Kuinka usein alapesu?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2006 klo 18:31 hyyi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 23:14 Huu kirjoitti:
No täälläpäs on hygieenistä porukkaa. Meillä on parivuotiasta käytetty suihkussa näin talviaikaan pari kertaa viikossa, ja se on riittänyt myös pyllylle. Tarpeen mukaan tietty useemminkin, mutta ei kyllä turhia lutrata.
Vaippoja ei enää käytetä.
kyllä ootte epäsiistejä ihmisiä,meillä pestään ainakin 2 krt pv alapäät ja käydään suihkussa joka pv,kyllä varmasti haisee sun ja lapsies alapäät kauheelle,älä väitä vastaan,jokaisen jo tuoksahtaa päivän jälkeen,sulla mahtaa aikamoinen silakka tuoksahtaa :LOL:
limakalvot tykkää...... :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 11:37 Minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 23:14 Huu kirjoitti:
No täälläpäs on hygieenistä porukkaa. Meillä on parivuotiasta käytetty suihkussa näin talviaikaan pari kertaa viikossa, ja se on riittänyt myös pyllylle. Tarpeen mukaan tietty useemminkin, mutta ei kyllä turhia lutrata.
Vaippoja ei enää käytetä.
Pesetkö oman alapääsikin 2 kertaa viikossa? :$
HEI HALOO :eek:

Ei pientä lasta tarv. pestä niin usein vaikka aikuinen itse suihkussa käy 1-2 krt /vrk. Talviakaan pienen lapsen iho kuivaa herkemmin rasvauksista huolimatta. Kyllä alapään voi pestä joka ilta/ tai tarpeen mukaan ehkä useamminkin käytti vaippaa tai ei. Meillä ei tulehduksia eikä epäpuhtauksia näy.

Ei ihme että infektioita syntyy intiimi alueille kun pientä pyllyä jynssätään saippualla yms. hygienia tuotteilla ,johan se Ph laskee... :/ Jokainen varmasti tietää ja osaa järkeä käyttää luulisin ainakin ;)
 
Bee
No kyllä täällä tuntuu noita pepun jynssääjiä löytyvän! Mahtuuko siihen elämään enää muuta kuin sitä lapsen pepun pesua? Tuntuu jo joltakin pakkomielteeltä kun näitä tekstejä lukee, kyllä sen puhtaana voi -ja täytyy- pitää, mutta rajansa kaikella. Aiheutatte lapsellennekin jo jotain traumoja kun koko ajan ollaan sen alapään kimpussa!
 
Libero
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 23:10 poikaviikarin mutsi kirjoitti:
Poika käy joka päivä suihkussa. Sen lisäksi peppu pyyhitään aina kakan jälkeen kosteuspyyhkeellä ettei sinne jää mitään "hiertämään". Aamuisin myös pyyhäistään kosteuspyyhkeellä alapää, koska pojalla on yövaippa.

Tuleeko pojulla joka yö pisu tai kakki housuun? Kertooko itse jos on tullut housuun vai tarkistetaanko tilanne joka aamu?
 
libero
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2006 klo 22:07 kaksi vuotiiaan äiti kirjoitti:
Meillä joka ilta kylpy.

Lisäksi yleensä aamulla pestään (yövaipan jälkeen) hanan alla, siinä yhteydessä kun tulee potalle aamukakka.

Joskus toinenkin pesu päivän aikana jos tulee sellainen kakka pottaan (tai sattuu tulemaan vaippaan) joka sotkee.

Tuleeko sillä joka yö pisu tai kakki housuun?
Kertooko itse kun on housussa jotain vai tarkistetaanko tilanne aamulla kun herätään?
Käyttääkö vaippaa muulloin ku öisin?

huggies1@netti.fi
 
merika
meillä ehkä joka toinen päivä. Suihkussa kolme kertaa viikossa. muuten huljuttelen lavuaarissa tai pyyhkäisen vauvapyyhkeillä, ne on ihan ok viel isommillakin tytöillä. Neiti on ollut ilman vaippoja jo 2v.asti joten wc-paperilla pärjää. Pikkarit vaihdetaan joka päivä ja välillä saunan jälkeen laitan rasvaa myös pimpsaan, välilllä punoíttaa. Ei liika pesukaan hyvästä ole. näin meillä.
 
mulla lapset 11 ja 4-vuotiaat ja molempien kohdalla alapesuilla on käyty joka ilta,siitä on pienemmällekin tullut jo tapa eikä tuota mitään ongelmaa.Isomman kanssa asiasta kylläkin keskustelaan,laiskuutta vai mitä kun ei aina oikein innosta.Itsekin käyn suihkussa joka ilta.Eikä iho ole kuivanut yhtään sen enempää.
 
