Kuinkahan monelle todellisuudessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vain

Vieras
...jää synnytyksen jälkeen elinikäisiä tai vuosia kestäviä alapääongelmia? Siis onkohan tästä tehty ihan jotain tutkimusta?

Mulle tuli vain mieleen, kun tälläkin palstalla saa aika paljon lukea, että monille äideille on tullut pahoja repeämiä ja niistä on jäänyt erilaisia arkielämässä tuntuvia ongelmia ja kiputiloja. Itse olen luullut pahojen repeämien ja niistä jäävien haittojen olevan tosi harvinaista?

Onkohan se vain niin, että harvalle jää pitkäaikaisia ongelmia, mutta ne kenelle niitä tulee, he haluavat niistä paljon puhua, etenkin keskustelupalstoilla?

Ainakin omassa tuttavapiirissä tuntuu, että kaikki on toipuneet tosi hyvin synnytyksestä, vai onkohan se niin arka aihe, ettei siitä viitsi paljon kaverillekaan kertoa?

Tällaista asiaa mietiskelin, tietoa, pohdintaa???

Tutkimuksista en osaa sanoa, mutta eipä kuulu omaankaan tuttavapiiriin niitä joille olis tullu elinikäisiä vaurioita alatiesynnytyksistä. Vaikka repeämiä onkin useilla. Taitaa olla niin että ne joille on haittoja tullut, niin ovat niistä aktiivisesti tilaisuuden tullen palstoilla kertomassa.

:wave: mutta en tosiaankaan huutele ongelmistani muille, sisko on ainut joka tietää. Ja ärsyttää kyselyt että "eikö jo toista lasta?". Kun on vieläkin koko asiasta itku kurkussa itellä... ja hävettää :ashamed: Niin selitä siinä sitten jollekin sukulaistantalle tai kaverille että ei edes tee paljon mieli seksiä kun sattuu niin p.erkeleellisesti... ja muutenkin, kulkea tena housussa kolmekymppisenä.. Ei oikein kuulu mun kavereitten suosikkipuheenaiheisiin. Ainut paikka missä tästä on voinu puhua ja tätä katkeruutta on saanut purettua on tää palsta. Ainoostaan täällä kehtaa kertoa miten asiat oikeesti on. Vaikka kyllähän täälläkin osa epäilee, että nää on vaan "juttuja". Nyt se ei tunnu niin pahalta kun aluksi. Sillon sitä mietti että toivottavasti saatte ite nää samat vaivat seuraavalla kerralla.Mutta oikeesti kellekään en kyllä tämmöstä toivoisi. Ei lohduta yhtään vaikka on terve ja ihana lapsi. Parisuhde ja naiseus on tässä kyllä niin kovilla :'( Minkäänlaista "vertaistukea" en oo kyllä mistään saanu. Tai mitään muutakaan tukea (kun ei kukaan lääkäreitten lisäksi tiedä tästä).
Mä todennäkösesti saisin sektion jos tulisin uudestaan raskaaksi mutta kuten sanottu, mahollisuudet on aika pienet jos seksiä harrastaa pari kertaa vuodessa. Että sepä siitä toisesta lapsesta. Ja tuskin se mua terveitten (tai normaalikuntoisten) kirjoihin se uuskaan raskaus enää palauttaisi.Niin ja tosta synnytyksestä on nyt kohta viis vuotta :'(

Vaikka pikkuhiljaa alkaa tietoisuus alatiesynnytysten toisenlaisestakin todellisuudesta lisääntymään, niin varmasti suurin osa synnyttäneistä vain kärvistelee hiljaa kärsien ja häpeillen itse tapahtumaa ja siitä tulleita vaurioita. Kuten monesti tälläkin palstalla on todettu, erään tutkimuksen mukaan peräsuolen puolelle pysyviä vaurioita saavien naisten osuus on n. 20 % ja virtsarakon puolelle pysyvästi vaurioituneita on varmasti paljon enemmän. Tutkittua, julkaistua tietoa siitä en ole kylläkään nähnyt.

Henkilökohtaisesti tuttavapiirissä on pahasti vaurioituneita n. neljäsosa, ja puolet on saanut heti synnytyksen yhteydessä pysyviä mutta lievempiä vaurioita (kuten lieviä virtsanpidätyskyvyn ongelmia). Itse olen kyllä suoraan sanonut asiat niin kuin ne ovat kohdallani olleet, muun muassa senkin vuoksi etten voi sietää sitä vaaleanpunaista valheellista lässätystä alatiesynnytysten hellpoudesta ja luonnollisuudesta ja nopeasta toipumisesta. Sitä se ei missään nimessä kaikille ole, eivätkä siis kaikki koskaan edes toivu alatiesynnytyksestä ilman kirurgin veitsen apua.

Olisi mukava nähdä faktoja joskus näistä asioista, jos niitä todella tutkittaisiin ja selviteltäisiin. Mutta todellisuudessa äideille tulevia vammoja ei ensinnäkään osata diagnosoida oikein, eikä niitä kirjata mihinkään, niitä ei siis näy missään virallisissa papereissa synnytykseen liittyen, joten niitä ei ole olemassa vaikka naiset niistä yleisestikin kärsivät.

Yhteistyössä