kuinka usein kissa normaalisti pissaa? (tärkeetä) ja voiko se virtsatukos uusia heti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nättitähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nättitähti

Aktiivinen jäsen
14.08.2007
4 291
0
36
kissalla oli siis virtsatukos ja se avattiin sunnuntaina. sille laitettiin katetri ja otimme sen pois eilen illalla yhdeksänmaissa. kissa ei ollut syönyt eikä juonut vuorokauteen. (sai eläinlääkärissä kumminkin nestepatin niskaan)
elikkä rakko on ollu katetrintakia täysin tyhjä eilen illalla,mutta onko normaalia jos kissa ei ole pissannut tähän mennessä? nyt aikaa ois kulunut irrotuksesta n.14 tuntia ja aamulla kissa ainakin söi ja ilmeisesti sitten joikin.
mun mielestä se ois saattanu käydä laatikolla raapimassa,en oo varma kuulinko oikein..mutta pissaa siellä ei ollut.
missä vaiheessa mun pitää huolestua? toistaseks kissa on täysin normaali.

jos tää ny tarkottaa sitä että on taas tukossa ni eipä taida olla paljoo tehtävissä. eikai se nyt voi loppuikäänsä elää katetrinkanssakaan.
ja jos virtsateiden avaaminen on aina sen 200? ni justiinsa..

voihan toki olla että sillä on kipuja eikä pysty sentakia pissaan.. tosin sillon myös kipulääkettä.

Ja tsekkaa muutkin paikat kuin hiekkalaatikko, jos pissatessa tuntuu kipua, kissa luulee usein sen johtuvan pissapaikasta. Se voi yrittää pissata muualle kipua välttääkseen. Myös tämä on koettu.

saatiin juu ja sitö kissa onkin syönyt.
seurasin kissaa laatikolle ja tippa sieltä tuli,kokeilin että vehje on märkä :x
eli ulos tulee ainakin vähän kun kastuu,laatikossa ei juur mitään näkyny.
oon koittanu kattella ja haistella mutta mielestäni ei oo pissannu muualle.

Sun kannattaisi soittaa eläinlääkärille ja kysyä! Mä en uskalla sanoa mitään määrää, kun mun kisut on terveitä eikä ole tarvinnut seurata niiden pissatahtia... Kysy lekurilta neuvoa, virtsatukokset on vaarallisia. Toivottavasti kissasi tulee kuntoon! :)

mä katson nyt iltaan asti kun kerta sieltä tippa ainakin tuli.
toivottavasti rupee pissaa tuleen kunnolla. jos ei niin sitten lääkäriin.
varmaan on kipee pippeli kun niin räplättiin. sai just kipulääkkeen ni helpottanee. ja antibioottikuurikin on vasta aluillaan,sillä oli tulehdusarvot tosi korkeella.

Vähän samanlainen tapaus: Mun vanhempieni kissalla oli virtsatukos ja se meinasi kuolla, kun eivät tajunneet ajoissa viedä lääkäriin. Ihmettelivät vain kun pissaa tuli niin vähän, kissa kävi usein vessassa ja tuli näytti tuskaiselta ja pissaa tuli joka kerta vain pikkasen tai ei yhtään, ja se kävi usein yrittämässä. Kun lopulta kissa pääsi lääkäriin, sille tehtiin heti jokin leikkaus (putsuttiin ne virtsapuket siis) ja se sai jonkin lääkekuurin jolla se tulikin kuntoon. Ja nyt se joutuu (aina) syömään jotain erikoisraksuja (eläinlääkäriltä) jotka ehkäisee uudet tukokset. Kaupan raksut on kielletty. Ja äiti välillä ruiskulla juottaa kisulle vettä suoraan suuhun että varmasti tulee tarpeeksi nestettä. Nyt kissa voi hyvin ja pissaa normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kitten:
Vähän samanlainen tapaus: Mun vanhempieni kissalla oli virtsatukos ja se meinasi kuolla, kun eivät tajunneet ajoissa viedä lääkäriin. Ihmettelivät vain kun pissaa tuli niin vähän, kissa kävi usein vessassa ja tuli näytti tuskaiselta ja pissaa tuli joka kerta vain pikkasen tai ei yhtään, ja se kävi usein yrittämässä. Kun lopulta kissa pääsi lääkäriin, sille tehtiin heti jokin leikkaus (putsuttiin ne virtsapuket siis) ja se sai jonkin lääkekuurin jolla se tulikin kuntoon. Ja nyt se joutuu (aina) syömään jotain erikoisraksuja (eläinlääkäriltä) jotka ehkäisee uudet tukokset. Kaupan raksut on kielletty. Ja äiti välillä ruiskulla juottaa kisulle vettä suoraan suuhun että varmasti tulee tarpeeksi nestettä. Nyt kissa voi hyvin ja pissaa normaalisti.

