Kuinka yleinen Oxynorm on synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
?
Mistä lähtien noin voimakkaita lääkkeitä on alettu käyttämään jopa synnytyksissä? Eikö se voi lamata vauvankin?
Kauhistuneena kuulin ystäväni saaneen Oxynormia lihakseen synnytyksen aikana

No ainakin niin yleinen että Jyväskylässä käyttävät sitä ilokaasun tilalla, aika järkkyä vai mitä :eek: On kai noita käytetty, mutta nyt vaan tuikattiin rentouttava kipupiikki josta ei kerrottu mitään. Tuli sitten kysyttyä että mitä se oli ja kun myöhemmin otin selvää, ei paljon naurattanut. Ja joo, vauva piti elvyttää.

....
mä sain fentanyyliä suoneen, lisäsivätkin pariin otteeseen.
meni kyl muutenkin ihan perseelleen kuopuksen synnytys, ja sit olin vielä ihan "aineissa" loppu ajan :(
seuraavaksi päätän ite mitä' tehdään ja mitä otan!!!
enkä enää koskaan synnytä vas.issa!!

Ammattilainen
Mulle melkein annettiin sitä kun istukka ei meinannut irrota. Irtos sit kuitenkin säädetyssä ajassa.. -Huonekaveri taas sai sitä kovaan epparihaavan kipuun. Mut molemmissa tapauksissa vauva oli toki jo ulkona.

Taitaa olla nykyään käytetty Petidinin sijasta, koska aiheuttaa vähemmän pahoinvointia. Pyritään antamaan synnytyksen alkuvaiheessa, kuten petidiinikin, että ehtisi mahdollisimman hyvin poistua elimistöstä ennen lapsen syntymää.

Eikä se epiduraalissa annettava fentanyylikään ihan vaaratonta ole, menee samaan kastiin Oxynormin kanssa.

jadal
mä sain sitä kuopuksen synnytyksessä, ja synnytyksen, anteeksi siis sektion, jälkeen osastolla.
Kuopuksella oli kai jotain hengitys vaikeuksia ilmeisesti., tiedä sitten johtuiko juuri oxynormista vai rankasta syntymästä.

Muoks. Ja mulle sitä annettiin kyllä aika loppuvaiheessa.

kätilö
Oxynorm on hyvin yleinen synnytyksen alkuvaiheessa, kun on kivuliaista supistuksia, mutta kohdunsuulla ei juurikaan vielä tapahdu mitään. Ilokaasusta ei yleensä ole apua (ja lapsen syntymään voi olla vielä päiviäkin aikaa) tässä vaiheessa ja epiduraalia ei voi antaa kun synnytys ei ole vielä kunnolla käynnissä. Aluksi yritetän tietysti kevyempiä kivunlievitysmenetelmiä, mutta Oxynormia/Petidiniä annetaan, jotta äiti saa levättyä edes hetkisen supistuksilta. kun synnytys lähtee kunnolla edistymään, niin silloin Oxynormia/Petidiniä ei luonnollisestikaan käytetä. Ko. lääkkeiden annosta tulisi olla minimissään 4 tuntia aikaa lapsen syntyessä, jolloin pystytään välttämään mahdollinen hengityslama.

jadal
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Oxynorm on hyvin yleinen synnytyksen alkuvaiheessa, kun on kivuliaista supistuksia, mutta kohdunsuulla ei juurikaan vielä tapahdu mitään. Ilokaasusta ei yleensä ole apua (ja lapsen syntymään voi olla vielä päiviäkin aikaa) tässä vaiheessa ja epiduraalia ei voi antaa kun synnytys ei ole vielä kunnolla käynnissä. Aluksi yritetän tietysti kevyempiä kivunlievitysmenetelmiä, mutta Oxynormia/Petidiniä annetaan, jotta äiti saa levättyä edes hetkisen supistuksilta. kun synnytys lähtee kunnolla edistymään, niin silloin Oxynormia/Petidiniä ei luonnollisestikaan käytetä. Ko. lääkkeiden annosta tulisi olla minimissään 4 tuntia aikaa lapsen syntyessä, jolloin pystytään välttämään mahdollinen hengityslama.
okei, mulle kun tota annettiin, niin alle kahden tunnin päästä oli muksu maailmassa.

kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mistä lähtien noin voimakkaita lääkkeitä on alettu käyttämään jopa synnytyksissä? Eikö se voi lamata vauvankin?
Kauhistuneena kuulin ystäväni saaneen Oxynormia lihakseen synnytyksen aikana
Ja vielä vastauksena kysymykseesi: Oxynormia on annettu synnytyskipuun niin kauan kuin se on ollut käytössä. Sitä ennen Petidin oli yleisempi...Ja sitä on käytetty jo vuosikymmeniä.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mihin:
Mä sain vaan epiduraalin, joten siksi kysyin. Vaikka synnytys oli tosi pitkä, pärjäsin epiduraalilla. Eikö ne kysy ennenkuin tuikkaavat tuollaista???
Ei multa kysytty, kysyttiin vain haluatko kipupiikin. Ja siinä vaiheessa nyt halusi mitä vaan lievittämään oloa. Epiduraalia ei voitu vielä antaa kun ei ollut edennyt mihinkään, vaikka käynnistely oli tehnyt kipeitä supistuksia jo yli puoli vuorokautta.

