Kuinka tuoreita yrttejä käytetään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrttien ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yrttien ystävä

Vieras
Eilenkin ihastelin kaupassa yrttihyllyn edessä niitä ihanuuksia, mutta jätin ne jälleen kerran sinne, sillä en yhtään tiedä, kuinka niitä käyttäisin!!
Siis eikö niitä voi käyttää ihan jokalaiseen ruuanlaittoon??
Voisko joku viisas kertoa minulle selkokielellä, mitä voi käyttää mihinkin ja kuinka sitä käytetään?
Onko mikään tuore yrtti sellainen, jota pitäisi jossain tapauksessa välttää, vai ovatko ne kaikki turvallista purtavaa?!?!
Jos ostan purkin jotain, missä sen säilytän ja kauankohan se säilyy?

Kun kerran ostat yrtin tuoreena, et koskaan sen jälkeen halua palata kuivattuun B)

Pääsääntöisesti tuoreet yrtit laitetaan ruokaan vasta kypsymisen loppuvaiheessa, mutta mä kyllä poikkean - varsinkin oreganon suhteen - tässä asiassa.

Mä oölen aina syönyt tuoreyrttejä, mutta kannattta akysyä neuvolasta, mikä on tän päivän trendi. Huomenna on taas uudet trendit, mutta kannattaa noudattaa neuvolan tämänhetkisiä ohjeita, vaikka ne viikon päästä todettaisiiinkin vanhentuneiksi.

Jos ostat yrttejä kaupasta ja sulla on kutakuinkin valoisa paikka niiden säilyttämiseen, suosittelen altakasteluruukkua uja yrttien istuttamista siihen. Mulla ei yrtit menesty ennen kesää, mutta kesällä ne suorastaan rehotaa tuolla pienellä takapihallani.

Mä rrrrrrrrakastan tuoreyrttejä ja vain taivas on rajana, ihin niitä käyttää =)

Timjami on muuten ykkös yrtti! Sopii melkein joka ruokaan.

Minä käytän kanssa paljon joko tuore yrttejä, tai sitten pakastimesta viime kesän satoa. Mulla oli ekaa kertaa oma yrtti-tarha, ensi vuonna laajenee valikoima...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kun kerran ostat yrtin tuoreena, et koskaan sen jälkeen halua palata kuivattuun B)

Pääsääntöisesti tuoreet yrtit laitetaan ruokaan vasta kypsymisen loppuvaiheessa, mutta mä kyllä poikkean - varsinkin oreganon suhteen - tässä asiassa.

Mä oölen aina syönyt tuoreyrttejä, mutta kannattta akysyä neuvolasta, mikä on tän päivän trendi. Huomenna on taas uudet trendit, mutta kannattaa noudattaa neuvolan tämänhetkisiä ohjeita, vaikka ne viikon päästä todettaisiiinkin vanhentuneiksi.

Jos ostat yrttejä kaupasta ja sulla on kutakuinkin valoisa paikka niiden säilyttämiseen, suosittelen altakasteluruukkua uja yrttien istuttamista siihen. Mulla ei yrtit menesty ennen kesää, mutta kesällä ne suorastaan rehotaa tuolla pienellä takapihallani.

Mä rrrrrrrrakastan tuoreyrttejä ja vain taivas on rajana, ihin niitä käyttää =)

Eli siis jos ostan purkin tähän vuoden aikaan, sitä on turha istuttaa, käytän siitä sen mitä siinä on ja heitän pois ja kesäaikaan ne sitten kasvavat lisää (jos ne istuttaa) ja ovat silleen "ikuisia"?! Näinkö?

Ole kiltti ja sano vaikka viisi tavallisinta yrttiä ja yksi ruoka/yrtti, johon se sopii erinomaisesti!?? =)

Neuvolan trendeistä en välitä. En ole koskaan välittänyt.
Käytän omaa päätäni ja kuuntelen mielelläni ihmisten kokemuksia ja luen asioista -joskaan en neuvolan opaskirjasesta.

Alkuperäinen kirjoittaja yrttien ystävä:
Eli siis jos ostan purkin tähän vuoden aikaan, sitä on turha istuttaa, käytän siitä sen mitä siinä on ja heitän pois ja kesäaikaan ne sitten kasvavat lisää (jos ne istuttaa) ja ovat silleen "ikuisia"?! Näinkö?

Ole kiltti ja sano vaikka viisi tavallisinta yrttiä ja yksi ruoka/yrtti, johon se sopii erinomaisesti!?? =)

Neuvolan trendeistä en välitä. En ole koskaan välittänyt.
Käytän omaa päätäni ja kuuntelen mielelläni ihmisten kokemuksia ja luen asioista -joskaan en neuvolan opaskirjasesta.
Jos mulla olisi valoisa ikkunalauta tai kukkavalot keittiössä, mä hankkisin sihen ikkunalaudalle sellaisen altakasteluparvekelaatikon. Ja aion mys tänä keväänä hankkia sen valon, laatikko multa jo löytyykin.

Persilja sopii melkein mihin vaan, en keksi, mihin se ei sopisi. No johonkin aasialaisiin ruokiin en ehkä persiljaa (japanin persiljaa lukuunottamatta) käyttäisi. Tilli sopii erinomaisesti kaikkeen kalaan, mutta luo myös kesäsitä makua salaatteihin ja uusiin perunoihin. Basilika on löytänyt paikkansa suomalaisessa keittiössä ja se sopii kaikkiin italialaistyyppisiin ruokiin. Oreganoakin pukkaisin kaikkeen, mikä vähänkin haiskahtaa pastalta tai pitsalta. Salviaa taas laittaisin ekana vasikkaan, mutta vasikanlihaa on nykyisin aika vaikeaa saada. Timjami on yksi suurista suosikeistani, käytän sitä niin lihaan, kalaan kuin kasviksiinkin. Rosmariini onkin jo vähän hankalampi juttu voimakkaan makunsa takia. Paahdetut kasvikset, hirvi ja peura... niihin nyt ekana rosmariinia laittaisin. Korianteri...se on "taikkuruokien" numero yksi. Sitruunamelissasta ja siideristä saa taivaallisen sorbetin. Lipstikka eli liperi taas sopii kaikkeen "vanhaan suomalaiseen", onhan se yksi kansakuntamme vanhimmista mausteyrteistä.

Kiitos, Keittiönoita!! =)

Löysin tällaisen sivun http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/vihjeet_oppaat/raakaaineet/yrtit_ja_mausteet/tuoreet_yrtit/fi_FI/yrttien_esittely/

*hipsii yrttiostoksille ja on jo varma siitä, ettei paluuta enää ole*

:heart:

Alkuperäinen kirjoittaja yrttien ystävä:
Kiitos, Keittiönoita!! =)

Löysin tällaisen sivun http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/vihjeet_oppaat/raakaaineet/yrtit_ja_mausteet/tuoreet_yrtit/fi_FI/yrttien_esittely/

*hipsii yrttiostoksille ja on jo varma siitä, ettei paluuta enää ole*

:heart:
Mä voin omasta kokemuksestani kertoa, että paluuta ei todellakaan enää ole :D Mä odotan kevättä kuin kuuta nousevaa, jotta saan taas tuon pienen rivitalopihani valjastettua yrtteihin. Ja hei, toissakesänä mun pihassa kasvoi...ihan vaan vedellä ravinnettuina... miltei kämmenen kokoisia basilikanlehtiä.