kuinka tavallista kotiruokaa lämmitetään uunissa tai vaikkapa paistinpannulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uusavuton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä mahdat olla lämmittämässä? Tietty jos uuniin laitat, niin pellin päälle tai uuninkestävään vuokaan ruoka.
Jos jotain laatikkoo lämmittelet niin laittaisin n. 200 astetta ja annat olla vartin verran, sit kokeilet/maistelet onko lämmintä.

Uuniin 180-200 astetta, ja keraamiset astiat joissa on lasitus, uunikäyttöön tarkoitetut lasiastiat. Tai sitten pellille leivinpaperin päälle, ne reunat voi kääntää ylös ja taittaa niin että pysyy. Ruuasta riippuen kuinka kauan, 5-20 min. Myös niin voi tehdä, että laittaa uunin päälle samalla kun pistää asian uuniin, pitäisi olla lämmin kun uunikin ilmoittaa olevansa lämmin. JOtkut kannattaa peittää vaikka foliolla vähän niin ei kuivu.

[QUOTE="hmm";24295759]No ihan kaiken voi lämmittää paistinpannussa, rasvaa alle, tökkii, kääntelee ja siirtelee niin ei pala. Kyllä sen näkee kun se on kuuma.[/QUOTE]

Kun uuni oli rikki, ja ei ollut mikroa, lämmiteltiin jopa valmispitsaa näin :) Hyvää tuli!

Meillä hajos kanssa mikro. Mutu tuntumalla oon ruokia lämmitelly. Mä en välttämättä laittais uunia 200 asteeseen, toki riippuu mitä lämmittää. Minusta 175 on sopiva, ehkä jopa 150. Kuivuu muuten ikävästi.

Enpä mä oikeen uunissa paljon lämmittelekään mitään (ruokaa kyllä valmistan siellä), mutta lähes kaiken voi paistaa pannulla tai keittää kattilassa :)

Nyt kun huomaan kuinka hyvin pärjään ilmankin, en ole heti uutta "säteilykonetta" hankkimassakaan :)

Meillä hajos kanssa mikro. Mutu tuntumalla oon ruokia lämmitelly. Mä en välttämättä laittais uunia 200 asteeseen, toki riippuu mitä lämmittää. Minusta 175 on sopiva, ehkä jopa 150. Kuivuu muuten ikävästi.

Enpä mä oikeen uunissa paljon lämmittelekään mitään (ruokaa kyllä valmistan siellä), mutta lähes kaiken voi paistaa pannulla tai keittää kattilassa :)

Nyt kun huomaan kuinka hyvin pärjään ilmankin, en ole heti uutta "säteilykonetta" hankkimassakaan :)

Paitsi kun huomaat, että ruuan lämmitys - johon kului aiemmin 2 minsaa - kestääkin joka kerta vähintään puoli tuntia

[QUOTE="tööt";24295849]Paitsi kun huomaat, että ruuan lämmitys - johon kului aiemmin 2 minsaa - kestääkin joka kerta vähintään puoli tuntia[/QUOTE]

Ja sähköä kuluu monikymmenkertaisesti.

Mulla toi on suurin syy omistaa mikro. Ei antais omatunto periksi lämmittää koko uunia pahimmillaan yhden ruoka-annoksen lämmittämistä varten, nytkin jos teen mitään uuniruokaa, teen aina ison annoksen ja jos vaan mahdollista, montaa eri ruokaa / leivonnaista samalla lämmityksellä...aika paljon pienempi riski ne mikrot kuitenkin ovat kellekään kuin ydinvoimalat, joita vaaditaan sähkö tuottamiseksi uuneihin.

[QUOTE="vieras";24295875]Ja sähköä kuluu monikymmenkertaisesti.

Mulla toi on suurin syy omistaa mikro. Ei antais omatunto periksi lämmittää koko uunia pahimmillaan yhden ruoka-annoksen lämmittämistä varten, nytkin jos teen mitään uuniruokaa, teen aina ison annoksen ja jos vaan mahdollista, montaa eri ruokaa / leivonnaista samalla lämmityksellä...aika paljon pienempi riski ne mikrot kuitenkin ovat kellekään kuin ydinvoimalat, joita vaaditaan sähkö tuottamiseksi uuneihin.[/QUOTE]

Mutta se maku. Mikrossa kala ja kana muuttuu helposti todella oudon makuiseksi. Paistinpannu on mun suosikki.

[QUOTE="hmm";24295885]Mutta se maku. Mikrossa kala ja kana muuttuu helposti todella oudon makuiseksi. Paistinpannu on mun suosikki.[/QUOTE]

Mä en syökään kanaa enkä kalaa...

Myönnän, et uunilla ja pannussa lämmitetty ruoka on kyllä paremman makuista, mut ei se mulle ole silti riittävä syy tuhlata niin paljoa sähköä normaalitilanteessa.

meillä ei ole mikroa, sulatan ruoat ilman mikrroa ja osaan tehdä ruokaa paistinpannulla ja kattilassa. On muuten moninverroin parempaa, puurokin maistuu kattilassa keitettynä aivan erilaiselta., eikä vie yhtän enempää aikaa, vain 10-15 minuuttia, sen verran luulis kaikkilla olevan aikaa. jos ei oo nin sit on vaan herättävä sen 2 min aiemmin.

meillä ei ole mikroa, sulatan ruoat ilman mikrroa ja osaan tehdä ruokaa paistinpannulla ja kattilassa. On muuten moninverroin parempaa, puurokin maistuu kattilassa keitettynä aivan erilaiselta., eikä vie yhtän enempää aikaa, vain 10-15 minuuttia, sen verran luulis kaikkilla olevan aikaa. jos ei oo nin sit on vaan herättävä sen 2 min aiemmin.

Jos pitää muutenkin nousta aikaasin, niin ei huvita nousta vielä aikaasemmin. Sen takia mä olen harvemmin aikaasina aamuina antanut likalle aamupalaa, on syönyt hoidossa tai aamupäivätoiminnassa.

Asutko myös kodassa?

itsellä hajos myös mikro. on siitä niin kauan aikaa kun on joutunut lämmittelemään uunissa ruokia että pakko oli itekin googlettaa että miten kauan ja missä asteessa kannattaa lämmitellä ettei ihan kuivu.

Meillä on kotona niin nopea levy, että äiti käskee siinä lämmittämään pannulla tai kattilassa ennemmin uudestaan ruoat kuin mikrossa, koska se vie vähemmän sähköä.

Munakkaaseen ei mene kuin ne pari minuuttia.

Yhteistyössä