Kuinka usein teillä siivotaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ja paljonko?
Mitä tehdään päivittäin, mitä viikottain jne.?
Koitan saada jonkinlaista perspektiiviä kun meillä siivotaan jokapäivä 2-3 tuntia eikä siltikään koskaan ole siistiä.
Turhauttaa aivan älyttömästi kun tuntuu että siivoukseen menee jokapäivä enemmän kuin muilla tutuilla, mutta silti muilla on aina siistimpää kuin meillä.
Kaikki aika ja energia menee sen "perussiisteyden"(joka sekään ei koskaan ole virheetön) ylläpitoon, eikä koskaan tunnu saavan aikaiseksi tehdä mitään isompia kuten viedä turhat tavarat pois saatika SISUSTAA!

Joka päivä siistitään keittiö kerran päivässä eli tiskikone pyörimään ja tasot pyyhitään ja joitain tavaroita paikoilleen. Ruokailujen jälkeen tiskit aina koneeseen, jotta ei astiakasoja ole tiskipöydillä.

Imurointi ja lattian pyyhinta n. joka toinen päivä, kun koiraperhe ollaan. Lakanavaihto n parin viikon välein. Wessan siivous pari kertaa viikossa. Kaappeja käydään läpi ja siistitään fiiliksen mukaan ehkä kerran kuussa joku kaappi. keväällä ja syksyllä keittiön kaappien siivous. Isommat siivoukset on siitten 1-2 kertaa vuodessa eli ikkunan pesut ja seinät.

Keskimäärin päivässä kai siivotaan puoli tuntia. Pyykkikone pesee pyykit ja tiskikone astiat.

Meillä siivotaan joka päivä jotain. Kerran viikossa tehdään viikkosiivous, johon kuuluu imurointi, moppaus, mattojen tamppaaminen, pölyjen pyyhkiminen, vessojen pesu. Joka päivä imuroidaan keittiö (yleensä joka ruuan jälkeen, niin aikaa menee vähempi) ja eteinen (hiekat ei kulkeudu pitkälle, kun useamman kerran tän tekee). Vessat pestään tarpeen mukaan, joskus kolme-neljä kertaa viikossa joskus riittää vaan kaksi kertaa. Kaappeja siivotaan, kun ne ovat sotkuiset. Paperinkeräyspaperit laitan suoraan niille kuuluvaan laatikkoon ja se tyhjennetään heti, kun täytyy. Tuolla konstilla ei kerry niitä kauheita paperikasoja joka puolelle. Keittiössä on yksi pino, jossa sellaisia juttuja, mitä oikeesti tarvitaan. Joka ilta siivotaan kaikki tavarat paikoilleen. Lapset siivoavat jokainen omat huoneensa aina ennen nukkumaan menoa. Joka ruuan jälkeen siivotaan ja pyyhitään pöytä, niin siitäkään ei ehdi sotkua kertyä. Kyllähän joka päivä siivoukseen saa aikaa menemään, mutta kun teen aina tarvittaessa, niin ei siihen kerralla mene, kun max. 15 min. Toki pyykkien ripustaminen saattaa enempi aikaa viedä ja viikkaaminen. Onko teillä ap kaikille tavaroille omat paikat? Se auttaa tosi paljon, jos esim. leluilla on omat laatikot kaikille, paperinkeräykselle oma paikka ym. Eikä meilläkään aina ole täysin siistiä. Joskus ei vaan ehdi siivota, kun on muutakin hommaa.

No mä olen kotiäiti, siivoan pitkin päivää koko ajan jotain pientä, siis tavaroita paikoilleen, roskia roskiin, pyyhin pintoja jne. Kaksi kertaa viikossa imuroin, kerran viikossa vaihdan petivaatteet. Pyykkikone ja tiskikone laulaa joka päivä pariin otteeseen... Lattiat pyyhitään nihkeällä mopilla kerran viikossa, koskaan en varsinaisesti pese (laminaatti). Mies tamppaa paksummat matot kerran kuussa. Vessan pesen pari kertaa viikossa ja kylppärin kerran kuukaudessa perusteellisemmin....

