet. ceralan plus, decubal yms eivät ole olleet yhtä tehokkaita, puhumattakaan sitten halvimmista rasvoista.

suihkussa/kylvyssä kannattaa käydä säännöllisesti, voidejäämät ja hiki vaan ärsyttävät turhaan ihoa. suihkussa käytä pesuun veden sijasta ohutta perusvoidetta, esim aqualan l.

ilmankostuttaja voi olla hyödyllinen talvisaikaan, ainakin jos on koneellinen ilmastointi.
pyykinpesuaineet toki hajusteettomiksi.

jos nämä keinot eivät auta niin epäilisin että on joku allergia taustalla

Hei! Meiän pojalla oli maitoallergia ja sen oireena todella kuiva iho+atooppista ekseemaa (tjsp). Saatiin Allergiasairaalan lääkäriltä+hoitajilta ohje rasvata kortisonilla "lumiukoksi" aamuin illoin,lisäks tarvittaessa päivällä perusvoidetta. Kortisonia pitää käyttää kuureina,eli esim 5 päivää kortisonia sit 5 päivää ilman. Näin meille ainakin neuvottiin..

Mitä kortisonivoidetta käytät? Me testattiin useampi merkki ennen kun löyty pojalle sopiva.

Kun maitoallergia oli todettu (kevättalvella -10) ja kevään+kesän aikana saatu iho hoidettua kuntoon,niin seuraava ja tää talvi on ollu paljon helpompia. Kesäkaudella meillä ei tarvita kortisonia kun satunnaisesti.

Atoopikolle suositellaan lyhyitä suihkuja. Meillä saippuan sijasta käytetään rasvaista perusvoidetta saippuana. Perusvoiteita useammanlaisia, sillä iho tottuu perusvoiteeseenkin ja sen takia pitäisi myös perusvoiteita käyttää kuurina.
Kortisonista meille on annettu sellainen ohje, että 2 viikkoa ja tauko.

[QUOTE="vieras";25647856]kortisonia voi tuonikäisellä käyttää huoletta esim 3-5 vrk kuureina, sitten välissä vähintään 5vrk tauko. silloin tällöin kortisonilla hoitaminen tuo vain sivuvaikutuksia esiin. kasvojen alueella pitäytyisin lyhyemmissä hoitoajoissa.
sitten tietysti kiinnittäisin huomiota niihin käytössä oleviin perusvoiteisiin. locobase repair on sellainen perusvoide joka ainakin meillä( lapsilla ja miehellä) on vähentäny hydrokortisonin tarvetta kun se pitää ihon paremmin kosteutettuna kuin tavalliset perusvoiteet. ceralan plus, decubal yms eivät ole olleet yhtä tehokkaita, puhumattakaan sitten halvimmista rasvoista.

suihkussa/kylvyssä kannattaa käydä säännöllisesti, voidejäämät ja hiki vaan ärsyttävät turhaan ihoa. suihkussa käytä pesuun veden sijasta ohutta perusvoidetta, esim aqualan l.

ilmankostuttaja voi olla hyödyllinen talvisaikaan, ainakin jos on koneellinen ilmastointi.
pyykinpesuaineet toki hajusteettomiksi.

jos nämä keinot eivät auta niin epäilisin että on joku allergia taustalla[/QUOTE]

Joka ilta käytän suihkussa ennen rasvaamista. Ja rasvoina käytän ceralania, apo pasea ja oli vielä kaks mitä on käytössä ollu mut en nyt muista nimeä.
Ja pesuaineissa olen todella ratkka mitä käytän :) ja kuivausrumpu on käytössä myös.
Tuosta kortisonin käytöstä olen saanu niin paljon ihmisiltä erillaista tietoa,että kohta tiedä miten sitä pitää käyttää. Olen tehny niin et viikko ja viikko.

Itse en käytä atooppiseen ihooni kortisonia, koska se ohentaa jo entuudestaan ohueksi kuoriutunutta ihoani. Ceralan ja Lipolan ovat perusvoiteista ehdottomat suosikkini - sisältävät jotain ihon uusiutumista edistäviä ainesosia ja tehon todellakin huomaa :)

Shampoot, ihonpesuaineet jne ovat tietysti myös ihoystävällisiä ja hajusteettomia. Esimerkiksi Dermocililtä löytyy paljon hyviä atooppiselle iholle sopivia pesuaineita. Pahana kautena ihon pesussa voi käyttää pesuaineen sijaan mietoa perusvoidetta, esimerkiksi Aqualan L:ää tai Apobasen perusvoidetta. Ja pyykinpesuaineeseen kannattaa myös kiinnittää huomiota. Kaikki allergiaystävällisiksi ja hajusteettomiksi.

