Kuivaksi oppiminen vanhemmista kiinni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä aloitettiin potalla istuminen 10kk ikäsenä. Oppi kuivaksi vasta 3v3kk. Kuopusta ei opetettu milläänlailla (ajattelin, että sekin tulee myöhässä, kun esikoinenkin), vaan kappas, tyttö oppi 2v päivä ja yökuivaksi IHAN ITSE..

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Kyllä, vastasyntynyt osaa "pidättää" jos sillä tarkoitetaan sitä siis, että ilmoittaa hädästänsä ajoissa, että vanhempi ehtii viedä potalle ilman mitään juoksuja. Tärkeämpää on, että lapsi osaa "päästää" pisut/kakan ulos silloin kun hän itse haluaa, kun että osaa pidättää pitkiä aikoja.

Vessahätäviestinnällä lapsi voi olla TÄYSIN kuiva, luotettavasti ja ilman rytmityksiä, vanhemman patisteluja tms 7-9 kk tytöt ja viimeistään 11kk iässä pojat. Vanhemman apua voi silti tarvita riisumiseen, pukemiseen tms, mutta ei tarvitse kehotuksia, että nyt potalle tai nyt taitaa olla hätä.

Ennen kaksivuotissynttäreitä voi jo opettaa lapsen kuivaksi myös perinteisillä "pottaharjoittelulla". Pohjoisessa oman haasteensa tietenkin asettaa ilmasto; talvella voi olla vaikeampi "harjoitteluaika" kun lapsi ei pääse potalle nopeasti ulkoillessa.

Jos sitä vaa odottelee lapsen "kiinnostuvan potasta" tms kökköä nii siitä vaa :D Oikeasti pottaopettelu on aikuislähtöistä ja aikuisesta kiinni, kun aikuinen on lapsen vaippoihin totuttanutkin.

Kolmevuotias vaipoissa päiväsaikaan ei ole hyväksyttävää ellei lapsella ole jotain vakavaa kehityshäiriötä tms.

Sinähän uskallat sanoa asiat suoraan!! d=)b
Pitkälti olen samoilla linjoilla, mutta paskasateen pelossa matalalla profiililla tähänkin ketjuun osallistuin :saint:
Tässä tuli monta semmosta faktaa, mitä tämän päivän vanhemmat ei syystä tai toisesta halua ottaa todesta.

Meillä on tyttö nyt 2v9kk ja osannu jonkun puol vuotta jo tehä pöntölle kakat ja jokus pisut. Nyt on vaan jostai syystä ruvennu taas tekee kaiken vaippaan, ja jos ei vaippaa laita ni sit housuun ja tänää oli kakannu lattialle.Ennen tätä teki siis aina kakan pönttöön. Onkos tämä nyt sit joku taantuma vaihde?

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Kolmevuotias vaipoissa päiväsaikaan ei ole hyväksyttävää ellei lapsella ole jotain vakavaa kehityshäiriötä tms.

Tästä mä en kertakaikkiaan VOI olla sun kans millään tavalla samaa mieltä! Mutta mä pidän suuni kiinni jotta keskustelu pysyy asiallisena..

no kyllä munkin mielestä kolmivuotias vaipoissa kielii jo joko vanhempien viitselijäisyydestä tai jonkinlaisesta kehitysviivästymästä.

ninaTT: Mitäs nyt pitäis tehdä, kun 1v10kk ei suostu ollenkaan potalle? Onko jo menetetty tapaus? pottaharjoittelut kyllä aloitettu reilusti yli vuosi sitten, mutta oonko vaan liian huono tulkitsemaan lapsen viestintää?

