Kuinka te ootte kertonu lapsille päivähoidon aloittamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lilli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lilli"

Vieras
Ja missä vaiheessa?

Meilla on lapset aloittamassa vuodenvaihteessa ja nyt jo jännittää. En oo vielä puhunu lapsille mitään, mutta pitäisi kai sitä pian alkaa vähän varoittelee.. Vai onko parempi kertoa vasta ihan viimemetreillä?

Oon nyt jo vähän valmistellut, esim. kun ollaan menty päiväkodin ohi, oon sanonu, että tuossa on päiväkoti, eikö oo kivan näköinen paikka..

Lapset on siis 4 ja 3 vuotiaat. Ja tiedän, että 4 vee innostuu, kun kerrotaan, mutta pienempi ei takuulla tykkää, on sellainen iilimato mussa kiinni..

Esikoinen meni vähän alle 3 v iässä hoitoon. Käveltiin pk:n ohi päivittäin, ja jo 1½ v ikäisenä hän alkoi sanomaan että "sitten kun olen iso niin pääsen tonne". Käytiin leikkimässä iltaisin pk:n pihassa. Kun jätin päiväkotihakemuksen, niin alettiin puhumaan että syksyllä menet sitten tuonne päiväkotiin. Oli onnensa kukkuloilla kun lopulta sinne pääsi, moni kaveri siellä jo olikin :)

Kuopus oli 1 v 9 kk enkä muista puhuttiinko hänelle asiasta mitään.

Meillä sama juttu ja lapsetkin melkein samanikäiset, vanhempi keväällä 5v. Olen jo paljonkin puhunut aiheesta ja vanhempi meilläkin innoissaan menossa, kerhossa käynyt jo yli vuoden ja tykkää kovasti puuhata muiden lasten kanssa. Nuorempi meilläkin arka ja varsinkin oudommassa porukassa herkästi hermostuva. Ei ole suostunut kerhoonkaan. Ei pidä vieraista ihmisistä ja uusista tilanteista. Siksi mullakin huoli.

Olen siis vaan kertonut milloin ja miksi hoitoo menevät. Millaista siellä on, mitä tehdään, millon aamusta mennään ja millon haetaan kotiin.

No meidän laps oli 1,5 vuotta sillon, kun alotti, että en tiijä ymmärsikö juuri mun kertomisista, mutta me luettiin pitkään ennen päiväkodin alotusta sellaista kirjaa iltasatuna kuin "onni menee päiväkotiin". Ehkä se oli enemmän äitiä varten :).

Kiitos vastauksista.
Joo, tietenkin käydään tutustumassa, kunhan paikka varmistuu. Silläkään en ole vielä puhunu kun paikka ei ole varmistunut, niin on hankala kun ei voi konkreettisesti näyttää, että tuonne sitten menette.

Eikö kuitenkin yleensä 3 ja 4 vuotiaat ole samassa ryhmässä? Että luultavasti pääsisivät samaan ryhmään? Josko helpottais tuon pienemmän jäämistä..

Eikö kuitenkin yleensä 3 ja 4 vuotiaat ole samassa ryhmässä? Että luultavasti pääsisivät samaan ryhmään? Josko helpottais tuon pienemmän jäämistä..

Riippuu päiväkodista. Mun poitsun pk:ssa on 3-4 v ryhmät ja 4-5 v ryhmät, eli nelivuotiaita voi olla kummassa ryhmässä tahansa.

Ehkä samassa ryhmässä oleminen helpottaisi pienemmän hoitoon jäämistä, mutta se taas voi tehdä isomman hoitoon jäämisestä vaikeampaa ja stressaavampaa, jos toinen on hänessä sitten kovasti kiinni.

Meillä lapset oli eri rakennuksissa päiväkodissa, ja kun he olivat samassa ryhmässä satunnaisesti (esim. loma-aikana) niin esikoinen kantoi kovasti huolta pienemmän pärjäämisestä ja oli ihan hermoraunio. Ei pienempi itkenyt tms, vaan oli oikein reipas, ja tädit piti hyvää huolta pienemmästä, mutta silti esikoinen jotenkin kuvitteli että on hänen hommansa hoitaa pienempi. Vaikka minä selitin, että tädit kyllä hoitaa, ja vaikka tädit selitti että he kyllä hoitaa, niin silti tyttö oli koko ajan huolehtimassa että veljellä on kaikki hyvin. Tavallaan suloista, että toinen huolehtii veljestään niin tarkkaan, mutta jösses tyttö oli rättipoikkiväsy niiden päivien jälkeen.