Ja mä olen hankkiutunut eroon turhasta romusta ja pienestä tilpehööristä, jokaiselle tavaralle on oma paikkansa. Oon kyllä tosi järjestelmällinen, muuten ahdistun :D mutta auttaa kyllä siivouksessa kun on helppo siivota ja tietää mihin mikäkin laitetaan, eikä vaan siirtele paikasta toiseen....

Joka päivä. Lähes joka päivä pitää imuroida, koska meillä on kaksi ptkäkarvaisa kissaa. Muutenkin pidän siitä että koti on siisti eikä koskaan ole esim. tiskiä lojumassa pöydillä tai tiskialtaassa, enkä siitä että tavaroita lojuu ympäriinsä. Lasten ja eläinten kanssa se tarkoittaa sitten sitä päivittäistä siivoamista. Pölyäkin kertyy nopeasti kun on lemmikkejä. Haluan myös silittää vaatteet nopeasti kun ovat kuivuneet, joten sitäkin puuhaa on melkein joka päivälle. Varsinkin nyt kun on taas vauva talossa.

Mutta kun ne tekee joka päivä rutiininomaisesti, niin eipä tuo ole homma eikä mikään kun on sentään koneet jotka hoitaa pahimmat työt.

joka päivä pyörii pyykkikone. Keittiö siivotaan myös yleensä jokapäivä eli astiat koneeseen, tasojen pyyhkäisy ja ylimääräiset tavarat omille paikoilleen. Leluja keräilen lattioilta myös joka päivä. Kerran viikossa suurinpiirtein kunnon siivous jolloin järjestellään kunnolla, imuroidaan, pestään vessat ja lattiat jne. Lakanat vaihdetaan n. kahden viikon välein tai aikaisemmin jos tuntuvat likaisilta.

Tällä hetkellä meillä edetään näin:

Päivittäin:
- Keittiön pöydän, tasojen ja kaapinovien pyyhintä
- Imurointi (usein kaksi kertaa päivässä)
- Lattioiden pesu
- Sänkyjen petaus
- Järjestely
- Pyykkien pesu, kuivumaan ripustaminen ja kuivien viikkailu kaappeihin (Usein pestään 2 koneellista)
- Ulkona lumien luonti, jos sille on tarvetta
- Tiskien hoitaminen (kerran päivässä, meillä on tiskikone)

Kaksi kertaa viikossa:
- Pölyjen pyyhintä
- Petivaatteiden tuuletus

Kerran viikossa:
- Viikkosiivous, johon kuuluu
* Pyykinpesu (Siivouspäivänä pestään myös tekstiilisuihkuverho, lakanat ym., joten pyykkiä tulee usein 3-5 koneellista)
* Petivaatteiden vaihto ja tuuletus
* Pölyjen pyyhintä
* Ikkunoiden pesu (jos pakkasta, niin sisäpuolelta sitten vain)
* Verhojen ja mattojen mahdolliset pesut ja vaihdot (Tietenkään en joka viikko vaihda verhoja tai mattoja, mutta tämä operaatio siis suoritetaan viikkosiivouksen yhteydessä, mattojen pesu toki aiemminkin mikäli tarvetta)
* Imurointi
* Mattojen tamppaus
* Lattioiden pesu
* Kaappien ja paikkojen järjestely

Kerran kolmessa viikossa:
* Uunin pesu
* Jääkaapin pesu
* Saunan pesu

Eipä kai sitten muuta, en minä tiedä? Olen tosiaan itse lasten kanssa kotona, lapset ovat 5kk ja 1v7kk. Lisäksi meillä on lapinkoira, josta karvaa tosiaan irtoaa. Muutenkin tuntuu tulevan kaikenlaista pikkuroskaa noissa taaperolajien tiimellyksessä. Mutta kyllä meillä ihan perussiistiä on ja tavaratkin aika hyvässä järjestyksessä. Leluja ja tuollaisia tietysti lattialla kun lapsi leikkii, mutta niinhän niitä saa ollakin :)