No kyllä se osittain on vanhemmista kiinni,se tietty jos lapsi ei siihen potalla/pöntölle suostu istumaan ni ei ole vanhempien vika.Mutta kyllä sitä sitkeästi kannattaa yrittää enemmän ku yhtenä päivänä ja sen jälkeen todeta että ei tuu mitään lapsi ei ole valmis..Viikon ku uhraa ja jos ei sen jälkeen ole asia edistynyt ni sitten voi unohtaa asian joksikin aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas jaahas..:
Meillä aloitettiin potalla istuminen 10kk ikäsenä. Oppi kuivaksi vasta 3v3kk. Kuopusta ei opetettu milläänlailla (ajattelin, että sekin tulee myöhässä, kun esikoinenkin), vaan kappas, tyttö oppi 2v päivä ja yökuivaksi IHAN ITSE..

10kk meilläkin tuli potta eikä vielä yhtään mitään tulosta tolla 1v3kk. Pitääkö mun liimata se siihen että edes yhden tuotoksen sinne tekis?

Meidän nelivuotias pissaisi ihan varmasti vielä päivälläkin vaippaan, jos hänellä sellainen olisi. Ei häntä häiritsisi ollenkaan. Tyttö oppi kuitenkin päiväkuivaksi hiukan reilu kaksivuotiaana, mutta yökuiva ei ole vieläkään. Kyllä tuo päiväkuivaksi oppiminen on mun mielestä aika paljon vanhempien viitseliäisyydestä kiinni, mutta en tarkoita sillä sitä, että vuoden ikäinen olisi pakko saada potalle. Meillä mentiin potalle sitten, kun lapsi oppi sanomaan, koska on pissahätä ja alkoi kiinnostua vessassa olevasta potasta. Jos tuossa kohtaa oltais vaan sanottu, että ei me sua jakseta minnekään potalle pistää, pissaa vaippaas vaan, niin silloin on musta kyse vanhempien viitseliäisyydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ninaTT: Mitäs nyt pitäis tehdä, kun 1v10kk ei suostu ollenkaan potalle? Onko jo menetetty tapaus? pottaharjoittelut kyllä aloitettu reilusti yli vuosi sitten, mutta oonko vaan liian huono tulkitsemaan lapsen viestintää?

Se riippuu ja roikkuu niin hirmusasti lapsesta, että en osaa ihan näin vaa netin kautta, ilman taustoja, neuvoa =/

Potalla istuminen ei ole kuivaksiopettelua. Mä voisin liimata tuon siskon 1,5veen kiinni pottaan, mutta ei se sillä kuivaksi opi.

2 vee tyttö siis ihan itse ilmoitti sulle, että hei, jätäpä laittamatta se vaippa, tää menee nyt potalle..?

No meillä yks lapsista alkoi 1v5kk paikkeilla itse haluta potalle/pöntölle. Olin kyllä usein kakattanut/pissattanut pöntön päällä, kun huomasin, että on kakkahätä. Kuukauden jälkeen jätettiin vaippa pois ja 1v7kk oli myös yökuiva. Aika samalla tavalla ollaan tehty tän 1v10kk kanssa, mutta kun ei suostu niin ei suostu :/

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Potalla istuminen ei ole kuivaksiopettelua. Mä voisin liimata tuon siskon 1,5veen kiinni pottaan, mutta ei se sillä kuivaksi opi.

2 vee tyttö siis ihan itse ilmoitti sulle, että hei, jätäpä laittamatta se vaippa, tää menee nyt potalle..?

Tiedätkö että noin monetkin lapset oppivat mitä ihmeellistä tuossa on! Niin monta tapaa kuin ihmistäkin on. Kaikki ei ole niinkuin sinä luulet tai jotku hiton tutkimukset!

Vähän ristiriitasta nyt on sun sanomises ninatt.

