Kuivaksi oppiminen

Kuivaksi oppimisesta
Nyt meillä ollaan vihdoinkin siinä vaiheessa esikoisen kanssa, että kuivaksi oppiminen näyttäisi etenevän... Sitä onkin (äidin suunnalta) odotettu.
Poika siis 2v8kk.

Meillä ollaan ilman vaippaa muuten paitsi unilla ja ulkoillessa. Pissalla käytän n. tunnin välein ja pissaa silloin aina pottaan.
Lähinnä kiinnostaisi seuraavat asiat:
- kauanko n. kestää, että lapsi osaa itse ilmaista pissahätänsä? Pidätellä hetken? Nyt siis vien kellon tarkasti n. tunnin välein potalle. Ei osaa itse sanoa, jos pissattaa. Vasta kun lirisee housuun niin huutaa, että pissa tulee.

- kuinka tiheään te olette käyttäneet potalla, kuivaksi opettelijaa? Välillä tuntuu, että saa koko ajan juosta vessassa, kun tunnin välein siellä käytän. Mahtaako poika kohta kyllästyä koko juttuun?!

- jos pissa ei meinaa pottaan tulla, sanon että "pinnistäpä pissa". Tällöin aina tulee. Onkohan tämä oikea tapa opettaa?! Jos ei ole pissahätä niin pitääkö sitä pinnistämällä pinnistää... Mutta selvästi poika osaa siis tekemällä tehdä pissan ja sitten voidaan taas tunti leikkiä ilma että housut märät.

-Onko muilla tullut takapakkia?Oollaan ensi kuussa lähdössä matkallle ja siellä poika varmaan joutuu pitämään enempi vaippaa, kuin kotona (auto/lentomatkat). Mahtaako tottua taas siihen? Vai liekö jo siihen mennessä omaksunut vaipattomuuden?
Jos joku jaksaa kertoilla omia kokemuksiaan niin kiitos!

Meillä tyttö oppi kuivaksi 2v5kk iässä. Öisin on edelleen vaippa varalta. Ikää nyt 2v7kk. Harjoiteltiin kauan, jotain pari vuotiaasta asti. Nyt jälkeenpäin tuntuu ,että harjoittelu oli turhaa, koska tuolloin 2v5kk iässä alkoi itse huomata pissahädän ja käymään itse potalla. Pystyi myös pidättämään jopa puolisen tuntia ,jos hätä tuli paikassa jossa vessaa ei ollut. Vahinkoja ei ole enää sattunut. Kun harjoiteltiin kuivaksi niin välillä ei mennyt potalle ollenkaan ja vahinkoja tuli ilman vaippaa ollessa melko paljon. Sitten tosiaan oppi ihan yhtäkkiä kuivaksi. Nykyään laitetaan vaippa superjänniin paikkoihin esim. lentokoneessa oli, mutta halusi kyllä silloinkin vessaan.

Meillä nyt 1,7vuotias käy itse potalla päivisin. Potta on olohuoneessa kylläkin :/ kun wc:n ovi kiinni,eikä ylety sitä itse aukaisemaan,eikä osaa? sanoa milloin pissattaa.Potalle aina kipittää kovaa vauhtia kun pissattaa tai kakattaa.Aina ennen nukkumaan menoa ja ulos lähtöä käydään pissalla.Muutaman kerran nyt olen uskaltautunut käymään kylässä,niin etten laita hänelle vaippaa ja tuleekin kylätellessä sitten useampaan kertaan vietyä kuopus potalle,ettei vain pissaa housuun leikkien lomassa.Nukkuessa laitan vielä vaipan,vaikka monestikkin se on yön jäljiltä kuiva ollut. tämä onkin aika "hankalaa"kun meillä ei vielä osaa sanoa että olisi hätä,niin ei voi ihan vapaasti vielä olla ilman vaippaa joka paikassa(muualla kuin kotona ja mummolassa,missä tietää potan paikan )..Ja sen olen huomannut että osaa pidättää hätäänsä,koska vaikka esim; ulkoilun ja kauppareissun ajan,mitkä ei ihan tunnin keikkoja meillä ole,niin vaippa aina kuiva ja kotiin kun tullaan,heitetään vaippa heti pois ja kuopus käy isolla pissalla.
Hyvä tapa on sinullakin tuo opettaminen.. =)

Yhteistyössä