Vauvan (6 kk) peppu pestään aina kakan jälkeen, suihkussa tai kylvyssä käy 1-2 kertaa viikossa. 3-vuotias käy suihkussa 2-3 kertaa viikossa, samoin minä itse. Enkä koe kummankaan meistä mitenkään erityisesti "haisevan".
 
Joo, liika pesu ei tosiaan ole hyvästä minkään asian suhteen. Elimistön hyvätkin bakteerit kuolevat> vastustuskyky heikkenee> tulehduksia yms. tulee helpommin ja voimakkampina. Myös alapäähän. Juuri tämän takia antibakteeriset pesuaineetkin on pikkuhiljaa hävinneet kauppojen hyllyiltä.
 
Hmmm... Onpa mielenkiintoinen keskustelu...

Ajattelisin niin, että aikuisen ja lapsen pesuja/suihkussa käyntejä ei kannattaisi rinnastaa keskenään monestakin eri syystä. Lapsen iho on aivan eri asia mitä aikuisen. Itse ihotautioppia paljonkin lukeneena sanoisin, että tämän päivän ihmiset pilaavat lastensa ihot liialla hygieenisyydellä. Muistakaa, että vaikka iho olisi juuri nyt hyvä runsaiden pesujen jäljiltä, se ei sitä ole välttämättä 5 vuoden kuluttua. Antakaa ihon toimia suojakilpenä luonnollisesti bakteereja ja muita vastaan. Älkää liikaa jynssätkö ja sitten taas rasvatko. Pienelle lapselle riittää aivan hyvin kerran viikossa kylpy, suihku tai sauna. Pikkupesuja voi harrastaa useammin, etenkin jos pissaa housuun tai vaippaan.
 
3 v pojan pylly pestään joka ilta. Vielä ollaan pesu tehty lavuaarissa, alkaa kohta olemaan liian iso. No isä huolehtii iltapesut, eikä ole valittanut. Ei päivällä enää vaippaa, eikä vahinkoja juuri satu. Yövaippa vielä on, mutta se on aina kuiva (en vain ole uskaltanut jättää vielä pois), silloin kun yövaippa vielä oli märkä niin pylly pestiin aamulla ja illalla. Joskus kakan jälkeen pyyhin kosteuspyyhkeellä, jos tuntuu ettei "liat" lähde.
Suihkussa käy n. 3 kertaa viikossa. Tykkää kovasti käydä suihkussa. Näin talviaikaan iho vähän kuivuu joten välillä rasvataan.
Vauvan, 6kk, pyllyä tulee kyllä pestyä useamman kerran päivässä, aamulla ja illalla ainakin ja sit kakan jälkeen, yleensä kakkaa kerran päivässä.

Kuten on todettu, niin liika pesu ei ole hyväksi, ihon oma suojakerros vaan kärsii liiasta pesusta.
 
saan varmaan loat niskaani mutta jos pesisin itseni jokailta/pojan saisimme molemmat käydä myös rasva kylvyissä....
minulla oli jo lapsena kielto jopa lääkäriltä että ei pesua joka päivä koska limakalvot /alapään iho ei yksinkertaisesti kestänyt sitä.... jos olen teidän mielestänne likainen ni vapaasti saatte ajatella niin.....
 
Niinhän se menee, että minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Eli lapsuudenkodista saadut opit ovat mukana vanhempanakin ja jos kotona on oppinut, että alapää pestään esim. pari kertaa viikossa, niin samaa kaavaa noudatetaan sittenkin, kun se pesu kannattaisi tehdä vähän useamminkin. Valitettavasti vain nenu tottuu omiin "tuoksuihin" ja ympäristö saa kärsiä. Eihän sitä lapsen alapäätä tarvitse pesuaineilla jynssätä vaan pikainen huuhtelukin riittää...kunhan vain opitaan, että alapesu kuuluu jokaiseen päivään. Haisulit ovat aika inhottavia...olen joitakin vuosia sitten yhden kanssa työskennellyt samassa työpisteessa ja kovasti kaveri kehui, ettei käy kuin pari kertaa viikossa suihkussa, kun ei isommin hikoile ja olihan siinä työkaverilla kestämistä. Hyi, olkoon!
 

Yhteistyössä