Kuinkakohan moni nyt sitten ei ota tota possurokotetta tällä palstalla??

Siis raskaana olevat...
Niin sehän tuli nyt tuossa sitten esiin koko juttu.
Ihan hirvee ressi koko hommasta aiheutetaan nyt äiteille ja isille...ottaakko raskaana olevalle äitille rokotetta ja sitten jo olemassa oleville lapsille.Isejen ei sitä asiaa tarvihe miettiä...niille sitä ei anneta.Ne saa sitten kupsahtaa siihen ihan rauhassa...jää leskiä ja surevia yh äitejä+muita...

Miksi tämmösiä pitää tulla saastuttamaan tätä maalimaa näin?????

Mistä näitä keksitään???

Mua ainakin ihteeni suututtaa tämä koko hemmetin vöyhötys tämmösistä kaikemaaliman infulenssista niin paljon et nään punasta...

Ite kun oon sillä kannalla että EN OTA..vaikka kuulun raskaanaoleviin,reilusti ylipainosiin ja raskausajadiabetesta sairastaviin.Elikkä kolmeen eri riski ryhmään.

Mä inhoon ja suorastaan vihaan tämmösiä ylimmääräsiä rokotteita.Oon aina ollut vastaan tämmösiä.Nää saa nii jotenki kiehumaan...

Ottaakko riski ja ottaa rokote...ja sitten joskus todeta et oho..se sikarokote vei mun lapselta kyvyn oppia lukemaan tai kirjottamaan tai kävelemään..tai jotain....
Vai sairastaa tauti...ja se sitten jättää jälkensä.Tai jopa sitten huonolla tuurilla tappaa.
Kaikihan me kuollaan...mihin kukakin.SItten kun se aika on.Ei me ite siihen pystytä vaikuttaa juurikaan.

Hem... :headwall: :headwall: :headwall:
Mä nään niin punasta...ku kaikki on et kannattas ottaa...kannattas ottaa...suositellaan ottavan.hmmmmmmmmmmmmmmmmm...

Harmaita hiuksia mun päähäni...ainakin tää aiheuttaa vaikka oon suurimmalta osin päättänyt olla ottamatta sen.

Tähän pinoon kaipaisin vain niitä jotka nyt sitte ei oikeesti sitä ota eikä meinaa ottaa!!Kiitti. Kanssa ihmisiä siis kaipaan.Manataan tätä...iha mitä vaa...mut tää on nii sairasta ku ihmisille syötetää tämmöstä ressiä.Mistä kukaan ei iha tosissaan oikeesti tiedä loppu tulosta ei sitten mitenkään...

Terkuin Daizz ja mussukka 18+4
 
Mua kans stressaa tää koko sikaflunssa ja rokotukset. Siitä kuulee kokoajan, joka paikassa! Mä en tiedä mitä teen rokotuksen suhteen. Mies on kyllä täysin sitä vastaan, eikä halua että meistä kukaan sitä ottaa. Mutta itsellä ei ole oikein varmaa kantaa miten kannattas tehdä. Joka paikassa on liikaa ristiriitaista tietoa, että mä olen aivan pyörällä päästäni...... EN SIIS TIEDÄ!
 
ei ihmisille syötetä stressiä. Jotkut vaan kestää vähemmän stressiä ja reagoi mitensattuu:

"Kaikihan me kuollaan...mihin kukakin.SItten kun se aika on.Ei me ite siihen pystytä vaikuttaa juurikaan."

Mikset siis ota tavaksi käydä lenkillä mustissa vaatteissa ilman heijastimia ja valoja keskellä pikatietä?

Saahan sitä kiukutella, mutta kiukuissaan päättelee sitten kans mitä huvittaa. Erikoinen on suhtautuminen maailmaan, jos kaikki harmit on ikään kuin sankarittaren kiusaksi vasiten lähetetty. Sanoisinko suuruudenhullu. Eikö olisi kevyempi elää, jos vain mukautuisi siihen, että elämä ei aina ole lystiä.

Jos olet aito fatalisti, niin miksi kiukutella? Otat sitten vaan mitä vastaan tulee.

 
Joo eihän mun elämässä oo ressiä tai murheita koskaan ollut...ei.
Jos niitä onkin ollut liikaa ja se tän aiheuttaa,kun sitä lisää tulee??Ei se ressi poistu rokotteen oton jälkeen...sitten ressataan toimiiko se vai ei ja mitä se saa aikaan kenessäkin.
Ei sitä tarvii kiukutella jos muuten vaan aiheuttaa ressiä tämmönen...

Pyysin kommentteja semmosilta jotka ovat päättänet että EIVÄT OTA rokotetta.En tommosia turhia mussutuksia.Kiitos.
 
Minä otan rokotteen, mutta kommentoin tätä pinoa siitä huolimatta.

