Kuinka tekisit tälläisessä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lyhennetty työpäiväkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lyhennetty työpäiväkö?

Vieras
Eli meillä 2 lasta. Tarkoitus olisi mennä syksyllä takaisin töihin. Teemme mieheni kanssa töitä samassa firmassa (2vuorotyö viikko aamua/ viikko iltaa).
Eli meillä olisi mahdollisuus tehdä lyhennettyä päivää 6t jolloin lapsia ei tarvitsisi viedä ollenkaan hoitoon. Minun palkka tippuisi -20% mutta tietysti myös veroprosenttini tippuisi ja välillä saisin jopa sitä kelan lisätukeakin. Asumme syrjäseudulla mutta olemme todella sosiaalisia. Lapset olisivat kaupunkin kerhossa (pari tuntia viikossa) + eskarit sitten kun ajankohtaista. Mitä mieltä olette, kannattaisiko minun hakea tuota lyhennettyä työpäivää ja pitää lapset kotona vai tehdä 8t päivää ja laittaa lapset muutamaksi tunniksi hoitoon joka päivä vieraalle paikkakunnalle jossa ei ystävystyisi ennen kouluikää tuleviin luokkakavereihin.

Jos teillä on vuorotyö niin oletko varma, että voit tehdä 6 tuntisia päiviä. Muutenhan lähdet töistä pois aikaisemmin ja iltavuoro tulee vasta kahden tunnin kuluttua.

Henk. koht. ollaan järjestelty duuneja niin että pystytään pitämään lapset mahd pitkään kotona tai sitten kun hoitoon joutuvat, jää päivät mahdollisimman lyhyiksi ja toivottavasti myös vapaapäiviä viikolle. Mä en näe ns. normaalissa perheessä jossa tehdään lasten kanssa muutakin kuin katsotaan telkkaria, mitään syytä lasten "virikehoitoon". Mutta se on vain mun mielipide :)

Miksi lasten pitää mennä vieraalle paikkakunnalle hoitoon? Ja jos itsestä tuntuu että homma voisi toimia noinniin kyllä sitä kannattaa kokeilla. Miten teillä siis menisi miehen kanssa vuorot? Olisko teillä sitä yhteistä aikaa miten?

Säästöä tulee tietysti myös hoitomaksusta (joka on jo aika tuntuva) sekä bensakuluista, kun ei tarvitse hoitoon viedä. Itse jään rahallisesti plussalle juurikin tuon hoitomaksun pienenemisen vuoksi. Miinuksena tietysti se, että olette perheenä aika vähän yhdessä. Itse olen tykännyt 4pv/viikko systeemistä.

Kannattaisiko laatia lista plussista ja miinuksista? Ja vaikka laskea, mitä tulosi todellisuudessa ovat?

Minulla on myönteinen mielikuva lyhennetystä työpäivästä. Olen itse tehnyt sitä samoin kuin tuttavapiirissäni muutamat. Parasta antia on, että jaksaa antaa aikaa perheelle ja myös työlle. Voimia riittää yllättävän moneen ja mitä enemmän jaksaa sen enemmän säästää kuluissakin.

No yhteistä aikaa meille ei jää kun vapaapäivinä. Asumme 100km päässä työpaikalta ja vuorot on niin hassuja jotta jos olisimme samassa vuorossa lapset joutuisivat olemaan yötä hoidossa koska niin myöhään enään ei saa lapsia tarhasta hakea. sitten taas aamulla hakisimme lapset 100km päästä (lähin vuoropäiväkoti) aamulla kotiin pariksi tunniksi ennen töihin lähtöä joten se ei ole vaihtoehto jotta olisimme samassa vuorossa. Ainut mahdollisuus on olla erivuoroissa ihan lasten edun takia :)

Oon itse tehnyt 6 tuntista päivää.
Kokemus perheen kannalta hyvä, mutta mulle työpäivät oli aika raskaita koska meillä joulu 7,5 tunin duunit tekeen kuudessa tunnissa. Eli kiirusta piti.

Mä olen pohjustellut valmiiksi että aion alkaa tekemään 80% jos tilanne tulee eteen että miehen duunit vaihtuu sellaisiksi että joutuu tekemään jotain muuta kuin ns. normi päivätyötä. Siellä se on tuttu homma ja tulee kyllä onnistumaan ilman sen suurempia ongelmia. Itsellä on se plussa että alalla töitä riittää, joten jos ongelmia tulee niin terve vaan, jotain muuta kyllä varmasti löytyy.

Yhteistyössä