Kuinka usein 2v ponin selkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annekins
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

annekins

Vieras
Meillä on naapurissa shettis jolla olen 2,5v (93cm, 15kg) tyttöäni silloin tällöin talutellut, nyt omistajan tytär on saanut isomman ponin muttei raaski shetukkaa myydä joten sillä saisi ratsastella vaikka joka päivä.

Tyttöni on mahdoton ponihullu ja keikkuisi selässä vaikka 24/7 jos saisi mutta mua vähän mietityttää että kuinka paljon on sopivasti noin pienelle? Muistan joskus kuulleeni että ratsastus voisi olla huonoksi lapsen lonkille tai selälle mutta en nyt onnistu guuglaamaan enempää tietoa.

"Ratsastus" on rauhallista käyntiä, max puolen tunnin lenkkejä. Ollaan menty ilman satulaa ja lastensatulalla.

Mä kävisin varmaan kerran viikossa sen puoli tuntia.. Lapsen luusto on kuitenkin sen verran pehmeä, että ei ole kehitykselle hyväksi ratsastella kovin usein noin pienenä.. Ja joojoo, onhan näitä jotka on ratsastanu "kokoikänsä" ennen ku käveli, mutta tää on mun mielipide.

Äidin laiskuudesta johtuen meillä 2v10kk ratsastaa satunnaisesti... 1-4 kertaa viikossa ja jonkun 10min kerrallaan yleensä. Tyttö kyllä ratsastaisi joka päivä ja vaikka kuin pitkään :D Juu ja on "ratsastanut" ennen ku osas kävellä :D Kaipa se on mahdollista että lonkkiin voi jotenkin vaikuttaa, jos siellä tunti tolkulla istuisi? :/ kun pienelle ihmiselle pienet ponitkin tuppaa olemaan isoja. Jos ei istu "oikein" vaan enemmän kuin tuolissa, niin en henk.koht. usko että aiheuttaa lonkille mitään. Mä oon kyllä opettanu tyttöä istumaan alusta saakka oikein hevosen selässä, eli selkä suorana ja jalat alhaalla. Sitä en ymmärrä mitä haittaa ratsastuksesta voisi olla selälle?! ja ihan kaikestahan voi olla haittaa jos sitä harrastaa kohtuuttomasti :whistle:

Kiitos vastauksista!
Meillä on kotona ollut hevosia ja perin siskoni ponin 3 vuotiaana eikä mullekaan siitä mitään haittaa ole koitunut, musta vaan on kasvanut välillä ylianalysoiva äiti :D
Katsotaan nyt miten menee, ei mulla ole mitään halua vielä vuosiin alkaa opettaa tytölle varsinaista ratsastusta mutta onhan se kiva ponin kanssa puuhailla.

Onko teidän pienillä minkälaisia varusteita? Kypärä on jo, mies toivoisi vielä turvaliiviä, löytyyköhän noin pieniä?

Alkuperäinen kirjoittaja annekins:
Kiitos vastauksista!
Meillä on kotona ollut hevosia ja perin siskoni ponin 3 vuotiaana eikä mullekaan siitä mitään haittaa ole koitunut, musta vaan on kasvanut välillä ylianalysoiva äiti :D
Katsotaan nyt miten menee, ei mulla ole mitään halua vielä vuosiin alkaa opettaa tytölle varsinaista ratsastusta mutta onhan se kiva ponin kanssa puuhailla.

Onko teidän pienillä minkälaisia varusteita? Kypärä on jo, mies toivoisi vielä turvaliiviä, löytyyköhän noin pieniä?

kyllä niitä pienillekki löytyy. Samaten saappaita ym. turvallisia kenkiä.

Horzesta vois löytyä.

Yhteistyössä