....
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
okei, mulle kun tota annettiin, niin alle kahden tunnin päästä oli muksu maailmassa.
samoin mulla.
eikä kyllä kysytty mitään että otatko.
epiduraalia ei 6 yritys kerrasta saatu laitettua, kohdunkaula puudutus ei toiminut/auttanut.
sattu niin saatanasti ja luulin oikeasti et kuolen, hyvästelin miehenki :D
mut kolme kertaa fentanyyliä suoneen ja kovin annostus, oli kuulemma riski peli mutta niitä "välillä" tulee...? ihan perseaivo synnytyslääkäri. argh.

jadal
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
samoin mulla.
eikä kyllä kysytty mitään että otatko.
epiduraalia ei 6 yritys kerrasta saatu laitettua, kohdunkaula puudutus ei toiminut/auttanut.
sattu niin saatanasti ja luulin oikeasti et kuolen, hyvästelin miehenki :D
mut kolme kertaa fentanyyliä suoneen ja kovin annostus, oli kuulemma riski peli mutta niitä "välillä" tulee...? ihan perseaivo synnytyslääkäri. argh.
Mullekin se kätilö vielä sanoi, että annetaan tää kipupiikki, niin menee nopeesti tuo loppu, jos saat vähän rentouduttua. se ei tainnut olla sit ihan perillä asioista :eek:

Mulle annettiin alkuvaiheessa. Puhui vain rentouttavasta kipupiikistä enkä tosiaan osannut siinä sen kummemmin ajatella siitä. Ei auttanut yhtään kipuihin, pökkyrään menin kyllä. Se apu siitä oli että ilmeisesti rentoutti kohdunsuuta että synnytys lähti käyntiin. Lisäksi mulla oli epiduraali ja sitä ei koskaan voi tietää mikä lopulta vaikutti että vauva ei alkanut hengittää hyvin menneen synnytyksen jälkeen. Ajattelin itse, että varmaan monet yhteistekijät kuten nuo kauheat lääkemyrkyt, niistä vaan ei lääkärit puhu.
Ilokaasu olis mulle sopinut alkutuskiin aivan mainiosti mutta kun Jyväskylässä säästetään eikä tehdä niin suurta remonttia, että ilokaasua sinne saatais, niin annetaan mieluummin mukamas-helpottava-kipupiikki nimeltään OXYNORM (josta tavalliset pulliaiset ei mitään tiedä). Aika idioottimaista kylläkin mun mielestä. Oxykodeiinin tunnetuin sivuvaikutus on nimenomaan hengityslama! Sen luin vasta jälkeenpäin kun kävin synnytystä läpi.

kätilö
Aina ei voi valitettavasti tietää milloin lapsi syntyy...Siitä voi vain esittää arvioita. Tämän vuoksi synnytyssalissa on aina naloksonia (vastavaikuttaja) valmiina. Joskus pitkään ja hitaasti edennyt synnytys etenee yhtäkkiä. Oxynorm relaksoi äitiä myös voimakkaasti, mikä osaltaan auttaa kohdun suun aukeamisessa. Josko saamasi Oxynorm olisi vaikuttanut synnytystä edistävästi?

jadal
Aina ei voi valitettavasti tietää milloin lapsi syntyy...Siitä voi vain esittää arvioita. Tämän vuoksi synnytyssalissa on aina naloksonia (vastavaikuttaja) valmiina. Joskus pitkään ja hitaasti edennyt synnytys etenee yhtäkkiä. Oxynorm relaksoi äitiä myös voimakkaasti, mikä osaltaan auttaa kohdun suun aukeamisessa. Josko saamasi Oxynorm olisi vaikuttanut synnytystä edistävästi?
Olin siinä vaiheessa jotain 8cm auki, niin ei mielestäni kätilön pitäisi antaa silloin lääkettä, jota ei loppuvaiheessa saisi antaa.

Epäilen että tämä Oxynorm tulee olemaan vielä sellainen lääke, että siitä ei ensin puhuta, mutta jossain vaiheessa on pakko puhua ja se kielletään kokonaan.
Muoks. Siis synnytyksessä. Ainakaan tähän malliin että annetaan tuosta vaan kuin karkkia.

Yhteistyössä