Kuinka usein pph:t askartelee lasten kanssa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pph"

Vieras
Eli kuinka usein perhepäivähoitajat askartelee lasten kanssa? Minkä ikäisiä lapsia ryhmässä on? Olisi kiva kuulla kokemuksia niin perhepäivähoitajilta kuin vanhemmilta, joiden lapsi on pph:lla hoidossa :)

Lapsi pph:lla ja askartelevat aika vähän. Äitien-ja isänpäiväkortit, joku joulukoriste ja pääsiäis-askartelu, siinä ne taitaa olla.
Mutta pph on ihan suoraan meille vanhemmille sanonut, että hänen luonaan askarrellaan vähän, hän tykkää panostaa enemmän ulkoiluun.

Kun olin itse pph, niin askarreltiin n. kerran viikossa. Tai ei kaikki askarrelleet, kun 2-v. poikia ei kiinnostanut niin ei ollut pakko. Jotain tekivät kuitenkin.

Oma lapsi nyt päiväkodissa ja viime elokuun jälkeen on tuonut vissiin 2 askartelua kotiin. Että eipä sitä päiväkodissakaan kauheesti aina askarrella :/

Harvoin askarrellaan, koska olen siinä ihan älyttömän huono. Tai siis askartelutarvikkeita on koko ajan esillä ja lapset saavat käyttää mielikuvitustaan ja askarrella, jos haluavat, mutta eivät halua kuin harvoin. Mulla on hoidossa kaksi 4-vuotiasta poikaa ja kaksi 2-vuotiasta tyttöä.

Kun olin itse pph, niin askarreltiin n. kerran viikossa. Tai ei kaikki askarrelleet, kun 2-v. poikia ei kiinnostanut niin ei ollut pakko. Jotain tekivät kuitenkin.

Oma lapsi nyt päiväkodissa ja viime elokuun jälkeen on tuonut vissiin 2 askartelua kotiin. Että eipä sitä päiväkodissakaan kauheesti aina askarrella :/

Täällä päiväkodista ainakin annetaan vain jouluksi yms. pääsiäiseksi ne ajankohtaiset askartelut, muut menevät salkkuihin jotka saadaan ennen kesälomaa kotiin.

Tosi harvoin. Me saadaa kunnasta muutama kartonki koko vuoden askarteluihin niin eipä niistä riitä ku sesonkiaskarteluun (joulu, pääsiäinen, joku vuodenaika..). Itse en osta askartelumatskuja ku omille lapsilleni, palkka on niin pieni ettei sillä kalliita kartonkeja muille ostella ja kulukorvaus riittää nippanappa ruokiin.

[QUOTE="vieras";28039441]Täällä päiväkodista ainakin annetaan vain jouluksi yms. pääsiäiseksi ne ajankohtaiset askartelut, muut menevät salkkuihin jotka saadaan ennen kesälomaa kotiin.[/QUOTE]

Ennen joulua ei ainakaan ollut edes kansiota tehty meidän tytölle kun pyysin nähtäväksi. Voihan siellä sitten olla jemmattuna jotain, en tiiä.

Alkuperäinen kirjoittaja myös pph;28039793:
Tosi harvoin. Me saadaa kunnasta muutama kartonki koko vuoden askarteluihin niin eipä niistä riitä ku sesonkiaskarteluun (joulu, pääsiäinen, joku vuodenaika..). Itse en osta askartelumatskuja ku omille lapsilleni, palkka on niin pieni ettei sillä kalliita kartonkeja muille ostella ja kulukorvaus riittää nippanappa ruokiin.

Näin se menee täälläkin.
To tehdään ystävänpäivä kortti.

Väritetään kyl paljon mut väki vaan on niin pientä.

Kivasti tullu vastauksia :) mulla ryhmässä vain yksi vieras lapsi, muut omia ja tämä vieras on vasta vähän reilun vuoden, niin eipä hänen kanssaan kummempia tehdä!! Tai en itse ainakaan keksi askarteluja helposti noin pienelle niin, että ois sitte oikeesti itte tekemiä....ystävänpäivä huomenna ja ressaa, ku tuntuu, et jotain ois muka pakko tehdä :( taidetaan vain leipoa jotain pientä sydänteemalla......

Sen minäkin haluaisin tietää!! Siis että mitä ihmettä tehdä tuollaisen alta 1,5-vuotiaan kanssa? Rypätä silkkipaperia viikosta toiseen tai sormiväriä paperiin kerta kerran jälkeen, että vanhemmat on tyytyväisiä, kun on "askarreltu"?!!

[QUOTE="pph";28041903]Sen minäkin haluaisin tietää!! Siis että mitä ihmettä tehdä tuollaisen alta 1,5-vuotiaan kanssa? Rypätä silkkipaperia viikosta toiseen tai sormiväriä paperiin kerta kerran jälkeen, että vanhemmat on tyytyväisiä, kun on "askarreltu"?!![/QUOTE]

Just,totta puhut! Eiköhän lapsille ole tärkeää kehittää sosiaalisia taitoja ensin. Mitä pienempi niin leikki tärkeää. Askarteluja jos on paljon niin eiköhän hoitaja halua miellyttää vanhempia. Materiaalien tuottaminen ei ole lasten etu. Askartelut sitten iän mukaisia. Tuskin kukaan vanhempi haluaa hoitajan tekelmiä kotiin.

pph. Ei meillä varsinaisia askarteluja tehdä kuin just joulu,äitienpäivä,isänpäivä,pääsiäinen ym. Piirrellään ja väritellään leikellään kuvia ja liimaillaan eli tavallaan "askarrellaan" kyllä melkein joka päivä. Jos joku kertos mitä ahkerat askartelija pph:t askartelee... Siis niinku oikeita askarteluja.

Kiitos, en siis ehkä olekaan aivan pölvästi, kun mielikuvitus ei riitä välttämättä kuin noihin ns pakollisiin ;) mutta minä myös kiitollinen jokaisesta helposta askarteluvinkistä!!

Askartelemme vähintään kerran viikossa. Maanantaina vietimme 112 päivää jolloin väritimme aiheeseen liittyvän kuvan ja huomenna teemme ystävänpäiväaskarteluja. Piirtelemme myös suunnilleen joka päivä. Joskus tulee askarreltua enemmän,kuten joulunaikaan.

Esimerkkejä mitä olemme tehneet. Olemme askarrelleet vessapaperihylsystä auton, tehneet naamarit, lumiukot, syksyllä sieniä pahvista, tauluja syksyn lehdistä, Runebergin torttuja teimme ihan vessapaperihylsystä ja pahvista, erilaisia hattuja, muovailleet eläimiä, tulossa on kissa-aiheinen askartelu jossa hyödynnän meidän kissanruokalaatikon kuvia, teimme jouluna tuikkulyhdyt pesupallosta jne jne.

Yhteistyössä