Kuinkahan kauan menee kun pääsee polven tähystykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Jos on todettu että tähystys on tehtävä, ja potilas on työkyvytön ennen tähystysleikkausta? Minulla on polvi kuvattu 16.10, ortopedille on aika 3.12. Mietin vaan että ei nyt sentään ihan kuukausitolkulla joudu odottelemaan leikkausta jos ei kykene työhön? Mulla on polvesta kierukka revennyt...

Mulla ortopedi teki viime joulukuussa lähetteen tähystykseen ja tähystys oli maaliskuussa. Eli 3kk, kun oli 6kk kiireellisyysluokassa, eli viimeistään kesällä olis ollut.

Mä menin eka tähystykseen ja tänä syksynä vasta otettiin magneettikuvat. Tähystykseen mennessä vielä epäiltiin, että nivelkierukka olis hajalla, mut olikii eturistisiteessä repeämä. Eka tähystyksessä ACL-vamma todettiin, mut magneetissa sitä ei näkynyt ja ortopedit oli sitä mieltä, että se oli vaan epäilys siitä vammsta ja että sitä ei muka olisikaan. :o Ja fysiatri ei osannut ottaa kantaa siihen, että onko eturistisiteessä vamma vaiko ei. "En voi ottaa kantaa asiaan, koska en ollut tähystyksessä mukana." Eli sittenhän kantaa voi ottaa vaan se, joka tähystyksen teki?

[QUOTE="vieras";29179329]Voi mennä kuukausia. Ilmeisesti lähetettä ei ole tehty, vaan ortopedi sen tekee sitten 3.12. Joskus operaatioon pääsee nopeastikin, jos peruutusaikoja.[/QUOTE]

Joo tähystyslähetettä ei ole tehty mutta ortopedi tekee sen 3.12. Lokakuussa on radiologi nähnyt ultratessa kierukkarepeämän eli magneettikuvausta ei kuulemma tarvitse vaan ortopedi voi tehdä lähetteen suoraan tähystykseen.

Ai kuukausia? Huh sentään, aika hurjalta tuntuu, kun en tosiaan kykene menemään töihin tällä polvella jossa on vettä, tulehdus yms. kun työssäni ollaan jalkojen päällä pelkästään. Mutta eikai tässä auta muu kuin odotella vaan.

[QUOTE="a p";29179434]Joo tähystyslähetettä ei ole tehty mutta ortopedi tekee sen 3.12. Lokakuussa on radiologi nähnyt ultratessa kierukkarepeämän eli magneettikuvausta ei kuulemma tarvitse vaan ortopedi voi tehdä lähetteen suoraan tähystykseen.

Ai kuukausia? Huh sentään, aika hurjalta tuntuu, kun en tosiaan kykene menemään töihin tällä polvella jossa on vettä, tulehdus yms. kun työssäni ollaan jalkojen päällä pelkästään. Mutta eikai tässä auta muu kuin odotella vaan.[/QUOTE]

Niin mullekii sanoivat, että voi mennä monta kuukautta ku viime joulukuussa laitto lähetteen. Mut ylllättävän nopeeta tulikin, joten ei sullakaan välttis montaa kuukautta mene, mutta eikös sanonta kuulu, että odottavan aika on pitkä? :)

Mulla on tullu polveen vettä ekan kerran vasta tähystyksen jälkeen. Itse asiassa tähystyksen jälkeen kaikki onkin polven kohdalla mennyt vaan huonommaks. Minäkään en pysty mitään tekemään polven takia. Tähystyksen jälkeen käynyt polven takia lääkärissä 7kertaa..

Polvi on turvonneempi kuin koskaan ennen, mutta ei siinä nestettä ole, tai ei ollut viime kuun puolessa välissä, kun fysiatri katto ultraäänellä sen. Kukaan ortopedi ei osaa sanoo, että mikä aiheuttaa h*lvetilliset säryt.

Alkuperäinen kirjoittaja kadun tähystykseen menoa;29179629:
Niin mullekii sanoivat, että voi mennä monta kuukautta ku viime joulukuussa laitto lähetteen. Mut ylllättävän nopeeta tulikin, joten ei sullakaan välttis montaa kuukautta mene, mutta eikös sanonta kuulu, että odottavan aika on pitkä? :)

Mulla on tullu polveen vettä ekan kerran vasta tähystyksen jälkeen. Itse asiassa tähystyksen jälkeen kaikki onkin polven kohdalla mennyt vaan huonommaks. Minäkään en pysty mitään tekemään polven takia. Tähystyksen jälkeen käynyt polven takia lääkärissä 7kertaa..

