Kuinkahan kamala kuolema tulee kun sairastaa keuhkoahtaumatautia

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Aika harva vain nukkuu pois. Kuoleminen kai yleensä tuntuu ikävältä, tavalla tai toisella. Hyvin ne pystyy tuonkin taudin viime metreillä lääkitsemään tolkun pois..

..
jos mikään muu tauti ei vie ennen tuota, niin kyllä tukehtuminen edessä. Taudin kanssa voi elää vuosia, pienestäkin kävelystä rasittuu, voi joutua ottamaan lisähappilaitteen kotia

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
jos mikään muu tauti ei vie ennen tuota, niin kyllä tukehtuminen edessä. Taudin kanssa voi elää vuosia, pienestäkin kävelystä rasittuu, voi joutua ottamaan lisähappilaitteen kotia
mä epäilen että ei elkä enää vuosia. Entinen allkis ( ollut nyt 14v juomatta) , sairastaa myös diabetesta ja on myös sepelvatimotauti.
Polttaa ihan oikeati tosi paljon tupakaa, iahna jatkuvasti on tupakka suussa.

Näen läheltä erään sukulaisen hidasta kuolemaa keuhkoahtaumatautiin ja loppui kuin seinään oma tupruttelu. Sellaista kärsimystä ei toivo pahimmalle vihamiehellekään :( Ihan kauhea sairaus ja hurjat tuskat ja kärsimykset pitkälle edetessään.

sh
Muutamaa tuollaista olen hoitanut eikä kyllä käy kateeksi. Vaikkei olis kuolemakaan vielä lähellä niin se tukehtumisen tunne joka tulee monta kertaa päivässä on jotain kamalaa vierestäkin seurattuna.

vieras
Tekisi totisesti hyvää jokaiselle tupakoijalle tutustua lähemmin COPD:hen, uskon että kummasti löytyisi motivaatiota tupakoinnin lopettamiseen.

Jos yhtään lohduttaa, COPD on loppujenlopuksi melko harvan kuolinsyy, vaikka tappava tauti onkin. Omalla toiminnalla voi etenemiseen vaikuttaa, ja monesti ihminen ehtiikin kuolla johonkin muuhun, kuin ko tautiin.

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Muutamaa tuollaista olen hoitanut eikä kyllä käy kateeksi. Vaikkei olis kuolemakaan vielä lähellä niin se tukehtumisen tunne joka tulee monta kertaa päivässä on jotain kamalaa vierestäkin seurattuna.
vielä ei ole tuossa pisteessä, mutta astmapiippuua tarvitsee aika usein kuitenkin.

hoi
ei ole mitään kauheen kiva näköistä. Hoitsuna olen vierestä katsonut kun tukehtui.. Kamalaa oli kun itse ei pystynyt mitään tekemään vaikka kuinka yritti :( ei todellakaan siis kiva kuolintapa..

lotta
Alkuperäinen kirjoittaja uusivuosi:
Mun pappa vain nukkui pois. Lakkasi hengittämästä kun nukkui. Rauhaisa pois meno oli.
Samoin meni äitini, rauhallisesti, tosin sen mahdollisti kipupumppu. Kauhea sairaus silti ja jos olisin tupakoinut olisi se varmasti loppunut tuota sairastelua seuratessa. Vielä kun alttius sairastua tuohon sairauteen kulkee geeneissä ja suvussa.

Mun mielestä keuhkoahtaumataudista pitäisi puhua paljon enemmän. Aina puhutaan vaan keuhkosyövästä tupakoinnin yhteydessä, mutta syövästä sentään voi parantua tai sitten se vie nopeasti. Pahinta on kitua hitaasti tappavan sairauden kanssa ja kokea tukehtumisen tunne useita kertoja päivässä.

Mun vaari hiipui pois taudin seurauksena. Ei mitenkään kauniisti ja hiljaa, vaa koristen, vinkuen ja puhumaankaan ei kyennyt, kun happi ei riittänyt.
Sairaalaan kun otettiin sisään, niin samana yönä kuoli.
Kuin rankka syöpä loppuvaiheessa. Ei voimia ja luulen että hapenpuute meni päähänkin.

Ei saanut kotiin lisähappea, eikä mitään muutakaan astmapiippua lukuunottamatta diagnoosin jälkeen. Ei vaikka oli yhteydessä tk:hon olon heikentyessä, itse ei päässyt enää liikkeelle siinä vaiheessa ja uskoi lääkäreitä, että voi odotella ensiviikon lääkäri aikaa. Röökin polton lopetti vasta vähän ennen kuolemaansa.

Itse epäilen hoito virhettä kuoleman syyksi. Toisaalta en tiedä oliko se loppuviimein hyvä asia ettei pitkittynyt tuskainen taival. Mutta tämän ei kuuluisi olla ihmisten käsissä, vaan lääkäreillä on velvollisuus hoitaa ajoissa. Näin ei tapahtunut.

Ja silti sitä vaan ite poltti tupakkaa, kunnes raskaus lopetti. Nyt 18kk ilman.

lotta
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos yhtään lohduttaa, COPD on loppujenlopuksi melko harvan kuolinsyy, vaikka tappava tauti onkin. Omalla toiminnalla voi etenemiseen vaikuttaa, ja monesti ihminen ehtiikin kuolla johonkin muuhun, kuin ko tautiin.
COPD tuo mukanaan monia muita sairauksia, etenkin sydänsairauksia kun kehkot ovat kovilla. Taitaa olla sitten se ja sama mihin niistä sairauksista kuolee, jos kuolema on kuitenkin ennenaikainen...

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja mamiini:
Mun vaari hiipui pois taudin seurauksena. Ei mitenkään kauniisti ja hiljaa, vaa koristen, vinkuen ja puhumaankaan ei kyennyt, kun happi ei riittänyt.
Sairaalaan kun otettiin sisään, niin samana yönä kuoli.
Kuin rankka syöpä loppuvaiheessa. Ei voimia ja luulen että hapenpuute meni päähänkin.

Ei saanut kotiin lisähappea, eikä mitään muutakaan astmapiippua lukuunottamatta diagnoosin jälkeen. Ei vaikka oli yhteydessä tk:hon olon heikentyessä, itse ei päässyt enää liikkeelle siinä vaiheessa ja uskoi lääkäreitä, että voi odotella ensiviikon lääkäri aikaa. Röökin polton lopetti vasta vähän ennen kuolemaansa.

Itse epäilen hoito virhettä kuoleman syyksi. Toisaalta en tiedä oliko se loppuviimein hyvä asia ettei pitkittynyt tuskainen taival. Mutta tämän ei kuuluisi olla ihmisten käsissä, vaan lääkäreillä on velvollisuus hoitaa ajoissa. Näin ei tapahtunut.

Ja silti sitä vaan ite poltti tupakkaa, kunnes raskaus lopetti. Nyt 18kk ilman.
keuhkoahtaumataudista ei parane, et voi vedota hoitovirheeseen. Siinä sairaudessa , kuten syövissäkään ei voi tietää meneekö tänään vai vasta ensi viikolla.

Yhteistyössä