Meillä poika oppi vajaa 2v:nä käymään potalla kun oltiin sisällä, ulkona pissasi housuun jos ei vaippaa ollut kun ei malttanut leikeiltään. Seuraavana kesänä kun täytti 3v malttoi jo ulkonakin käydä pusikossa tms. pissalla, sisällä ei oltu enää vuoteen vaippoja käytetty. Syksyllä sitte oli hetkessä yökuiva. Ei oikeastaan opetettu poikaa potalle vaan tuotiin se potta näkyville kerrottiin mitä sinne voi tehdä. Nyt tyttö 1v9kk ja osaa sanoa kun pissa tulee tai kakka mut ei kahta sekuntia kauempaa potalla istu. Vaippaa ottaa ite pois ja haluis olla ilman mut lattialle sit pissaa. Olen miettiny et pitäskö vaan jättää vaippa pois ja siivota pissat vai mitä tekis? Potasta ei ole kovinkaan kiinnostunut.

kannattaa jokaisen odottaa kohdalleen sitä lasta, jonka kanssa asiat eivät ole niin yksi oikoisia. Ei ole tyttärelläni mitään vakavaa kehityshäiriötä, mutta kolme tulee syyskuussa ja vasta on kesällä alkanut potalla käynti sujua. Pienempi tyttö joka on nyt 1.5vuotta on käynyt potalla "onnistuneesti" jo n7kk. Rytmikuiva hänkin, mutta sekin jo jotakin. Itse en yhtään allekirjoita sitä, että se on omasta viitselijäisyydestä kiinni. Vanhemman tytön kanssa aloin pottaharjoittelun kun hän oli noin 1.5v ikäinen. Säännölliset vessassakäynnit samalla kun itse kävin. Pottareissut koitettiin pitää normaalina osana arkea, eikä niistä numeroa tehty. Äitikin pissaa, Helmeri nallen pottapulmakirjaa lueskeltiin. Ja kun tuloksetta neiti istui siitä ei numeroa tehty. Joka ikinen aamu sama juttu. Kun potalta päästiin, vaippa saatiin paikoilleen "tuli pissa". Onnistumisia ei säännöllisestä potalla käyttämisestä huolimatta tullut vuodessa kuin kaksi. Hieman oli taukoa välillä, koska sen näki että jo itse alkaa tuskastumaan ja vaikeaa on pitää touhu "mukavana". On ollut kaikki mahdollinen ja mahdoton palkintokin käytössä jo pelkästään siitä että malttaisi hetken potalla istua... sitä tappelua ja vääntöä olen kuitenkin koittanut välttää. Kesällä sitten jostakin käsittämättömästä paikasta tuli se oivallus. Neiti käveli vessasta siellä istuttuaan ja sanoi tyynesti, että nyt tuli pissa. Oikeasti tuntui jo siltä, että itku pääsee. Olen minä aika paljon pissaa nähnyt jo ihan työninki puolesta, mutta tuo pissa meinasi herkistää. Tuntuu vain pahalta kun on teitä jotka ajattelette asioista vähän liian suoraviivaisesti. Päiväkodissa tyttö on ollut puoli vuotta ja sieltäkin on tullut vain samaa "lynkkausta" asian tiimoilta. Kyllähän se niin monen mielestä on äidin vika jos jokin menee vikaan. Tyttö oivalsi asian heti kerran pissattuaan. Kolme päivää ja yötä heti meni ilman yhtään vahinkoa... ei itse vielä vessaan pyydä, mutta tuore on oivalluskin. Rytmikuivana hänet kuitenkin voi pitää ja suunta on oikea. Ja iloitsee itse siitä, että on onnistunut. Tuosta lynkkaamisesta vielä se, että tuntui erityisen pahalta kun tyttö joka oli tuolloin 2v5kk tuli päiväkodista. Laitoin normaalisti hänet potalle istumaan. Kohta tyttö alkoi itkemään potalla sydämestä asti... "äiti minä en osaa" "ei tule pissa". Minusta se että lapselle asetetaan paineita asiasta on väärin. Päiväkodissa lapsi näkin kun hoitotäti ripitti äitiä siitä, kuinka lapsen jo ehdottomasti pitäisi tällainen taito osata. Tuntui kyllä niin pahalta se asia. Ei kysytty mitä on tehty. Miten on harjoiteltu. Oletettiin vain että mitään ei olla edes harjoiteltu. Toivon teille jokaiselle joka ajattelette asian liian mustavalkoisesti perheenlisäystä. Toivottavasti perheenne kasvaa yhdellä tahtonaisella... ja siitä vain hakkaamaan päätä seinään. Toivottavasti sitten joku vielä kaataa paskaa niskaan ja haukkuu kun olet huono äiti... ja selittää että lapsellasi täytyy olla jokin vakava kehityshäiriö kun ei osaa tätä ja tuota. Lapsellani on muuten monessa asiassa kehitys paljon ikäisiään edellä... piirtää paljon ikätasoaan paremmin ja on oppinut puhumaan jo 6kk:n iässä ensimmäisiä sanoja. Puolitoistavuotiaskin täällä puhuu ja porisee kuin papupata. Päiväkodin aloitus vuoden iässä oli siinä mielessä mukavaa, että neiti puhui ja osaisi ilmaista kaikki tahtonsa. Kaikki ei ole niin yksioikoista. Pitäisikö minun nyt alkaa väittämään, että kaikki kenen lapsen puheen kehitys on viivästyneempää pitää katsoa peiliin. Meillä on niin paljon katsottu kirjoja, nimetty asioita ja puhuttu? Kuitenkin olen tuota viisaampi ja tiedän, että kaikki on lapsen yksilöllistä kehitystä. Lapsi voi oppia piirtämään, kun se mahdollistetaan hänelle. Lapsi oppii varmasti herkemmin sanoja, jos hänelle kerrotaan ja nimetään. Lapsi oppii myös potalle jos siihen tarjotaan mahdollisuus. Siltikin lapsi on yksilö ja oppii omalla tavallaan ja omalla ajallaan. Jos jonkun lapsi on oppinut aikaisin potalle niin siitä ei kannata vielä kovin paljon ylpistyä. Suuremmat kasvatuksen haasteet on vielä edessä. Kaikki ollaan kuivia ainakin ennen täysikäisyyttä. Koittakaa opettaa lapsille myös niitä tärkeämpiäkin asioita ;) jookos kookos! ja aamen