Me ollaan usein käyty leikkimässä iltaisin ja viikonloppuisin päiväkodin pihalla, ja lapset katselevat ikkunoista sisälle ja kyselevät että pääsiskö sisälle kattomaan. Tuollainen saattais helpottaa menoa, että "nyt vihdoin pääsette"

Ylläolevan "v":n idea on minustakin hyvä ja toimiva :). Niin mekin tehtiin, päiväkoti kun on ihan vieressä kaiken lisäksi.

Kyllä mä jo alkaisin lapsille puhumaan asiasta, en varoitellen vaan tyyliin "tosi kivaa että pääsette päiväkotiin, saatte siellä kavereita". Pikkuhiljaa. Ettei asia tule sitten ihan puskista.

Riippuu päiväkodista. Mun poitsun pk:ssa on 3-4 v ryhmät ja 4-5 v ryhmät, eli nelivuotiaita voi olla kummassa ryhmässä tahansa.

Ehkä samassa ryhmässä oleminen helpottaisi pienemmän hoitoon jäämistä, mutta se taas voi tehdä isomman hoitoon jäämisestä vaikeampaa ja stressaavampaa, jos toinen on hänessä sitten kovasti kiinni.

Meillä lapset oli eri rakennuksissa päiväkodissa, ja kun he olivat samassa ryhmässä satunnaisesti (esim. loma-aikana) niin esikoinen kantoi kovasti huolta pienemmän pärjäämisestä ja oli ihan hermoraunio. Ei pienempi itkenyt tms, vaan oli oikein reipas, ja tädit piti hyvää huolta pienemmästä, mutta silti esikoinen jotenkin kuvitteli että on hänen hommansa hoitaa pienempi. Vaikka minä selitin, että tädit kyllä hoitaa, ja vaikka tädit selitti että he kyllä hoitaa, niin silti tyttö oli koko ajan huolehtimassa että veljellä on kaikki hyvin. Tavallaan suloista, että toinen huolehtii veljestään niin tarkkaan, mutta jösses tyttö oli rättipoikkiväsy niiden päivien jälkeen.

No onhan se näinkin. En kuitenkaan haluais tytölle mitään murhetta hoidon aloittamisesta, jos muuten innoissaan menee. Ja tiedän että tuo pienempi takuulla itkee.

Me ollaan usein käyty leikkimässä iltaisin ja viikonloppuisin päiväkodin pihalla, ja lapset katselevat ikkunoista sisälle ja kyselevät että pääsiskö sisälle kattomaan. Tuollainen saattais helpottaa menoa, että "nyt vihdoin pääsette"

Joo, pitääpä käydä kattelemaasa, kunhan se paikka varmistuisi. Tuo jonkun mainitsema satuvinkkikin oli tosi hyvä, sellaisiakin pitää käydä kirjastosta hakemaassa.

[QUOTE="alkup.";22455564]No onhan se näinkin. En kuitenkaan haluais tytölle mitään murhetta hoidon aloittamisesta, jos muuten innoissaan menee. Ja tiedän että tuo pienempi takuulla itkee.[/QUOTE]

Nää on vaikeita asioita pohdittavaksi. Kun isomman kannalta olisi ehkä parempi, että lapset on eri ryhmissä, mutta pienemmän kannalta taas parempi että ovat samassa ryhmässä ainakin alussa...: /

Nää on vaikeita asioita pohdittavaksi. Kun isomman kannalta olisi ehkä parempi, että lapset on eri ryhmissä, mutta pienemmän kannalta taas parempi että ovat samassa ryhmässä ainakin alussa...: /

Eli paras kun ottaa vastaan sen mitä annetaan =) Eli olen tyytyväinen siihen päätökseen mikä päiväkodista annetaan. Eipähän tarvitse sitten sitäkin itte murehtia!

Mutta voi kun jännittää. Isomman puolelta olen tosi iloinen että pääsee hoitoon, pienemmän puolesta, että joutuu.. Vaikka onhan tässä vielä vähän aikaa harrastaa aivopesua, josko sais tuon pienemmänkin innostuneelle mielelle, ja voi kun sattuis ammattitaistoiset hoitajat ja kiva ryhmä varsinkin tuolle pienemmälle..