Tsemppiä ärsyttäviin iho-ongelmiin!

Itse en käytä atooppiseen ihooni kortisonia, koska se ohentaa jo entuudestaan ohueksi kuoriutunutta ihoani. Ceralan ja Lipolan ovat perusvoiteista ehdottomat suosikkini - sisältävät jotain ihon uusiutumista edistäviä ainesosia ja tehon todellakin huomaa :)

Shampoot, ihonpesuaineet jne ovat tietysti myös ihoystävällisiä ja hajusteettomia. Esimerkiksi Dermocililtä löytyy paljon hyviä atooppiselle iholle sopivia pesuaineita. Pahana kautena ihon pesussa voi käyttää pesuaineen sijaan mietoa perusvoidetta, esimerkiksi Aqualan L:ää tai Apobasen perusvoidetta. Ja pyykinpesuaineeseen kannattaa myös kiinnittää huomiota. Kaikki allergiaystävällisiksi ja hajusteettomiksi.

Tsemppiä ärsyttäviin iho-ongelmiin!

Tiedätkö et minulle on nuita Dermocilin aineita paljon mainostettu ja minulla ne kuivattaa entistä enempi ihoa. En voi käyttää niitä. Oli suuri pettymys.
Ja tänään apteekissa suosittelivat sellaista voidetta missä on A.vitamiiniä. Mut en vielä ostanu ku ostin toisen pullon ja se makso niin paljon,et ens viikolla haen sitä a.vitamiini voidetta.

[QUOTE="vieras";25647870]Hei! Meiän pojalla oli maitoallergia ja sen oireena todella kuiva iho+atooppista ekseemaa (tjsp). Saatiin Allergiasairaalan lääkäriltä+hoitajilta ohje rasvata kortisonilla "lumiukoksi" aamuin illoin,lisäks tarvittaessa päivällä perusvoidetta. Kortisonia pitää käyttää kuureina,eli esim 5 päivää kortisonia sit 5 päivää ilman. Näin meille ainakin neuvottiin..

Mitä kortisonivoidetta käytät? Me testattiin useampi merkki ennen kun löyty pojalle sopiva.

Kun maitoallergia oli todettu (kevättalvella -10) ja kevään+kesän aikana saatu iho hoidettua kuntoon,niin seuraava ja tää talvi on ollu paljon helpompia. Kesäkaudella meillä ei tarvita kortisonia kun satunnaisesti.[/QUOTE]

apteekista olen reseptillä hakenu. Nyt en muista nimeä ja millään en jaksa lähtä tarkistaan :D sori.

Kortisonia vältelläään meilläkin. Sitä käytetään vain silloin kun joku alue ihosta on ihottumainen ja kutiava.

Nyt käytössä kaikilla kolmella atoopikkolapsella ceralan plus ja essex plus ja ne tuntuvat tällä hetkellä korjanneen ihon kuivuuden lähes olemattomiin. Päivittäin rasvaillaan ja suihkun jälkeen oikein reilusti..

Atoopikolle suositellaan lyhyitä suihkuja. Meillä saippuan sijasta käytetään rasvaista perusvoidetta saippuana. Perusvoiteita useammanlaisia, sillä iho tottuu perusvoiteeseenkin ja sen takia pitäisi myös perusvoiteita käyttää kuurina.
Kortisonista meille on annettu sellainen ohje, että 2 viikkoa ja tauko.

Mä olen toisinaan laittanu sitä ihoöljyä? Käytättekö ihan samallatavalla tuota rasvaa? Ihan mitä vaan rasvaista rasvaa?
Pesen pojan ihan pelkällä vedellä.

Kortisonia vältelläään meilläkin. Sitä käytetään vain silloin kun joku alue ihosta on ihottumainen ja kutiava.

Nyt käytössä kaikilla kolmella atoopikkolapsella ceralan plus ja essex plus ja ne tuntuvat tällä hetkellä korjanneen ihon kuivuuden lähes olemattomiin. Päivittäin rasvaillaan ja suihkun jälkeen oikein reilusti..

Onko tuohon välttelyyn muu syy kuin mitä edellä mainittiin, ohut iho?
Meidän pojalla ollu nyt pakkasilla ihan kamala iho. Ei ole itse lapsi eikä vanhemmat saaneet nukuttua jos on illalla rasvaus jääny välistä. Ja ainoastaan kortisoonilla sain sen paranemaan.
:D tänä iltana ku poika tuli sainasta ja kaivoin taas rasvapurkit esille ni juoksi karkuun ja huusi - Ei talvi.

