kuinka tavatonta on ettei repeä synnyksessä?

  • Viestiketjun aloittaja luojalle kiitos
  • Ensimmäinen viesti
En taida itsekään tietää ketään itseni lisäksi, joka olisi ilman epparia tai repeämiä selvinnyt. Vaikka minun ekan 4 tikkiä 1. asteen repeämäksi luokiteltiinkin, se oli vain pintanirhauma, hyvä jos näin edes tikkejäkään, ei mitään muuta eriskummallista.

Eppareita taidetaan tehdä vielä aika paljon ja.. no, onhan se todettu mitkä repeämiä ja eppareitakin lisäävät, turhapa sitä on uudelleen taas kerrata.
 
hmm
Eikös se eppari tehdä vähänniinkuin automaattisesti jokaiselle synnyttäjälle avittamaan ja ennakoimaan ettei repeäisi? Että voidaanko eppari sitten laskea "repeämäksi"?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Eikös se eppari tehdä vähänniinkuin automaattisesti jokaiselle synnyttäjälle avittamaan ja ennakoimaan ettei repeäisi? Että voidaanko eppari sitten laskea "repeämäksi"?
Riippuu paikasta, tehdäänkö rutiinina. Mulla oli toive ettei tehtäis, ellei ole pakko. Kyllä kätilö tais vähän hyssytelläkin ponnistusvaihetta, hissukseen edettiin ettei tarvittu epparia..
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Eikös se eppari tehdä vähänniinkuin automaattisesti jokaiselle synnyttäjälle avittamaan ja ennakoimaan ettei repeäisi? Että voidaanko eppari sitten laskea "repeämäksi"?
Käsittääkseni eppari luokitellaan 2. asteen repeämäksi.

Valitettavasti usein tehdään automaattisesti, itse kielsin, onneksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Eikös se eppari tehdä vähänniinkuin automaattisesti jokaiselle synnyttäjälle avittamaan ja ennakoimaan ettei repeäisi? Että voidaanko eppari sitten laskea "repeämäksi"?
Ei ainakaan pitäisi tehdä rutiinina missään!! Rauhallinen ponnistusvaihe ja kätilön avitus ulostulossa estävät repeämiä tod paljon. Myös se että äiti ei ole niin tukkoon puudutettu ettei tuntisi ponnistustarvetta ym auttaa. Kätilön hyvät neuvot koska ponnistaa ja koska ei, eikä pakolla repimistä vaan raaa-uu-hassa.

Mä kielsin epparin paitsi ihan poikkeustilanteessa ja hyvin meni.

 
vieras
Voi kamala, kun piti tääkin ketju avata... Ei mua avautumisvaihe pelota, mutta se tunne, kun vauvan pää on juuri puskemassa ulos... Hui, se on pelottava... Kai mä siitä sit kuitenkin (taas) selviän..... Ei parane ajatella liikaa etukäteen.

Mutta, jos tohon kysymykseen vastaan niin: ekassa tehtiin eppari ja kuulemma 'vaan' toistakymmentä tikkiä, tokassa ja kolmannessa, ei epparia, ei repeämiä, tikkejä kummassakin tasan 0.
 

Yhteistyössä