Kuinka vanhana teillä lapsi alkanut touhuta itsekseen herättyään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti"

Vieras
Heräsin tänään siihen että 3-v tuli viereen esittelemään millaiset sandaalit oli löytänyt jalkaansa. Yleensä aina herättää meistä jommankumman kun herää itse, harvoin tulee itse aamulla edes pois sängystä, huutelee vaan sieltä.

Tänään oli kerinnyt käydä potalla pissillä, etsinyt kaapista yöpaidan ja hameen päälle ja eteisen kaapista liian pienet sandaalit jalkaansa (näiden laittaminen ei varmasti ole käynyt nopeasti) ainakin. Mitenkähän kauan tuo on mahtanut olla hereillä... Koitin kysellä onko valvonut jo kauan niin sanoi vaan että "en minä oikeastaan ole kerinny vielä paljon leikkiä"

Missä iässä teillä lapset on ruvennu teitä herättämättä touhuamaan itsekseen. Meillä on kyllä lapsiturvallinen koti, mutta vähän jännittää ajatella että noin pieni yksin "valvomatta" touhuaa...

Enkä ymmärrä miten itse olen nukkunut niin sikeästi!

Joskus parivuotiaana saattoi herätä päiväunilta ennen minua ja mennä touhuamaan itsekseen. Osasi olla vielä niin hiljaa kun tiesi ettei sängystä pitäisi poistua herättämättä äitiä :D

Nyt reilu 3v on touhunnut jo jonkin aikaa yksin aamuisin, ei joka aamu mutta välillä. Joskus menee vaan leikkimään, joskus laittaa telkkarin päälle (me laitetaan aina iltasella telkkari valmiiksi kakkoselle, eli lasten piirettyjä tulee kun laittaa päälle aamulla).

Olen kyllä nyt taas niin herkkäuninen että herään kyllä kun lapsi herää ja jään vaan köllimään hetkeksi sänkyyn. Tosin meillä on vauva joka tykkää herätä jo ennen kukonlaulua eli harvassa on kerrat että esikoinen heräisi ennen vauvaa.

Meil reilu 4v on alkanu sitä tehä. Ennen se aina halus jonkun heräävän kanssaan. Tosin se on alkanu touhuta sellasiakin mitä ei saa ja turhia ei uskalla nukkua kun kuulee tyypin heränneen.

Meillä kans ei ole lapsi ikinä herännyt niin ettei olisi herättänyt meitä. Vähän säikäytti mutta onneksi on "kiltti" lapsi, joka havoin muutenkaan tekee mitään kiellettyä. Nyt oli tosin ottanut sellaisen potkuauton jakkaraksi kun etsi kaapista vaatteita. Onneksi oli tällännyt sen kahden maton väliin just niin ettei se päässy liikkumaan mihinkään suuntaan...

3v juoksee aina herättyään meidän . Esikoisesta en muista,varmaan oli jotain 5- 6v. kun saattoi itekseen touhuilla,kunhan oli ensin käynyt multa tarkstamassa "joko saa herätä?".

Meillä tyttö oli n 1,5v kun alkoi touhuta omiaan heti herättyään, mikä silloin ei haitannut koska itsekin herkkäunisena heräsin kun tuo touhusi... Mutta nyt, kun tyttö on 1v9kk, veljensä 8vkoa ja mulla univelkaa en aina herääkään ja tuo kätevänä tyttönä kiipeilee mm keittiön pöydille hakemaan itselleen banaania, omenaa tms... :snotty: Itseään ei ole vielä onnistunut onneksi telomaan, mutta sotku on hetkittäin kamala (eilen kun heräsin oli keittiössä vastassa tyytyväinen, omenaa syövä tyttö ja järkyttävä sotku; lattialla oli kukkamultaa purkillinen, kahvinpurut keittimestä, 1,5kg puurohiutaleita....)

Pienempi nousi jo kaksi-vuotiaana itse usein. Nyt on kolme, ja heraa ensimmaisena lahes joka aamu. Lahes aina herattaa varovasti kysyen, etta mita voi ottaa syotavaa. Menee itsekseen jaakaapille, ottaa sileta leipaa, hedelmaa, maitoa tms, yleensa jatamme niin, etta on helposti saatavilla. Syo itekseen keittiossa. Saattaa leikkia omassa huoneessaan. Vanhempi tytto harrasti tuota pienempana ihan vaan tovin, sitten ryhtyi aamu-uniseksi. Mutta jos hankin sattuu heraamaan, niinkuin tanaan, tekee usein paahtoleipaa itselle ja siskolle. Vanhempi on 6.

Meidän vanhin, poika, aloitti touhuamaan aamulla itsekseen herättämättä meitä nyt juuri noin kuukausi sitten, ollessaan 2v2kk. Mä, ja usein mieskin, kyllä herätään kun kuulemme että se lähtee huoneestaan liikkeelle. Usein se saattaa tulla huoneeseemme kuulostelemaan nukummeko vai ei, ja jos olemme aivan hiljaa, se menee olohuoneeseen leikkimään.

Tämä on ollut apuna:

Olemme asentaneet sen klo 6.30, jolloin aurinko nousee ja poika saa tulla herättämään meidät.

Joskus 2,5vuotiaana, samoihin aikoihin kun siirrettiin pinnasängystä pois. Alkuun tuli herättämään mutta aika nopeasti keksi mistä tv menee päälle, missä laatikoissa on vaatteita että voi leikkiä pukeutumisleikkejä, yms. Joskus tekee leikkaruuillaan aamupalaa jota tulee tarjoilemaan sänkyyni :D

Lapsi on 1v 2kk ja touhuilee noin tunnin itekseen heräämisen jälkeen. Leikkii tyytyväisenä leluillaan. Ei muutenkaan syö koskaan heti herättyään. Vaipan toki vaihdan heti jos on ihan mielettömän märkä.

Hui, mun lapsi on kohta 1v 2kk ja kauhea ajatus että touhuilisi täällä yksinään (ei osaa vielä kävellä ja tasapaino on muutenkin aika heikko) :D Mutta niin ne on erilaisia :)
Missä hän nukkuu jos pääsee sieltä itsekseen kömpimään pois? Meillä on vielä pinnasängyssä.

Yhteistyössä