Kuinka yleinen Oxynorm on synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Epäilen että tämä Oxynorm tulee olemaan vielä sellainen lääke, että siitä ei ensin puhuta, mutta jossain vaiheessa on pakko puhua ja se kielletään kokonaan.
Muoks. Siis synnytyksessä. Ainakaan tähän malliin että annetaan tuosta vaan kuin karkkia.
Ja tama perustuu mihin? :D

...
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Oxynorm on hyvin yleinen synnytyksen alkuvaiheessa, kun on kivuliaista supistuksia, mutta kohdunsuulla ei juurikaan vielä tapahdu mitään. Ilokaasusta ei yleensä ole apua (ja lapsen syntymään voi olla vielä päiviäkin aikaa) tässä vaiheessa ja epiduraalia ei voi antaa kun synnytys ei ole vielä kunnolla käynnissä. Aluksi yritetän tietysti kevyempiä kivunlievitysmenetelmiä, mutta Oxynormia/Petidiniä annetaan, jotta äiti saa levättyä edes hetkisen supistuksilta. kun synnytys lähtee kunnolla edistymään, niin silloin Oxynormia/Petidiniä ei luonnollisestikaan käytetä. Ko. lääkkeiden annosta tulisi olla minimissään 4 tuntia aikaa lapsen syntyessä, jolloin pystytään välttämään mahdollinen hengityslama.
okei, mulle kun tota annettiin, niin alle kahden tunnin päästä oli muksu maailmassa.
Sitä varten on naloksoni valmiina. Se toimii erittäin hyvin hengityslamaa vastaan.

vieras
Mä sain jotain oxy-alkuista piikkiä ennen umpparileikkausta ja sen jälkeen ja siitä tuli kyllä tosi hyvä fiilis ;)
Varmasti rentouttaisi mukavasti synnytyksessäkin, kai ne nyt on ajatellu ettei siitä vauvalle suurta haittaa ole? Ei kai sitä muuten olis otettu käyttöön??

vieras
Mä sain kans kun synnytystä käynnistettiin, tuli pari päivää supistuksia ja kun yölläkin vehtasin, enkä saanut nukuttua, kysyi hoitaja haluanko lääkettä että saan nukuttua. Sanoin joo, ja sitten mulle tuotiin ruisku joka otettiin suun kautta. Ihan kun kännissä olis ollut ja tosiaan vasta synnytyksen jälkeen sain tietää, mitä se aine oli. MISSÄÄN, ei missään puhuttu että tuollaista ainetta käytetään eikä siis riskitkään ollut tiedossa... Onneksi vauva oli syntyessään ihan OK.

hippi
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Epäilen että tämä Oxynorm tulee olemaan vielä sellainen lääke, että siitä ei ensin puhuta, mutta jossain vaiheessa on pakko puhua ja se kielletään kokonaan.
Muoks. Siis synnytyksessä. Ainakaan tähän malliin että annetaan tuosta vaan kuin karkkia.
Ja tama perustuu mihin? :D
bullsshittiin se perustuu

kätilö
Oxynorm on hyvin yleinen synnytyksen alkuvaiheessa, kun on kivuliaista supistuksia, mutta kohdunsuulla ei juurikaan vielä tapahdu mitään. Ilokaasusta ei yleensä ole apua (ja lapsen syntymään voi olla vielä päiviäkin aikaa) tässä vaiheessa ja epiduraalia ei voi antaa kun synnytys ei ole vielä kunnolla käynnissä. Aluksi yritetän tietysti kevyempiä kivunlievitysmenetelmiä, mutta Oxynormia/Petidiniä annetaan, jotta äiti saa levättyä edes hetkisen supistuksilta. kun synnytys lähtee kunnolla edistymään, niin silloin Oxynormia/Petidiniä ei luonnollisestikaan käytetä. Ko. lääkkeiden annosta tulisi olla minimissään 4 tuntia aikaa lapsen syntyessä, jolloin pystytään välttämään mahdollinen hengityslama.
okei, mulle kun tota annettiin, niin alle kahden tunnin päästä oli muksu maailmassa.
Aina ei voi valitettavasti tietää milloin lapsi syntyy...Siitä voi vain esittää arvioita. Tämän vuoksi synnytyssalissa on aina naloksonia (vastavaikuttaja) valmiina. Joskus pitkään ja hitaasti edennyt synnytys etenee yhtäkkiä. Oxynorm relaksoi äitiä myös voimakkaasti, mikä osaltaan auttaa kohdun suun aukeamisessa. Josko saamasi Oxynorm olisi vaikuttanut synnytystä edistävästi?
Olin siinä vaiheessa jotain 8cm auki, niin ei mielestäni kätilön pitäisi antaa silloin lääkettä, jota ei loppuvaiheessa saisi antaa.
Olen samaa mieltä, mutta tapausta tarkemmin tuntemattaa en ota kantaa sen enempää. joskus on tilanteita, jolloin on punnittava kahdesta huonosta vaihtoehdosta toinen... Oxynorm ja vastaavat johdannaiset ovat kuitenkin näistä vahvoista kipulääkkeistä lähes ainoita, joita voi synnyttävälle antaa. Toki ne SAATTAVAT aiheuttaa lapselle hetkellistä hengityslamaa JOS lapsi syntyy 4 tunnin kuluessa lääkkeen annosta. Mutta tähänkin on toki lääke olemassa. Sen verran vielä lisäisin, että kätilö ei koskaan määrää Oxynormin antoa tai anna sitä ilman lääkärin määräystä.