Helokkiöljykapseleita ja sinkkiä. Meillä parani iho kuukaudessa noilla. Ne hoitaa ihoa sisältä, eli poistaa sen syyn. Ihon rasvaaminen hoitaa syyn seuraamusta, mutta ei hoida syytä siihen.

[QUOTE="MintunKukka";25648012]Onko tuohon välttelyyn muu syy kuin mitä edellä mainittiin, ohut iho?
Meidän pojalla ollu nyt pakkasilla ihan kamala iho. Ei ole itse lapsi eikä vanhemmat saaneet nukuttua jos on illalla rasvaus jääny välistä. Ja ainoastaan kortisoonilla sain sen paranemaan.
:D tänä iltana ku poika tuli sainasta ja kaivoin taas rasvapurkit esille ni juoksi karkuun ja huusi - Ei talvi.[/QUOTE]

Iho ohenee kortisonin käytöstä. Jossain vaiheessa lääkäri käski vältellä turhaan kortisonilla rasvailua, varsinkin lasten ohuella iholla. Ja ihan henkilökohtaisista kokemuksista johtuen pidän kortisonia (varmuuden vuoksi muodossa kuin muodossa) myrkkynä..

Jotain vähän tujumpaa kortisonia on näille atoopikoillemme saatu reseptillä ja sillä muutamana päivänä on rasvattu ne pahimmat kohdat jos kovin on kutisseet. Omien lasten ihojen merkkejä ärtymisestä/atooppisen ihon ärtymisestä on oppinut vuosien varrella seuraamaan ja tehorasvailut aloitetaan sopivan ajoissa.

[QUOTE="MintunKukka";25647984]Mä olen toisinaan laittanu sitä ihoöljyä? Käytättekö ihan samallatavalla tuota rasvaa? Ihan mitä vaan rasvaista rasvaa?
Pesen pojan ihan pelkällä vedellä.[/QUOTE]

Öljyillä on myös pesty. Ambilan taisi olla se rasvainen voide, mitä meillä on ollut käytössä.

Kortisonista unohdin mainita sen, että se käytössä meillä vain silloin, jos iho on todella pahassa kunnossa.

Harmillista. Mun iholle käy ainakin se jokin intiimipesuaine, jossa on sopiva ph-tasapaino ja maitohappobakteeria. Käy siis koko ihon pesuun, eikä vain intiimialueille. Rasvata tietysti täytyy tuonkin pesun jälkeen, mutta iho ei tunnu enää suihkun jälkeen niin kiristävältä kun olen tuota pesuainetta käyttänyt.

Tuli mieleeni tuosta helokkiöljystä ja sinkistä josta joku mainitsi, että myös omega auttaa sisäisesti kuivaan ihoon.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Harmillista. Mun iholle käy ainakin se jokin intiimipesuaine, jossa on sopiva ph-tasapaino ja maitohappobakteeria. Käy siis koko ihon pesuun, eikä vain intiimialueille. Rasvata tietysti täytyy tuonkin pesun jälkeen, mutta iho ei tunnu enää suihkun jälkeen niin kiristävältä kun olen tuota pesuainetta käyttänyt.

Tuli mieleeni tuosta helokkiöljystä ja sinkistä josta joku mainitsi, että myös omega auttaa sisäisesti kuivaan ihoon.

Tuota taitaa olla ainut mitä en ole vielä kokeillut niistä :D

[QUOTE="vieras";25648040]Helokkiöljykapseleita ja sinkkiä. Meillä parani iho kuukaudessa noilla. Ne hoitaa ihoa sisältä, eli poistaa sen syyn. Ihon rasvaaminen hoitaa syyn seuraamusta, mutta ei hoida syytä siihen.[/QUOTE]Syy on puutteellinen ilmankosteus, eikä ravintoaineiden puute.

[QUOTE="vieras";25648279]Minua aina melkein itkettää, kun luen näitä. Miksette osta ilmankostuttimia |O?!!! Ufoxilta kunnon laite asunnon koon mukaan.[/QUOTE]

Talossa on neljöitä 200 yhteensä. kahdessa kerroksessa. kuin kallis vekotin meidän pitää hommata?

Meillä edellä mainittujen monen asian lisäksi vielä vaikutetaan siihen kylpyveteenkin, eli meillä atoopikkolapsi kylpee ns. "magnetisoidussa" vedessä. Eli laitetaan sinne kylpyveteen vahva magneetti, joka mm. rikkoo sen veden pintajännityksen, jolloin se ei kuivata ihoa samalla tavalla.

Yhteistyössä