KUIVAKSI OPETTELEMINE JA EN JAKSA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaippapylly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaippapylly

Vieras
Pari vuotias poikani käy tarhassa potalla kun käyttävät jatkuvasti mutta mä en kotona käytä kuin silloin tällöin, on nyt n. puoli vuotta tarhassa käynyt mutta kotona ja viikonloppuisin on aina vaippa ja tekee sinne.
Miten tässä ikinä onnistuu... :(

Alkuperäinen kirjoittaja vaippapylly:
Pari vuotias poikani käy tarhassa potalla kun käyttävät jatkuvasti mutta mä en kotona käytä kuin silloin tällöin, on nyt n. puoli vuotta tarhassa käynyt mutta kotona ja viikonloppuisin on aina vaippa ja tekee sinne.
Miten tässä ikinä onnistuu... :(

Jos oikeasti haluat lapsen oppivan pois vaipoista, niin sun on jaksettava viedä se lapsi sinne potalle tai pöntölle. Alkuvaiheessa varsin tiheästi. Äkkiä ne kuitenkin oppivat, ota vaikka parin viikon jakso jolloin pottailette ahkeraan ja jätät vaipan kotonakin pois. Et sä tuollaisella toiminnalla ikinä onnistukaan, jos odotat että päiväkoti opettaa lapsesi kuivaksi.

kyllä mä tiedän monta lasta jotka aloitti kuivaksi opettelun alle 1 v , vähän työtä se vaatii mutta sit kun on oppinu ni on oppinu. mutta ei oo varmaan kiva 2 vuotiaalla elellä se vaippa housussa ja varsinkin kun siellä vaioassa on jotain. ja osaahan 2 vuotias pyytää itse vessaan???

Lapsi oppii kuivaksi kun omaa siihen valmiudet. Päiväkotipissatus perustuu lähinnä vaistoihin ei lapsen valmiuksiin. Samoin, jos yksi vuotias oppii kuivaksi se perustuu äidin vaistoon eikä mitään tekemistä kuivaksioppimisen kanssa. Odota vain rauhassa. Rakko kehittyy yksilöllisesti.

Ei auta silloin tällöin käyttää jos meinaa potalle ja täysin kuivaksi! On käytettävä just ku herää aamulla, siitä puol tuntii ja taas ja vielä enne ruokaa ainakin 1-2 kertaa, ruuan jälkeen, ennen päikkäreitä, päikkärin jälkeen taas ½ tunnin päästä ja taas ja taas ja taas...

Alkuperäinen kirjoittaja tääl taas:
Lapsi oppii kuivaksi kun omaa siihen valmiudet. Päiväkotipissatus perustuu lähinnä vaistoihin ei lapsen valmiuksiin. Samoin, jos yksi vuotias oppii kuivaksi se perustuu äidin vaistoon eikä mitään tekemistä kuivaksioppimisen kanssa. Odota vain rauhassa. Rakko kehittyy yksilöllisesti.

Kyllä lapsi oppii jos opetetaan, ja oppi annetaan oikeaan aikaan. Suunnilleen 2-vuotispäivän tietämillä lienee jonkinlainen "herkkyyskausi", sillä varsin monet ovat juuri tänä aikana onnistuneet opettamaan lapsen kuivaksi ja varsin vähällä vaivalla. Yökuivana pysyminen on hormonaalinen juttu, mutta kyllä lapsen pystyy opettamaan siten että hän päiväsaikaan tunnistaa hädän. Tältä osin en ole samaa mieltä kanssasi.

Meillä 2v1kk kotihoidossa oleva poika joka ei käy potalla eikä sitä pahemmin olla treenattu. Ja kuvitelkaa, mua ei ees hävetä! Ja myönnän olevani laiska. eiköhän tuo kuitenkin kuivaksi opi jahka aloitetaan keväämmällä treenit. :)

Alkuperäinen kirjoittaja tupuna:
Meillä 2v1kk kotihoidossa oleva poika joka ei käy potalla eikä sitä pahemmin olla treenattu. Ja kuvitelkaa, mua ei ees hävetä! Ja myönnän olevani laiska. eiköhän tuo kuitenkin kuivaksi opi jahka aloitetaan keväämmällä treenit. :)

Miksi keväämmällä? Miksi ei heti?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mieluummin mä vien lapsen potalle kuin vaihtelen vaippoja. Ap:n kohdalla ei ole kyse mistään muusta kuin omasta laiskuudesta ja saamattomuudesta.

No kai se on sama homma vaihtaa se vaippa...kai se siitä joskus oppii, mä en nyt oo jaksanu kauheesti ruveta siellä potalla rampauttaan

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tupuna:

Miksi keväämmällä? Miksi ei heti?

Ku laiskottaaa, ja kun on vauvaki hoidettavana.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kai se on sama homma vaihtaa se vaippa...kai se siitä joskus oppii, mä en nyt oo jaksanu kauheesti ruveta siellä potalla rampauttaan

No niin varmaan joo, mutta rahaa säästyy kun vaipat pysyy kuivina.

Ja on se varmaan lapsellekin kivempi tehdä asiansa sinne pottaan kuin olla märällä vaipalla..

Ja tosiaan se ei paljoa vaadi kun lapsen siellä potalla käyttää.

Meidän lapsi alkoi käydä säännöllisesti potalla 6kk iässä, oli hoidossa päiväkuiva 1,5 -vuotiaana mutta on oppinut vasta nyt juuri 3-vuotispäivänsä alla täysin kuivaksi (öisin yleensä vielä vaippa). Että ei ole se meidän "opetus" kyllä vaikuttanut siihen lopulliseen kuivaksi oppimiseen, monen tutun samanikäiset lapset oppi jo aikoja sitten vaikka pottailu alkoi vasta parivuotiaana.

Oman kokemuksen perusteella peesaan sitä, että aika pitkälti se on aluksi sitä että vanhempi tai hoitaja oppii tuntemaan lapsen "rakkorytmin" ja ohjaa potalle oikeaan aikaan. Lapsi oppii tunnistamaan pissahädän vasta, kun on siihen valmis. Että voi kyllä oppia pissaamaan pottaan jos istuessa sattuu olemaan hätä, mutta kehon kypsymistä vaatii se, että ilmoittaa itse hädästään ajoissa.

Ei ole sama kakkiiko lapsi housuun vai pottaan! Vaippaan jos tekee on pylly kuitenin aina pestävä ja pahimmassa tapauksessa se on yli vaipan ties missä. Kun pottaan tekee ni eihän s etarvi ku pyyhkiä.

Mua ärsyttää meillä enempi se, et neiti kulkee wc:ssä välistä 15min välein, ei siinä mitään ku tekis sinne jotain, mut ensin tehhään pissa vaippaan ja sit käydään wc:ssä sit niitä kerran pissattuja vaippoja on jokapaikassa.
Oon välistä kulettanu aktiivisemminki pöntöllä, mut ei malta istua siellä niin kauan et rakko tyhjenis.. lirauttaa vähän ja loput 5min päästä housuun.. ja voin myöntää et oon laskunu nyt ku talossa on 6vk ikänen vauva.
Onko kellään kokemusta nuista harjottelu pikkareista? kannattasko sellaset ottaa avuks? Niin ja meil neitillä on ikää 1v10kk

Yhteistyössä