MITÄÄN lääkkeitä tai rokotteita ei tutkita erikseen raskaana olevilla yksinkertaisesti siitä syystä, että raskaana olevia ei riskeerata. Vaikutukset raskaana oleville määritellään eläinkokeiden perusteella. Sikainfluenssa (kuten myös muute influenssa rokotteen) tehosteaineet eli adjuvantit (ne joiden vaikutuksista kiistellään) on testattu eläinkokeilla, joissa on mukana raskaana olevia rottia tai vastaavia. Ongelmia ei ole ilmennyt.

Mitä muita lääkkeitä olette syönyt raskausaikana? Panadolia, joku ehkä antibioottia virtsatie tai muuhun emätintulehdukseen jne.. Ihan tiedoksi vaan, että mitään näistä ei erikseen ole testattu raskaana olevilla, koska olisi todellinen riski lääkkeen tutkimusvaiheessa altistaa tämä ryhmä raskaana olevat tutkittavan aineen vaikutuksille.

Haluaisitteko ennemmin olla tilanteessa, että epidemia, jonka vakavuusastetta ei tiedetä, leviää ja aiheuttaa ehkä uhkaavia vaaratilanteita, mutta tästä ei tiedoteta? Luulenpa, että siinä vaiheessa jokainen olisi barrikadilla valittamassa, miksi tietoa ei saa...

 
Minä en raskausaikana syö mitään lääkkeitä.En ole koskaanjoutunut syömään,kun olen pitänyt huolen itsestäni toisella tapaa.Luonnollisemmalla tapaa.
En ole ollut kipeenä moneen moneen vuoteen.Enkä syö muutenkaan lääkkeitä.

Edelleen oli kyse vain nyt siitä että kuka ei ota rokotetta nyt sitten kaikesta huolimatta??Eikä mistää tämmösistä mussutuksista!! Kiitos.
 
Miehen kanssa yhteistuumin päätimme, ettei vauvaamme 11kk rokoteta. Meille aikuisille sitä ei tarjota. Koko perhe on pysynyt perusterveenä, toki kausiflunssat sairastettu, mutta niin lievillä oireilla, että ei nähdä oikein perustetta rokotteelle.
Ymmärrän niitä, jotka rokotteen haluavat ottaa, varsinkin jos kausiflunssat ovat olleet rankkoja.
 
Täällä myös yksi, joka ei sitä aio ottaa. Vaikka työn puolesta olisi tarjottu.
Hirveästi en ole sairastellut muutenkaan. Ja lisäksi olen perusterve, eli jälkitaudit eivät ole välttämättä niin rajuja. Katsotaan kuinka käy. Eikä tuo sikiskään mikään supertauti ole, joka tarttuisi kuin hyppykuppa joka tapauksessa. Käsihygienia yms tässäkin kunniassa.
 
Onpas helpottavaa kuulla, että muitakin raskaana olevia, jotka eivät aio ottaa rokotetta. Itsekin olen pohtinut asiaa monelta kantilta, mutta pysyn alkuperäisessä päätöksessä olla ottamatta.

Hurjaa tuo median pelottelu ja juuri meihin raskaana oleviinhan se helpoiten tehoaa. Toivoisin kanssa niin, että koko asian käsittely lopetettaisiin, jotta muutkin ihmiset saisivat rauhan sielulleen eikä meitä raskaana olevia tarvitsisi painostaa ja tivata syitä, miksi emme halua rokotetta. Toiset kyllä ymmärtää, miksi itsekin pohdin asiaa, mutta toisten mielestä olen varmasti aivan hullu. Mutta jokainen meistä tekee oman päätöksensä :)
 
Median pauhaaminen asiasta juurikin ärsyttää. Ja sitten sain sähköpostia missä linkki sivustolle ja videoon, missä kehotettiin olla ottamatta kun se on kuulemma salaliitto :LOL: Että syntyvyys näin laskuun, kun seaiheuttaa lapsettomuutta :whistle: :whistle:
No joo, itse en ota kun en paljon muitakaan lääkkeitä käytä. Mistä sitä tietää onko se sittenkään tutkittu ns terveellisiksi raskaana oelville, kun on aika häthätää kokoon isketty rokote.
Mutta kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee, kenenkään päätökseen ei pidä puuttua.
 
