kuivaksi opettelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikeaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaikeaa

Vieras
Siis onko muita vanhempia joilla menee lapsen kuivaksi opettaminen aina puihin? Meillä on 3-v tyttö ja ollaan opeteltu ettei tarvittais enään vaippaa ainakaan pissaamiseen. Kakkamiseen vielä saa vaipan tarvittaessa.. äsken käytin lasta vessassa,ei tullut mitään, ei ollut kuulemma pissahätä... ja meni puoli minuuttia niin pissa valui housuun :( Tekis mieli antaa periksi, ei tästä mitään tuu! Lapsi ei ensinnäkään yhtään kuuntele mitä sanotaan, kuin puhuisi seinille..

Meillä oli samantyyppinen ongelma pojan kanssa viime kesänä, kun yritimme lomalla opettaa pissaamaan pottaan vaipan sijasta. Mutta kun palasimme hoitoon syksyllä ei kestänyt montaakaan viikkoa, kun poika oppi kuivaksi seuraamalla isompien esimerkkiä.

Kenties siis joku "vertaistuki" ja hieman vanhempi tyttö voisi olla avuksi myös teille?

Ootko koittanut tarravihkosysteemiä? Meillä on vessassa tarravihko ja tarroja. Aina kun käy potalla/pöntöllä niin saa tarran. Meillä alkoi heti toimimaan. Käy "liikaakin" potalla. On melkein kokonaan kuiva. Ennen vessaan menoa aina sanoo "saahan sitten tarran" :D

Muok. Ja vielä pikkuhousuista. Me käytiin tytön kanssa yhdessä ostamassa Hello Kitty pikkarit, joita esitteli kaikille ja joka toinen tuntimuisti mainita, että "MULLA ON PIKKARIT"

Varsinkin Prinsessa ja Hello Kitty tarrat innostaa:D

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Ootko koittanut tarravihkosysteemiä? Meillä on vessassa tarravihko ja tarroja. Aina kun käy potalla/pöntöllä niin saa tarran. Meillä alkoi heti toimimaan. Käy "liikaakin" potalla. On melkein kokonaan kuiva. Ennen vessaan menoa aina sanoo "saahan sitten tarran" :D

Varsinkin Prinsessa ja Hello Kitty tarrat innostaa:D

On tarrajuttujakin kokeiltu. Aamulla yleensä vain haluaa ottaa niitä, ei siis joka veskikäynnillä. Kyllä tää on epätoivoista kun ei mikään homma toimi :/

Meillä oli ihan kauhea tappelu tuossa muutama kuukausi sitten pojan kans tästä vaipattelusta. Siis meillä tulee 3v maaliskuun alussa..

Poitsu ei sanonu mitään pissahädästä, vaikka sitä kysyin. "onko pissahätä?" "ei" ja kaks sekunttia niin pissa valui lattialle, kun kertakaikkiaan lopetin vaipan laittamisen aamulla. Suojattiin vaan sohvat ettei kaikki olis kastunut...

Tätä painia sitten jatkui. Yritin lahjoa, tikkari pissasta ja kakakasta joka pottaa tuli. Mut ei toiminut sekään. Lopulta laitoin pojan itse siivoamaan pissaa lattialta rätti käteen ja pyyhkimään. Samoin pissaiset vaatteet itse pesukoneeseen. Ja siitä se sitten alkoi. Ensin tuli monta kertaa "siivoa äiti sinä".. Mutta kun tiukkana olin, että se siivoaa joka sotkee, niin itkun kanssa alussa siivottiin. Mut ei mennyt viikkoakaan, kun alkoi kuulumaan aina "äiti pissa tulee"

Nyt joskus sattuu vahinkoja, mut samantien on pikkumies viemässä housuja pesuun ja hakemassa rättiä kaapista.

Kyllä se onnistuu ap, kun vaan jaksat pitää pitkää pinnaa ja jatkat vaan tiukasti sillä linjalla että vaippaa ei pidetä.

Mä luulen että stressaat itse liikaa ja lapsi vaistoaa sen. Lopeta viikoks koko pissankyttäystouhu. Anna tehdä vaippaan ja ole niin kuin ei mitään. Sitten aloitatte uudelleen eri tavalla. Ostatte vaikka pytynpienentäjän ja niitä ihania pikkareita. Tiedät kyllä mitä lapsesi eniten rakastaa ja käytät sitä surutta syöttinä. Ei uhkailua, vaan ainoastaan kehuja!

Ja pidä huolta että kaikkien aikuisten ja vierailevien lasten vessakäynnit rekisteröidään kehumalla Nyt äiti menee pissille! Tulipa hyvät pissit! Onpa nyt hyvä olo ja kiva jatkaa leikkiä!

Hullua, mutta toimii!