Polvi on turvonneempi kuin koskaan ennen, mutta ei siinä nestettä ole, tai ei ollut viime kuun puolessa välissä, kun fysiatri katto ultraäänellä sen. Kukaan ortopedi ei osaa sanoo, että mikä aiheuttaa h*lvetilliset säryt.
Harmi kun tähystyksestä ei ollut apua. :-( Mulla oli edelleen nestettä polvessa, ollut noin 7 vkoa. Mulla oli toisessa polvessa 11 v. sitten sama juttu, ja tähystys auttoi, se on ollut tämän koko ajan suht hyvä, muistaakseni kerran on tulehtunut. Mulla kulumat molemmissa, ne tämän kaiken vaian aiheuttavat. oisko sulla kuluma tai nivelrikko, se ehkä selittäisi nuo kipusi? Mulla on Arcoxia-niminen kipulääke kulumien aiheuttamaan kipuun, ja se auttaa paremmin kuin Burana tai Panadol tms.

[QUOTE="a p";29179656]Harmi kun tähystyksestä ei ollut apua. :-( Mulla oli edelleen nestettä polvessa, ollut noin 7 vkoa. Mulla oli toisessa polvessa 11 v. sitten sama juttu, ja tähystys auttoi, se on ollut tämän koko ajan suht hyvä, muistaakseni kerran on tulehtunut. Mulla kulumat molemmissa, ne tämän kaiken vaian aiheuttavat. oisko sulla kuluma tai nivelrikko, se ehkä selittäisi nuo kipusi? Mulla on Arcoxia-niminen kipulääke kulumien aiheuttamaan kipuun, ja se auttaa paremmin kuin Burana tai Panadol tms.[/QUOTE]

Ei oo ainakaan lääkärit sanoneet mitään nivelrikosta tai kulumista.
Mulla kans on Arcoxiaa määrätty. Eka ortopedi määräs viikon kuuriks 90mg Arcoxiaa, se auttoi aika hyvin. Mut sitten fysiatri muutti sen 60milligrammaseks, eikä se auta ollenkaan. Sano, että pienempi annostus on parempi. Mulla auttoi heti tähystyksen jälkeen ekat 2 viikkoo burana ja panadol, mut siihen niitten tehot jäikin.

Pitäs varmaan varata terveyskeskukseen aika polven takia, että se vois mahollisesti vaihtaa vaikka tuon Arcoxian siihen vahvempaan tai poistaa nesteet polvesta, jota 99% varmasti on. Mut viimeks tk:ssa käydessä lääkäri ei ees suostunut poistaa nestettä, kun sinne voi mennä pöpö ja käski vaan syyä buranaa&panadolia, mut jostain luin, että se neste siellä polvessa voi tehä enempi tuhoja kuin se, että sinne pääsis joku pöpö. Ja luulenpa, että kivutkii helpottuis kun sais nestettä pois sieltä. Aiemmilla 2kerralla kun on poistettu, ni se on tosin tullu jo viikossa takas. Ja kortisonia ei uskaltanut toisella kerralla laittaa, koska polvinivelestä tuli verta.

Kaikki sanoo, että kävely, etenkin portaiden kävely on hyväksi polvelle. No entäs nyt, kun viikonlopun aikana kävelin monta kymmentä kertaa portaita ylös ja alas, ni polvi on ihan tajuttoman turvonnut ja kipeä ? Sunnuntaista lähtien taas lukkoilee ja kävellessäki saattaa lyödä lukkoon, eihän sitä kohta uskalla kävellä ollenkaan! Tää on niin turhauttavaa. Lääkäreiden mukaan mitään ei ole rikki, tai no riippuu näköjään lääkäristä.. Miten voi luottaa siihen, että tähystävä lääkäri sanoo, että on eturistiside vamma kun muut ortopedit sanoo, ettei oo? Tosin tuntu, että jälkimmäisellä oli niin kiire päästä musta vaan eroon, eikä halua pohtia sitä, mikä on polvessa..!!

Fysiatri laitto fysioterapiaan lähetteen, että polvi tulee kuntoutuksella kuntoon.

Polevlle on hväksi uinti ja (kunto) pyöräily. Siis sellainen liikunta mikä vahviastaa lihaksia ilman että tulee tärähdyksiä sinne polveen. Tietty niitä reisiliuaksia joi harjoittaa esim kuntosalilla myös. Kävelyä mieluiten pehmeällä alustalla esim pururadalla.

[QUOTE="Vieras";29180030]Polevlle on hväksi uinti ja (kunto) pyöräily. Siis sellainen liikunta mikä vahviastaa lihaksia ilman että tulee tärähdyksiä sinne polveen. Tietty niitä reisiliuaksia joi harjoittaa esim kuntosalilla myös. Kävelyä mieluiten pehmeällä alustalla esim pururadalla.[/QUOTE]

No joo tiedän, olen nämä lääkäreiltä kuullut, kun nivelrikko on todettu jo toistakymmentä vuotta sitten. Enkä edes muita lajeja saakaan harrastaa.