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö myös:
oxynorm on turvallisempaa sikiölle kun petidin
No opiaattihan se oxynormikin on, eli samalla lailla istukan lapaisee ja sikioon vaikuttaa. Oxynorm (tai diamorphine eli heroiini, jota meilla kaytetaan) on tehokkaampaa, vahemman sivuvaikutuksia aidille ja pidempikestoisempaa. Tai minulla ei ole kokemusta oxynormista, diamorphiinista ainoastaan, mutta vahvoja opiaatteja molemmat.

rkomc
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä sain jotain oxy-alkuista piikkiä ennen umpparileikkausta ja sen jälkeen ja siitä tuli kyllä tosi hyvä fiilis ;)
Varmasti rentouttaisi mukavasti synnytyksessäkin, kai ne nyt on ajatellu ettei siitä vauvalle suurta haittaa ole? Ei kai sitä muuten olis otettu käyttöön??
Opiaateista ei ole suurta haittaa. Jotkut äidit käyttävät koko raskauden ajan ja synnyttävät silti terveitä lapsia.

???
No opiaattihan se oxynormikin on, eli samalla lailla istukan lapaisee ja sikioon vaikuttaa. Oxynorm (tai diamorphine eli heroiini, jota meilla kaytetaan) on tehokkaampaa, vahemman sivuvaikutuksia aidille ja pidempikestoisempaa. Tai minulla ei ole kokemusta oxynormista, diamorphiinista ainoastaan, mutta vahvoja opiaatteja molemmat.
Missä maassa heroiinia käytetään lääkkeenä?

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Englannissa.

???
Mä sain kans kun synnytystä käynnistettiin, tuli pari päivää supistuksia ja kun yölläkin vehtasin, enkä saanut nukuttua, kysyi hoitaja haluanko lääkettä että saan nukuttua. Sanoin joo, ja sitten mulle tuotiin ruisku joka otettiin suun kautta. Ihan kun kännissä olis ollut ja tosiaan vasta synnytyksen jälkeen sain tietää, mitä se aine oli. MISSÄÄN, ei missään puhuttu että tuollaista ainetta käytetään eikä siis riskitkään ollut tiedossa... Onneksi vauva oli syntyessään ihan OK.
Miksei olisi ollut?

sondersson
Se on järkyttävää miten vauvan henki vaarannetaan vain siksi, ettei äidin tarvitse tuntea kipua muutaman tunnin ajan. Eikö sitä sen vertaa voi oman lapsensa takia kestää? Vaikka ei tuo toisaalta synnyttäjien vika ole, kätilöt noita piikkejä jakelee melkipä lupia kyselemättä.

historiaa
Englannissa.
Suomessa sai heroiinia aikoinaan vapaasti. Silloin täällä käytettiin sitä enemmän kuin missään muualla maailmassa. Suomi on joutunut perustelemaan yk:lle massiivisia heroiinimääriä, mitä täällä mätettiin lärviin.

Sen jälkeen missään maailmassa ei ole päästy samoihin käyttömääriin.

historiaa
Alkuperäinen kirjoittaja historiaa:
Englannissa.
Suomessa sai heroiinia aikoinaan vapaasti. Silloin täällä käytettiin sitä enemmän kuin missään muualla maailmassa. Suomi on joutunut perustelemaan yk:lle massiivisia heroiinimääriä, mitä täällä mätettiin lärviin.

Sen jälkeen missään maailmassa ei ole päästy samoihin käyttömääriin.
Nykyisin heroiinia ei saa suomessa lääkkeenä.

Naureskelkaa vaan, mutta aika outoa touhua ainoastaan jo se, että ilokaasu vaihdetaan kovaan huumeeseen. Ketä ajateltiin, vauvanko hyvinvointia vai rahaa? Vastaus on aika selvä.
Toisaalta, oikaiskaa jos olen väärässä, muistaisin että kaikista synnytyksessä käytettävistä kivunlievityskeinoista on jotain kerrottu, hyödyistä ja riskeistä. Mutta en muista kyllä näistä Oxy-alkuisista ikinä kuulleenikaan ennen.
Sitten kun käy näin, että vauva ei ala hengittämään ja mitään selkeää syytä siihen ei löydy, lääkärit eivät millään tavalla kyseenalaista sitä että mahdollisesti epiduraalissa käytetyt aineet ja muut synnytyksessä käytetyt aineet (=myrkyt) ovat osasyyllisiä? Minusta aika vastuutonta.

Suomessa pitäisi ottaa samanlainen taktiikka kuin Amerikassa. JOKAISEN lääkkeen riskit pitäisi kertoa ennenkuin niitä annetaan ja päätösvalta on sitten potilaalla, ainakin tällaisissa tapauksissa. Amerikassa joku voisi helposti vetää oikeuteen, täällä vain tuikkaillaan mitälie myrkkyjä eikä kukaan ota lopulta vastuuta.

sondersson
Miksei olisi ollut?
kysytkö sä ihan tosissasi? Antaisitko vastasyntyneelle moisia lääkkeitä ihan huoletta?

Ja kyllä sitä huumetta sinne vauvaan kerkeää mennä, sen näkee vauvasta otetussa huumetestissä. Ja jos vauvaan menee noin voimakkaita mömmöjä niin pakkohan sillä jonkinlaista vaikutusta on olla.
What? Missa aineissa sa mahdat olla? mulla meni nyt ohi.

Yhteistyössä