Itse en suoraan sanottuna tiedä otanko. Viikon päästä on ensimmäinen neuvolakäynti ja odotan sitä mitä siellä sanotaan. Todennäköisesti kehotetaan rokote ottamaan. Olen kyllä rokotetta vastaan juuri siksi, että se on niin nopeasti tuotu markkinoille ja en luota että on täysin tutkittu. Tässä on turha verrata tätä kaikkiin mahdollisiin polio yms rokotteisiin. Nuo eivät varmaankaan tulleet markkinoille yhtä nopeasti. Ja poks09 on aivan eri asia syödä suun kautta panadolia, antibiotteja ym. Rokote laitetaan suoraan suoneen.
 
wilma79: Itsellä oli neuvolakäynti tällä viikolla eikä rokotuksesta paljoa puhuttu. Kun olin jo tekemässä lähtöä, terveydenhoitaja kysyi, oonko miettinyt rokotetta ja kun kerroin kantani (eli että vielä pohdin asiaa), hän sanoi, että jatka miettimistä. Kertoi itsekin, että heillekin tuleva tieto rokotteesta hyvin ristiriitaista eikä itsekään tiedä, aikooko ottaa rokotetta. Ja hän ainakin ymmärsi täysin, miksi pyörittelen asiaa päässäni. Itselle tuli helpottunut olo, etten ole ainoa, joka näitä juttuja miettii.. kun kerta terveydenhuollon ammattilaisetkaan eivät tiedä, ottaako rokotetta vai ei. Eli, minulle sitä ei ainakaan suositeltu eli omaa kantaa ei tarvinnut hirveästi perustella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nona:
Itselle tuli helpottunut olo, etten ole ainoa, joka näitä juttuja miettii.. kun kerta terveydenhuollon ammattilaisetkaan eivät tiedä, ottaako rokotetta vai ei. Eli, minulle sitä ei ainakaan suositeltu eli omaa kantaa ei tarvinnut hirveästi perustella.
Tähän tulin kommentoimaan että katsoiko kukaan eilista A-talkia jossa puhuttiin rokotteesta?

Siellä tuli esille että Suomessa hyvin pieni osa terveydenhuollon henkilöstöstä, mukaan lukien lääkärit, tietävät rokotusasioista tarpeeksi. Asiantuntijataho on tässä asiassa THL jossa ihmiset tekevät elämäntyönään rokotetutkimuksia. Se että valmistuu lääkiksestä ei ole tae asiantuntijuudelle.

Tämä selittänee sen miksi jopa kaksi lääkäriä voi olla rokotteesta eri mieltä. Neuvolan terveydenhoitaja ei missään tapauksessa ole asiantuntija rokoteasiassa.
 
Sapfo: Kyllä tuli A-talk katsottua ja juuri tuota samaa asiaa ihmettelin suuresti, että miksi rokotteesta ei kerrota edes terveydenhuollon alalla työskenteleville... Jos he eivät tiedä rokotteesta, kuinka sitten tavallinen pulliainen voisi siitä tietää varmuudella. Eli hyvin epämääräistä tuo informaatio on niin meille kansalaisille kuin terveydenhuollon henkilöstöllekin. Ts. ei saanut eilinen ohjelma minua vakuuttuneeksi rokotteen turvallisuudesta :)
 
Ja poks09 on aivan eri asia syödä suun kautta panadolia, antibiotteja ym. Rokote laitetaan suoraan suoneen.[/quote]

Rokotteita EI laiteta suoneen, ne pistetään lihakseen. Kyse ei ole siitä, mitä kautta lääkkeen, rokotteen ym. saa. Vaikuttavat aineet imeytyvät antotavasta huolimatta elimistöön ja aiheuttavat sen haittareaktion, jos ovat aiheuttaukseen.

Toki minäkin toivoisin, että kaikki maailman vaivat voitaisiin hoitaa muuten kuin ylimedikalisoimalla. Ja onneksi jokainen voi tehdä oman valintansa. Propaganda suuntaan tai toiseen on typerää varsinkin, jos sen perusteeksi ei ole riittävästi faktoja.

Terveydenhuollon tietotaso tässä asiassa ei sen sijaan yllätä. Terveydenhuollon ammattilainen, oli kyseessä sitten hoitaja tai lääkäri on yleensä tietyn suppean alan parissa työskentelevä eikä hän välttämättä tiedä oman erikoisosaamisensa ulkopuolelta lääkkeistä, rokotteista, hoitokäytännöistä jne. juuri tavallista kansalaista enempää. Tarkoitan tällä sitä, että termi terveydenhuollon ammattilainen ei tarkoita sitä, että he tietäisivät tämäntyyppisen taudin taustoista yhtään mitään ilman, että joku tietty asiantuntija sen tiedon myös heille kertoo. Kun kyseessä on koko Suomea koskettava asia, on mahdonta, että tehokas ajantasainen info tavoittaisi kaikki kymmenet tuhannet terveydenhuollon ammattilaiset, kun koko tauti on sellainen, että siihen liittyvä tieto elää jatkuvasti epidemian kehittyessä, sairastuneiden ja rokotusten ja niistä saatujen kokemusten kautta.