Nyt kun on kierukka sökö tuehdus ja nestettä polvessa ja leikkausta odottelen, niin en tiedä kannattaako nyt kauheasti rasittaa polvea kävelyllä, pyöräilyllä ja uinnilla? Polvi turpoaa ihan muodottomaksi jo alle kilsan kävelystä. Luulen että kannattaisi vasta leikkauksen jälkeen ja polven alettua parantua noita harrastaa?

Alkuperäinen kirjoittaja kadun tähystykseen menoa;29179965:
Ei oo ainakaan lääkärit sanoneet mitään nivelrikosta tai kulumista.
Mulla kans on Arcoxiaa määrätty. Eka ortopedi määräs viikon kuuriks 90mg Arcoxiaa, se auttoi aika hyvin. Mut sitten fysiatri muutti sen 60milligrammaseks, eikä se auta ollenkaan. Sano, että pienempi annostus on parempi. Mulla auttoi heti tähystyksen jälkeen ekat 2 viikkoo burana ja panadol, mut siihen niitten tehot jäikin.

Pitäs varmaan varata terveyskeskukseen aika polven takia, että se vois mahollisesti vaihtaa vaikka tuon Arcoxian siihen vahvempaan tai poistaa nesteet polvesta, jota 99% varmasti on. Mut viimeks tk:ssa käydessä lääkäri ei ees suostunut poistaa nestettä, kun sinne voi mennä pöpö ja käski vaan syyä buranaa&panadolia, mut jostain luin, että se neste siellä polvessa voi tehä enempi tuhoja kuin se, että sinne pääsis joku pöpö. Ja luulenpa, että kivutkii helpottuis kun sais nestettä pois sieltä. Aiemmilla 2kerralla kun on poistettu, ni se on tosin tullu jo viikossa takas. Ja kortisonia ei uskaltanut toisella kerralla laittaa, koska polvinivelestä tuli verta.

Kaikki sanoo, että kävely, etenkin portaiden kävely on hyväksi polvelle. No entäs nyt, kun viikonlopun aikana kävelin monta kymmentä kertaa portaita ylös ja alas, ni polvi on ihan tajuttoman turvonnut ja kipeä ? Sunnuntaista lähtien taas lukkoilee ja kävellessäki saattaa lyödä lukkoon, eihän sitä kohta uskalla kävellä ollenkaan! Tää on niin turhauttavaa. Lääkäreiden mukaan mitään ei ole rikki, tai no riippuu näköjään lääkäristä.. Miten voi luottaa siihen, että tähystävä lääkäri sanoo, että on eturistiside vamma kun muut ortopedit sanoo, ettei oo? Tosin tuntu, että jälkimmäisellä oli niin kiire päästä musta vaan eroon, eikä halua pohtia sitä, mikä on polvessa..!!

Fysiatri laitto fysioterapiaan lähetteen, että polvi tulee kuntoutuksella kuntoon.
No on kyllä kuluman/nivelrikon oireet. Eikö polveasi ole magneettikuvattu? Eihän polvesta esim. röntgenissä näe onko noita vai ei. Ei mikään pelkkä fysioterapia tasan tarkkaan auta jos on jotain tuollaista vikaa.

[QUOTE="a p";29180378]No on kyllä kuluman/nivelrikon oireet. Eikö polveasi ole magneettikuvattu? Eihän polvesta esim. röntgenissä näe onko noita vai ei. Ei mikään pelkkä fysioterapia tasan tarkkaan auta jos on jotain tuollaista vikaa.[/QUOTE]

Magneettikuvissa ei näkynyt mitään poikkeavaa, ei edes sitä, että eturistiside olis hajalla.

[QUOTE="Vieras";29180030]Polevlle on hväksi uinti ja (kunto) pyöräily. Siis sellainen liikunta mikä vahviastaa lihaksia ilman että tulee tärähdyksiä sinne polveen. Tietty niitä reisiliuaksia joi harjoittaa esim kuntosalilla myös. Kävelyä mieluiten pehmeällä alustalla esim pururadalla.[/QUOTE]

Voihan uinti olla hyväks, mut ei se siltä uidessa/vedessä ollessa tunnu, kun polvesta kuuluu about 15kertaa naks vaikka on vedessä kerinnyt olla 5minsaa. Ja ne pari päivää sen uimassa käynnin jälkeen varsinkii on ihan h*lvettiä. Syyslomalla torstaina kävin uimassa, perjantaina nousin autosta, ni polvi jotenkii taittu taaksepäin, jota ei oo koskaan ennen tapahtunut!

Yhteistyössä