meillä lopetti pissaamisen kokonaan,mua vaan hämäs se kun kävi kokoajan pissalla. sit tajusin mennä tutkiin sen vessan ja ei siä mitään ollut.
katetroitiin ja piti pitää sitä vuorokausi.
mä toivon että se ois auttanu ja on nyt parantumassa eikä se uusis.
kun en millään usko että se menis alle vuorokaudessa tukkoon,mutta mistä sitä tietää.
ruokavaliolla on tuo joo,mutta tosdiaan syönyt vasta 2 kertaa sitä ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kitten:

meillä lopetti pissaamisen kokonaan,mua vaan hämäs se kun kävi kokoajan pissalla. sit tajusin mennä tutkiin sen vessan ja ei siä mitään ollut.
katetroitiin ja piti pitää sitä vuorokausi.
mä toivon että se ois auttanu ja on nyt parantumassa eikä se uusis.
kun en millään usko että se menis alle vuorokaudessa tukkoon,mutta mistä sitä tietää.
ruokavaliolla on tuo joo,mutta tosdiaan syönyt vasta 2 kertaa sitä ruokaa.

Jos se kohta lähtisi siitä toimimaan. :) Jos ei, niin tosiaan kannattaa soittaa eläinlääkärille. Meneehän siinä varmaan vähän aikaa että toipuu siitä toimenpiteestä, ennen kuin elimistö palautuu. Hellyyttä kisulle niin eiköhän se kuntoon tule :) Voimia :)

Mahtaako olla virtsaputki vielä katetrista turvonnut ja arka? Hyvä, jos edes jotakin tulee läpi. Omaani pakkojuotin alkuun, sillä vaikka pissaaminen ei kipeillä vehkeillä kivaa olekaan, mitä enemmän virtsaa muodostuu ja kulkee putkesta läpi, sitä pikemmin paranee. Laimea pisu ei sitä paitsi "sakkaannu" niin helposti. Pikkulusikalla voi juottaa, tai jos sattuu olemaan lääkeruutta jossakin saapuvilla, niin sillä menee hyvin. Muistaa vaan painaa mäntää varoen, ettei kattimus saa vettä väärään kurkkuun kun suu yhtäkkiä täyttyy.

Kissamme oli viisi päivää sitten katetroitavana pienen tukoksen takia, kystiinikiteitä ehkäisevää ruokaa määrättiin, eli syönyt vain näitä kystiinikiteitä ehkäiseviä muroja. Tämän jälkeen kissa on kyllä pissannut, mutta vieläkin pieniä määriä kerrallaan ja usein. Voisiko paikat olla vielä arat, vai onko uusi tukos tuloillaan tai virtsaputkentulehdus? Kissa on muuten kyllä pirteä ja normaali.

Meilläkin oli tuossa virtsatukos ja käytiin eilen lääkärissä, sitten katetroitiin muttei saatu mtn pussia.
Kissalle määrättiin, antibiootteja, ruokavalion muutos ja kipulääkettä ja rauha kissalle antibioottikuurin ajaksi.
Kissasi voi siis jos se katetroitiin niin sitä voi kirvellä hieman kun se sinne virtsaan on työnnetty se letku.
SIksi usosittleisin ostaa kipulääkettä. Kysele lääkäriltä millaista kipulääkettä olisi hyvä antaa ja huomioi myös kissasi paino, lääke tulee nataa painon perusteella yksiköittäin.

Yhteistyössä