kuivaksi oppiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
pitäisi tuo tyttö saada siis kuivaksi opetettua, on jo 2,5v ja ei tähän mennessä ole millään suostunut luopumaan vaipasta/aloittamaan pottailua vaikka sitä on sopivin välein yritetty jo 1 vuotiaasta.

no nyt antoi jo sellaisen merkin että ei halua enää pitää vaippaa, tää alkoi eilen illalla.
tänä aamuna kahdet pissat tullu jo housuun vaikka potalla on käyty, pottaan ei tullut siis mitään.

kuinka pian nuo yleensä hoksaavat sen että mihin aikaan sinne potalle pitäisi mennä?

Meillä ei pottailu onnistunut, siirryttiin sit pöntölle ja oppi viikossa. Tuossa parin vuoden tienoilla oli mutuenkin sellainen minä itte ja minä olen jo iso -vaihe. Potta oli kai liian vauvaa...

me aloitettiin pojan kanssa että oli aina kun oltiin kotona, niin peppu paljaana, välillä tuli lattialle ja välillä pottaan. sitten kun osasi pottaan useammin, niin laitettiin kalsarit jalkaan ja aika nopeesti sitten oppi päiväkuivaksi

Kaipa tuo on ihan lapsikohtaista, jotkut hoksaa pian ja joillakin menee aikaa. Oma poika on ollut päiväkuiva 4kk ja kokonaan kuiva 2kk. Ikää pojalla on nyt 1v 7kk. Vanhemmat lapset ovat oppineet kuivaksi paljon myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Mitäpä jos koittaisit antaa olla ilman housuja? Monilla ne housut antavat jonkinlaisen vaipantunteen.

Peesi, näin keväisillä/kesäisillä keleillä ei sitä vaatetta tarvi niin paljon olla, eikä lapsi jäädy hetkessä kun housut kastuu.
Tietty kun istuu hetkenkin potalla niin kovat kehut ja kannustukset =) Kaippa se on paljon hetkestä kiinni, jos ei onnistu nyt niin sitten hetken päästä.

meilläkään ei tuo potta kelvannut, mutta pönttö kyllä..
viikossa oppi poika pissalle ja kakalle pönttöön ja innoissaan sen jälkee liimataan tarra "pissatauluun" seinälle..

eli tarra jokaisesta onnistuneesta "suorituksesta" :)

Meillä kokeiltiin olla ilman vaippaa tytön ollessa 2v4kk, mutta melko paljon tuli vahinkoja. Osasi sanoa ,että pissattaa, mutta silloin jo tuli pisut housuun. Oltiin vaipan kanssa noin kuukausi ja kokeiltiin uudelleen. Tämä aikana pidätyskyky oli kehittynyt ja lapsi havaitsi pisuhädän ajoissa. Alkoi käymään itse potalla. Vahinkoja ei enään tule.

kyllä tuolla pidätyskykyä on jo, monesti sanoo vaikka on vaippa että pissattaa, ja sit sanoo että ei anna tulla vielä tms ja sit hetken päästä antaa tulla.. mut kai se on vaan sitkeästi ja rauhallisesti otettava tämä, kun kuitenkin nyt on kovin innoissaan kun ei ole vaippaa housuissa.

Ite jätin kylmästi vaipan pois sisällä joulun aikaan. Poke oli 2 v. 3 kk ja jotenkin tuntu et olis korkea aika jo päästä vaipoista. Takana oli tietysti pitkä aika pottailua. Mitäs sitten jos kalsarit kastu? Onhan pyykkikone keksitty. Aika nopeasti oppi että ei oo kiva olla märillä housuilla. Tässäkin kehityksessä lapset oppivat omaan tahtiin. Äiti kertoi, että ite oon oppinut kuivaksi jo 1 v. 2 kk, kun pikkuveli syntyi. Sisko oli aikoinaan tuumannu omalle tytölleen joka oli 2,5 v. että "nyt riittää vaipan pito" ja sen jälkeen ei ole vaippoja käyttänyt.

Meidän pojalla kesti puoli vuotta siitä, että vaippojen poisoton jälkeen meni itse vessaan. Voin kertoa, että ei pitänyt märistä housuista, mutta siltikin se omaehtoisuus ei onnannut. Seurapiirirakko.

Miksi ei lasta voi viedä vessaan säännöllisesti? Rytmilläkin pysyy kuivana. Meillä vaipat otettiin pois 2v4kk ja housut pidettiin tiiviisti jalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meillä on vaan niin että sinne pottaan ei millään nyt päästäisi sitä pissaa. mutta heti ku nousee niin housuun tulee..

Malttaako istua potalla? Järjestä sinne vähän tekemistä, esim vino pino kirjoja.

jaksaa istua vaikka tunnin :D
lukee kirjoja yms ja ollaan siinä ollessa juteltu niitänäitä mutta ei vaan tuu sinne pottaan :D no, kai se tästä pikkuhiljaa :)
ekat sukkahousupyykit on jo tälle päivälle pesty ja vielä on kaapissa 7 kuivat joten eiköhän näillä mennä! :)

Yhteistyössä