Kuinka usein siivoatte?

Eli ihan tässä kyselen että kuinka usein lapsiperheissä siivoatte? Osallistuuko molemmat vanhemmat? Millaisella työnjaolla? Milloin lapset mukaan siivoukseen? Millaiset välineet käytössä?

Itse kotona esikoisen kanssa. Tyttö puoli vuotta. En koskaan ole ollut mikään siivouksen ystävä. Eli siivous satunnaista. Imuria ulkoilutan parikin kertaa viikossa, mutta muuten fiilis pohjalta sanoisin...
 
Meillä poika 1 vee ja kuljettelee murut ja pölyt paikasta toiseen. Siispä imuria näytän pari kertaa viikossa lattioille. Lattiat (mattojen välit) pesen kerran viikossa (parkettimoppi), ja pölyt tulee huitaustua (rätti) siinä samalla. Meillä minä siivoan nämä viikkosiivot päivisin miehen ollessa töissä. Joskus innostun heittämään sohvatyynyt ja viltitkin ulos. Mies laittaa kaiken ruoan..(itse en pidä ko. hommasta alkuunkaan) joten olemme kokeneet tämän hyvin tasapuoliseksi jaoksi. Isot siivoukset, matot ulos ja silleen tehdään yhdessä. (harvoin 2-3xvuosi) Tietysti lakananvaihtojen yhteydessä puistellaan yhdessä petivaatteet. Mies kyllä joskus tarttuu imuriin viikonloppuisin, jos tarve vaatii. Poika on arkena siinä mukana, tutkii imuria ja levittelee lelut lattialle jne. Rätinkin olen käteen antanut, ja hienosti on sillä pyyhkinyt milloin mitäkin. Yleensä lattiaa. Moppauksen teen sitten pojan nukkuessa.
 
Imuroin kerran viikossa ja mies kerran. Kerran viikossa pesen lattiat ja vessat sekä pyyhin pölyt. Lakanat vaihdamme yhdessä miehen kanssa kerran viikossa (lasten lakanat joka toinen viikko ). Joka toinen kuukausi mies pesee saunan ja pesuhuoneen. Muutaman kerran vuodessa pyyhin ovet, kaapit jne.
 
Mies ei siivoa vapaaehtoisesti ja minä en siivoa hänen puolestaan. Joten meille tulee siistijä/siivoja tulee joka toinen viikko. Kylppäri, vessat, lattiat, matot ja vähän pölyjä. Itse huolehditaan siis yleisestä järjestyksestä, mutta välistä saisi itsekin siivota. Kahdessa viikossa kertyy paljon moskaa.
 
Minä siivoan, koska siitä tykkäänkin mutta mies joskus auttaa. Kotona meidän lisäksi 10kk tyttö ja kaksi koiraa.

Imuroin joka/joka toinen päivä pinta puolisesti, kerran viikossa paremmin ja pyyhin pölyt ja lattiat. Ennen tyttöä vein matot ja petivaatteet ulos joka toinen viikko, nyt yritän pidentää väliä kolmeen viikkoon, kun tuntuu että siivouksessa menee kaksi päivää...Tytön lakanan vaihdan joka viikko, omat tuolloin 2-3 viikon välein tai sitten joskus vaihdan lakanan ja tyynynliinat aiemminkin. Tuuletan joka aamu makuuhuoneen kunnolla.
 
Kerran viikossa pyritään (imurointi, pölyt ja wc). Mies osallistuu (imuroi) jos on paikkakunnalla. Lapset ei juurikaan, järjestelevät huoneensa niin että voi siivota.
Niin ja siivooja meillä käy aina kun raatsin tilata... :ashamed:
 
meillä 1,6kk tyttö ja 3v poika ja 5kk ikäinen poika vauva ja sekarotuinen 4v uros koira niin me imuroidaan joka päivä ja pyritään luutuaan lattiat joka päivä jos jaksetaan ja pyyhitään pölyt kuhan jaksamme....
 
pyrin siivoos kerran viikossa, joskus ei yksinkertaisesti ehdi, joten menee toiselle viikolla, ite siivoon, inhoon ku porukkaa pyörii edessä.. liekö siivousammattini kirous :D
 
Meillä siivotaan lauantaisin iso siivous eli vessat, imurointi huolella ja lattioiden pesu sekä pölyt.Koko perhe osallistuu, isot lapset yläkerran ja aikuiset alakerran. Vauvat pyörii jaloissa ;)

Keskiviikkoisin on imurointi ja pölyt. Sen tekee mies ja isot lapset.

