Kuivaksi oppiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jelppiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jelppiä

Vieras
Tuli tosta toisesta potta-ketjusta mieleen josko saatais jätkä pois vaipoista!

Eli siis, poika täyttää syksyllä 2v ja nyt kevään aikana on "oppinut" käymään potalla. Ilmottaa joko ennen tai jälkeen pissan että "potta". monesti ehditään potalle, mutta tosi usein käy kuitenkin vielä niin, että potalle mentäessä huomaan pissan tulleen vaippaan ja herralla ei enää olekaan hätä.

Parit kakat ollaan saatu pottaan myös, mutta ne varsinkin tuppaa ensin tekemään housuun ja sitten ilmottaa: potta

Miten tästä eteenpäin??? Neuvoja!

eikö kukaan nyt osaa mitään vinkkejä antaa, miten on oman lapsen saanut kuivaksi....

pitäiskö vaan ottaa vaipat pois ja laittaa kalsarit jalkaan vai miten kauan tätä välivaihetta kuuluu jatkua?

Alkuperäinen kirjoittaja n:
voit koittaa että on pelkillä pikkareilla kotona, ja potta näkyville, vaikka ihanasti olkkariin :)

meil on alakerrassa vessassa potta ja toine yläkerrassa olkkarissa...

poika ymmärtää kyllä hätänsä, varsinkin sen kakan kun tuntuu tietty ikävältä vaipassa ja kävelee sitten hassusti, MUTTA tuntuu että hän unohtaa sanoa tarpeeksi ajoissa. sanoo siis monesti juuri sillä aikaa kun pissa tulee...

kalsarit on pari kertaa ollu jalassa ja kastuneet lopulta. Oletteko te toruneet lasta kun on pissinyt housuun vai miten? Kehun aina kun tekee pottaan jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
voit koittaa että on pelkillä pikkareilla kotona, ja potta näkyville, vaikka ihanasti olkkariin :)

poika ymmärtää kyllä hätänsä, varsinkin sen kakan kun tuntuu tietty ikävältä vaipassa ja kävelee sitten hassusti, MUTTA tuntuu että hän unohtaa sanoa tarpeeksi ajoissa. sanoo siis monesti juuri sillä aikaa kun pissa tulee...

kalsarit on pari kertaa ollu jalassa ja kastuneet lopulta. Oletteko te toruneet lasta kun on pissinyt housuun vai miten? Kehun aina kun tekee pottaan jotain.

Älä koskaan toru vahingosta. Siitä ei kannata tehdä numeroa. Kuivat housut jalkaan ja myöhemmin uusi yritys.

Mä annoin likan vähän niinku itekseen tajuta sitä pottailua. Myönnetään että olin vähän laiska opettamaan häntä, mutta siis pitkään käytettiin häntä potalla aina sillon tällön kun hätää ei voinu tietää oikeen etukäteen. Mitään säännöllisiä "kakkaaikoja" tms. hänellä ei ollut. Noin 2 veenä alko osaan ite käymään kun tuli hätä. Kakkaa ei vaan suostuntu pottaan tekeen vaan halus aina vaipan sillon. Kaikki keinot yritettiin, kiristys ja lahjonta, väliin melki suutuinkin kun aina kävi niin että kun yövaippa saatiin jalkaan nin kakka tuli. Lopulta annettiin vaan olla ja pikkuhiljaa hän alko kakkaamaan myös pottaan. Nyt 2v 7kk on jo muutaman kuukauden ollut ilman vaippaa ja käy potalla tai usein myös pöntöllä ihan itekseen. Mä luulen että ne tosiaan tajuaa sitten ite sen jossain vaiheessa. Vaik itestä tuntuskin et ei tästä tuu mitään niin sit ne yhtäkkiä oppiikin sen. Kannattaa vaan ihan rauhassa jatkaa niinkuin ennenkin ootte tehneet.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Älä koskaan toru vahingosta. Siitä ei kannata tehdä numeroa. Kuivat housut jalkaan ja myöhemmin uusi yritys.