Eipä sitä hirveästi kerkeä istuskelemaan. Tosin päivittäiset hommat sujuu aika rutiinilla, ja kaikkien ruokailujen jälkeen kerään astiat tiskikoneeseen odottamaan päivän pesua sekä ruokailujen jälkeen myöskin pyyhin tasot ja kaapin ovet ja järjestelen keittiön kuntoon. Keskipäivällä imuroin ensimmäisen kerran, illalla usein toisen kerran. Lattiat pesen joskus päivällä ja joskus illalla, riippuu nyt vähän millä tuulella olen. Mikäli pyykkiä on jo odottamassa, laitan heti aamusta päälle ja lasten päikkäreiden aikaan laittelen niitä sitten kuivamaan. Illalla pesen sen toisen koneellisen ja kenties kolmannenkin, jos on tarvista.

Viimeksi muokattu:
Huh huh punaiselle puutalolle...!
Kuka imuroi joka päivä ja vieläpä monta kertaa päivässä?!

Kyllä keksin jotain muutakin puuhaa kotona tai ihan vaan rentoutumista :-)
Ihan normisiistiä meillä silti on, ei eläimiä, yksi vilkas poika vaan.

Joka päivä:
- keittiön siistinä pitäminen ja astioiden tiskaaminen/koneeseen pistäminen
- kissanhiekkalaatikon siistinä pitäminen
- yleisen järjestyksen ylläpito
- suurimpien roskien lakaisu
- sängyn petaus

Joka toinen päivä:
- kissanhiekkalaatikon pesu kokonaan
- roskien vienti

Joka viikko:
- imurointi
- vessanpesu
- pölyjen pyyhintä
- pyykinpesu, jos ei satu olemaan enempää pyykkiä

Kerran kahdessa viikossa:
- lakanoiden vaihto

Jääkaapin siivous aina kun on tarpeen.

Nämä nyt ainakin.

Muakin hengästyttää tuo, jos joku pesee ikkunat kerran viikossa. Minä saan ne pestyä ehkä kerran vuodessa. Toisen kerran pesen sit vaan ulkopinnat ja sisäpinnat. Tietty pyyhi ne jos näkyy jotain tahroja, mutta en tosiaan kaikkia ikkunoita pese viikottain.

Mutta ehkä ero on siinä että toinen on kotona ja minä töissä? Ei aika riittäisi mihinkään muuhun kuin siivoukseen jos noin tekisin.

Keittiö siistitään pari kertaa päivässä, eli tiskit, pöytätasot ja syöttis ympäristöineen.
Leluja keräillään myös pitkin päivää.
Pyykkiä pestään koneellinen per päivä, toisinaan useampikin (lakanat jne).
Imurointi n. 2kertaa per viikko.
Lattiat pestään kerran viikkoon.
Vessa pestään kunnolla kerran viikkoon, muuten päivittäistä ylläpitoa.
Pölyjä kerran viikkoon.
Hyllyjä siistitään kerran viikkoon.
Lastenhuone siivotaan päivittäin.
Kolme lasta, 1v, 5v, 6v. Tuntuuu, että jatkuvaan pitää jotain siivota!

Viikkosiivous kerran viikossa pitää sisällään mattojen ja petivaatteiden tuuletuksen, pölyjen pyyhkimisen, imuroinnin ja luutuamisen sekä vessan pesun.

Viikkosiivousten välillä imuroidaan tarpeen mukaan. Tavaroiden paikoilleen raivaaminen, keittiön raivaaminen yms. ei ole minun käsityksen mukaan siivoamista, vaan siistimistä ja sitä tehdään päivittän.

Ikkunat pestään 2 kertaa vuodessa. Väli- ja kaapionovia pyyhitään tarpeen mukaan. Saunan seinät ja lauteet pestään 2 kertaa vuodessa. Kaikki seinät, laipiot ja kaapit pestään/pyyhitään 1-2 vuoden välein.