Joo, mekin ollaan laitettu tyttö siivoomaan omat pissansa ja laittamaan koneeseen pissavaatteet, sekin avittanut!

Ootko muuten käynyt tytön kanssa yhdessä pissalla. Meillä tyttö haluaa monesti tulla yhtä aikaa pissalle.
En olisi ikinä uskonut että kuseskelen olevinaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja muumibuumi:
Meillä oli ihan kauhea tappelu tuossa muutama kuukausi sitten pojan kans tästä vaipattelusta. Siis meillä tulee 3v maaliskuun alussa..

Poitsu ei sanonu mitään pissahädästä, vaikka sitä kysyin. "onko pissahätä?" "ei" ja kaks sekunttia niin pissa valui lattialle, kun kertakaikkiaan lopetin vaipan laittamisen aamulla. Suojattiin vaan sohvat ettei kaikki olis kastunut...

Tätä painia sitten jatkui. Yritin lahjoa, tikkari pissasta ja kakakasta joka pottaa tuli. Mut ei toiminut sekään. Lopulta laitoin pojan itse siivoamaan pissaa lattialta rätti käteen ja pyyhkimään. Samoin pissaiset vaatteet itse pesukoneeseen. Ja siitä se sitten alkoi. Ensin tuli monta kertaa "siivoa äiti sinä".. Mutta kun tiukkana olin, että se siivoaa joka sotkee, niin itkun kanssa alussa siivottiin. Mut ei mennyt viikkoakaan, kun alkoi kuulumaan aina "äiti pissa tulee"

Nyt joskus sattuu vahinkoja, mut samantien on pikkumies viemässä housuja pesuun ja hakemassa rättiä kaapista.

Kyllä se onnistuu ap, kun vaan jaksat pitää pitkää pinnaa ja jatkat vaan tiukasti sillä linjalla että vaippaa ei pidetä.

Ja sitten sä ihmettelet kun lapsella on anoreksia ja ei uskalla koulussa käydä vessassa... Outo tapa opettaa tuo tuollainen syyllistäminen!

Alkuperäinen kirjoittaja APUA:

Ja sitten sä ihmettelet kun lapsella on anoreksia ja ei uskalla koulussa käydä vessassa... Outo tapa opettaa tuo tuollainen syyllistäminen!

Miten anoreksia liittyy koulussa pissaamiseen?

MUOK. ja miksi AINA pitää syyllistää, ihan joka ikinen kerta. Tiedän joo, se kuuluu palstan luonteeseen, mutta suurin osa ei uskaltaisi livenä tulla sanomaan juttuja mitä alkaa avautumaan täällä, OLEVINAAN FIKSUNA!

On me hankittu nättejä pikkuhousuja sekä yhdessä käyty pissalla. Omikseen ei edes ylety pöntölle jakkaran kanssa. Ja pöntönsupistajakin löytyy..Kai se vain on niin,että se vahinko täytyy joskus sallia,jotta oppii kuivaksi. Ei sais liikaa stressata, tiedän,mutta tällanen oikeesti alkaa tympästä kun lapsi on kuitenkin jo 3-v.. Ei muuta kuin pitkiä hermoja ja jatkuvaa jankutusta pissa hädästä. Kakka onkin sitten ihan eri tarina. Sitä ei voi edes pönttöön tehdä, kun meillä on tollanen jännitys kakkaaja,joka menee omaan huoneeseen puuhaan kakkaa ulos..

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Alkuperäinen kirjoittaja APUA:

Miten anoreksia liittyy koulussa pissaamiseen?

MUOK. ja miksi AINA pitää syyllistää, ihan joka ikinen kerta. Tiedän joo, se kuuluu palstan luonteeseen, mutta suurin osa ei uskaltaisi livenä tulla sanomaan juttuja mitä alkaa avautumaan täällä, OLEVINAAN FIKSUNA!

Ööö miksei uskalla käydä pissalla? käyhän se nytkin kylässä pissalla. Ja mistä se anoreksian sais? Tottakai meillä kiitetään heti kun pissa tulee pottaan. Eikä enää tarvitse olla karheana jos vahinko sattuu. Alussa oli pakko olla, mutta siitä oli apua ja sen ohi on nyt päästy.

Ilmeisesti olis sit parempi, että olis sinne kouluun menty vaipoissa?

Niin, miksi lasta ei saisi opettaa siivoamaan omia jälkiään? Eikö muilla lapset kerää omia lelujaan laatikkoon? Kuivaa kaatunutta maitoa pöydältä? Miksei siis pissaakin lattialta?

Onko sitten ihme, jos mukuloista kasvaa uusavuttomia, jotka ei siivoa, eikä tee mitään muutakaan tavallisia töitä. Kun äiti ei olekaan perässä siivoamassa.

Yhteistyössä