Kuinka vanhana menit kesätöihin ja minne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja La Paset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
15-vuotiaana eli 9. luokan jälkeen kaupan kassalle. Tein koko lukioajan ilta- ja viikonloppuhommia sekä kesät kokopäiväisesti. Lopetin kun menin muualle kokopäivätöihin. Hyvät muistot on ko. työpaikasta.

Sama kuin Tyypillä, eli yläasteen loputtua ja mansikanpoimintahommiin. Kaks kesää olin, tosin eihän se työ kestänyt kuin sen verran mitä mansikoita riitti, ekana kesänä tais kuukauden kestää hommat ja toisena vaan pari viikkoa. Sen jälkeen sitten on muita hommia tehty, kesät oon aina ollut töissä tuosta lähtien...

14=vuotiaana aloitin isäni omistamassa yrityksessä. Tein erilaisia kontoritöitä, vastasin puhelimeen, mapitin papereita, keitin kahvia jne. Oli ihan ok paikka olla töissä, vaikka palkka ei mikään hyvä ollutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;26662176:
En muista, ehkä 16, ja Kelan paikalliststoon. x)

Mitä pidin... No, olihan se ensikosketus oikeaan työelämään ja raha tilillä ihan jees. Tein konttorijuttuja muuallakin monta kesää.

Meillä perheyritys ja siellä kyllä jo paljon aikaisemmin töissä ikkunanpesijänä, hääautojen putsaajana ja koristelijana. Eka ulkopuolinen palkattu kesätyö taisi olla riparin isosena. Mie olin 16? Vedin kouluaikanakin srk:n kerhoja.

oikeisiin kesätöihin joista sai ihan rahaakin menin joskus 19v tai 20v, olin keittiöllä keittiöapulaisena.
sitä ennen kyllä olin jo 6v asti ajanut kesät traktoa heinäpellolla, kerännyt kiviä, ja tehnyt peltohommia, levittänyt rehukuormia eli kaikkia maatilantöitä mitä vain oli keväästä-syksyyn. mutta niitä ei lasketa koska ne kuului normaaliin arkeen.

Mä en ole ollut kesätöissä ikinä peruskouluaikanani. Menin peruskoulun jälkeen sairaalaan laboratoriolähetiksi ja olin sillä kolme vuotta kunnes menin ammattikouluun. Ammattikoulun ajan olin kesäisi töissä LSO Foodilla kananperkaajana :D ja sitten toisena kesänä tein lämminvesivaraajien sähköliitäntöjä.

15-vuotiaana hautausmaalle. Työ kesti 2kk. Oli ihan kivaa, fyysistä työtä ja mukavat työkaverit. Sai kaupan päälle hyvän rusketuksen. Palkkakaan ei ollut mikään ihan paska.

Välillä vähän mietitytti kun meni vanhojen hautojen ohi, kun perheissä oli aikoinaan kuollut niin monta lasta samaan aikaan, osa heti syntymän jälkeen. Pieni paikkakunta, niin tiesi suunnilleen jokaisen 80-luvulta lähtien kuolleen tarinan. 2 paikallista perhesurmaa (80- ja 90-luvulla) ja lukuisia itsemurhia ja muutama tappo. Rankkaa oli myös kulkea aina itsemurhan tehneen exän haudan ohi. Onneks ei tarvinnut sitä osaa siivota kauaa, kun työkaveri suostui vaihtamaan (ja käräytti sitten kun exän haudalla oli hamppupuska).

Taisin olla 20v, opiskeluaikana Siwassa, olihan se työ siinä missä varmaan mini muukin. Puolisen vuotta olin.

Asuin maalla eikä siellä pahemmin päässyt mihinkään lähtemään. Meillä oli vain yksi auto ja äiti lähti viimeistään klo 7 aikoihin töihin (maatalouslomittaja) eikä siis olisi ollut kyytiä töihin.
Lähin paikka missä mahdollisesti olisi voinut kesätöitä tehdä oli 10km päässä ja silloin se tuntui ylivoimaisen pitkältä matkalta kulkea säässä kuin säässä.

Olin 20 kun olin opiskellut vuoden AMKssa ja pääsin oman alani harjoitteluun/kesätyöhön 3 kk:ksi. Työ oli mukavaa ja varmisti minulle sen, että olen tosiaan oikealla alalla. :) Sitä ennen en päässyt kesätöihin, kun hakijoita oli aina niin paljon ja sosiaaliset perusteet/arpa suosi muita hakijoita. Eli päivälleen kaikki työkokemukseni on omalta alaltani.

13-vuotiaana, seisa- ja kasiluokan välissä olin ekan kerran ihan palkkatöissä. Hoidin kampaajamme lapsia (3v ja 9v) muistaakseni viisi viikkoa. Ihan kivaa oli, mutta olin kyllä tosi pieni vielä itsekin. Nyt kun mietin, että esikoisemme olisi ensi kesänä 13v... Juu, en laittaisi häntä vielä noin vastuulliseen työhön.

Kasi- ja ysiluokan välissä en mennyt kesätöihin, mutta sen jälkeen olen joka kesä töitä tehnyt. Eka kesä oli tehtaassa, jossa vanhempanikin olivat töissä. Lukion alettua menin töihin paikalliseen markettiin viikonloppukassaksi (joskus iltaisinkin tein vuoroja) ja siellä tein seuraavat kaksi kesää. Kirjoitusten jälkeen sairaalassa sairaala-apulaisena ja sit välivuosi isommassa kaupungissa jälleen lapsen likkana. Vielä palaisin takaisin kotiin ja työskentelin vuoden toisessa marketissa, jonka jälkeen lähdin pk-seudulle opiskelemaan. Opiskeluaikanakin yhdeksi kesäksi palasin markettiin kesätöihin, ennenkuin irtauduin lapsuudenkodista ja löysin työni pk-seudulta. Työttömänä ei ole tarvinnut olla :)

18-vuotiaana. Mulle jäi maku että tasan suhteilla pääsee töihin kun puhutaan kunnan paikoista.

No anyway tuolloin olin leikkikenttäohjaaja päivisin ja iltaisin avustin vammaisratsastajia mikä homma jatkui sitten lukion loppupuolelle asti.

Tai olinhan mä Tankavaaralla elukoittenhoitajana 15-vuotiaana, mutta se palkka tulikin majoituksen muodossa mökissä jota ensin luulin ulkohuussiksi :D

15v ns. tuskatonnille. Eli meidän kunta tarjosi nuorille 2vkon duuneja joista käteen sai 1000mk. Ja seuraavana vuonna pääsin seurankunnalle kk kitkemään rikkaruohoja. Se oli halutuin paikka ja sinne pääs vaan suhteilla, niinkuin kaikkialle pienessä maalaiskunnassa. Mä pääsin ja luulin päässeeni ominavuin mutta vajaa vuos sit kuulin et se oli meidän paikallinen diakoni mut siihe hommaan oli ottanu. Seurakunnan duunista sai yli 2000mk

( meitä oli kohdannu perhetragedia vuotta aikasemmin niin siks diakoni oli kovasti mukana ja huolehti)

14-vuotiaana aloitin kesäduunit ruosteenesto/huoltofirmassa.
Tein autojen sisäpuhdistuksia, pesuja ja vahauksia, järjestelin varaosia, ja joskus harvoin tuurasin jotain toimistohommaakin, kun firman omistajan vaimolla oli hammaslääkäri tai kampaaja tms.

Tykkäsin tosi paljon, kolme kesää siellä teinkin.

Yhteistyössä