Voi järkytys. Minkä kokosia taloja teillä on ku noin kauheesti ehditte siivoamaan?? Mahtaa olla pieni lukaali kun tuollaiseen on aikaa?? Jos mä alkaisin tätä vajaa 200 neliön kämppää tohon tahtiin siivoamaan ni enhän muuta ehtis tehdäkään!!!

Kerran viikossa viikkosiivous. Eli imurointia, lattian luutuaminen, pölyjen pyyhintä ja vessojen pesu. Matot vien ulos jos on fiilistä ja sopiva ilma. Viikolla jynssään vessaa lisäksi, kerran, kaks.

Päivittäin siistitään keittiötä ja pestään pyykiä.

Muuten siivoilen viikolla, jos sattuu huvittaan. Potkiskelen välillä vähän lasten leluja pois kulkuväylältä ja komennan heitä kantamaan romppeensa omiin huoneisiinsa.

Mie oon päättänyt, että siivoamisesta en jaksa enää repiä ressiä!

70 neliöinen kämppä. siivoan jokaviikko suursiivouksen. eli matot ulos, pölyt, lattiat, vessat. lakanat. jokatoinen päivä imuroin. teen päälle 8h työpäivän siihen viellä. lelut yms raivataan AINA leikkien jälkeen omille paikoilleen. Sana koskee aikuisia kun otat jotain et jätä sitä viereksimään pöydille vaan miet paikoilleen. Näin pysyy koti siistinä. Eikä vaadi liikaa vaivaa. :)

Kerran viikossa lattioiden pesu ( matot tuulettuu sillä välin parvekkeella ), pölyjen pyyhintä, imurointi ja vessan pesu

Joka päivä tiskaus ja imuroin tuon viikkosiivouksen lisäksi kerran viikolla

Lelut ( kuopuksen ) korjataan joka ilta koriin, jota en koe siivoamiseksi

Meillä kolme lasta ja kotona olen. Mutta silti en ehdi/viitsi siivota niin paljon kuin monet täällä palstalla.
Päivittäin: tiskikone päälle, pyykkikone päälle, lelujen siivous ja pientä järjestelyä
Kerran viikossa: imurointi, wc:n pesu, pyyhkeiden vaihto, pölyjen pyyhintä
Kerran kuussa: lakanoiden vaihto, lattioiden pesu
kerran vuodessa: ikkunoiden ja saunan pesu

Mulla ei ole mitään erityistä marssijärjestystä siivousten suhteen, vaan siivotaan, kun näyttää likaiselta. Päivittäin kuitenkin paikkojen järjestelyä ja keittiön siivousta. Lakanat vaihdan ja petivaatteet tuuletan parin viikon välein. Samoin veskien pesut noin parin viikon välein vähintään. Muulla sitten ei niitä aikatauluja olekaan.

No mä imuroin yleensä ainakin kerran päivässä. Pidin ennen lasten hankkimista päivittäistä imurointia hullun hommana, mut en enää :D Muuten on hiekkaa ja roskaa koko kämppä täynnä. Mut kyllä toi Punaisen Puutalon lista on aika hengästyttävä... Miks ikkunat täytyy pestä viikottain, ei ymmärrä. Tuntuu, että sitä siivoamista, järjestelyä ja pyykin laittoa on päivittäin monta tuntia muutenkin, vaikka kerta viikkoon siivotaan perusteellisemmin.

Meillä siivotaan tasan sillon kun (minua) huvittaa (mies ei siivoa lainkaan). Viimeviikolla imuroin kolme kertaa, mutta edellisestä imuroinnista taisi olla kuukausi. Vessa siivotaan ehkä kerran kahessa kuussa, yleensä vaan jos tulee vieraita. Tiskit laitan päivittäin, pyykit pari kertaa viikossa, useammin jos kastuu lakanat tms eritysitä. Lakanat vaihtuu parin kuuakuden välein, lattiat pyyhitään kostealla muutaman kerran vuodessa.

Eikä silti (minun mielestä) hukuta paskaan täällä vaikka on koirakin! :D

Yhteistyössä