Vaikka olette kuinka rokotevastaisia perustellusti, älkää syyllistäkö muita omista ratkaisuistaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja wilma79:
Itse en suoraan sanottuna tiedä otanko. Viikon päästä on ensimmäinen neuvolakäynti ja odotan sitä mitä siellä sanotaan. Todennäköisesti kehotetaan rokote ottamaan. Olen kyllä rokotetta vastaan juuri siksi, että se on niin nopeasti tuotu markkinoille ja en luota että on täysin tutkittu. Tässä on turha verrata tätä kaikkiin mahdollisiin polio yms rokotteisiin. Nuo eivät varmaankaan tulleet markkinoille yhtä nopeasti. Ja poks09 on aivan eri asia syödä suun kautta panadolia, antibiotteja ym. Rokote laitetaan suoraan suoneen.
Rokotteita EI laiteta suoneen, ne pistetään lihakseen. Kyse ei ole siitä, mitä kautta lääkkeen, rokotteen ym. saa. Vaikuttavat aineet imeytyvät antotavasta huolimatta elimistöön ja aiheuttavat sen haittareaktion, jos ovat aiheuttaukseen.

Toki minäkin toivoisin, että kaikki maailman vaivat voitaisiin hoitaa muuten kuin ylimedikalisoimalla. Ja onneksi jokainen voi tehdä oman valintansa. Propaganda suuntaan tai toiseen on typerää varsinkin, jos sen perusteeksi ei ole riittävästi faktoja.

Terveydenhuollon tietotaso tässä asiassa ei sen sijaan yllätä. Terveydenhuollon ammattilainen, oli kyseessä sitten hoitaja tai lääkäri on yleensä tietyn suppean alan parissa työskentelevä eikä hän välttämättä tiedä oman erikoisosaamisensa ulkopuolelta lääkkeistä, rokotteista, hoitokäytännöistä jne. juuri tavallista kansalaista enempää. Tarkoitan tällä sitä, että termi terveydenhuollon ammattilainen ei tarkoita sitä, että he tietäisivät tämäntyyppisen taudin taustoista yhtään mitään ilman, että joku tietty asiantuntija sen tiedon myös heille kertoo. Kun kyseessä on koko Suomea koskettava asia, on mahdonta, että tehokas ajantasainen info tavoittaisi kaikki kymmenet tuhannet terveydenhuollon ammattilaiset, kun koko tauti on sellainen, että siihen liittyvä tieto elää jatkuvasti epidemian kehittyessä, sairastuneiden ja rokotusten ja niistä saatujen kokemusten kautta.

Vaikka olette kuinka rokotevastaisia perustellusti, älkää syyllistäkö muita omista ratkaisuistaan.



 
Poks09: Eikö tuon viimeisen lauseesi voisi kääntää myös niin päin, että vaikka oletkin kuinka rokotemyönteinen perustellusti, älä syyllistä muita omista ratkaisuista.

Tuntuu, että ne jotka ovat ottaneet/aikovat ottaa rokotteen, käyvät hyvin kuumana asian tiimoilta. Onkohan lie kuitenkin pelkoa ja epävarmuutta tehdyn päätöksen suhteen..
 
En ota, meillä oli isäntäkin sitä mieltä et ei. Toivotaan nyt vaan sitten etten sitä saa, tai jos saan niin ei tulis mitään sen kummempaa.. Ite on oo tuota asiaa juurikaan sen suuremmin murehtinu, uutisiakana en oo viitsiny edes katsoa just ton median älyttömän myllytyksen takia. Kuolee niitä ihmisiä siihen ihan kausi influenssaankin mutta eipä niitä kukaan koskaan sure... :whistle:
Jokainen saa tehdä niinkuin haluaa mun puolesta, itse en kuitenkaa aio sitä ottaa ja toivon ettei sen takia ala satamaan näitä "huono äiti" kommentteja.
Eikö sveitsi justiinsa rajannu rokotteen käytön niin että sitä ei annettaisikaan raskaana oleville ja lapsille?

Mukavaa ja terveellistä odotusaikaa kaikille! :)

Maira ja mytty 12+0
 
Hyvä Maira! Olet tehnyt oikean päätöksen senkin suhteen, ettet turhaan ole rasittanut itseäsi uutisten seuraamisella :)

Kyllä, juuri niin se Sveitsi päätti kuin tuossa kirjoitit ja joku oli kommentoinut uutisen perään seuraavasti:
Alkuraskaus meneillä, tänään klo 15:43
Olin jo päättänyt että rokotteen otan mutta kaksi raskaana olevaa tuttavaani joutuivat sairaalahoitoon otettuaan rokotteen. Toinen on sairaalahoidossa kohdun suun auettua ennenaikaisesti, toinen sai keskenmenon. Nyt kyllä epäröin suuresti.
 

Yhteistyössä