Kuinka tarkkoja ootte pakkasrajojen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulla pieni vauva (6kk) ja piti mennä äititapaamiseen,mut täällä on -20.. Vaunuissa on kyllä lämmin toppapussi ja vauvalla lämpimät vaatteet,mutta silti mietityttää.

No en kyllä oo noin tarkka. Lähtisin jos huvittais, ei se -20 siellä vaunuissa tunnu. Eilen oli -15 ja vauva nukku ihan normipäikkärit parvekkeella.

Ihan vastasyntyneen kanssa olisin tarkempi, mut en enään näin "ison". Puolivuotias siis. Samaten pihalle leikkimään en veisi normiaikaa lapsia vaan oltais sisällä tai oltais vain vähän aikaa. Mut vaunut suojaa todella hyvin. Kauppareissut ym ihan normisti.

Meillä esikoinen on syntynyt talvella ja kun 1kk iässä käytiin neuvolassa niin terkkari melkein suuttui kun sanottiin ettei olla vauvan kanssa käyty ulkona, kun on ollut kylmä. Pakkasta oli siis sen kuukauden aikana ollut -20 - 30 koko ajan. Sen jälkeen ei sitten juuri olla varottu pakkasia., vaan kyllä on ulkona käyty. Vaatteet ja suoja vauvalle ja ulos.

Viime talvena ei niin kovaa pakkasta ollut, ettei ulos olisi lähdetty.

Itselläni oli kunnon kypärämyssy, josta näkyi vaan silmät ja lapselle laitoin viltin vaunun aukon ja kuomun päälle.

Nuorempi oli sellainen, ettei päiväunia osannut nukkua sisällä. 4kk ikäisenä nukkui -24 pakkasessa ulkona. Mulla oli lämpömittari kuomun sisällä ja pakkasta siellä -11...-12 kun aukon edessä harso.

Mä laitoin aina vaunuihin sideharson, ettei päässyt kova pakkanen sinne vaunuihin. Välillä kokeilin vaunuihin ja kun ihan sopivan viileältä esim. posket tuntui, niin jatkettiin ulkoilua. Jos liian kylmältä tuntui, niin sitten mentiin sisälle. Isompien lasten kanssa onkin sitten eri juttu, kun kasvoja ei oikein tahdo saada peitettyä. Meillä kahdella lapsella on sellaiset posket, jotka paleltuu, jos liian kauan ulkoilee. Ihan valkoiseksi muuttuu. Eipä siinä kovin kauaa viiti ulkona olla....

Eipä ole pakkasrajoja juurikaan. Kun eskarilainen on kumminkin pakko viedä ja ainut kulkupeli on omat kintut niin ei ole miettimistä.
Eli riittävästi vaatetta päälle, naamalle jotain suojaa pienellekin (kovalla pakkasella ja viimalla olen sitonut paksun kaulahuivin leuan alta poskien suojaksi (solmu siis päälaella) kun ei kypärälakki kunnolla suojaa poskia.

Ihan hyvää tekee käydä happihypyllä kovallakin pakkasella. Monen kilometrin matkaa en ihan pienen kanssa lähtisi kävelemään ellei pieni nukuskele vaunun suojassa.

Uusimmat

Yhteistyössä