Pyyhkeet ja lakanat krt/vko.
 
Meillä 8 henkeä ja iso talo.Vanhin poika 13 vee imuroi alakerran 3-4 kertaa viikossa ja yläkerran kerran.Omat huoneet lapset siivoaa torstaisin,imuroivat myös.
Vessat pesen 3 kertaa viikossa tai tarpeen mukaan,pölyt pyyhin pojan imuroinnin jälkeen eli 3-4 kertaa.

Kolmoset ( 8 vuotiaat) tyhjentävät tiskikoneen vuorotellen,jääkaapin ovessa on lista ja rasti ruutuun kun työ tehty.
Jokainen laittaa tyhjään koneeseen omat ruoka-astiansa syömisen jälkeen.Tiskipöytä on näin aina siisti.

Tarpeen mukaan muutenkin siivotaan mutta tässä pääpiirteittäin.Pyykkiä pestään ti ja to.
Jokainen ottaa oman korinsa ja vie omiin kaappeihin kun rummusta ne olen viikannut koreihin.
 
Meillä imuroidaan joka päivä tai vähintään joka toinen päivä kun on tuo iso koira niin siitä lähtee välillä ihan hirmuisen paljo karvaa.Kerran kuussa ainaki yritän pyyhkiä pölyt ja lattiat.Useemmin mies luuttuaa keittiön ja eteisen lattiat.
Meillä imuroi se kumpi jaksaa.Ja yhdessä siivotaan paitsi minä pyyhin pölyt.
Lakanat vaihdan sillon ku muistan :whistle: Yleensä kahden viikon välein.Lapsilta joskus viikon välein
 
joka päivä imuroin,kura kelillä saatan imuroida aamuin illoin,kun on tuo koira ja kolme kissaa.
lattiat pesen kerran viikossa,ja kurakelillä saatan pestä joka pvä..riippuu miten kuraa kantautuu sisälle.pölyjä pyyhitään kerran viikossa,veskit pestään pari kertaa viikossa,ovia ja keittiön kaappeja tulee pyyhittyä kerran viikkoon..keittiön kaapinovia useamminkin.
saunan pesen kerran kuussa,samalla kylpyhuoneen kaakelit.

meillä yleensä siivoan minä,mutta nuo teinit siivoaa omat huoneensa.mies imuroi jos yhdessä siivotaan.sekä puistelee maton(t)

olen yrittänyt pitää kodin perus siistinä,ja tavarat järjestyksessä.
mutta kyllä meilläkin joskus karvatumput lentelee pitkin lattioita.

petivaatteet vaihdan silleen et lakanat ja tyynyliinat kerran vkoon,pussilakanat sitten joka toinen tai kolmas vko.vauvalle tulee vaihdettua petivaatteita joskus kerran viikkoon,mutta yleensä joka toinen vko.
 
Meillä molemmat sekä mies että minä inhooa siivoomista joten viime viikolla kävi ekaa kertaa siivooja apuna. Tarkoitus jatkaa tuota siivoojaan käyttöä 2 viikon välein ja sitten siinä välissä itse imuroida pari kertaa ja siivota vessa. Keittiötä tulee tietty siivottua joka päivä kun tekee ruokaa mut muuten olen päättänyt ulkoistaa tuon homman.
 
Kerran viikossa yritetään porukalla, lähinnä kuitenkin minä ja mies tehdä vähän tarkempi siivous, siis petivaatteiden tuuletus, imurointi, pölyjen pyyhintää, Wc:n pesu... Mies osallistuu ihan kunnolla, imuroi, pesee, pyyhkii... lapset lähinnä keräilee omat lelunsa, tamppaavat ehkä mattoja ja muita pieniä aputöitä. Viikolla täytyy lisäksi 1-2 krt, tehdä sellainen imurointi siivous. Ja välineinä käytössä, imuri ja ihan tavallisia mikrokuitu rättejä ja moppeja.
 
Siivoilen vähän joka päivä. Olen vauvan kanssa kotona ja mies töissä, joten suurin osa hommista kasaantuu mulle. Minä tosin olen meistä se neuroottisempi siisteyden suhteen + tykkään siitä enemmän, niin mikä jottei. Mies kyllä auttaa tarvittaessa.