Mutta jotenkinhan se pitää noteerata että kalsarit kastu ja niin ei ole tarkoitus tehdä, eikö? miten sen tekee ilman että syyllistää lasta. Toteanko vain, että noh nyt housut kastu pitää vaihtaa kalsarit ja että pissan olisi voinut sinne pottaan tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja miiruli:
Mä annoin likan vähän niinku itekseen tajuta sitä pottailua. Myönnetään että olin vähän laiska opettamaan häntä, mutta siis pitkään käytettiin häntä potalla aina sillon tällön kun hätää ei voinu tietää oikeen etukäteen. Mitään säännöllisiä "kakkaaikoja" tms. hänellä ei ollut. Noin 2 veenä alko osaan ite käymään kun tuli hätä. Kakkaa ei vaan suostuntu pottaan tekeen vaan halus aina vaipan sillon. Kaikki keinot yritettiin, kiristys ja lahjonta, väliin melki suutuinkin kun aina kävi niin että kun yövaippa saatiin jalkaan nin kakka tuli. Lopulta annettiin vaan olla ja pikkuhiljaa hän alko kakkaamaan myös pottaan. Nyt 2v 7kk on jo muutaman kuukauden ollut ilman vaippaa ja käy potalla tai usein myös pöntöllä ihan itekseen. Mä luulen että ne tosiaan tajuaa sitten ite sen jossain vaiheessa. Vaik itestä tuntuskin et ei tästä tuu mitään niin sit ne yhtäkkiä oppiikin sen. Kannattaa vaan ihan rauhassa jatkaa niinkuin ennenkin ootte tehneet.

Siis poika on itse tämän potta-asian keksinyt. potta on aina vessassa ollu ja välillä siellä huvikseen istunu, mutta ihan itse keksi.. Tuntuu vaan, et nyt ku pääs niin hyvin vauhtiin niin en halua hidastaa sillä että turhaa pidän vaippaa...

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Mutta jotenkinhan se pitää noteerata että kalsarit kastu ja niin ei ole tarkoitus tehdä, eikö? miten sen tekee ilman että syyllistää lasta. Toteanko vain, että noh nyt housut kastu pitää vaihtaa kalsarit ja että pissan olisi voinut sinne pottaan tehdä?

Siis toki mä sanon tyyliin, että "oho, tuliko sinulle vahinko. Ei haittaa. Muista ens kerralla kertoa kun pissattaa" Tms. Siis toki asiasta voi jutella, mutta ei siitä saa torua. Voi alkaa pelätä koko pissaamista.

Meillä meni myös siis kans niin että likka ilmotti suurinpiirtein samaan aikaan kun pissa jo tuli et on hätä ja noita pikkareita sitten kastui yhdet jos toisetkin päivässä. Mut pikkuhiljaa siis alko vaan oppiin meneen tekeen sen hädän sinne pottaan. Varmasti teilläkin käy niin pian. Koittakaa jättää niitä vaippoja pois ja annatte herran ite oppia millon potalle ois syytä mennä. Se liika "opettaminen" kun ei ainakaan meillä toiminu. Kantapään kautta...

Tosta torumisesta tuli mieleen et tosiaan housuun tulleesta hädästä ei saa torua, mut ite sorruin siihen joskus kun pinna oli kireellä kaikesta muusta. En siis torunut varsinaisesti, mut tuli kyllä tokastua että " taasko sinä nyt pissasit housuun, etkö taaskaan ehtinyt potalle" -tyyliin. Tiesin kyllä jo sanoessani ettei näin kannattais sanoo tai sellasella äänensävyllä, mut joskus se vaan pääsi. Tosin sitten kun se hätä tuli pottaan niin myös kehuin kovasti.

Pidätyskykyhän kasvaa lapsellakin koko ajan ja kyl muksut oppii tajuamaan ja yhdistämään asioita,kun vaan opettaa ja opastaa. Ennen opittiin kuiviksi nopeammin kun vaipat olivat kalliita ja imukyky heikko.

Alkuperäinen kirjoittaja miiruli:
Tosta torumisesta tuli mieleen et tosiaan housuun tulleesta hädästä ei saa torua, mut ite sorruin siihen joskus kun pinna oli kireellä kaikesta muusta. En siis torunut varsinaisesti, mut tuli kyllä tokastua että " taasko sinä nyt pissasit housuun, etkö taaskaan ehtinyt potalle" -tyyliin. Tiesin kyllä jo sanoessani ettei näin kannattais sanoo tai sellasella äänensävyllä, mut joskus se vaan pääsi. Tosin sitten kun se hätä tuli pottaan niin myös kehuin kovasti.

Niinpä,näinhän me aikuiset toimimme. Ja ei ole tosiaankaan aina huono juttu. Lapsen on hyvä oppia myös "kielteisiä tunteita" ja syy/seuraamus tilanteita.Tuskin lapsellesi jää tuosta traumoja. Eihän meillekään ole jäänyt? Mutta nykyäänhän ei saisi "toruakaan". Laitetaan vaan vaippaa johon kakkia.

Yhteistyössä