Kuinka usein antaisit 1-vuotiaan yökylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 7/11
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
7

7/11

Vieras
Alle 1-vuotiaana en antanut hoitoon kertaakaan. Ekan kerran oli anopilla yötä pari päivää 1-vuotissynttäreiden jälkeen ja toisen kerran vajaat 2kk myöhemmin. Molemmilla kerroilla kaikki on mennyt hienosti, anoppila on muksulle tuttu paikka ja anoppi ja appi lapselle läheisiä.

MUTTA. Anoppi on alkanut nyt pommittaa että haluaisi lapsen useammin yökylään, kyllä pari kertaa kuussa pitäisi ainakin saada lapsi sinne. Saanhan minä sitten pitää ne 28 muuta yötä kuukaudessa lapsen kotona. Me ei olla siis miehen kanssa vielä kertaakaan pyydetty, että voisiko joku ottaa lapsen yöhoitoon, vaan molemmilla kerroilla anoppi on itse ehdottanut ja vähän vaatinutkin. Ja onhan se ollut kivaa, kun ollaan voitu miehen kanssa mennä kavereiden kanssa ja nukkua pidempään kuin aamuseitsemään, mutta ei nyt ihan noin usein tarvitsisi... Lisäksi kun munkin vanhemmat odottavat kuin kuuta nousevaa, että heidän ainokainen lapsenlapsensa tulisi sinne ensimmäistä kertaa yökylään. Samoin lapsen setä ja tädit odottavat saavansa pienen yökyläläisen luokseen.

Mulla on sellainen olo, että olen niheä ja tärkeilevä äitsykkä, jos en anna lasta yöhoitoon ja jos taas annan, olen huono äiti lapselleni. Ajattelin ennen yökyläilyjen alkamista, että jos pari-kolme kertaa vuodessa veis yöhoitoon niin olis varmaan OK jos siis lapsella on mennyt hoidossa hyvin. Mutta olis pitänyt tajuta että meillä on niin innokkaita lapsenhoitajia joka puolella (mikä on siis hyvä asia vaan, en valita siitä yhtään.)

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Jaa, mä en oo antanu vielä ikinä yökylään. Lapset 2v ja 5v. Nyt voisin jo 5v:n antaa maks viikonlopuksi kun on jo iso mutta 2v:tä en vielä.

Asuuko teillä sukulaiset kaukana vai eikö 5-vuotias vaan ole vielä itsekään halunnut mennä yökylään? Itse olen ollut aika kyläluuta tuonikäisenä, samanikäisen serkkuni kanssa oltiin harvase viikonloppu toistemme luona yökylässä :)

Toisaalta, ole Onnellinen kun teillä on lapselle ottajia!
Meidän esikko, nyt 2,5v. oli ekan kerran yökylässä 10kk ikäisenä. Se oli kova paikka. Sitte menikin taas jo pitkään ennen ko seuraavana. Nykyisellään on muutamia kertoja ollut; Itse halunnut ja pappa tai kummitäti pyytänyt.
Nyt vasta ehkä viimiset 2 kertaa on ollu itellä hyvä fiilis kun tajunnut et lapsi on innoissaan kun pääsee.

Kai itse tossa tilanteessa antaisin vuorollaan haluaville; Mikäli ovat luotettavia ja minne uskaltaa lapsen antaa. En usko, että se lapsi siitä kärsii, eikä susta sillon huonoa äitiäkään tuu jos lapsi kyläilee. Ja onhan se parisuhteellekin kiva saada ilta kaksin,nukkua pitkään..

Vaikee tilanne. Meidän kuopusta 7kk on jo pyydetty kyläilemään, ei tosin ole pitkään aikaan minnekään menossa. Ihan jo kun on tissimaidollakin.

Sama juttu täällä. Sitten anoppi arvistelee ja jopa haukkuu, etten luota häneen, tai että on hän kasvattunut lapsia enemmän kuin minä jne. Mutta mä pidän pääni ja saan kasvattaa lapseni kuten haluan. Meillä lapsi siis 1v 6kk ja ollut ekan kerran yökylässä anoppilassa jo 6 kk vanhana, painostuksen alla suostuin, ja koska olin niin uusi ja epävarma äiti. En siis olisi halunnut vielä silloin antaa yökylään. Pyysin, että soittaa jos lapsi huutaa paljon tai muita vaikeuksia. Ei soittanut eikä tekstannut, mutta seuraavana päivänä sain kuulla että ongelmia oli ollut ja lapsi huutanut hysteerisesti 2 tuntia. Anoppi sanoi, ettei heidän lapset ikinä sillä tavalla huutaneet. Olisin arvostanut, jos hän olisi tehnyt kuten pyysin eli ilmoittanut minulle.

Oma äitini ymmärtää eikä tietenkään sellaista vaadi. Omalla äidilläni lapsi oli 1v synttäreiden jälkeen yhden yön. Pyysin, että äitini soittaa jos lapsi huutaa paljon tai nukutus on vaikeaa. Luotin äitiini, ja hän tekstasi kun lapsi oli nukahtanut. Kaikki oli mennyt hyvin. Tärkeintä tässä on se luottammus. Nyt kun lapsi on kasvanut, olen alkanut luottaa omaan arvostelukykyyni ja sanon anopille suoraan, että pienen lapsen paikka on kotona. Myöhemmin sitten tulevat mukaan yökyläilyt. Muut saa tehdä miten haluaa, minä teen kuten itse haluan.

ei meiän 1 -veet oo ollu yökylässä... joskus vähän isompana isovanhemmat on ollu meillä kotona hoitamassa korkeintaan 2 yötä. ja nyt vasta kun lapset oli 5 ja 7 v, ne oli mummolassa vähän reilun viikon.
Mutta onhan näitäkin tapauksia joissa vanhemmat ei ite raski irtautua lapsesta ikinä.. Meillä oli 7 v sukulaistyttö yhen yön, ja se oli ensimmäinen yö, jonka hän on ollu erossa vanhemmista. ja ensimmäinen yö meni hyvin, mutta toisena iltana piti viiä vanhemmilleen.. ja siis ensimmäisen yön vanhemmat oli valvonu ja miettiny miten niitten vauva pärjää.....

Kaikki halukkaat hoitajat ovat 100% luotettavia ja lapselle tuttuja, asutaan kaikki aika lähekkäin joten muksu on ollut heidän kaikkien kanssa paljon tekemisissä ihan pikkuvauvasta asti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaikki halukkaat hoitajat ovat 100% luotettavia ja lapselle tuttuja, asutaan kaikki aika lähekkäin joten muksu on ollut heidän kaikkien kanssa paljon tekemisissä ihan pikkuvauvasta asti.

Niin ja muksu nyt siis 1v2kk.

Muutaman kerran on 3,5 vuotias ollut mummollaan yökylässä. Ekan kerran 2-vuotiaana. Enpäs alle 2-vuotiasta antaiskaan ja huonosti nukutut yöt ovat olleet tytöllä yökylien jälkeen takana. Ikävöi kuiteskin..

Yhteistyössä