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Meillä tuo tänään 3 vuotta täyttävä poika oppi päiväkuivaksi ihan tässä viime päivinä. Vaippaa ei pidetä kuin pitemmillä reissuilla ja öisin ja poika ei suostu kakkaa tekemään muualle kuin vaippaan. Kaivaa vaikka mistä pikkuveljensä vaipan ja pukee sen päällensä ja vääntää kakat. Yleensä itse huomaan asian kun on jo myöhäistä.

Tulin epätoivoissani hakemaan netistä vastausta kuivaksi opetteluun ja huomaan, että vaikka olemme mieheni kanssa tehneet kaikki ns. oppikirjojen mukaan olemme ilmeisesti silti huonoja vanhempia ja laiskoja yms. ja lapsellamme on ilmeisesti jokin vakava kehitysvamma, kun ei vieläkään 2v 11kk ikäisenä tee kuin satunnaisesti asiansa pyttyyn tai pottaan. Potalle meno ollut lähes aina pelkkää huutoa, samoin pytylle meno. En enää tiedä mitä tehdä. Housuun tulee, vaikka ilman vaippoja, tunnistaa tosin kun kakka ja pissa tulee, mutta kun yritetään pytylle tai potalle alkaa huuto. Mitä teemme väärin? Hävettää ja harmittaa jo valmiiksi, kun poika aloittaa hoidossa vuoden vaihteen jälkeen ja on vieläkin pääsääntöisesti vaipoissa :(. Mannerheimin lastensuojelun sivuilla sanottiin, että pääsääntöisesti 3-vuotiaat oppivat päiväkuivaksi, joillakin kestää 4-vuotiaaksi asti ja että lasta ei voi pakottaa kuivaksi/potalle. Pitääkö tässä nyt vaan odottaa ja kestää ihmisten kummastelu ja ilkeät vihjailut? terveisin, laiska ja huono äiti :(

Yhteistyössä