Meillä imuroidaan oikeastaan joka päivä (koirat!), lattiat pestään n. kerran viikkoon, vessa pestään kerran viikkoon vähintään. Pyykkiä pestään oikeastaan joka päivä.
 
Meillä imuroidaan ja pyyhitään pölyt kerran viikossa, lattiat pestään suunnilleen joka toinen viikko. Rikkaimurin kanssa heilun päivittäin ainakin eteisessä. Keittiötä siivotaan (pyyhitään paikkoja) päivittäin ja vessa pestään pari kertaa viikossa. Vessan ja suihkun seinät pestään ehkä kerran kuussa. Aluslakana ja tyynyliinat vaihdetaan kerran viikossa ja pussilakanat joka toinen viikko. Vauvan lakanat vaihdetaan kerran viikossa ja tyynyliinaa useammin, jos puklaa. Pyyhkeet vaihdetaan pari kertaa viikossa, keittiön useamminkin. Pyykki- ja astianpesukone laulavat päivittäin. Sauna huuhdellaan aina käytön jälkeen ja pestään parin kuukauden välein, samoin partsi ja sen lasit näin talvella. Keväästä syksyyn partsia pestään viikoittain. Kaapinovia tms. pyyhitään satunnaisesti. Ikkunat pestään pari kertaa vuodessa, samoin verhot. Matot käytetään pesulassa kerran vuoteen, ulos ei viedä lainkaan. Petivaatteita (tyynyt ja peitot) käytetään satunnaisesti ulkona, useammin kuitenkin pestään.

Meillä perheeseen kuuluu minä, mies ja vauva 3 viikkoa, jonka kanssa olen kotona. Mies käy töissä. Siivoukset hoidetaan yhdessä tasapuolisesti, paitsi että on hommia, jotka tekee aina mies: auton ja ikkunoiden pesu. :whistle:
 
Siivoan joka päivä vähän niin että aina on siistiä, imuri on aina käden ulottuvilla. Kerran viikossa pesen kunnolla lattiat ja vaihdan lakanat.
Joskus tietty jotain lasten leikkejä kesken lattioilla kun jatkavat seuraavana päivänä mutta muuten pyrin että on koti tiptop nukkumaan mennessä.

On vaan mun juttu putsata ja puunata. enkä koe raskaaksi. En kyllä nalkuta lapsille ja miehelle heidän normaalista elämisestä(=sotkusta) vaan omassa hiljaisuudessa korjailen jälkiä koska olisi epäreilua omaa siisteysintoilua purkaa muihin =)
 
Jokatoinen päivä imuroin ja pesen lattiat,kerran viikkoon pyyhin pölyt ja pesen vessan.Päivittäin tulee raivailtua leluja ym tavaroita ja laitettua paikkoja järjestykseen.Pyykkiä pesen myös sitä mukaa kun kone tulee täyteen,niin ei pääse hirveää pyykkivuorta kertymään.

Meillä se olen minä joka kodin siivouksen,pyykit ym hoitaa,mies tekee pitkää päivää ja itse olen vielä lapsen kanssa kotona joten minulla on aikaa tuohuta ja onhan se itselläkin mukava olo kun on puhdasta ja siistiä.Voin sanoa jopa nauttivani kotitöistä nykyään :)
 
Viikkosiivous,lattioiden pyhkimisineen ja vessojen pesuineen kerran vkoon.Imuroinnissa laiskoja vain n.kerran vko,samaten pölyt.Tavarat ei koskaan hujan hajan,arki pysyy hallinnassa kun tavaroita meillä ei sallita lattioilla tai lojumassa.Nyttyjä emme heittele lattioille.Järjestys säilyy kun ei anna arkenakaan kaaokselle valtaa.Meillä täten aina kahdesta alle 6v.lapsesta huolimatta siistiä.Hekin osaavat lelut kerätä leikin jälkeen omille paikoillensa.Pyykkiä pestään joka päivä.
 
Meillä imuroidaan joka päivä :p . Lapset murustelee keittiössä ja eteisessä ei hiekka pysy, vaan jotenkin leviää :LOL: ja tietysti pari kertaa viikossa lattian "pesu" ja pölyt pois. Lapset osallistuu ja harjoittelee kukin taitojensa mukaan. ja ehdoton vaatimus onkin, että jokainen huolehtii omista "jäljistään" tavarat ym. paikoilleen käytön jälkeen. Muutoin olisikin aika sekamelska ja en muuta ehtisikään tehdä kuin juosta lasten perässä siivoten. jne...
 

Yhteistyössä